تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری |  ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل شامل : پزشک عمومی و متخصص |تزریقات وپانسمان |کپسول اکسیزن |تخت|تشک مواج |گلوکومتر|عصا| واکرو کلیه لوازم مصرفی و غیر مصرفی... |مدیریت زخم های دیابتی و بستر| بخیه کردن و کشیدن بخیه |سونداژ مثانه ومجاری ادرار| NG Tube ||مراقبت از بیمار درمنزل وبیمارستان |گرفتن نمونه خون و ازمایش کرونا و ارسال به ازمایشگاه- تلفن هماهنگی 09132867163 و 09338726683

۱۹ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است


۱۰ پیام هشدار آمیز بدن

 

 

هشدارهای مهم برای بدن


نشانه های ساده چون خال های پوستی،کم پشت شدن موها و تمایل به جویدن یخ می تواند حاکی از وجود یک مشکل در بدن باشد که باید آن را جدی بگیریم

نشانه های ساده چون خال های پوستی،کم پشت شدن موها و تمایل به جویدن یخ می تواند حاکی از وجود یک مشکل در بدن باشد که باید آن را جدی بگیریم
خیلی از نشانه‌های ساده‌ای که بدن ما بروز می‌دهد و راحت از کنارشان عبور می کنیم می‌تواند حاکی از وجود یک مشکل در بدن‌مان باشد که باید هشدار را جدی بگیریم و فکری برای آن کنیم. البته قرار نیست بابت هر نشانه نگران شویم، اما نباید بی‌خیال هم باشیم .بهترین راه در میان گذاشتن موضوع با یک پزشک است نه استرس و ترس.

 

 

با هم این نشانه‌ها را مرور می‌کنیم:

 


 
1 - اگر خال‌های پوستی زیادی دارید

 


شما در خطر ابتلا به دیابت هستید. محققان به طور قطع به این نرسیده‌اند اما مطالعات متعددی نشان می‌دهد که بین تعداد بالای خال پوستی و ابتلا به دیابت نوع دوم رابطه وجود دارد.

 

2 - اگر به جویدن یخ تمایل دارید

 


 این اتفاق یعنی بدن شما به آهن بیشتری نیاز دارد. بدن برای انتقال اکسیژن به مغز و ماهیچه‌های شما به آهن نیاز دارد و افرادی که آهن کافی ندارند، اکسیژن کمتری در خون دارند.

 

3 - اگر بوهایی حس می‌کنید که وجود ندارد

 


شما در این شرایط باید نزد متخصص مغز و اعصاب بروید. این اتفاق می‌تواند نشانه‌ ساده‌ای از سینوس‌های ملتهب، تومور مغزی، صرع یا بیماری پارکینسون باشد.

 

4 - اگر هاله طوسی اطراف مردمک چشم شما وجود دارد

 


 باید کلسترول خونتان را بررسی کنید. هاله طوسی یا سفید که دور گردی چشم می‌افتد، نشان از افزایش کلسترول خون شما دارد که باید در این صورت غذاهای چرب را از سبد غذایی خود حذف کنید.

 

5 - اگر موهای شما کم‌پشت و نازک شده

 


به آهن بیشتری نیاز دارید. همان طور که اشاره کردیم نقش اکسیژن‌رسانی آهن در مغز بسیار اهمیت دارد. کمبود خون می‌تواند باعث کم‌پشتی و نازک‌شدن موی شما شود.


6  -  اگر چشمان شما همیشه پف دارد

 


 ممکن است بیماری کلیوی یا قلبی داشته باشید. مشکلات کلیوی و قلبی می تواند مانع از رهایی بدن از مایعات اضافی شود.

 

7 - اگر بیشتر از بقیه سردتان می‌شود

 


 ممکن است تیروئید کم‌کار داشته باشید. یکی از علایم شایع تیروئید کم‌کار، احساس سرماخوردگی غیرعادی است. سطح پایین هورمون تیروئید باعث می‌شود شما نسبت به اطرافیان تان بیشتر احساس سرما کنید.

 

8 - اگر در ناخن شما خط‌های سفید وجود دارد

 


 ممکن است بیماری کلیوی داشته باشید. اگر ناخن‌های شما ناگهان سفید شد و خط‌های سفیدی در آن‌ها به وجود آمد، بهتر است سلامت کلیه خودتان را چک کنید.


9 - اگر گرفتگی‌های عضلانی بی‌علت دارید

 


ممکن است پتاسیم کافی مصرف نکرده‌اید. اگر سطح پتاسیم شما کم باشد، عضلات شما بدون ارتباط با ورزش، درد می‌گیرد. معمولاً خوردن موز برای بازگرداندن تعادل میزان پتاسیم کافی است.

 

۱۰ - اگر دستان سردی دارید

 


ممکن است ویتامین B12 بیشتری لازم داشته باشید. ویتامین B12 برای تشکیل گلبول قرمز اهمیت دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به کاهش تولید گلبول‌های قرمز و کم‌خونی متعاقب آن شود. کم‌خونی باعث کاهش اکسیژن و سردی بدن می‌شود.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۳۱ خرداد ۰۱ ، ۲۳:۳۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


کلسترول بدتر است یا تری‌گلیسرید؟

 

 

چربی خون


کلسترول در مقایسه با تری‌گلیسرید خطر بیشتری برای قلب، مغز و عروق دارد.

 

،همه ما به‌وجود چربی در خون و بدنمان احتیاج داریم چون خیلی از هورمون‌های بدن از چربی ساخته می‌شوند، بنابراین حتما باید طی روز مقداری چربی مصرف کنیم. مسئله مهم در اینجا، بیماری افزایش چربی‌خون یا هیپرلیپیدمی است که از سال‌ها قبل به‌عنوان یکی از عوامل موثر در تنگی عروق مغز و اندام‌ها شناخته شده است.

 

چند عامل باعث تنگی عروق می‌شوند؛ از جمله سیگار، استرس، فشارخون بالا، چربی‌خون بالا، دیابت، کمبود فعالیت فیزیکی و برخی دیگر از عواملی که اخیرا مطرح شده‌اند مثل پروتئین سی واکنشی (CRP)، همان پروتئینی که میزان آن هنگام التهاب بدن در خون بالا می‌رود.

 

لیپوپروتئین A نیز پروتئین دیگری است که در بررسی‌های اپیدمیولوژیک برای بروز بیماری تصلب شرائین اندازه‌گیری می‌شود.

یکی از مهم‌ترین عوامل تنگی عروقی مغز و اندام‌ها، چربی‌خون است که سن و سال نمی‌شناسد؛ زمانی که در جنگ ویتنام، جوانان 20 ساله آمریکایی را کالبدشکافی می‌کردند، مشاهده شد در عروق کرونر قلب آنها رسوب چربی وجود دارد، بنابراین چربی‌ها از سنین پایین و بعد از بلوغ به‌تدریج در دیواره عروق شروع به ته‌نشین شدن و رسوب می‌کنند و باعث ایجاد پلاک‌هایی به نام آتروما یا آترواسکلروزیس (تصلب‌ شرائین) می‌شوند.

 

تری‌گلیسرید چیست؟

 


چربی‌های خون را می‌توان به 2 نوع «تری‌گلیسرید» و «کلسترول» تقسیم‌بندی کرد.

تری‌گلیسرید همان چربی ذخیره‌ بدن است. این چربی علاوه براینکه از طریق غذا جذب می‌شود به‌وسیله کبد نیز تولید می‌شود و به‌صورت ترکیب‌‌های چربی پروتئین با دانسیته خیلی پایین در خون وجود دارد.

بالا رفتن تری‌گلیسرید چند خطر عمده ایجاد می‌کند؛ از جمله اینکه می‌تواند در مجاری لوزالمعده رسوب کند و باعث ایجاد پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده شود و خطر ابتلا به دیابت را تا حد زیادی بالا می‌برد. همچنین از آن به‌عنوان دومین عامل انسداد عروق بعد از کلسترول نام برده می‌شود.

 

کلسترول بدتر است یا تری‌گلیسرید؟

 


کلسترول در مقایسه با تری‌گلیسرید خطر بیشتری برای قلب، مغز و عروق دارد. با این حال کلسترول عامل ساخته شدن هورمون‌های جنسی و بسیاری از هورمون‌های دیگر است بنابراین نمی‌توان گفت که به خودی خود مضر است بلکه بالارفتن بیش از حد آن می‌تواند خطرناک باشد.

 

کلسترول وقتی که بر دیواره عروق می‌نشیند، به‌صورت LDL یا لیپوپروتئین با دانسیته پایین خود را نشان می‌دهد؛ یعنی همان چربی بد که باعث تشدید انسداد عروق می‌شود. ترکیب دیگری از کلسترول نیز وجود دارد که با نام HDL یا لیپوپروتئین با دانسیته بالا یا همان چربی خوب شناخته می‌شود.

 

این چربی از عروق محافظت می‌کند و باعث پاکسازی دیواره آنها می‌شود، بنابراین کلسترول یک جا نقش بد و جای دیگر نقش خوب را بازی می‌کند.

 

علامت افزایش چربی خون چیست؟

 


چربی‌خون درصورتی که خیلی بالا نباشد، علائم خاصی ندارد، اما اگر خیلی بالا برود و مدت طولانی بالا بماند، به‌تدریج باعث سرگیجه می‌شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد علائم شبیه به نوروپاتی، گزگز و مورمور شدن دست و پا شود.

 

در ادامه نیز عوارض آن ظاهر می‌شود؛ مثلا اگر باعث انسداد عروق قلب شود، علائم نارسایی قلبی ایجاد می‌کند که در این حالت فرد هنگام راه‌رفتن و فعالیت دچار تنگی نفس یا درد سینه می‌شود. همچنین می‌تواند باعث علائمی از نارسایی عروق مغزی و اختلال در اندام‌ها شود.

 

در بعضی از انواع بیماری‌های چربی‌خون به‌خصوص نوع ارثی آن، بعضی علائم پوستی مانند رسوب چربی روی پلک‌ها (گزانتلاسما) یا در ناحیه آرنج و زانو و دیگر بثورات جلدی نیز دیده می‌شود. بعضی از انواع بیماری‌های چربی نیز ممکن است باعث تورم تاندون آشیل در پشت مچ پا شوند.

 

حتی برخی از لاغرها هم چربی خونشان بالاست

 


اگرچه افزایش تری‌گلیسرید خون در افراد چاق و کم‌تحرک بیشتر دیده می‌شود اما لاغرها هم ممکن است به این بیماری دچار شوند. از طرفی کم کردن وزن دلیل قطعی بر از بین‌رفتن بیماری چربی‌خون نمی‌شود. علاوه براین، در بعضی خانواده‌ها به علت اختلال‌های ژنتیکی، میزان چربی بد یا LDL بالاست؛ یعنی بدون اینکه فرد اضافه‌وزن یا رژیم نامناسبی داشته باشد و پرخوری کند، به‌صورت ارثی از سنین پایین و حتی 20 سالگی چربی بد خونش بالا می‌رود.

 

در حال حاضر این اختلال آمار بالایی در جهان دارد، بنابراین کشورهای پیشرفته دنیا مثل آمریکا و اروپا این چربی‌ها را از سنین 20 سالگی هر 5 سال یک بار غربال می‌کنند. امیدوارم روزی برسد که این غربالگری‌ها در کشور ما نیز از سنین پایین انجام شود تا بتوانیم افراد در معرض خطر را پیدا کنیم.

 

اندازه چربی‌خون باید چقدر باشد؟

 


در گذشته، میزان کلسترول برای تعریف آن مهم تلقی می‌شد اما بعدها مشخص شد که میزان مجاز آن در سنین مختلف متفاوت است. مثلا کلسترول 220 در یک پسر 22 ساله ورزشکار هیچ خطری ندارد اما در خانمی ‌‌که بای‌پس قلبی انجام داده، کلسترول 180 هم بالا محسوب می‌شود. گروهی از متخصصان هر سال در دنیا مجمعی تشکیل می‌دهند و میزان مجاز این چربی‌ها را تعیین می‌کنند.

 

ایران نیز بر این مبنا عمل می‌کند. امروزه در درمان چربی‌خون توجه عمده روی چربی ‌بد است. طبق دستورالعمل‌های این مجمع، میزان LDL یا چربی بد باید در همه افراد زیر 160 باشد. در کسانی که حداقل 2 عامل خطر دارند نیز باید زیر 130 باشد. در بیماران قلبی، افراد دیابتی و کسانی که عروقشان درگیر است و حادثه مغزی برایشان اتفاق افتاده نیز باید زیر 100 باشد. فردی که بیماری قلبی مثل تنگی عروق دارد هم باید LDL زیر 70 داشته باشد. میزان چربی‌خوب نیز باید بالای 40 و تری‌گلیسرید کمتر از 150 باشد.

 

کدام بیماران به درمان نیاز ندارند؟

 


درمان بعضی از انواع بیماری‌های چربی‌خون به دارو نیاز ندارد و فقط با رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی مثل پیاده‌روی قابل‌درمان هستند. مثلا فرد جوانی که تری‌گلیسرید 220 دارد و عارضه قلبی ندارد، می‌تواند با ورزش و رژیم، چربی‌خونش را پایین بیاورد، اما همین مقدار تری‌گلیسرید در یک فرد مسن با درگیری عروق قلبی حتما به دارو درمانی نیاز دارد.

 

درواقع دارو مانند شمشیر دو لبه است و خیلی نباید به آن وابسته باشیم. فقط زمانی باید دارو بخوریم که پزشک آن را تجویز کرده باشد. یادتان باشد که قدرت رژیم غذایی در کاهش کلسترول کمتر است، بنابراین در این مورد نیز نباید نقش دارو را دست‌کم گرفت.

 

گیاهان جایگزین دارو نمی‌شوند

 


بعضی‌ها سوال می‌کنند که آیا مصرف موادغذایی خاص مثل ماست و زردچوبه می‌تواند در درمان این بیماری تاثیرگذار باشد؟ در پاسخ باید گفت اگر ماست پرچرب باشد، عارضه‌اش از فواید زردچوبه روی چربی‌خون بیشتر خواهد بود.

 

فرض کنید کلسترول خون شما 300 باشد و روزی یک کاسه ماست و زردچوبه مصرف کنید. به این ترتیب نه‌تنها به کاهش چربی‌خون کمکی نکرده‌اید بلکه شاید باعث افزایش آن هم بشوید. داروهای گیاهی، ادویه‌‌هایی مثل زردچوبه و سبزی‌های مثل شنبلیله و... در کاهش چربی‌خون بی‌تاثیر نیستند اما نمی‌توانند جای دارو را بگیرند و بیماری را کامل درمان کنند. حجامت نیز به کم کردن غلظت خون کمک می‌کند اما تاثیری بر چربی‌های خون ندارد.

 

چه کسانی باید دارو بخورند؟

 


افرادی که چربی‌خون ارثی دارند، باید مادام‌العمر دارو بخورند. البته این‌طور نیست که همیشه از یک نوع دارو استفاده کنند بلکه هر 3 تا 6 ماه باید آزمایش خون دهند تا در صورت لزوم پزشک به‌تدریج داروهای مصرفی‌شان را کم کند و به حداقل دوز برساند.

 

لازم به ذکر است که این افراد حتی اگر غذا نخورند و دائم ورزش کنند باز هم کلسترول خونشان بالا می‌رود چراکه نقص آنزیمی ‌دارند. اگر خانواده این بیماران را بررسی کنیم، احتمالا به افرادی برمی‌خوریم که در سنین پایین دچار سکته قلبی و حوادث عروق مغزی شده‌اند. پس این افراد باید مرتب تحت‌نظر باشند.

 

درمان از رژیم غذایی شروع می‌شود

 

قدم اول در درمان چربی‌خون بالا، تغییر رژیم غذایی است یعنی اگر فرد فقط دارو بخورد و به رژیم غذایی اهمیت ندهد، نخواهد توانست از بروز عوارض بیماری کاملا جلوگیری کند. برنامه غذایی مناسب می‌تواند تری‌گلیسرید خون را تا 40 درصد و کلسترول بد را 15 تا 20 درصد کاهش دهد.

 

طبق این برنامه، باید درصد مصرف چربی‌های اشباع شده را کم و تا جایی که امکان دارد از چربی‌های غیراشباع برای سرخ کردن، پخت و پز و... استفاده کرد. به توصیه متخصصان تغذیه، روغن‌های مایع گیاهی از جمله روغن هسته انگور، روغن زیتون و... بهترین انتخاب هستند.

 

در هنگام استفاده باید به نکته‌های بهداشتی مصرف آنها توجه داشت. علاوه براین، باید مصرف کربوهیدرات و نشاسته را هم کاهش دهید، حتی اگر دیابت نداشته باشید. درواقع، نشاسته می‌تواند در کبد به چربی تبدیل شود و تری‌گلیسرید خون را بالا ببرد. توصیه می‌شود از ماهی تازه استفاده کنید و مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید.

درواقع بیشتر باید به سمت رژیم غذایی مدیترانه‌ای برویم یعنی مصرف سبزی‌ها و روغن زیتون را افزایش دهیم و از گوشت سفید استفاده کنیم.

 

داروهای ضدچربی‌خون

 


طبق توصیه انجمن‌های پزشکی دنیا و ایران، زمانی که بیمار با چربی‌خون بالا به پزشک مراجعه می‌کند، در قدم اول باید از لحاظ کلسترول و چربی‌بد تحت درمان قرار گیرد. مگر اینکه کلسترول طبیعی داشته باشد و فقط تری‌گلیسرید خونش بالا باشد.

 

در حال حاضر داروهای بسیار زیادی برای کاهش چربی‌خون وجود دارد؛ از جمله استاتین‌ها مثل لوواستاتین، سیمواستاتین، آتورواستاتین، رزوواستاتین، پراواستاتین و... این داروها به‌خصوص آتورواستاتین نه‌تنها کلسترول خون را پایین می‌آورند، بلکه از پرتاب آمبولی‌های چربی از دیواره‌های عروق نیز جلوگیری می‌کنند.

 

به همین دلیل است که بعد از قرار دادن استنت یا فنر در رگ قلب برای بیمار استاتین تجویز می‌شود. استاتین‌ها در دوز‌های مختلف 10 تا 80 میلی‌گرم موجود هستند و فقط متخصص قلب یا غدد یا داخلی می‌توانند تعیین کنند که چه دوزی از این دارو برای شما مناسب است.

 

اما از عوارض داروهای چربی‌خون می‌توان به تاثیراتشان بر عضلات و کبد اشاره کرد. در صورتی که فرد با مصرف این داروها دچار دردهای عضلانی در ران یا بازو شود، می‌تواند با مصرف داروهای ضدالتهاب یا مسکن یا حتی ورزش‌های مناسب آنها را کاهش دهد، اما اگر درد خیلی شدید باشد و فرد واقعا عاجز شده باشد، می‌توان با کاهش دوز دارو در ابتدا و تغییر نوع دارو در مرحله بعد، درد او را کاهش داد. اگر هم بیمار به هیچ‌وجه نتواند استاتین مصرف کند، می‌تواند از دیگر خانواده‌های دارویی ازجمله مشتقات فیبریک اسید مثل جم فیبروزیل، فنوفیبرات و... استفاده کند.

 

عارضه دیگر داروهای چربی‌خون به‌خصوص استاتین‌ها، بالارفتن آنزیم‌های کبدی است. خوشبختانه عوارض کبدی شدید در این داروها خیلی نادر است، بنابراین اگر حین مصرف استاتین‌ها، آنزیم‌های کبدی‌تان از جملهSGOT و SGPT کمی بالا رفت، اصلا نگران نشوید و دارو را قطع نکنید.

 

خانواده بعدی داروها، ترکیب‌‌های ویتامینه مثل امگا 3 هستند.

امگا 3 تری‌گلیسرید خون را کاهش می‌دهد و میزان HDL یا چربی‌خوب را بالا می‌برد.

انسولین هم که در درمان دیابت به کار می‌رود، می‌تواند تری‌گلیسرید خون را پایین بیاورد.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۹ خرداد ۰۱ ، ۲۰:۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

عوارض برداشتن آپاندیس را تا چه حد می دانید؟

 

 

برداشتن اپاندیس


 عمل جراحی برداشتن آپاندیس برای درمان آپاندیسیت انجام می شود اما این عمل عوارضی دارد که شاید افرادی که انجام داده اند از آن ها اطلاعاتی نداشته باشند

 آپاندیس یک کیسه کوچک بلا استفاده و یا یک ساختار لوله ای شکل است که به روده بزرگ وصل شده است و در قسمت تحتانی سمت راست شکم قرار دارد . این عضو ، عضوی حیاتی در بدن انسان نیست اما با این حال برخی افراد عقیده دارند یا تصور می ‎کنند که این عضو، به فرد در بهبود یافتن از اسهال، التهاب یا عفونت روده کمک می‎ کند و از آن جایی که عملکرد دقیق این عضو ناشناخته است ، اعتقاد بر این است که بدن بعد از انجام عمل برداشتن آپاندیس ، بدون بروز علائم خاصی به عملکرد خود ادامه خواهد داد .

 

آپاندیس

 

 

آپاندیس، به دلیل تجمع مدفوع ، باکتری ها و سایر ارگانیسم های عفونی گاهی حساس است . در صورت رشد باکتری ها در این قسمت ، چرک

ایجاد شده و چرک های انباشته شده باعث متورم و ملتهب شدن آپاندیس و ایجاد دردی عظیم در اطراف ناف می ‎شوند که این درد بعد از گذشت

زمانی کوتاه به قسمت تحتانی سمت راست شکم انتقال پیدا خواهد کرد . این آپاندیس آلوده به آپاندیسیت معروف است .

 

علائم آپاندیسیت :

        کاهش اشتها
        اسهال
         تب
        حالت تهوع
        ادرار همراه با درد
        استفراغ

در هنگام بروز آپاندیسیت به دلیل وجود باکتری و چرک، احتمال بروز پارگی در آپاندیس و ورود چرک عفونی به داخل حفره شکمی وجود خواهد داشت . برای جلوگیری از ایجاد پارگی در آپاندیس، انجام عملی به نام آپاندکتومی برای برداشتن آپاندیس از بدن ضروری می ‎باشد .

 

جراحی آپاندیس عمدتا لاپاراسکوپی یعنی حداقل تهاجمی است و این عمل تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی انجام می‎ شود .

 

 


عوارض جانبی احتمالی مربوط به برداشتن آپاندیس

 

 

1. زایمان زودرس :

 

 

نبود آپاندیس در بدن در 8 الی 10% مواقع باعث بروز زایمان زودرس در خانم ها می ‎شود که در این میان، حدود 2% از افراد دچار سقط جنین می ‎شوند .

 

2. انسداد روده و ایلئوس :

 

 

تقریبا در 3% از بیمارانی که اقدام به برداشتن آپاندیس خود کرده اند ، عبور مدفوع ، گاز و مایعات از طریق روده به طور جزئی یا کامل مسدود خواهد شد که اگر این اثر جانبی درمان نشود ، ممکن است منجر به بروز عوارض شدیدتری در فرد شود .

ایلئوس یک وضعیت فوق العاده دردناک و موقتی است که در آن فقدان حرکت و پریستالزیس در روده به وجود خواهد آمد که هر دو این شرایط باعث ایجاد اختلال درهضم غذا و عملکرد نا منظم روده خواهند شد .

 

3. عفونت زخم :

 

 

این مشکل شایع ترین عارضه ایجاد شده در افرادی است که تحت عمل برداشتن آپاندیس قرار گرفته اند . حدود 1.9% از افرادی که تحت عمل جراحی لاپاروسکوپی قرار گرفته اند و حدود 4.3% از افرادی که جراحی باز داشته اند به این وضعیت دچار خواهند شد .

 

4. چرک و آبسه :

 

 

ممکن است تشکیل آبسه (مجموعه ای از چرک و عفونت) در ناحیه آپاندیس خارج شده ، ایجاد شود.

 

5. پریتونیت :

 

 

این التهاب در حفره صفاقی ( غشایی که دیواره داخلی شکم و اندام های موجود در ناحیه شکمی را پوشانده است ) بروز پیدا می ‎کند و معمولا به دلیل وجود عفونت های باکتریایی یا قارچی رخ می‎ دهد .

 

به طور کلی هیچ عواقب و عارضه جانبی طولانی مدتی به دلیل برداشتن آپاندیس در فرد رخ نخواهد داد

اما با این حال ممکن است برخی از بیماران ، عارضه های ذکر شده در بالا را تجربه کنند و یا دچار فتق یا آپاندیسیت لوزه ( عفونت ناشی از قسمت باقی مانده آپاندیس ) شوند .

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۸ خرداد ۰۱ ، ۱۵:۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

شیر گرم خاصیت بیشتری دارد یا شیر سرد؟

 

 

شیر سرد یا شیر گرم

 

در مورد خواص و مضرات شیر پاستوریزه مطالب و نکات مختلفی عنوان می‌شود . گاهی می‌گویند شیر گرم خواص بیشتری دارد گاهی می‌گویند شیر سرد برای رژیم غذایی بهتر است.

 تا زمانی که بتوانید لاکتوز را تحمل کنید، به طور حتم به شما یاد داده شده است که قبل از انجام هر کاری، شیر بنوشید. شیر بخشی ضروری از رژیم روزانه است که نباید فراموش شود و همچینین یک نوشیدنی عالی است که غنی از مواد ریزمغذی مانند کلسیم، منیزیم، روی، ریبوفلاوین و چندین پروتئین و ویتامین دیگر است. شیر به دلیل دارا بودن کلیسیم زیاد، موجب تقویت و استحکام استخوان های بدن و دندان ها می شود.

 

فسفر موجود در شیر برای بسیاری از واکنش های شیمیایی بدن، فعال کردن آنزیم ها، رشد و ترمیم بافت ها ضروری است. علاوه بر آن سدیم و پتاسیم که در تنظیم اسیدی و بازی بودن سلول های بدن نقش ایفا می کنند، در شیر به وفور یافت می شوند.

 

همچنین یک نوشیدنی چند منظوره است که می تواند به روش های بسیار خوشمزه ای تهیه شود و در چند دستور غذایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در حالی که اغلب مردم از نوشیدن شیر داغ لذت می برند اما برخی افراد یک لیوان شیر خنک را ترجیح می دهند و دوست دارند.

 

فواید نوشیدن شیر گرم به این شرح است.

 

 

1. کمک به بهبود خواب

 

 

نوشیدن شیر داغ در شب می تواند به مبارزه با بی خوابی کمک کند. شیر حاوی یک آمینو اسید معروف به نام تریپتوفان است که به تحریک خواب کمک می کند و زمانی فعال می شود که شیر داغ باشد. همچنین می تواند احساس آرامش و حس خواب را القا کند. بنابراین قطعاً مزایای استفاده از شیر داغ در شب بیشتر است.

 

2. پیشگیری از بیماری های گوارشی

 

 

شیر داغ به راحتی توسط بدن هضم می شود. این نوشیدنی می تواند از مشکلات گوارشی مانند؛ نفخ و اسهال پیشگیری کند.

 

3. دارای خواص آنتی باکتریال

 

 

زمانی که شیر با دیگر مواد طبیعی ترکیب می شود، شگفتی ایجاد خواهد کرد. ترکیب شیر گرم و عسل می تواند اثر ضدباکتریایی، به ویژه بر روی باکتری های استافیلوکوکوس داشته باشد. همچنین یک درمان طبیعی عالی برای بیماری های تنفسی مانند سرفه و سرماخوردگی خواهد بود.

 

4. گرم کردن بدن

 

 

شیر داغ می تواند بدن را گرم کند. نوشیدن شیر در روزهای سرد زمستانی برای افزایش دمای داخلی بدن بسیار موثر است. خوردن شیر داغ همراه با قهوه باعث افزایش انرژی در صبح خواهد شد.

 

5. کمک به کاهش استرس

 

 

شیر داغ یک پروتیین معروف به لاکتیوم دارد که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند، همچنین حاوی پتاسیم است که به استراحت ماهیچه ها و تسکین تنش ماهیچه ای و اعصاب متشنج نیز کمک می کند. برای کاهش علائم قبل از قاعدگی در زنان نیز مفید خواهد بود.

 

6. کمک به دفع سموم از بدن

 

 

نوشیدن شیر داغ قبل از خواب باعث دفع سموم صورت خواهد شد که این کار به افزایش درخشندگی پوست در زمانی که بدن در حال استراحت است، کمک می کند. ترکیب شیر داغ با زردچوبه به طور گسترده ای برای تسکین عفونت های گلو و دفع سموم از بدن شما برای کمک به مبارزه با عفونت های باکتریایی موثر است.

 

فواید نوشیدن شیر سرد نیز شامل این موارد است.

 

 

1 . کمک به تسکین اسیدیته

 

 

بهترین مزایای استفاده از شیر سرد برای معده، درمان برگشت اسید معده یا زخم معده است. مقدار کلسیم بالا باعث کاهش تولید اسید معده می شود و همچنین اسیدهایی را که به صورت مازاد تولید می شوند، جذب می کند و علائم اسیدیته شدید را تسکین خواهد داد.

 

2. مفید برای پوست

 

 

شیر سرد یک پاک کننده فوق العاده است که ضمن پاک کردن و تسکین پوست، پروتئین های مورد نیاز آن را تأمین خواهد کرد. همچنین مصرف شیر برای از بین بردن چین و چروک پوست و جوان سازی پوست بسیار موثر است.

 

3. کمک به هیدراته نگهداشتن بدن

 

 

شیر سرد غنی از الکترولیت ها است و روشی عالی برای هیدراته نگه داشتن بدن و داشتن انرژی در طول روز محسوب می شود.

 

4. کمک به افزایش انرژی بدن

 

 

نوشیدن یک لیوان شیر سرد در صبح می تواند شما را در طول روز پر انرژی نگه دارد زیرا غنی از مواد ریزمغذی و الکترولیت ها است، اما نوشیدن شیر سرد در شب می تواند ناراحتی و مشکلات هاضمه را به دنبال داشته باشد و بنابراین باید از نوشیذن شیر سرد قبل از خواب اجتناب کرد.

 

5. کمک به حفظ وزن سالم و مبارزه با گرسنگی میان وعده‌ها

 

 

میزان بالای کلسیم موجود در شیر به افزایش متابولیسم کمک می کند که به نوبه خود می تواند تاثیر بسزایی در سوزاندن کالری داشته باشد، همچنین بدن در تلاش برای تنظیم درجه حرارت با دمای شیر سرد، کالری لازم را می سوزاند و از این طریق به شما در حفظ وزن کمک خواهد کرد.

 

فواید دیگر مصرف شیر

 

 

همچنین با مصرف روزانه و منظم شیر می توان از ابتلا به بیماری هایی همچون کلسترول بد، سکته مغزی، دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی_ عروقی پیشگیری کرد. علاوه بر آن مصرف مداوم شیر منجر به استخوان سازی، کشش عضلات، مقاومت لثه و آرامش بدن می شود.

 

همچنین یک نوشیدنی سالم برای مبارزه با گرسنگی بدون مصرف کالری های ناسالم است. شیر بهترین میان وعده ای است که می توانید بین وعده های غذایی خود داشته باشید، زیرا باعث تسکین درد معده می شود و شما را از مصرف میان وعده های غذایی پرکالری دور خواهد کرد.

 

همچنین نوشیدن شیر برای از بین بردن میکروب های روده بزرگ، معده و سیستم گوارشی بدن بسیار موثر است. مصرف شیر به استحکام ریشه موها و تقویت ناخن های شکننده کمک می کند. شیر دارای ویتامین هایی چون امگا 3 است. این نوشیدنی مفید را می توان در وعده صبحانه برای تقویت حافظه و کسب انرژی بدن مصرف کرد.

 

کدام شیر بهتر است، داغ یا سرد؟

 

 

هر دو شیر داغ و سرد مزایا و معایب خاص خود را دارند . با این حال، شما باید با توجه به آب و هوا، زمان و تحمل خودتان از شیر، نوع مصرفیتان را در نظر بگیرید.

برخی از افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند،بهتر است از مصرف شیر سرد خودداری کنند. طبع شیر سرد است و با گرم کردن آن می توان از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری کرد.

همچنین پزشکان توصیه می کنند، برای از بین بردن باکتری های موجود در شیر ( تب مالت)، آن را به مدت 20 دقیقه جوشانده و پس از ولرم شدن مصرف کنید.

 

برخی سوالات متداول

 

1. آیا شیر سرد در مقایسه با شیر داغ، کالری بیشتری دارد؟

بله، به دلیل اختلاف دما، تفاوت ناچیزی در مقدار کالری وجود دارد.

2. کدام شیر برای کاهش وزن مناسب است؟

در حالی که شیر داغ یک نوشیدنی سالم و مغذی است، کلسیم موجود در شیر سرد به افزایش متابولیسم کمک می کند که به نوبه خود باعث کاهش موثر چربی نیز خواهد شد.

3. کدام نوع شیر فواید بیشتری با پروتیین دارد، شیر سرد یا داغ ؟

مخلوط پروتئین موجود در شیر داغ و یا سرد به یک اندازه مفید است اما با این حال، پروتئین موجود در شیر داغ بهتر حل می شود، در حالی که ممکن است مخلوط کردن آن با شیر سرد کار دشواری باشد.

 

منبع:نمناک

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۵ خرداد ۰۱ ، ۱۴:۳۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

   


پهلودرد نشانه چیست؟

 

 

 

پهلو درد

 

احساس درد در پهلو ها می تواند نشانگری برای شرایط مختلف از سندرم روده تحریک پذیر تا یک عفونت دستگاه ادراری باشد. اما تشخیص دلیل اصلی این شرایط بدون بررسی آن توسط یک پزشک دشوار است.

 زمانی که بدن تلاش می کند از بروز مشکلی خبر دهد، همواره پیامی که قصد انتقال آن را دارد واضح و روشن نیست. هر گونه درد می تواند به مشکلات مختلفی اشاره داشته باشد و یکی از شایع‌ترین شرایط احساس درد در پهلوها است
 در ادامه با برخی دلایل شایع احساس درد در پهلوها بیشتر آشنا می شویم.

 

طحال آسیب دیده یا پاره شده

 

 

طحال عضوی است که در سمت چپ بالای شکم فرد قرار دارد. طحال از اجزای سیستم لنفاوی بدن بوده و در از بین بردن ضایعات سلولی، حفظ تعادل مایعات بدن، تولید گلبول‌های سفید و ساخت مواد دخیل در فرایند التهاب و بهبودی نقش دارد.هنگامی که طحال آسیب دیده یا بزرگ می شود، ممکن است فرد در سمت چپ خود احساس درد کند.

پارگی طحال یک فوری اورژانسی است است.با توجه به خدمات بهداشت ملی (NHS) ، آسیب می تواند باعث پارگی طحال شود اما  این پارگی می تواند بلافاصله یا چند هفته پس از آسیب اولیه رخ دهد.

 

علائم آسیب دیدگی یا پارگی طحال می تواند شامل موارد زیر باشد:

•    درد پشت دنده چپ
•    سرگیجه
•    ضربان قلب سریع

علاوه بر این، اگر فرد دراز بکشد و پاهای خود را بالا بیاورد، ممکن است در بالای شانه چپ خود احساس درد کند.

آسیب یا عفونت می تواند باعث بزرگ شدن طحال شود.  بزرگی طحال همچنین می تواند نتیجه یک بیماری دیگر مانند آرتریت روماتوئید، لوسمی یا سیروز باشد.

NHS خاطرنشان می کند که ممکن است فرد ممکن است همیشه از خود علائمی نشان ندهد، با این حال،  میتواند علائم زیر را  تجربه کند:

•    ناراحتی و درد در پشت دنده های چپ
•    به راحتی خونریزی می کند
•    کم خونی
•    خستگی
•    احساس سیری سریع
•    عفونت ها

 

دیورتیکولیت

 

 

دیورتیکولوز وضعیتی است که در آن کیسه های کوچک تشکیل می شوند و از طریق نقاط ضعیف تر در دیواره روده بزرگ عبور می کنند. دیورتیکولیت زمانی رخ می دهد که یک یا چند مورد از این کیسه ها ملتهب شوند.

 

دیورتیکولیت یک وضعیت التهابی در روده بزرگ است که به نظر می‌رسید ناشی از سوراخ شدن کیسه ها باشد. معمول ترین علامت دیورتیکولیت درد شکم و لگن ، حساس بودن نقطه ی بیماری و تب است


دردی که  بخاطر دیورتیکولیت ایجاد می شود، معمولا در قسمت پایین سمت چپ شکم و ناگهانی و به طور شدید  رخ می دهد. گاهی نیز ممکن است خفیف باشد و در طی چند روز بدتر شود.

علائم عبارتند از:

•    اسهال
•    یبوست
•    استفراغ
•    حالت تهوع

اگر علائم خفیف باشند، فرد می تواند استراحت کند، آنتی بیوتیک دریافت کرده  و رژیم غذایی مایع مصرف کند.پس از چند روز، اگر علائم کاهش یابد، فرد می تواند به تدریج غذاهای جامد را به رژیم غذایی خود بازگرداند.
اگر علائم ناگهانی و شدید باشد، ممکن است لازم باشد فرد چند روز در بیمارستان بماند و آنتی بیوتیک داخل وریدی دریافت کند.

 

حمله قلبی

 

 

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که شریان خونرسانی به قلب به علت تجمع رسوبات چربی در آنها مسدود شود.
شریان های مسدود شده اکسیژن رسانی به قلب را کاهش می دهد، به عضله قلب آسیب می رساند و منجر به حمله قلبی می شود.

درد در یک یا هر دو بازو ممکن است نشانه حمله قلبی باشد، اما برخی از علائم مهم دیگر که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از:

•    ناراحتی در مرکز قفسه سینه
•    احساس درد یا فشار در بازوها، قفسه سینه یا هر دو
•    تنگی نفس
•    عرق سرد
•    سبکی سر

در صورت بروز این علائم با نزدیکترین بیمارستان تماس بگیرید. بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی اولین ساعت حمله قلبی را "ساعت طلایی" می دانند که در طی آن درمان به موقع می تواند جان انسان ها را نجات دهد.

 

 

سیاتیک

 

 

سیاتیک یک بیماری دردناک است که تقریباً همیشه فقط یک طرف بدن را درگیر می کند. با این حال، می تواند هر دو طرف بدن را تحت تاثیر خود قرار بدهد. به این سیاتیک دو طرفه می گویند که نادر است.

نام آن از عصب سیاتیک گرفته شده است که از ستون فقرات تا پاها امتداد دارد.

شایع ترین علت سیاتیک فتق یا برآمدگی دیسک ستون فقرات است که به عصب سیاتیک فشار وارد می کند.

افراد مبتلا به سیاتیک درد را به عنوان ضربات وارد شده چاقو به بدن یا احساس سوزن سوزن شدن تعریف می کنند.

برخی علائم دیگر عبارتند از:

•    بی حسی
•    درد شدید هنگام عطسه یا سرفه
•    ناتوانی در صاف نشستن
•    ضعف
•    احساس سوزش در اطراف باسن

 

پارگی کیست تخمدان

 

 

پاره شدن کیست تخمدان باعث بروز درد در یک سمت بدن می شود.

کیست تخمدان کیسه ای پر از مایع است که می تواند در داخل یا روی تخمدان ایجاد شود. کیست تخمدان ممکن است پاره شود. در برخی موارد، هیچ علامتی در بدن  ایجاد نمی کنند یا ممکن است علائم  ایجاد شده بسیار خفیف باشند. در موارد دیگر، کیست پاره شده می تواند علائم شدیدی مانند درد ناگهانی و شدید در قسمت پایین شکم ایجاد کندو فرد خونریزی را نیز تجربه کند.

 

آپاندیسیت

 

 

یکی از شایع‌ترین نشانه های آپاندیسیت، التهاب آپاندیس، احساس درد در پهلوی راست بدن است. در صورت عدم درمان، آپاندیسیت می تواند به مشکلات جدی منجر شود که از آن جمله می توان پریتونیت (Peritonitis) - عفونت در شکم که به طور بالقوه می تواند زندگی فرد را در معرض خطر قرار دهد - و تشکیل آبسه ای که تخلیه آن می تواند به هفته ها زمان نیاز داشته باشد، اشاره کرد.

 

عفونت دستگاه ادراری

 

 

عفونت های دستگاه ادراری - عفونت هایی که موجب تورم و درد در دستگاه ادراری می شوند - بسیار شایع هستند. احتمال ابتلا به یک عفونت دستگاه ادراری در زنان بیشتر از مردان است. موارد عفونت دستگاه ادراری که درمان نمی شوند می توانند موجب عفونی شدن کلیه ها، تب، حالت تهوع، و  احساس درد در پهلوها و کمر شوند.

 

سنگ های کلیه

 

 

سنگ های کلیه می توانند موجب احساس دردی شدید در پهلوها شوند و در واقع این از شایع‌ترین نشانه های ابتلا به سنگ های کلیه سخت است. درد به طور معمول با خون در ادرار، حالت تهوع، تب، و ادرار بد بو همراه است.

 

تجمع گاز در دستگاه گوارش

 

 

تجمع گاز در روده بزرگ می تواند منجر به درد در سمت چپ بدن شود. فرد همچنین می تواند در سمت راست یا در هر دو طرف بدن خود درد را احساس کند.
در شرایط عادی، افراد گاز را از طریق آروغ زدن یا به واسطه ی  راست روده  آن را از بدن خارج می کنند، این یک ویژگی طبیعی بدن است. در واقع، اکثر مردم حدود ۱ تا ۴پیمانه گاز در روز تولید کرده و حدود ۱۴ تا ۲۳ بار در روز آن را دفع می کنند.

گاهی اوقات، گاز در دستگاه گوارش از بلع هوای اضافی هنگام خوردن یا آشامیدن تجمع می یابد. همچنین می تواند به دلیل تجزیه غذاهای هضم نشده توسط باکتری های روده انباشته شود.
غذاهایی که می توانند باعث ایجاد گاز اضافی شوند عبارتند از: نوشیدنی های گازدار، جایگزین های قند و مکمل های فیبر.

علائم دیگر عبارتند از:

•    آروغ زدن مکرر
•    نفخ شکم
•    درد یا ناراحتی در یک یا هر دو طرف بدن

 

سوء هاضمه

 

 

سوء هاضمه شدید می تواند موجب درد در پهلوی چپ و گاهی اوقات قسمت مرکزی شکم شود. سوء هاضمه اغلب در نتیجه خستگی عاطفی شدید یا سریع غذا خوردن شکل می گیرد. اما این شرایط می تواند نشانه ای از یک زخم معده، بیماری تیروئید، یا پانکراتیت مزمن نیز باشد. در صورت تجربه سوء هاضمه مکرر و طولانی مدت مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است.

 

عفونت کلیه

 

 

عفونت کلیه می تواند باعث درد در یک یا هر دو طرف بدن شود.

کلیه ها در زیر قفسه سینه در دو طرف ستون فقرات قرار دارند.

کلیه ها بسیاری از وظایف حیاتی را انجام می دهند، از جمله:


•    فیلتر کردن خون
•    پاکسازی بدن از مواد سمی
•    کنترل فشار خون
•    حفظ  و تعدیل سطح مایعات

با این حال، این عملکردهای حیاتی کلیه ها در صورت بروز عفونت مختل می شوند.
عفونت در کلیه معمولا به دلیل باکتری اتفاق می افتد .اکثر عفونت های کلی به عنوان عفونت مثانه شروع می شوند.

 

علائم عفونت کلیه عبارتند از:

•    درد در پشت، پهلو یا ناحیه کشاله ران
•    تب
•    حالت تهوع
•    استفراغ
•    ادرار کدر یا تیره با بوی نامطبوع
•    افزایش نیاز به ادرار مکرر
•    ادرار دردناک
•    لرز

 

کشیدگی ماهیچه

 

 

درد همواره نشانه ای از بروز مساله ای خطرناک و شدید نیست. گاهی اوقات احساس درد در پهلوها تنها به واسطه یک کشیدگی ماهیچه ای شکل گرفته است. اغلب افرادی که ورزش می کنند یا وسایل سنگین را جابجا می کنند، این شرایط را تجربه می کنند. کشیدگی و فشار بر ماهیچه به طور معمول با استراحت و خوددرمانی بهبود می یابد.

 

کمر درد

 

 

کمر درد یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه افراد به پزشک است. درد می تواند به بخش های کناری و حتی جلو بدن نیز گسترش یابد. در شرایطی که این درد معمولا خود به خود بهبود می یابد، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و اطمینان از این که مساله ای جدی، مانند آرتریت یا پوکی استخوان رخ نداده است، بهترین گزینه محسوب می شود.

منبع:ایسکانیوز
 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۲ خرداد ۰۱ ، ۲۳:۵۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

روغن سیاه دانه  دوای درد همه بیماری ها

 

 

روغن سیاه دانه


گیاهان درمان های طبیعی برای تمام انواع اختلالات سلامتی را در اختیار بدن قرار میدهد-دارچین برای سطوح بالای قند خون، لیمو برای تقویت سیستم ایمنی بدن و چای سبز برای محافظت در برابر سموم. گیاهان شگفت انگیز بسیار زیادی در این سیاره وجود دارند، اما چند گیاه نسبت به بقیه برتری دارند.

 سیاه دانه (نام علمی: nigella sativa) به خوبی میتواند یکی از این گیاهان باشد. مطالعات طیف گسترده ای از فواید روغن سیاه دانه و خود سیاه دانه را کشف کرده اند.

 

مبارزه با دیابت

 


مطالعه ای نشان داد که مصرف تنها دو گرم سیاه دانه در روز می تواند به کاهش میزان قند ناشتا کمک کند. برای کسانی که در مورد دیابت نگران هستند، قند خون باید کنترل شود! روغن سیاه دانه نه تنها می تواند قند خون را کنترل کند، بلکه مانع از ایجاد مقاومت بدن به انسولین می شود، عملکرد سلول های بتا را افزایش می دهد و هموگلوبین گلیکوزیله را کاهش می دهد.

 

جلوگیری از تشنج

 


برای کسانی که مبتلا به صرع هستند، روغن سیاه دانه ممکن است مفید باشد. یکی از مزایای آن در توانایی سیاه دانه در جلوگیری از تشنج نهفته است. مطالعه ای در سال ۲۰۰۷ کشف کرد که مصرف روغن سیاه دانه در آب به طور چشمگیری باعث کاهش تشنج میشود.

 

کشتن باکتری های معده

 


باکتری هلیکوپیلوری یکی از علل اولیه مشکلات معده است، اما به لطف ترکیبات ضد باکتریایی سیاه دانه، شما می توانید یک بار برای همیشه از شر آنها خلاص شوید.
 


کاهش فشار خون

 


مصرف سیاه دانه بین دوزهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم دو بار در روز می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. با توجه به این که بیماری قلبی، قاتل شماره ۱ در جهان امروز است، قطعا فشار خون نگرانی بزرگی به شمار می رود. با روغن سیاه دانه، می توانید فشار خون خود را کنترل کنید و خطر ابتلا به حملات قلبی را کاهش دهید.

 

سرکوب رشد سلول های سرطانی

 


در یک مطالعه حیوانی، روغن سیاه دانه به منظور درمان سرطان کولون به موش ها داده شد. این روغن تقریبا همانند بعضی از داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی برای سرطان روده بزرگ موثر است و پیشرفت سرطان را بدون عوارض بی شمار ناشی از داروهای شیمی درمانی سرکوب میکند.

 

پیشگیری از آسم

 


مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که تیموکینین در این روغن، ترکیب ضد آسم قوی است. اعتقاد بر این است که برای درمان آسم بیشتر از داروهای فلوتیکازون موثر است. در مطالعه دیگری، جوشاندن سیاه دانه در آب می تواند به باز کردن مجاری هوا و جلوگیری از حملات آسم کمک کند.


کمک به ترک مواد مخدر

 


ترک اعتیاد به مواد مخدر یکی از سخت ترین کارها در جهان است، اما روغن سیاه دانه ممکن است این کار را اندکی ساده تر کند. مطالعه ای نشان داد که سیاه دانه می تواند با مدیریت علائم ترک که در هنگام تلاش برای ترک مواد مخدر بروز میکنند، به کاهش علائم وابستگی به مواد مخدر کمک کند. سیاه دانه به اندازه درمان طولانی مدت برای ترک عادت های دارویی موثر در نظر گرفته میشود.


 
درمان MRSA

 


استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین نوعی باکتری است که قادر به مقاومت در برابر اثرات داروهای ضد باکتری شایع است. این باکتری مقاوم به دارو، نسبت به درمان عفونت معمولی استافیلوکوک دشوار تر است، اما در مطالعه ای ثابت شد، روغن سیاه دانه در برابر ایزوله بالینی باکتری موثر است. در حالیکه ممکن است سیاه دانه هنوز درمان محسوب نشود، اثبات این واقعیت که سیاه دانه موثر بوده است، ارزش امتحان کردن آن را به عنوان درمانی برای باکتری مقاوم به دارو را دارد.


همانطور که می بینید، دلایل بسیار خوبی برای افزودن روغن سیاه دانه به زندگی شما وجود دارد! فواید آن بسیار زیاد هستند، بنابراین ارزش دارد مقداری از آن را روی غذای خود بریزید و از آن برای بهبود سلامت خود استفاده کنید.
 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۲ خرداد ۰۱ ، ۲۳:۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


دست زدن به این قسمت بدن ممنوع

 

 


دستان ما همه جا را لمس می کنند و بنابراین سطحشان پر از باکتری و میکروب های مختلف می شود و اگر با قسمت های حساس بدن تماس داشته باشد می تواند منجر به منتقل شدن باکتری ها شود.

 

این عادت باعث ایجاد آسیب به سلامتی شما و اطرافیان خواهد شد.


صورت

 


تصور کنیدبه کافی شاپ رفته اید، اگر نگاهی به اطرافتان بیندازید مسلما خواهید دید که بسیاری از افراد در حال لمس صورتشان هستند. ولی اگر دستتان را نشسته باشید یا نخواهید به صورتتان مرطوب کننده بزنید نباید صورت را لمس کنید. به گفته متخصص میکروبیولوژی متیو لی Matthew Lee، دستان شما حاوی روغن هایی است که می تواند منافذ روی پوست صورتتان را بسته و آکنه را بدتر کند. میکروب هایی که روی انگشتانتان تجمع کرده اند این اثر را تشدید می کنند.

 

چشم

عادت های بد برای بدن


چشمان شما بسیار حساس هستند و با لمس کردن آن ها نه تنها باعث ورود میکروب به داخل چشم می شوید بلکه احتمال انتقال میکرو ذرات خاک و کثیفی به چشم وجود دارد که می تواند باعث تحریک و حتی خراش افتادن روی قرنیه شوند. اگر می خواهید چشمتان را لمس کنید حتما باید قبل از آن دستانتان را کاملا بشویید. در مقابل وسوسه مالیدن چشم مقاومت کنید چون در طول زمان باعث ایجاد چین و چروک و ایجاد دایره های تیره دور چشم می شود.

 

گوش

 


بافت پوشش دهنده درون گوش بسیار ضعیف و مستعد آسیب است به همین دلیل بایددر مقابل میل به وارد کردن اجسام مختلف در گوش برای بیرون آوردن موم آن مقاومت کنید. به هیچ عنوان نباید انگشتتان را در گوش فرو ببرید. پوست کانال گوش بسیار نازک است و به راحتی دچار پارگی می شود.

 

بینی

 

 

عادات بد

داخل بینی شما حاوی باکتریهای سالم است. با وارد کردن انگشت به بینی شما باعث ورود باکتری های مختلفی به داخل بینی می شوید که می توانند عامل ایجاد عفونت باشند. ضمن این که باکتری های داخل بینی به انگشت شما چسبیده و به فضای بیرونی منتقل می شوند که این مساله اگر آنفولانزا داشته باشید مشکل ساز خواهد شد.

 

دهان

 

 

دهان به طور متوسط حاوی 34 تا 72 گونه باکتری مختلف است که اکثر آن ها بی ضرر بوده و حتی برای سلامت دهان و دندان مفید هستند اما دست شما که به دستیگره ها، شیر ، مبل، دکمه های مایکروفر و خیلی جاهای دیگر را لمس کرده است می تواند باکتری هایی را وارد دهان کند که تعادل داخل دهان را به هم بزند و در واقع یک بلیط یک طرفه برای بیمار شدن شماست. حتما قبل از دست زدن به دهان خود باید آن ها را تمیز بشویید.

 

باسن

 

 

علت توصیه به شستن دست ها بعد از دستشویی رفتن فقط به خاطر ترس از میکروب ها نیست. تماس دست با ناحیه مقعد باعث انتشار میکروب ها حتی میکروب خطرناک اشرشیاکلای میشود. شما باید دستتان را از مقعد دور نگه دارید. لمس ناحیه مقعد می تواند منجر به انتقال ارگانیزم های مضر به دست و سپس مستفیم یا غیر مستقیم به دهان یا چشم یا بخش های دیگر بدن شده و باعث تسهیل انتقال عامل عفنونت می شود.

 

ناف

 


آیا می دانستید که بنا به گفته کتابخانه عمومی علوم، ناف شما کثیف ترین قسمت بدنتان است؟ ناف شما دارای مقدار بسیار زیاد باکتری است و از آنجا که معمولا ناف غیرقابل دسترسی است حتی پس از حمام هم کثیف می ماند. لمس ناف با انگشتان پر از باکتری می توانند حتی منجر به عفونت های جدی شود.

 

ناخن ها

 

 

زیر ناخن های انگشتان دست و پا مقدار باورنکردنی کثیفی و باکتری وجود دارد. حتی شستن دست ها هم به طور کامل میکروب ها را از بین نمی برد، به همین دلیل است که پزشکان و پرستاران دستکش می پوشند. افرادی که ناخواسته تمایل به لمس زیر ناخن ها دارند مقدار زیادی باکتری را به سایر بخش های دستشان منتقل می کنند که بعدا به جاهای دیگر سرایت می کند.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۰ خرداد ۰۱ ، ۱۱:۴۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

دلیل علمی خوردن کباب با سماق + ممنوعیات کباب

 

مصرف سماق با کباب و غذا


اغلب افراد در هنگام صرف کباب در کنار آن از سماق استفاده می کنند، استفاده از سماق همراه با کباب تنها به علت خوش طعم شدن آن نیست و دلایل دیگری نیز دارد.

 

هنگام خوردن کباب از یک ماده غذایی مصلح مانند سماق استفاده کنید، زیرا

 

 

1. سماق دارای اثرات ضد میکروبی است و مصرف سماق با کباب سبب رفع آلودگی گوشت می شود.

2. مصرف سماق با کباب خاصیتی قابض دارد و در صورت وجود التهابات یا زخم هایی در مسیر لوله گوارش سبب بهبود آنها می شود و محافظ خوبی برای کبد است.

3. مصرف سماق با کباب سبب کاهش کلسترول و کاهش جذب چربی گوشت مورد استفاده برای طبخ کباب می شود.

4. سماق اسید اوریک خون را کاهش می دهد و به این دلیل سماق همراه کباب استفاده می شود که بدن فرد بتواند اسید اوریک حاصل از هضم کباب را تا حدی کاهش دهد.

5. اگر انواع کباب را با آب نارنج، سالاد، سبزیجات تازه، گوجه فرنگی کبابی، پیاز، فلفل سیاه یا سماق میل کنید، به خاطر ویتامین C این مواد، جذب آهن گوشت بیشتر می شود.

 

 


فواید مصرف سماق همراه برخی از غذاها

 

 

        دارای طبیعت سرد و خشک است.
        مصرف سماق موجب تقویت دستگاه گوارش و کبد می شود و از سوء هاضمه، تورم معده و التهاب در دستگاه گوارش جلوگیری می کند.
        سماق دارای خاصیت سم زدایی و ضدالتهاب برای کبد است.
        استفاده از سماق هنگام بروز برخی بیماری ها مانند تهوع، استفراغ و اسهال بسیار موثر است.
        سماق تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.
        سماق تحریک کننده اشتها است.
        سماق به دلیل داشتن تانن فراوان، قابض و پاک کننده معده است.
        سماق خاصیت آنتی بیوتیکی برای دستگاه گوارش دارد و اثر ضد میکروبی قوی بر روی تعداد زیادی از میکروارگانیسم های خطرناک و بیماری زا در بدن دارد.
        سماق برطرف کننده نقرس است.
        سماق خون را تصفیه می کند و مواد زائد خون مانند اوره را دفع می کند.
        سماق همچنین کاهش دهنده قند خون است و از طریق آنزیم آلفا آمیلاز، قند خون را کاهش می دهد.

 

کباب را با این مخلفات میل کنید

 

 

سماق با کباب

 

همراه کباب، سماق، گوجه و آبلیموی تازه یا آب نارنج، پیاز، فلفل سیاه میل کنید، زیرا به خاطر ویتامین C. این مواد، جذب آهن گوشت بیشتر می شود.

همراه کباب سبزی خوردن تازه میل کنید زیرا کاروتنوئید های موجود در سبزی ها وقتی همراه آهن موجود در گوشت کباب وارد بدن می شوند، جذب این ماده معدنی را نیز بالا می برند.

 


کباب را با چه چیز هایی نخوریم؟

 

همراه غذا های گوشتی مانند کباب، ماست، دوغ و کفیر نخورید زیرا کلسیم این فرآورده ها می تواند از جذب آهن گوشت بکاهد.

مصرف همزمان ماست با گوشت برای افراد دارای درد های مفصلی مناسب نیست و می تواند سبب تشدید بیماری شود.

ماست دیر هضم است و برای سرد مزاجان و افراد دارای معده سرد مناسب نیست.

نیم تا یک ساعت پس از صرف غذای گوشتی ماست و دوغ بخورید.

 

 


نکات مهم مصرف کباب

 

 

یک سیخ کباب کوبیده 270 کالری، یک سیخ کباب برگ 200 کالری و یک پرس چلو کباب همراه کره حدود 1200 کالری انرژی دارد.

از مصرف قسمت های سوخته گوشت و گوجه کبابی پرهیز کنید.

کباب را به صورت خانگی تهیه و تا حد امکان چربی های ظاهری از گوشت جدا شود.

به کباب جوش شیرین اضافه نکنید زیرا جوش شیرین قدرت جذب آهن و کلسیم را کم می کند و گوشت را به غذایی بی خاصیت تبدیل می کند.

بیش از حد از پیه و دنبه استفاده نکنید زیرا استفاده از پیه و دنبه موجب افزایش کلسترول و تری گلیسیرید و در نهایت بروز بیماری های قلبی - عروقی می شود.

اگر مجبور به استفاده از کباب رستوران های بین راهی شدید، همراه غذا دوغ و ماست کاکوتی دار، نعنادار یا موسیردار بخورید زیرا این سبزیجات ضدعفونی کننده قوی مجاری گوارشی هستند و خطرات احتمالی گوشت مسموم و فاسد را کم می کنند.

 

مصرف بیش از اندازه سماق، مسمومیت زاست.

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۷ خرداد ۰۱ ، ۲۳:۳۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان عفونت بدن

 

 

انتی بیوتیک های طبیعی


 با ایجاد عفونت در بدن مصرف آنتی بیوتیک ها در وهله اول توصیه می شوند، بهتر است اگر در شرایط خاص قرار ندارید از آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان عفونت ها استفاده کنید

 

بهترین آنتی بیوتیک های طبیعی

 


سیر :

 

سیر مخصوصا سیر خام برای مقابله با آنتی بیوتیک بسیار مناسب است. سیر حاوی رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان است. خاصیت آنتی بیوتیکی سیر به دلیل ترکیب سولفوردار آن به نام آلیسین (allicin) است. سیر خواص ضدقارچی، ضدویروسی و ضدانگل دارد. اگر از داروهای رقیق کننده ی خون استفاده می کنید، قبل از مصرف سیر به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی با پزشک مشورت کنید.

 


عسل :

 

یکی دیگر از بهترین آنتی بیوتیک های طبیعی عسل است که برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن مقابل باکتری استفاده می شود، همچنین برای درمان سوختگی و زخم مناسب است. عسل دارای هیروژن پروکساید است و دارای غلظت بالای قند است که می تواند به متوقف کردن رشد برخی از باکتری ها کمک کند. چای گیاهی وقتی با عسل مخلوط شود به درمان عفونت های داخلی باکتریایی کمک می کند.عسل رطوبت باکتری ها را از آنها خارج می کند و باعث می شود باکتری در اثر خشک شدن نابود شود. هرگز نباید به کودک زیر یک سال عسل داد.


روغن آویشن:

 

آویشن می تواند در برابر میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک مفید باشد. عصاره ی آویشن فقط برای استعمال خارجی کاربرد دارد و شما نباید عصاره ی آویشن را بخورید. عصاره ی آویشن را برای استعمال خارجی با روغن نارگیل و روغن زیتون مخلوط کنید. افرادیدچار فشار خون بالا یا پرکاری تیروئید نباید از عصاره ی آویشن استفاده کنند.


روغن ارگانو:

 

ارگانو و روغن ارگانو به عنوان یک ماده ضد باکتری طبیعی برای مبارزه با باکتری های عامل عفونت و مبارزه با رشد بیش از حد «کاندیدا» است. زمانی که به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مبتلا شده اید، از ارگانو استفاده کنید. برای استفاده از روغن ارگانو، آن را در آب یا یک روغن حامل رقیق کنید و به مقدار توصیه شده روزانه مصرف کنید.

 

پیاز :

 

پیاز هم مثل سیر است، پیاز و سیر بعد از پخته شدن خاصیت آنتی بیوتیکی خود را از دست می دهند. خوردن پیاز خام به کاهش درد، عفونت، سرماخوردگی و سرفه کمک می کند.


کلم :

 

کلم یکی دیگر از آنتی بیوتیک های طبیعی است که ایمنی بدن را بالا میبرد و حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C است. سالاد کلم یا آب کلم خام با عسل تاثیر شگفتی روی بدن می گذارد.


زردچوبه :

 

زرد چوبه دارای ماده ای به نام کورکومین است که ضد باکتری و ضد میکروب و ضد التهاب می باشد. زردچوبه به عنوان یک عامل ضد سرطان، بیماری های خودایمنی، بیماری های التهابی و بسیاری موارد دیگر عمل می کند. زردچوبه و عسل هر کدام خواص خود را برای سلامتی دارند، اما زمانی که این دو ابرخوراکی را با هم ترکیب کنید، قدرت آنها چند برابر می شود.

 


اکیناسه یا سرخارگل:

 

اکیناسه (سرخارگل) یک گیاه دارویی است که انتخابی عالی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه است و مصرف آن می تواند به پیشگیری و درمان سرماخوردگی و کوتاه کردن مدت زمان بیماری کمک نماید.


عصاره ی دانه ی گریپ فروت :

 

عصاره دانه گریپ فروت یا GSE، یک ماده ضد میکروبی است که از رشد قارچ ها و باکتری های جلوگیری می کند. عصاره گریپ فروت مقابل ویروس های بیشمار، باکتریها، انگل ها و گیاه های قارچی از بدن دفاع می کنند.


سرکه سیب :

 

مطالعات نشان داده که سرکه سیب ویژگی آنتی بیوتیکی و ضدعفونی کنندگی دارد. سرکه سیب بدن را قلیایی می سازد و این شرایط می تواند به پیشگیری یا مبارزه با برخی انواع سرطان کمک کند.

 


پودینه کوهی:

 

پودینه کوهی یکی از موثرترین آنتی بیوتیک های طبیعی است که فعالیت آنتی اکسیدانی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.


یاس بنفش هندی یا نیم (چریش):

 

نیم یا یاس بنفش هندی آنتی بیوتیک طبیعی دیگری است که باکتری هایی که باعث ایجاد جوش و کورک می شوند را از بین می برند.


میخک:

 

عصاره ی آب میخک در برابر بسیاری از باکتری ها ازجمله باکتری ای. کولای مفید است.


روغن طبیعی نارگیل :

 

روغن نارگیل ویژگی ضد عفونی کنندگی دارد که به بالا بردن ایمنی بدن و درمان بیماری ها کمک می کند. روغن نارگیل به طور طبیعی دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی و مملو از آنتی اکسیدان های بی نظیر است.

 

خوک طلایی (گلدن سیل):

 

خوک طلایی دارای ماده ای به نام بربرین (berberine) است که باکتری را نابود می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.خوک طلایی می تواند با اسهال باکتریایی و عفونت مجاری ادرار مبارزه کند.

پودر خوک طلایی را در یک فنجان آب داغ بریزید و بعد از صاف کردن روزی یک بار بنوشید اما نباید خوک طلایی را بیشتر از یکی دو هفته استفاده کرد.اگر دارو مصرف می کنید، پیش از مصرف خوک طلایی با پزشک مشورت کنید.


عصاره گیاه میر:

 

عصاره گیاه میر دارای خواص آنتی سپتیک،ضد قارچی و ضد التهابی است و در مبارزه با E. coli، استافیلوکوکوس اورئوس، سودوموناس آئروژینوزا و کاندیدا آلبیکنس مؤثر می باشد.


زنجبیل :

 

یکی از دسترس ترین آنتی بیوتیک های طبیعی زنجبیل است که در درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، حالت تهوع، درد مفاصل و دل درد استفاده می شود.

 


نقره کلوئیدی:

 

نقره کلوئیدی ترکیبی از ذرات نقره معلق در یک مایع است که فعالیت آنزیم هایی که باکتری های تک سلولی برای تکثیر به آنها نیاز دارند، را متوقف می سازد. نقره کلوئیدی آنتی بیوتیک طبیعی برای مقابله با عفونت های گلو محسوب می شود. نقره به عنوان یک فلز سنگین می تواند سمی باشد پس نباید زیاد استفاده گردد.


فلفل هابانرو:

 

فلفل هابانرو یکی از تندترین فلفل های جهان است که خواص ضد باکتری دارد و یک آنتی اکسیدان طبیعی به شمار می رود. از سس های چیلی هابانرو برای مبارزه با باکتری ها استفاده کنید و از خواص آن بهرمند شوید.


دارچین :

 

دارچین یکی از ادویه های غنی است که غذا را خوشبو میکند و حاوی مقادیری آنتی بیوتیک است.دارچین می تواند به درمان عفونت های مخمر کمک کند. برای بهره مند شدن از خواص دارچین، چوب دارچین را در ظرف آب بجوشانید و محتویات مورد علاقه خود را داخل آن بریزید. سپس می توانید نوشیدنی را خنک کرده و آن را در طی چند روز مصرف کنید.

 


پروبیوتیک ها:

 

 

پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمرهایی هستند که در بدن، برخی غذاها و برخی مکمل های غذایی وجود دارد. برای استفاده از این باکتری های مفید، از لبنیات حاوی پروبیوتیک مانند ماست،دوغ ،پنیر و شیر استفاده کنید. مصرف مواد دارای پروبیوتیک به سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری های عفونی دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش می دهد.


اکالیپتوس :

 

اکالیپتوس خاصیت ضد عفونی کننده زیادی دارد و در کشتن قارچ بسیار عالی عمل می کند. از اکالیپتوس در چای ها و برای استنشاق جهت مقابله با سرفه استفاده می شود.


عصاره برگ زیتون:

 

عصاره برگ زیتون ترکیبات های فعال مانند اولئوروپئین، النولیک اسید دارند که دارای خواص آنتی بیوتیکی بالایی بوده و می توانند باکتری ها، قارچ ها و ویروس های مضر را از بین برده و تکثیر آن ها را متوقف نمایند. عصاره برگ زیتون یک ماده گیاهی طبیعی برای کاهش تب است.

 


پادارکو:

 

از پوست تنه و برگ درخت پادارکو به صورت چای می توانید برای رفع عفونت ها و باکتری ها استفاده کنید. استفاده از این گیاه سبب از بین رفتن تمامی ویروس ها و میکروب ها خواهد شد.


کلم :

 

کلم یک ماده گیاهی ضد باکتری طبیعی است، که می تواند به از بین رفتن باکتری ها و ویروس ها کمک نماید. کلم برگ، کلم بروکلی و گل کلم دارای ترکیبات گوگردی می باشند که سلول های مضر را از بین می برند.


ریشه ترب کوهی:

 

ریشه ترب کوهی به دلیل دارا بودن ایزوتیوسیانات ها ضد باکتری بوده و یک آنتی بیوتیک طبیعی به شمار می رود. آلیل ایزوتیوسیانات روغن عامل مزه قوی ترب کوهی با تعدادی از عوامل بیماری زا مقابله می کند.


پرتقال :

 

پرتقال و آناناس حاوی ویتامین c فراوانی است که ایمنی بدن را بالا می برد و بدن شما را سالم نگه می دارد. این ویتامین به دلیل توانایی اش در تقویت سیستم ایمنی برای درمان سرماخوردگی کمک کننده است.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۶ خرداد ۰۱ ، ۱۳:۰۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


اطلاعات دارویی

قرص فشار خون هیدروکلروتیازید؛ کاربرد و نحوه مصرف، عوارض جانبی

قرص فشارخون هیدروکلروتیازید


قرص هیدروکلروتیازید برای کنترل فشار خون بالا و کاهش احتباس مایعات در بدن تجویز می‌شود. بهتر است این دارو را صبح‌ها مصرف کنید تا برای ادرار کردن از خواب بیدار نشوید

 

 هیدروکلروتیازید جز داروهایی است که برای تنظیم فشارخون تجویز می‌شود.

کنترل فشارخون از سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری‌های کلیوی جلوگیری می‌کند.

این دارو از دسته داروهای دیورتیک است. دیورتیک‌ها باعث تولید ادرار بیشتر شده و از این طریق نمک و آب اضافی را از بدن خارج می‌کنند.

 

موارد مصرف 

از این دارو به‌تنهایی یا همراه با سایر داروها برای کنترل فشارخون بالا استفاده می‌شود. برای کنترل فشارخون پزشک علاوه بر تجویز این دارو یا داروهای دیگر تغییرات در سبک زندگی را ضروری می‌داند.

این دارو جز دسته دیورتیک‌ها است و با افزایش ادرار کلیه‌ها را از شر آب و نمک غیرضروری خلاص می‌کند. به همین دلیل برای درمان ادم از هیدروکاروتیازید استفاده می‌شود.

ادم در واقع احتباس مایعات در بدن است. در برخی افراد مشکلات پزشکی مانند بیماری های قلبی، کلیوی و کبدی باعث احتباس مایع در بدن شده و در برخی دیگر مصرف داروهایی مانند استروژن و کورتیکواستروئید باعث بروز این عارضه می‌شود. در تمامی این موارد مصرف قرص هیدروکلروتیازید می‌تواند مفید باشد.

 

 

نحوه مصرف 

 

 

مصرف دارو باید طبق دستورالعمل پزشک باشد. معمولا پزشک توصیه می‌کند صبح‌ها همراه یا بدون غذا این دارو را استفاده کنید. دقت داشته باشید مصرف این دارو در شب باعث می‌شود برای ادرار کردن از خواب بیدار شوید. حداقل ۴ ساعت قبل از خواب باید این قرص را مصرف کنید.

 

برای تاثیر بهتر این دارو باید به طور منظم آن را مصرف کنید. فشارخون بالا در بیشتر افراد احساس بیماری ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل زمانی که احساس خوبی دارید، بازهم باید به مصرف قرص ادامه دهید.

 

اگر برای کاهش کلسترول نیز دارو مصرف می‌کنید و داروهای شما از نوع رزین‌های متصل به اسید صفراوی هستند (مانند کلستیرامین و کلستیپول) قرص هیدروکلروتیازید را حداقل ۴ ساعت قبل یا بعد این داروها استفاده کنید.

 

برای تنظیم فشارخون معمولا روزانه یک یا دو عدد قرص تجویز می‌شود. اما برای درمان ادم ممکن است پزشک مصرف آن را روزانه یا در روزهای خاصی از هفته تجویز کند.

 

عوارض جانبی

 

 

داروی هیدروکلروتیازید می‌تواند برخی عوارض جانبی را در افراد ایجاد کند. در صورت بروز عوارض جدی حتما با پزشک خود تماس بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی این دارو می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید.

 

برخی از عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند از:

 

 

    گرفتگی
    تکرر ادرار
    سردرد
    ازدست‌دادن اشتها
    کاهش علاقه به رابطه جنسی
    مشکل در مدفوع
    ریزش مو یا نازک شدن مو
    ناتوانی در داشتن یا حفظ نعوظ
    افزایش حساسیت پوست به نور خورشید
    ازدست‌دادن توانایی جنسی
    گرفتگی عضلات
    قرمزی یا تغییر رنگ پوست
    بی‌قراری
    آفتاب‌سوختگی شدید
    ضعف

 

در صورت بروز عوارض زیر سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

 


    درد کمر، پا یا معده
    مدفوع سیاه و قیری رنگ
    خونریزی لثه
    نفخ
    تاول
    خون در ادرار یا مدفوع
    آبی شدن لب‌ها و ناخن‌ها
    تاری دید
    احساس سوزش، خارش یا بی‌حسی
    درد یا سفتی قفسه سینه
    لرز
    ادرار کدر
    عرق سرد
    گیجی
    یبوست
    سرفه خونی
    ترک روی پوست
    مشکل در بلع
    خشکی دهان
    ضربان قلب نامنظم
    تب
    بوی نفس میوه مانند
    تورم عمومی بدن
    افزایش گرسنگی
    حالت تهوع و استفراغ
    خونریزی بینی
    گلودرد
    افزایش وزن

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد این دارو، نحوه مصرف آن، دوز مصرفی یا تداخلات دارویی و عوارض آن بهتر است از دکتر داروساز راهنمایی بگیرید. 
منبع: دکتر تو

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۵ خرداد ۰۱ ، ۱۱:۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱ نظر