تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری |  ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل شامل : پزشک عمومی و متخصص |تزریقات وپانسمان |کپسول اکسیزن |تخت|تشک مواج |گلوکومتر|عصا| واکرو کلیه لوازم مصرفی و غیر مصرفی... |مدیریت زخم های دیابتی و بستر| بخیه کردن و کشیدن بخیه |سونداژ مثانه ومجاری ادرار| NG Tube ||مراقبت از بیمار درمنزل وبیمارستان |گرفتن نمونه خون و ازمایش کرونا و ارسال به ازمایشگاه- تلفن هماهنگی 09132867163 و 09338726683

۱۷ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است


علائم کمبود ویتامین و عوارض آن


علائم کمبود ویتامین عوارض زیادی دارد که در این گزارش به برخی از آنها اشاره شده است.

بدن ما پیوسته به ویتامین‌ها، مواد معدنی، آمینو اسید‌ها و دیگر مواد مغذی احتیاج دارد تا بتواند نیاز‌های متابولیک را برآورده کند. اگر به اندازه کافی درشت مغذی نخورید دچار کمبود ویتامین در رژیم لاغری خواهید شد که سبب بروز مشکلات سلامتی و بیماری می‌شوند. مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی به تغذیه و پیشگیری از کمبود‌ها کمک می‌کند. آیا چیزی درباره عوارض و علائم کمبود ویتامین می‌دانید؟ در این مقاله درباره عوارض کمبود ویتامین و علائم آن صحبت خواهیم کرد.

بدن به ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی نیاز دارد

دریافت کم موارد مغذی بلافاصله موجب عوارض خطرناک نمی‌شود، اما در طولانی مدت تاثیر منفی روی سلامت می‌گذارد. بررسی‌های بین المللی نشان می‌دهند بیشتر مردم به دلیل پیروی از رژیم غذای غربی در خطر کمبود مواد مغذی هستند.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند روی خوردن درشت مغذی‌هایی مانند چربی، کربوهیدرات و پروتئین تمرکز کنید. با این حال دریافت نیاز روزانه به ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و آمینو اسید‌ها از طریق ریز مغذی‌ها نیز بسیار مهم است. اگر برای طولانی مدت خود را از دریافت این مواد مغذی محروم کنید، بدن دچار کمبود می‌شود که بسیار خطرناک است.

کمبود ویتامین حاد در برابر کمبود ویتامین مزمن

 

۱- کمبود ویتامین حاد

 

وقتی درباره موضوع کمبود مواد مغذی صحبت می‌کنیم بسیار مهم است که تفاوت بین کمبود مواد مغذی حاد و مزمن را مشخص کنیم. کمبود مواد مغذی حاد، کمبود کوتاه مدت نیز نامیده می‌شود. کمبود مواد مغذی حاد به معنی دریافت نکردن شدید مواد مغذی در مدت زمان کوتاه است. به طور مثال اکثر دریانوردان از کمبود ویتامین حاد رنج می‌برند. دریانوردان ماه‌های بسیاری را بدون دسترسی به میوه و سبزیجات تازه در دریا می‌گذرانند و دچار کمبود ویتامین C می‌شوند.

 

۲- کمبود ویتامین مزمن

 

کمبود مزمن مواد مغذی در افرادی دیده می‌شود که به اندازه کافی از درشت مغذی‌ها استفاده نمی‌کنند. افراد مبتلا به این بیماری مواد مغذی را به اندازه‌ای دریافت می‌کنند که علائم ظاهری دیده نشوند. اما علائم این بیماری در طولانی مدت خود را نشان می‌دهد. مواد مغذی نقش مهمی در سوخت و ساز، ایمنی بدن، قلب و عروق و اختلالات دژنراتیو دارد. هرچه اطلاعات بیشتری درباره کمبود مزمن مواد مغذی یاد می‌گیریم نقششان در سلامت و بیماری‌ها پر رنگ‌تر می‌شود.

 

عوارض کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی چیست؟

 

ویتامین D هورمونی است که هنگام قرار گرفتن در نور آفتاب در پوست تولید می‌شود. بسیاری از افراد در معرض این مشکل هستند. دلیلش کمبود این ویتامین در غذا‌ها و قرار نگرفتن زیر نور خورشید به خصوص در زمستان است. حتی در تابستان نیز بسیاری از مردم روز‌ها را تا جای ممکن درون ساختمان‌ها سپری می‌کنند. وقتی بیرون هم هستیم از تابش نور خورشید به پوست با پوشیدن لباس و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب جلوگیری می‌شود. قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور آفتاب می‌تواند موجب آفتاب سوختگی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست شود، اما در کوتاه مدت به دریافت ویتامین D کمک می‌کند.

ویتامین D را از منابع غذایی طبیعی و غنی شده دریافت کنید. با این حال بسیاری مردم از مکمل D۳ استفاده می‌کنند تا دچار کمبود مزمن نشوند. سطح پایین ویتامین D تقریبا با پیشرفت بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان، دیابت، اختلالات عصبی و کاهش عملکرد ایمنی در ارتباط است.

 

۲- عوارض کمبود ویتامین و مواد مغذی؛ منیزیم

 

بیشتر مردم با نیاز به کلسیم برای پیشگیری از پوکی استخوان آشنا هستند. اما توجه کمی به رابطه کلسیم با منیزیم و نیاز به دریافت متعادل هر دو دارند. کلسیم و منیزیم تاثیری برعکس یکدیگر در سلول دارند. وقتی کلسیم موجب انقباض در عضله می‌شود، منیزیم برای شل شدن عضله نیاز است. این یعنی مصرف بیش از حد کلسیم می‌تواند موجب گرفتگی عضله، فشار خون بالا و آریتمی قلبی شود. به همین دلیل است که پژوهش‌ها نشان دادند افرادی که دوز بالای مکمل‌های کلسیم استفاده می‌کنند، بیشتر بر اثر علل قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند. همچنین افزایش مصرف منیزیم با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی در ارتباط است.

 

۳- عوارض کمبود ویتامین و مواد مغذی؛ ویتامین B۱۲

 

کمبود این ماده مغذی حیاتی موجب کم خونی شدید و مگالوبلاستیک، مهار سنتز DNA، علائم عصبی و آسیب عصبی غیر قابل برگشت می‌شود. علائم کمبود این ویتامین می‌تواند با اسید فولیک پنهان شود، اما همچنان ممکن است آسیب عصبی اتفاق بیفتد. این مورد بسیار جای نگرانی دارد، چون بسیاری از غذا‌های مدرن با اسید فولیک نه ویتامین B۱۲ غنی شدند.

چه این ویتامین را به صورت قرص و کپسول دریافت و چه تزریقش کنید، انتظار نداشته باشید B-۱۲ باعث تقویت سوخت و سازتان شود و چربی‌ها را بسوزاند. بر اساس تحقیقات هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که این موضوع را ثابت کند. بدنتان به ویتامین B۱۲ نیاز دارد تا عملکرد عصب‌ها و سلول‌های قرمز را حمایت کند. همچنین برای ساخت DNA به این ویتامین احتیاج دارید.

برای دریافت دوز روزانه به برنامه غذایی خود غذا‌هایی اضافه کنید که حاوی B-۱۲ باشد. برای مثال در وعده صبحانه از غلات غنی شده و برای نهار از ماهی تن استفاده کنید. شب نیز غذایی بخورید که حاوی تخم مرغ هم باشد. جگر یکی از منابع غنی این ویتامین است. افرادی که سابقه کم خونی دارند، گیاه خواران و کسانی که تحت عمل جراحی سنگین قرار گرفته‌اند بیشتر به این ویتامین نیاز دارند.

 

۴- عوارض کمبود ویتامین و مواد مغذی؛ کلسیم

 

بدن برای پشتیبانی از سلامت استخوان‌ها، عضلات، عصب‌ها و رگ‌های خونی به کلسیم نیاز دارد. برای دریافت نیاز روزانه کلسیم خود از غذا‌هایی استفاده کنید که سرشار از این ماده معدنی هستند. مانند محصولات لبنی کم چرب، سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند. این غذا‌ها چربی پایین، اما مواد مغذی بسیاری دارند.

 

۵- عوارض کمبود ویتامین و مواد مغذی؛ مواد مغذی مربوط به رژیم‌های گیاهخواری و بدون گلوتن

 

رژیم‌های گیاه خواری و رژیم فاقد گلوتن تنوع غذایی ندارند. رعایت نکردن تنوع غذایی و یافتن مواد مغذی مورد نیاز موجب کمبود ویتامین‌های گروه B می‌شود. غلات دارای گلوتن منبع چشم گیری از فیبر خوراکی و ویتامین‌های گروه B مانند فولات هستند؛ بنابراین کسانی که رژیم بدون گلوتن را رعایت می‌کنند باید خیلی مواظب این ماده مغذی در غذا‌ها باشند.

علائم خاموش کمبود ویتامین کدامند؟

حتی کسانی که سالم غذا می‌خورند نیز ممکن است دچار کمبود در برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی شوند. در ادامه نشانه‌های شایع کمبود ویتامین‌ها را می‌توانید مطالعه کنید و اگر چنین مشکلی را در خود دیدید راه حل را هم در اختیار دارید.

 

۱- علائم کمبود ویتامین؛ ناخن‌های‌تان شکننده

 

وقتی بدن دچار کمبود مینرال آهن می‌شود، بخش‌هایی از آن ضعیف و شکننده می‌شوند. این کمبود خود را با شکننده شدن ناخن‌ها یا رنگ پریده شدن قسمت داخلی چشم خود را نشان می‌دهد. خانم‌هایی که در دوره قاعدگی خون زیادی از دست می‌دهند و خانم‌هایی که از رژیم گیاه‌خواری پیروی می‌کنند، بیشتر در خطر کمبود آهن هستند. خانم‌ها قبل از یائسگی روزانه به ۱۸ میلی گرم و خانم‌هایی که یائسه شده‌اند نیز روزانه به ۸ میلی گرم آهن نیاز دارند. بدن آهنی که از گوشت، مانند گوشت حیوانات قرمز، مرغ، ماهی، می‌آید را بهتر جذب می‌کند. گیاه خواران باید منابع آهن خود را، مانند نخود و اسفناج، با مرکبات یا دیگر غذا‌های حاوی ویتامین C ترکیب کنند تا جذب آهن بدنشان تقویت شود.

 

۲- علائم کمبود ویتامین؛ فشار خون بالا

 

ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشید. تحقیقات ارتباط بین ویتامین‌های محلول در چربی را با کاهش فشار خون نشان داده است و افرادی که به اندازه کافی این ویتامین‌ها را دریافت می‌کنند دچار فشار خون بالا نمی‌شوند. برای حل این مشکل افراد بالغ به ۶۰۰ IU ویتامین D به صورت روزانه نیاز دارند. این ویتامین را به سختی می‌توان از غذا‌ها دریافت کرد، چون تنها انتخاب‌های محدودی هستند که این مقدار ویتامین D دارند. مواردی مانند سالمون، شیر غنی شده با ویتامین D، آب پرتقال و قارچ‌هایی که زیر نور خورشید یا UV رشد کرده‌اند، حاوی ویتامین D هستند. مکمل‌ها نیز نقش بسیار مهمی در دریافت ویتامین D ایفا می‌کنند.

 

۳- علائم کمبود ویتامین؛ فشار خون بسیار پایین

 

فشار خون پایین یکی از نشانه‌های بسیار شایع کمبود ویتامین B۱۲ است. کمبود این ویتامین محلول در آب، می‌تواند روی سیستم عصبی تاثیر بگذارد و اجازه ندهد بدن به صورت طبیعی فشار خون را بالا بیاورد. دیگر نشانه‌های کمبود شامل راه رفتن نامتعادل، ضعف عضلانی، و عدم کنترل مثانه می‌شود. افراد بالغ روزانه به ۲٫۴ میلی گرم B۱۲ نیاز دارند. بهترین منابع غذایی عبارتند از ماهی قزل آلا، سالمون، گوشت گاو، شیر و تخم مرغ. اگر می‌خواهید مکمل استفاده کنید، قرص‌های زیر زبانی برای افراد بالغ با سن بالا بیشتر توصیه می‌شود؛ چون این افراد معمولا با جذب ویتامین‌ها از طریق غذا و یا قرص‌های خوراکی مشکل دارند. دلیلش هم اسیدیته پایین معده آنها است.

 

۴- علائم کمبود ویتامین؛ گرفتن عضله پا

 

بدن برای ساخت عضله و پروتئین به الکترولیت پتاسیم نیاز دارد. مقداری کاستی در سطح این ماده معدنی می‌تواند موجب گرفتگی عضلات شود. این گرفتگی معمولا در ناحیه ساق پا اتفاق می‌افتد. دلایل اصلی کمبود پتاسیم عرق کردن شدید، اسهال، استفراغ و از دست دادن مایعات است. بدن روزانه به ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم نیاز دارد و غذا‌هایی مانند سیب زمینی شیرین، موز و آب نارگیل منابع خوبی هستند.

 

۵- علائم کمبود ویتامین؛ احساس خستگی

 

کمبود ویتامین‌ها در گروه خاصی از جمله افراد سیگاری یا کسانی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند دیده شده است. در واقع کسانی که سیگار می‌کشند بیش از دیگران در خطر کمبود ویتامین C قرار دارند. احساس خستگی دائمی و تحریک پذیری از نشانه‌هایی است که احساس خواهید کرد. خانم‌ها روزانه ۷۵ میلی گرم و مردان ۹۰ میلی گرم ویتامین C نیاز دارند. این در حالی است که افراد سیگاری ۳۵ میلی گرم اضافه بر این مقدار لازم دارند. مرکبات، طالبی، کیوی، آناناس، گوجه فرنگی، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، و بروکلی همه از منابع غنی ویتامین C هستند.

 

۶- علائم کمبود ویتامین؛ اختلال در تولید هورمون تیروئید

 

مسلما این را فقط می‌توان با آزمایش متوجه شد. اگر به اندازه کافی ید دریافت نکنید، مشکلات تیروئیدی در کمین شما هستند. سطح پایین ید می‌تواند مقدار تولید هورمون تیروئید را کاهش دهد. این امر منجر به کم کاری تیروئید می‌شود. سطح پایین ید به ویژه برای خانم‌های باردار خیلی نگران کننده است. کمبود ید در خانم‌های باردار می‌تواند باعث سقط جنین و دیگر مشکلات شود. بیشتر افراد بالغ روزانه به ۱۵۰ میکرو میلی گرم ید نیاز دارند. این در حالی است که خانم‌های باردار بیش از این احتیاج دارند (۲۲۰ میکرو میلی گرم.) اگر با نمک آشپزی آن را به غذای خود اضافه می‌کنید، بهتر است نمک معمولی را با نمک دریایی یا دیگر انواع آن جایگزین کنید.

 

۷- علائم کمبود ویتامین؛ آسیب دیدگی مکرر

 

وقتی دچار کمبود کلسیم باشید در خطر استئوپنی قرار می‌گیرید. استئوپنی شرایطی است که در آن تراکم استخوان کاهش می‌یابد. در نتیجه خطر پوکی استخوان و شکستگی بالا می‌رود. استخوان‌ها تا سن ۳۰ سالگی به نهایت قدرت خود می‌رسند. از سی سالگی به بعد کم کم به سمت از دست دادن کلسیم پیش می‌رویم. به همین دلیل است که باید به مقدار کافی کلسیم دریافت کنیم و ورزش‌هایی نظیر پیاده روی و ایروبیک را در برنامه روزانه خود بیاوریم. مردان و خانم‌های یائسه روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم و خانم‌هایی که در دوران قبل از یائسگی هستند ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند. بهترین غذا‌های حاوی کلسیم عبارتند از لبنیات (ماست، شیر، و پنیر)، برخی سبزیجات سبز برگ (خربزه، شلغم و کلم) دانه سویا و آب میوه‌های غنی شده. اگر می‌خواهید از مکمل استفاده کنید آن را به دو بخش تقسیم کرده و به همراه یک وعده میل کنید.

 

۸- علائم کمبود ویتامین؛ ترک خوردن گوشه‌های دهان

 

این نشانه نیز زیاد شایع نیست، کمبود ویتامین B۶ می‌تواند خود را از طریق پوست نشان دهد. پوست پوست شدن لب‌ها و ملتهب شدن زبان نیز از این موارد است. افسردگی و گیجی نیز شامل این کمبود می‌شود. کمبود ویتامین زمانی آشکار می‌شود که بدن کاملا در فقر ویتامین قرار بگیرد. برخی از دارو‌های خوراکی ضد بارداری، کورتیکواستروئید‌ها و دارو‌های ضد تشنج می‌توانند روی سطح B۶ تاثیر بگذارند. افراد تا ۵۰ سالگی به ۱٫۳ میلی گرم B۶ به صورت روزانه نیاز دارند. خانم‌هایی که سنشان بیشتر از این است ۱.۵ میلی گرم، و آقایان ۱.۷ میلی گرم ویتامین B۶ باید مصرف کنند. منابع خوراکی این ویتامین عبارتند از نخود، ماهی تن، سالمون، غلات غنی شده، و موز. این کمبود با مکمل‌هایی که پزشک تجویز می‌کند نیز درمان می‌شود. دوز مکمل‌ها معمولا ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم است.

 

از چه منابعی می‌توانیم B۱۲ دریافت کنیم؟

 

بسیاری از افراد، ویتامین B۱۲ را از طریق برنامه غذایی خود دریافت می‌کنند. این ویتامین به صورت طبیعی در برخی غذا‌ها بر پایه پروتئین حیوانی یافت می‌شوند که عبارتند از: گوشت قرمز و مرغ؛ تخم مرغ؛ شیر و دیگر محصولات لبنی.

منابع گیاهی B۱۲ عبارتند از: شیر برخی از گیاهان که با ویتامین B۱۲ غنی شدند؛ مخمر خوراکی؛ غلات غنی شده.

 

چه کسانی کمبود ویتامین B۱۲ دارند؟

 

از آنجا که بیشتر منابع ویتامین B۱۲ را غذا‌های حیوانی تشکیل دادند. می‌توان به سادگی حدس زد که کمبود این ویتامین در میان گیاه‌خواران شایع است. اگر گوشت استفاده نمی‌کنید توصیه می‌شود حداقل از غذا‌های غنی شده با B۱۲ یا مکمل‌های این ویتامین استفاده کنید. دیگر گروه‌هایی که ممکن است در خطر کمبود ویتامین B۱۲ باشند عبارتند از: سالمندان؛ افرادی که HIV مثبت هستند؛ کهنسالان و افرادی که تحت عمل جراحی گوارشی قرار گرفتند. این افراد معمولا سطح اسید معده‌شان جذب ویتامین B۱۲ از غذا‌های حیوانی را کم می‌کند. برای چنین افرادی B۱۲ موجود در غذا‌های غنی شده و مکمل‌ها ممکن است انتخاب بهتری باشد؛ افرادی که به مشکلات خاص گوارشی، مخصوصا بیماری کرون و سلیاک مبتلا هستند. سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن نسبت به گلوتن مقاومت می‌کند. افرادی مبتلا به دیابت که متفورمین مصرف می‌کنند بیشتر در خطر کمبود B۱۲ قرار دارند.

 

علائم کمبود ویتامین B۱۲،

 

۱_خستگی دائمی

خستگی یکی از اولین نشانه‌های کمبود ویتامین B۱۲ است. بدن برای ساخت سلول‌های قرمز خونی وابسته به ویتامین‌هاست که اکسیژن را به بخش‌های دیگر بدن حمل می‌کنند. نبود اکسیژن کافی در سلول‌ها باعث احساس خستگی می‌شود. یادتان نرود خستگی می‌تواند چندین معنا داشته باشد؛ پس فقط به خاطر خستگی مزمن نمی‌توانید برای خود ویتامین B۱۲ تجویز کنید. پزشکان با مشاهده خستگی و چند نشانه دیگر کمبود B۱۲ را تشخیص می‌دهند.

۲- ضعف بدنی

بدون دریافت اکسیژن عضلات احساس ضعف می‌کنند. افرادی که چنین نشانه‌ای دارند فکر می‌کنند مشکل از خستگی یا نخوردن غذای کافی است. اما یک آزمایش می‌تواند نشان دهد که مشکل اصلی کمبود ویتامین B۱۲ است. با دریافت ویتامین B۱۲ این ضعف از بین می‌رود.

۳- بی‌حسی و سوزن سوزن شدن بدن

با کمبود ویتامین B۱۲ در بدن احساس بیحسی و سوزن سوزن شدن دارید. تمام این احساسات عجیب به دلیل آسیب وارد شدن به سیستم عصبی است که با کاهش اکسیژن در سلول‌ها تحریک می‌شود.

۴- فراموشی

فراموش کار یا حواس پرت شده‌اید، نام دوستتان را به خاطر نمی‎ّآورید؛ شاید نگران شوید که به آلزایمر زودرس مبتلا شده‌اید، اما گاهی کمبود B۱۲ مقصر اصلی است. دربرخی بیماران که سنشان بالاست گاهی کمبود B۱۲ را با آلزایمر اشتباه می‌گیرند. از چنین بیمارانی تست خون گرفته می‌شود و اگر پایین بودن سطح ویتامین B۱۲ تشخیص داده شد پزشک مکمل مصرف مکمل را تجویز می‌کند.

۵- احساس گیجی

داشتن سرگیجه یکی دیگر از علام کمبود این ویتامین است. با این حال سرگیجه همیشه نمی‌تواند علامت کمبود این ویتامین باشد و بهتر است تشخیص را به پزشک واگذار کنید.

۶- رنگ پریدگی پوست

اگر متوجه شدید که رنگ پوستتان رو به زردی می‌رود ممکن است علتش کمبود B۱۲ باشد. وقتی کمبود این ویتامین را دارید سلول‌های قرمز به آسانی شکسته می‌شوند و رنگ پوست به زردی می‌زند.

۷- زبانی صاف و قرمز

کسانی که کمبود شدید ویتامین B۱۲ دارند برآمدگی‌های ریز روی زبانشان را از دست می‌دهند. مخصوصا آن‌هایی که دور لبه زبان هستند. همچنین بیماران از سوزش زبان، خصوصا پشت زبان، شکایت می‌کنند. از آنجا که بیشتر این برآمدگی‌های ریز حاوی غدد چشایی هستند. اگر مقدار زیادی را از دست بدهید دیگر حتی غذا‌های مورد علاقه‌تان نیز بی‌مزه می‌شوند.

۸- اضطراب و افسردگی

بیشتر از هر وقت دیگری احساس اضطراب و پایین بودن دارید؟ کمبود B۱۲ روی خلق و خو نیز اثر می‌گذارد و فرد را به سمت افسردگی و اضطراب هدایت می‌کند.

۹- ضعف بینایی

کمبود B۱۲ می‌تواند روی عروق خونی در شبکیه چشم تاثیر بگذارد. در نتیجه تاری دید، دو بینی، حساسیت به نور و حتی از دست دادن بینایی اتفاق می‌افتد. در برخی بیماران کمبود B۱۲ به شبکیه چشم آسیب می‌رساند، کم کم در دید افراد یک سایه مشاهده می‌شود تا وقتی که سطح B۱۲ بدن را بالا بردند و علائم متوقف شده است.

 

خطر کمبود ویتامین B۱ برای مغز

 

متخصصان مغز و اعصاب هشدار دادند کمبود ویتامین B۱ خطر ابتلا به اختلال مغزی کشنده «آنسفالوپاتی ورنیکه» را افزایش می‌دهد. عدم درمان اختلال آنسفالوپاتی ورنیکه می‌تواند به آسیب‌دیدگی دائم مغز یا حتی مرگ فرد منجر شود. به گفته متخصصان، ویتامین B۱ به سلول‌ها کمک می‌کند تا کربوهیدرات را به انرژی تبدیل کنند و در سیگنال‌دهی عصبی و تنظیم حرکت ماهیچه‌ها نقش دارد.

اختلال آنسفالوپاتی ورنیکه یکی از چند نوع بیماری مغزی است که علائم شایع آن شامل توهم، گیجی، مشکلات بینایی از جمله دوبینی و کما هستند. در کشور‌های پیشرفته این بیماری به طور معمول در مصرف‌کنندگان مواد الکلی یا مبتلایان به اختلال تغذیه‌ای بی‌اشت‌هایی عصبی مشاهده می‌شود. همچنین در مبتلایان به الکلیسم یا ایدز تشخیص این بیماری در ۷۵ تا ۸۰ درصد موارد در بررسی‌های آزمایشگاهی نادیده گرفته می‌شود. پزشکان معتقدند که اختلال آنسفالوپاتی ورنیکه یک فوریت پزشکی است و باید به سرعت تحت آزمایش و درمان قرار گیرد. همچنین پزشکان باید درمان با ویتامین B۱ را به محض تشخیص بیماری آغاز کنند.

 

کمبود ویتامین A چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

 

ویتامین A محلول در چربی است. یعنی برای جذب آن به خوردن چربی غذایی نیاز دارید. این ویتامین قبل از آزاد شدن در جریان خون، در کبد ذخیره می‌شود. کم پیش می‌آید فردی به کمبود ویتامین A مبتلا شود. بیشتر نوزدان زودرس دچار کمبود این ویتامین هستند.

اگر میزان ویتامین A در بزرگسالان در هر لیتر از خون کمتر از ۴ میلی گرم باشد، معمولا به مکمل احتیاج دارد. سیستم عصبی مرکزی بین مغز و نخاع در تعامل است. اگر این ویتامین در بدن بسیار پایین باشد، آنتی اکسیدان کمتری برای محافظت از این چربی‌ها دارد و عملکرد طبیعی سیستم عصبی مختل می‌شود.

نشانه‌ها و علائم کمبود ویتامین A

اگر کمبود ویتامین A خفیف باشد علائمی ندارد. اما اگر کمبود شدید این ویتامین ممکن است موجب خستگی و ضعف شود. از دیگر علائم کمبود ویتامین A می‌توان موارد زیر را نام برد: انواع عفونت‌ها از جمله عفونت‌های گلو و ریه و التهاب معده‌ای روده‌ای؛ تاخیر در رشد و رشد غیرطبیعی استخوان در کودکان و نوجوانان؛ ناباروری؛ سقط جنین.

 

کمبود ویتامین C

 

کمبود ویتامین C در کشور توسعه یافته کمتر دیده می‌شود چرا که محصولات تازه به راحتی در دسترس قرار دارند. کمبود این ویتامین تنها در ۷ درصد از بزرگسالان دیده می‌شود. از جمله شایع‌ترین عوامل پرخطر کمبود ویتامین سی رژیم غذای ناسالم، اعتیاد به الکل، بی‌اشت‌هایی عصبی، چند بیماری روانی، مصرف سیگار و دیالیز است.

علائم کمبود ویتامین سی چیست؟

اگر کمبود این ویتامین شدید باشد، چندماه طول می‌کشد تا علائم خودشان را نشان بدهند. از علائم کمبود ویتامین C شامل موارد زیر است: زمخت و ناهموار شدن پوست؛ پیج خوردن موی بدن؛ قرمز شدن فولیکول مو؛ قاشقی شدن ناخن‌ها با لک یا خطوط قرمز؛ پوشت خشک و آسیب دیده؛ کبودی؛ کندی التیام جای زخم؛ درد و التهاب مفاصل؛ ضعیف شدن استخوان‌ها؛ خونریزی لثه و پوسیدگی دندان؛ ضعیف شدن ایمنی بدن؛ کم خونی ناشی از کمبود آهم مزمن؛ خستگی مفرط و روحیه پایین؛ افزایش بی رویه وزن؛ التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو.

بهترین منابع غذایی ویتامین C کدام هستند؟

از جمله بهترین منابع غذایی ویتامین سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: گیلاس؛ فلفل قرمز شیرین؛ انگور؛ کیوی؛ لیمو؛ پرتقال؛ توت فرنگی؛ بروکلی؛ جعفری.

 

کمبود ویتامین K

 

ویتامین K دو نوع دارد. نوع اول آن در گیاهانی مانند اسفناج و کلم یافت می‌شود. نوع دوم آن به صورت طبیعی در مجاری روده تولید می‌شود. وجود این ویتامین به تشکیل لخته خون یا انعقاد خون کمک می‌کند. زمانی که خونریزی شدید داخلی یا خارجی دارید ویتامین K با ایجاد لخته از دست رفتن خون جلوگیری می‌کند.

علائم کمبود ویتامین K

از جمله علائم کمبود ویتامین کا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: بدن فرد به راحتی کبود می‌شود؛ خون مردگی زیر ناخن؛ خونریزی غشای مخاطی؛ مدفوع تیره، قیر مانند یا همراه با خون؛ خونریزی قسمتی که بند ناف از آن جدا شده؛ خونریزی پوست، بینی، دستگاه گوارش؛ خونریزی ناگهانی مغز که شدید و مرگبار است.

درمان کمبود ویتامین K

برای درمان و پیشگیری از کمبود این ویتامین جگر، گل کلم، بروکلی، نخود، چای سبز و سویا بخورید. همچنین با دستور پزشک می‌توانید از مکمل فیتونادیون استفاده کنید. معمولا این مکمل به صورت کپسول استفاده می‌شود، اما اگر در جذب آن دچار مشکل شدید می‌توانید آن را تزریق نیز بکنید.

 

*****************************************************

 

- تزریقات و پانسمان

- وصل سرم

- ویزیت پزشک

- چک کردن قند خون ، فشارخون ، نوار قلب  

- مدیریت زخم (زخم بسترو دیابتی)

- سونداژ مثانه و مجرای ادراری

- بخیه کردن و کشیدن بخیه 

-   NG Tube 

- سوراخ کردن گوش

- اخذ انواع آزمایشات

 

در منزل

 

 

تزریقات و پانسمان درمنزل

 

 

 تلفن هماهنگی برای

کلیه خدمات پرستاری و پزشکی 

0913-286-71-63 

0933-872-66-83

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۳۰ آبان ۰۰ ، ۲۳:۴۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

لخته شدن خون در پا نشانه چیست؟

لخته شدن خون در پا

لخته شدن خون در پاها موجب مسدود شدن رگ های خونی و درد و ورم پاها می شود که به علت وجود بیماری های مختلفی در بدن ایجاد می شود و باید آن را جدی بگیرید.

 لخته شدن خون به خصوص در پاها علامتی است که در بسیاری از افراد دیده می شود اما متاسفانه آنها این را یک نشانه از فعالیت زیاد می دانند در صورتی که لخته شدن خون در پا یک هشدار است که باید جدی گرفته شود. در این بخش از سلامت در پاسخ به درخواست شما کاربران قصد داریم علت یا بهتر بگوییم علل لخته شدن خون در پا را بگوییم اما پیش از آن به مشکلی اشاره خواهیم کرد که با لخته شدن خون در پا خود را نشان می دهد 

 

بیماری DVT.

 

بیماری که یکی از علت ها لخته شدن خون در پا است

‎ DVTبیماری است که بیشتر در افراد کم تحرک، مسن، باردار و دارای اختلالات خونی دیده می شود و در اثر لخته شدن خون در پاها به وجود می آید و موجب کند شدن جریان خون در رگ های آسیب دیده می شود. لخته خون (ترومبوز) حرکت خون در رگ ها را کند می کند و باعث می شود این ناحیه متورم، قرمز و دردناک شود . در صورتی که لخته های خون به سمت ریه حرکت کند ، عروق ریه مسدود می شود و بیماری انسداد جریان خون ریوی را ایجاد می کند که در آن فرد به سختی نفس می کشد و دچار مشکلات تنفسی می شود. ابیماری dvt از شایع ترین علل لخته شدن خون در پا می باشد.

 

عواملی که باعث ایجاد بیماری ‎ DVTمی شوند

 

   - چاقی و اضافه وزن

   - مسافرت طولانی هوایی یا با اتومبیل

    - مصرف قرص های ضد بارداری

    - برخی از درمان های ‌جایگزینی استروژن

    - سابقه شخصی یا خانوادگی

    - استراحت طولانی و بیش از سه روز در بستر

    - پس از اعمال جراحی (با بیهوشی بیش از 30 دقیقه) ‌
    - کشیدن سیگار

ممکن است ابتدا این بیماری دارای نشانه و علائمی نباشد . برای درمان و پیشگیری از افزایش لخته های خون ،تزریق فوری رقیق کننده خون (هپارین) است . همچنین مصرف قرص های رقیق کننده خون (وارفارین) می تواند از بزرگتر شدن لخته ها و ‌تشکیل لخته های جدید جلوگیری کند . ورزش و حرکات بدنی نیز علاوه بر مصرف دارو بر درمان این بیماری اثرگذار است بنابر این اگر زیاد می نشینید بهتر است هر چند دقیقه یکبار به انجام حرکات ورزشی بپردازید و یا عضلات پاهایتان را کش دهید.


چاقی

 

چاقی و اضافه وزن علت بروز بیماری dvt پا

 

سایر علت و دلایل لخته شدن خون در پا

 

در زیر برخی از شرایط پزشکی برای مراقبت وجود دارد که می توان به عنوان علت اصلی لخته شدن خون در پا عنوان کرد.

 

1.آسیب به عروق خونی:

 

آسیب ناشی از رگ های خونی موجب فعال شدن پلاکت خون می شود که به نوبه خود باعث لخته شدن خون می شود.پلاکت ها به دیواره های رگ های خونی آسیب دیده متصل می شوند.سلول ها این را با تغییر شکل و ایجاد یک پلاگین انجام می دهند، که قسمت آسیب دیده راپر می کنند تا خون از آن نشت نکند. هنگامی که فعال می شود، پلاکت ها مواد شیمیایی را جذب می کنند تا به مرحله بعدی برسند که ساختار شبکیه ای مانند دارد.

2.ترومبوسیتوز:

این اختلال ،نشان دهنده تعداد زیاد پلاکت در خون است.تعداد بیش از حد پلاکت ها باعث انقباض غیرطبیعی می شود که به نوبه خود منجر به لخته شدن غیرعادی در رگ های خونی می شود.تعداد پلاکت ها معمولا به علت بیماری های زمینه ای و اختلالات خونی در مغز استخوان، از حد نرمال بیشتر می شوند.
لخته شدن خون به دلیل اختلال ترومبوسیتوز

3.فیبریلاسیون دهلیزی:

این اختلال ،یک نمایش نامنظم ضربان قلب است. انقباضات نامنظم موجب کاهش فشار خون می شوند. در رگ های بازتر، ممکن است هیچ گونه فشاری وجود نداشته باشد، بنابراین خون لخته خواهد شد و خطر ابتلا به سکته مغزی و سایر عوارض قلبی را افزایش می دهد.علائم ممکن است شامل سرگیجه و خستگی باشد.پزشکان برخی داروها و تغییرات سبک زندگی را برای کنترل این بیماری توصیه می کنند و در موارد شدیدتر، جراحی تجویز می شود.

4.تصلب شرایین:

شرایطی است که در آن رگ های خونی که مسئولیت حمل اکسیژن را از قلب بر عهده دارند، سفت و سخت می شوند و عبور خون را به اندام و بافت های بدن کم و محدود می کند.به طور معمول، شریان ها انعطاف پذیر هستند، اما با افزایش سن خطر بروز سختی در آنها وجود دارد.

5.نارسایی قلبی:

نارسایی قلبی می تواند به دلیل تشکیل لخته های خون باشد.نارسایی قلب زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های قلب نتوانند خون را به اندام های مختلف بدن برسانند.هنگامی که این اتفاق می افتد، خون موجود در رگ ها و شریان ها دارای فشار لازم نیستند و منجر به لخته شدن خون می شود.این وضعیت می تواند خطرناک باشد و ممکن است عواقب سلامتی بیشتری مانند حمله قلبی را در پی داشته باشد.

6.داروهای خاص:

بعضی از داروها زمانی که توسط برخی افراد مصرف شوند، به دلیل برخی شرایط اساسی و عوامل خطر، ممکن است منجر به تشکیل لخته های خون در رگ ها و شریان ها شود.این داروها، شامل داروهای ضدبارداری خوراکی، داروهای سرطان پستان و داروهای هورمونی می شوند.

مکانیسم عملکرد داروها با جریان طبیعی خون انجام می شود، که این روند موجب کاهش خون و افزایش خطر لخته شدن آن، در اندام های حیاتی می شود.در چنین شرایطی، پزشک با تغییر داروهای بیمار می تواند مشکل را حل کند.
افزایش خطر لخته شدن خون با مصرف داروهای خاص

7.سندرم فسفولیپید:

این یکی دیگر از علل شایع لخته شدن خون است و زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به پروتئین های طبیعی در خون حمله می کند.میزان آسیب بستگی به محل و نوع پروتئین مورد حمله دارد.سلولهای مرده ناشی از حمله ،آ«هایی هستند که با هم تجمع می کنند و باعث لخته شدن خون می شوند.

این سندرم ممکن است که باعث ایجاد لخته شدن خون در شریان ها و رگ ها شود.این یک اختلال خونی است که می تواند ناشی از عوارض بارداری، مانند سقط جنین و تولد نوزادان باشد.

8.اختلالات ارثی لخته شدن خون:

برخی از اختلالات لخته شدن خون وجود دارند که به لحاظ ژنتیکی به ارث برده می شوند اما این مشکل معمولا در سن جوانی بروز نمی کند.پس از رسیدن به سن بلوغ، ممکن است که فرد شروع به نشان دادن برخی نشانه ها در این باره کند، افرادی که ارث چنین اختلالی را دارند، خوب و ضروری است که برای پیشگیری به پزشک مراجعه کنند و ضروری است که خانم ها قبل از بارداری و یا زایمان، تحت نظارت و معاینه پزشکی قرار بگیرند، تا بتوانند درمان موثرتری داشته باشند.

لخته خون در پا

9.چاقی:

چاقی میزان لخته شدن خون در رگ ها و شریان ها را افزایش می دهد.افرادی که چاق هستند، آدیپوکین و سیتوکین بیشتری تولید می کنند، که منجر به مقاومت انسولین می شود و التهاب مزمن را ایجاد میکند.

سیتوکین که توسط بافت چربی ترشح می شود، فعالیت پلاکت ها را نیز افزایش می دهد.چاقی همچنین سرعت جریان خون از طریق رگ های خونی را کاهش می دهد و در نتیجه منجر به لخته شدن غیرعادی در رگ های خونی می شود.

 

********************************************************************

 

- تزریقات و پانسمان

- وصل سرم

- ویزیت پزشک

- چک کردن قند خون ، فشارخون ، نوار قلب  

- مدیریت زخم (زخم بسترو دیابتی)

- سونداژ مثانه و مجرای ادراری

- بخیه کردن و کشیدن بخیه 

-   NG Tube 

- سوراخ کردن گوش

- اخذ انواع آزمایشات

 

در منزل

 

 

پزشک و پرستار درمنزل

 

 

 تلفن هماهنگی برای

کلیه خدمات پرستاری و پزشکی 

0913-286-71-63 

0933-872-66-83


 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۹ آبان ۰۰ ، ۰۰:۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

۵ راه برای تمیز کردن ریه‌ها

 

 

ریه های انسان


داشتن ریه‌های سالم، برای داشتن احساس رضایت بیشتر از زندگی بسیار مؤثر است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وب سایت «طور قدراتک»؛ اگر ریه‌های شما به دلیل استعمال دخانیات یا عفونت‌هایی مانند آلرژی یا سرماخوردگی یا حتی در نتیجه آلودگی هوای اطرافتان خسته یا آسیب دیده است، می‌توانید اقدامات زیر را برای بازگرداندن تمیزی ریه‌های خود انجام دهید که باعث افزایش انرژی و بهبود عملکرد مغز می‌شود.

 

۱. تمرین تنفس عمیق

 

شما می‌توانید میزان اکسیژنی را که به ریه هایتان می‌رسد از طریق تمرینات تنفس عمیق افزایش دهید. مطالعات نشان داده اند که تمرینات تنفس عمیق پس از جراحی قلب به افزایش میزان اکسیژن در ریه‌ها کمک می‌کند که باعث بهبودی بیماران می‌شود. انجام طولانی، آهسته و عمیق نفس کشیدن نه تنها میزان اکسیژن را افزایش می‌دهد و ریه‌ها را تمیز می‌کند، بلکه به افزایش نسبت خون اکسیژن دار در بدن کمک می‌کند. این تکنیک مزیت دیگری نیز در کمک به آرامش شما دارد.

 

۲. روغن‌ها و اسانس‌های طبیعی

 

چند قطره از این روغن‌ها را به دستگاه بخور یا خوشبو کننده هوا که در خانه خود دارید اضافه کنید، استشمام این رایحه‌ها به ریه‌ها کمک می‌کند تا از شر سمومی که در هنگام بازدم ترشح می‌شوند خلاص شوند، این روغن‌ها عبارتند از پونه کوهی، نعناع، ​​اوکالیپتوس و درخت چای که روغن‌هایی هستند که در عطاری‌ها یافت می‌شوند کافی است چند قطره به یک کاسه آب داغ بریزید و بخار آن را عمیق استنشاق کنید یا به دستگاه بخور خانه اضافه کنید.

 

۳. انجام ورزش

 

هنگامی که ورزش می‌کنید تعداد و عمق تنفس شما افزایش می‌یابد این کار ظرفیت ریه‌ها را افزایش می‌دهد و قلب و رگ‌های خونی را تقویت می‌کند، برعکس دانشمندان شواهد قانع کننده‌ای دارند که نشان می‌دهد عدم فعالیت بدنی کل بدن شما را ضعیف می‌کند و منجر به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. در حالی که داشتن وضعیت جسمانی خوب برای جلوگیری از بسیاری از بیماری‌های مزمن، مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. آهسته دویدن ممکن است گزینه خوبی برای افرادی باشد که اخیراً سیگار را ترک کرده اند، زیرا به بهبود سریع ریه کمک می‌کند.

 

۴. روغن کرچک

 

روغن کرچک قرن هاست که به عنوان یک درمان سنتی برای بیماری‌های تنفسی و برای بهبود گردش خون لنفاوی استفاده می‌شود. برای کمک به حذف خلط و سموم از ریه‌های خود، یک تکه پنبه یا بانداژ را در روغن کرچک ولرم خیس کنید. آن را روی ناحیه سینه خود قرار دهید و به پشت دراز بکشید. می‌توانید یک کیسه پلاستیکی روی سینه خود قرار دهید. برای جلوگیری از رختخواب، یک تا دو ساعت قبل از برداشتن آن بگذارید.

 

۵. غذا‌های پاک کننده ریه بخورید

 

غذا‌های زیادی وجود دارند که نقش حیاتی در ایمنی ریه ایفا می‌کنند، غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان‌ها بسیار مهم هستند، زیرا از ایجاد خلط و تجمع سموم جلوگیری می‌کنند که به نوبه خود از ریه در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند.

 

پاکسازی ریه

 

انواع خوراکی که به شما در دستیابی به این مزیت کمک می‌کنند

 

سبزیجات برگ دار: بروکلی، کلم و سایر سبزیجات با خطر کمتر سرطان ریه مرتبط هستند.

عسل: عسل نه تنها سرشار از آنتی اکسیدان است، بلکه دارای اثرات ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد سرطانی بر اساس بررسی تحقیقات پزشکی است و از زمان‌های قدیم برای درمان و تسکین بسیاری از بیماری‌های ریوی و تنفسی از جمله آسم، سل و عفونت گلو استفاده می‌شده است. صبح ناشتا یک قاشق عسل با آب ولرم بخورید.

آب توت یا توت: نقش موثری در پاکسازی ریه دارند، گیلاس، زغال اخته، توت فرنگی یا توت سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به محافظت از ریه در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند.

زنجبیل: بسیاری از ترکیبات شیمیایی طبیعی زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی هستند.

 

***********************************************************************************************************************************************

 

- تزریقات و پانسمان

- وصل سرم

- ویزیت پزشک

- چک کردن قند خون ، فشارخون ، نوار قلب  

- مدیریت زخم (زخم بسترو دیابتی)

- سونداژ مثانه و مجرای ادراری

- بخیه کردن و کشیدن بخیه 

-   NG Tube 

- سوراخ کردن گوش

- اخذ انواع آزمایشات

 

در منزل

 

 

 

خدمات پزشکی و پرستاری

 

 تلفن هماهنگی برای

کلیه خدمات پرستاری و پزشکی 

0913-286-71-63 

0933-872-66-83

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۷ آبان ۰۰ ، ۰۰:۳۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

کمبود ویتامین D 

 

کمبود ویتامین دی

 

۸ علامت و نشانه­ کمبود ویتامین D


ویتامین D ویتامین بسیار مهمی است که تاثیر زیادی روی چند سیستم بدن دارد. ویتامین دی، برخلاف سایر ویتامین­ ها، مانند هورمون عمل می­ کند و تک­­تک سلول­ های بدن برای آن گیرنده دارند.

زمانی­ که پوست در معرض نور خورشید قرار می­ گیرد، بدن از کلسترول ویتامین دی می­ سازد. به­ علاوه، در بعضی غذاها مانند ماهی چرب و محصولات لبنی فراوری­ شده وجود دارد اما دریافت ویتامین دی به اندازه ­ی کافی از رژیم غذایی دشوار است. توصیه می ­شود روزانه حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ IU ویتامین دی مصرف کنید اما اکثر متخصصان می­ گویند میزان مصرف روزانه باید بیشتر از این باشد.

کمبود ویتامین دی بسیار شایع است. تخمین زده شده میزان ویتامین دی در خون حدود یک میلیارد نفر در سراسر دنیا پایین است.

 
براساس تحقیق سال ۲۰۱۱، ۴۱.۶% از بزرگسالان ایالت متحده از کمبود ویتامین دی رنج می ­برند. این رقم در اهالی اسپانیا به ۶۹.۲ و در نژاد آفریقایی-آمریکایی به ۸۲.۱% می ­رسد.

در ادامه به ۷ عامل پرخطر اشاره می­ کنیم که در بروز کمبود ویتامین دی موثرند:

 

تیره بودن پوست.
کهولت سن.
اضافه وزن یا چاقی مفرط.
نخوردن ماهی و لبنیات به اندازه­ی کافی.
زندگی در مناطقی از کره­ ی زمین که در طول سال نور کافی به آن نمی­ رسد.
استفاده­ ی دائمی از کرم ضد آفتاب.
در خانه ماندن.


افرادی که نزدیک به خط استوا زندگی می­ کنند و مدام در معرض نور خورشید هستند کم­تر دچار کمبود ویتامین دی می­ شوند زیرا پوستشان به ­اندازه ­ی کافی ویتامین دی تولید می­ کند تا نیازهای بدن را تامین کند.

اکثر افراد نمی ­دانند که دچار کمبود ویتامین دی هستند زیرا علائم آن معمولا خفیف است. حتی اگر این علائم به­ طرز بارزی روی کیفیت زندگی شما تاثیر منفی بگذارد نیز ممکن است به سادگی متوجه کمبود ویتامین دی نشوید.

در ادامه به ۸ علامت و نشانه ­ی کمبود ویتامین دی می­ پردازیم.


علائم و نشانه­ های کمبود ویتامین D


۱. بیماری و عفونت مداوم


یکی از مهم­ترین وظایف ویتامین دی قوی نگه داشتن سیستم ایمنی است تا بدن بتواند با ویروس و باکتری که باعث بیماری می­ شود مبارزه کند. این ویتامین مستقیما با سلول­ هایی که مسوولیت مبارزه با عفونت را برعهده دارند در تعامل است.

اگر اغلب بیمار می ­شوید، به ­خصوص دچار سرماخوردگی یا آنفلونزا می­ شوید، کمبود ویتامین دی می ­تواند یکی از دلایل باشد.

نتایج چند تحقیق مشاهده ­ای نشان داد بین کمبود ویتامین دی و عفونت دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و ذات ­الریه ارتباط وجود دارد. تعدادی از تحقیقات نشان می ­دهد مصرف روزانه ۴ هزار IU مکمل ویتامین دی خطر عفونت دستگاه تنفسی را کاهش می ­دهد. در یک تحقیق که روی افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه انجام شد، فقط کسانی که کمبود شدید ویتامین دی داشتند بعد از مصرف مکمل قوی به­مدت یک سال مزایای آن را تجربه کردند.

خلاصه ویتامین دی نقش مهمی در عملکرد ایمنی دارد. یکی از شایع ­ترین علائم کمبود افزایش خطر بیماری یا عفونت است.

 

۲. خستگی مفرط و ضعف


احساس خستگی می­ تواند دلایل مختلف داشته باشد و کمبود ویتامین دی یکی از این دلایل است. متاسفانه، این وضعیت به­ عنوان علت احتمالی اغلب نادیده گرفته می­ شود.

تحقیقات موردی نشان می ­دهد پایین بودن ویتامین دی در خون منجر به خستگی مفرط می­ شود که روی کیفیت زندگی تاثیر منفی زیادی دارد.

در یک نمونه تحقیق، مشخص شد میزان ویتامین دی در خانمی که از احساس خستگی و سردرد در طول روز رنج می ­برد فقط ۵.۹ ng/ml بود. این عدد بسیاری پایین است زیرا هر چیز کم­تر از ۲۰ ng/ml کمبود محسوب می­ شود.

زمانی­که این خانم شروع به مصرف مکمل نمود، میزان ویتامین دی به ۳۹ ng/ml افزایش یافت و علائم برطرف گشت.

با این حال، حتی اگر میزان ویتامین دی در خون به این اندازه پایین نباشد، باز هم تاثیر منفی روی سطح انرژی فرد می­ گذارد.

در یک تحقیق مشاهده­ای رابطه ­ی میان ویتامین دی و احساس خستگی در زنان جوان بررسی شد.

نتایج نشان داد زنانی که میزان ویتامین دی در خون آن­ها کم­تر از ۲۰ ng/ml یا ۲۹-۲۱ ng/ml بود بیشتر از زنانی که میزان ویتامین دی در خون آن­ها بالای ۳۰ ng/ml از خستگی مفرط رنج می ­بردند.

براساس یک تحقیق مشاهده ­ای دیگر روی زنان پرستار، بین پایین بودن میزان ویتامین دی و گزارش احساس خستگی ارتباط پایدار وجود داشت.

به­ علاوه، محققان دریافتند ۸۹% از پرستاران دچار کمبود ویتامین دی هستند.

به­ منظور کسب اطلاعات بیشتر درمورد روش ­های کاهش خستگی، درمورد ۱۱ مورد از بهترین ویتامین و مکمل­ ها برای افزایش انرژی بخوانید.

خلاصه خستگی مفرط می ­تواند از علائم کمبود ویتامین دی باشد. مصرف مکمل به بهبود میزان انرژی کمک می­ کند.


خستگی از علائم کمبود ویتامین D است.


۳. درد کمر و استخوان


ویتامین دی به طرق مختلف به حفظ سلامت استخوان کمک می ­کند.

مثلا، توانایی جذب کلسیم توسط بدن را بالا می­ برد.

درد استخوان و کمر می­تواند از نشانه­ های کمبود ویتامین دی باشد.

از مطالعات مشاهده ­ای چنین برمی­ آید که بین کمبود ویتامین دی و کمردرد مزمن ارتباط وجود دارد.

یک تحقیق به بررسی ارتباط میان میزان ویتامین دی و کمردرد در بیش از ۹ هزار زن میانسال پرداخت.

محققان دریافتند احتمال کمردرد، شامل درد شدیدی که در انجام فعالیت­ های روزمره اختلال ایجاد می­ کند، در زنان دچار کمبود ویتامین دی بیشتر بود.

براساس یک تحقیق کنترل­ شده، احساس تجربه­ی درد در استخوان پا، دنده ­ها یا مفاصل در افراد دچار کمبود ویتامین دی دوبرابر بیشتر از کسانی بود که میزان ویتامین دی در خون آن­ها طبیعی بود.

خلاصه پایین بودن میزان ویتامین دی در خون می­ تواند علت کمردرد و درد استخوان باشد یا در بروز آن سهم داشته باشد.

 

۴. افسردگی


افسردگی هم می ­تواند نشانه­ ی کمبود ویتامین دی باشد.

محققان، به ­خصوص در بزرگسالان، کمبود ویتامین دی را به افسردگی ربط می­ دهند.

براساس یک ارزیابی، ۶۵% از تحقیقات مشاهده ­ای حاکی از ارتباط میان کمبود ویتامین دی و افسردگی بود.

از طرفی، اکثر آزمایشات کنترل­ شده، که بار علمی آن­ها بیشتر از تحقیقات مشاهده ­ای است، ارتباطی میان این دو پیدا نکردند.

با این حال، محققان با ارزیابی تحقیقات به این نکته اشاره می­ کنند که دوز ویتامین دی در آزمایشات کنترل­ شده بسیار پایین بوده است.

به­ علاوه، آن­ها دریافتند مدت زمان بعضی از تحقیقات آن­قدر طولانی نبود تا تاثیر مصرف مکمل روی خلق ­و خو بررسی و مشاهده شود.

بعضی تحقیقات کنترل­ شده حاکی از این بود که تجویز ویتامین دی به افراد دچار کمبود به بهتر شدن افسردگی، شامل افسردگی فصلی که در ماه­ های سرد اتفاق می­افتد، کمک می­ کند.

خلاصه افسردگی با پایین بودن میزان ویتامین دی در خون در ارتباط است و بعضی تحقیقات نشان می ­دهد مصرف مکمل به بهتر شدن روحیه کمک می ­کند.


۵. نقص در توانایی ترمیم زخم


اگر جای زخم بعد از جراحی یا بروز آسیب به­ کندی درمان می­ شود، ممکن است فرد دچار کمبود ویتامین دی باشد.

نتایج تحقیقات نشان می ­دهد ویتامین دی باعث افزایش تولید ترکیباتی می­ شود که برای تشکیل پوست جدید به­ عنوان بخشی از فرایند التیام زخم حیاتی است.

براساس یک تحقیق که روی افرادی که جراحی دندان داشتند انجام شد، برخی جوانب درمان تحت تاثیر کمبود ویتامین دی قرار گرفت.

همچنین گفته می­ شود نقش ویتامین دی در کنترل التهاب و مبارزه با عفونت برای درمان مناسب اهمیت دارد.

در یک ارزیابی بیماران دیابتی که از عفونت پا رنج می ­بردند مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج نشان داد احتمال التهاب که روند درمان را کند می­کند در افرادی که دچار کمبود شدید ویتامین دی بودند بیشتر بود.

متاسفانه، در حال حاضر تحقیقات کمی پیرامون تاثیر مکمل­ های ویتامین دی روی فرایند التیام زخم در افراد مبتلا به کمبود ویتامین دی انجام شده است.

با این حال، نتایج یک تحقیق نشان می ­دهد زمانی که بیماران دچار کمبود ویتامین دی به­ دلیل جراحت پا از طریق مکمل ویتامین دی تحت درمان قرار گرفتند، اندازه ­ی زخم به­ طور میانگین تا ۲۸% کاهش داشت.

خلاصه کمبود ویتامین دی می ­تواند منجر به کند شدن روند التیام زخم بعد از جراحی، بروز آسیب یا عفونت شود.

 

۶. پوسیدگی استخوان


ویتامین دی در جذب کلسیم و متابولیزم استخوان نقش حیاتی دارد.

بسیاری از افراد مسن که دچار پوسیدگی استخوان هستند فکر می­کنند باید کلسیم بیشتر مصرف کنند. درحالی­که ممکن است دچار کمبود ویتامین دی هم باشند.

پایین بودن تراکم مواد معدنی استخوان نشان می­ دهد استخوان کلسیم و سایر مواد معدنی را از دست داده است. این امر باعث می­ شود افراد مسن، به ­خصوص بانوان، بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان قرار بگیرند.

محققان در یک تحقیق مشاهده­ ای روی بیش از ۱۱۰۰ زن میانسال یائسه یا درحال یائسگی دریافتند بین کمبود ویتامین دی و کاهش تراکم مواد معدنی استخوان ارتباط وجود دارد.

با این حال، تحقیقات کنترل­ شده نشان می­دهد زنان دچار کمبود ویتامین دی بعد از مصرف مکمل­ های قوی از نظر میزان ویتامین دی در خون به وضعیت مطلوب دست یافتند اما تراکم مواد معدنی در استخوان آن­ها بهتر نشد.

به ­رغم این نتایج، مصرف کافی ویتامین دی و حفظ میزان مطلوب آن در خون روش خوبی برای محافظت از تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی است.

خلاصه تشخیص پایین بودن تراکم مواد معدنی استخوان می ­تواند نشانه­ ی کمبود ویتامین دی باشد. مصرف کافی این ویتامین برای حفظ تراکم استخوان با افزایش سن مهم است.

کمبود ویتامین دی


کمبود ویتامین دی و ریزش مو


۷. ریزش مو


ریزش مو اغلب به استرس نسبت داده می­ شود که مطمئنا علت شایعی است.

با این حال، اگر ریزش مو شدید باشد، ممکن است در نتیجه­ ی بیماری یا کمبود ماده­ ی مغذی رخ دهد.

ریزش مو در زنان با پایین بودن میزان ویتامین دی در خون در ارتباط است البته تا به امروز تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده است.

طاسی منطقه ­ای نوعی بیماری خودایمنی است که با ریزش شدید موی سر و سایر قسمت­ های بدن شناخته می­ شود. این وضعیت با بیماری ریکت در ارتباط است که به دلیل کمبود ویتامین دی باعث نرمی استخوان در کودکان می­ شود.

کمبود ویتامین دی با طاسی منطقه ­ای در ارتباط است و می ­تواند عامل پرخطری برای بروز این بیماری باشد.

براساس یک تحقیق که روی افراد دچار طاسی منطقه­ ای انجام شد، معمولا کمبود ویتامین دی با ریزش شدید مو ارتباط دارد.

در یک تحقیق نمونه­ ای، استفاده ­ی موضعی از شکل مصنوعی ویتامین دی به درمان ریزش مو در پسر کوچکی که دچار نقص در گیرنده­ ی ویتامین دی بود کمک کرد.

بسیاری از غذاها و مواد مغذی نیز روی سلامت مو تاثیر دارند. اگر دچار ریزش مو هستید، می ­توانید مطلب ۱۴ مورد از بهترین غذاها برای رشد مو را بخوانید.

خلاصه ریزش مو می ­تواند در الگوی ریزش موی زنان یا نوعی بیماری خودایمنی به نام طاسی منطقه ­ای نشانه ­ی کمبود ویتامین دی باشد.

 

۸. درد عضلات


در اغلب موارد، به ­سختی می­ توان علت درد عضلات را به­ درستی تشخیص داد.

برخی شواهد نشان می­دهد کمبود ویتامین دی می ­تواند علت احتمالی درد عضلانی در کودکان و بزرگسالان باشد.

در یک تحقیق، ۷۱% از کسانی که از درد مزمن رنج می­بردند دچار کمبود ویتامین دی بودند.

گیرنده ­ی ویتامین دی در سلول­ های عصبی به نام گیرنده­ ی درد، که درد را درک و احساس می­ کند، وجود دارد.

براساس یک تحقیق که روی موش ­ها انجام شد، کمبود ویتامین دی به ­دلیل تحریک گیرنده­ های درد در عضلات منجر به درد و حساسیت می­ شود.

کمبود ویتامین دی


درد عضلات در کمبود ویتامین D


تعدادی از تحقیقات نشان می ­دهد مصرف مکمل­ های قوی ویتامین دی می ­تواند باعث کاهش انواع درد در افراد مبتلا به کمبود شود.

یک تحقیق که روی ۱۲۰ کودک دچار کمبود ویتامین دی انجام شد که از درد رشد رنج می­ بردند نشان داد یک دوز از ویتامین دی میزان درد را تا ۵۷% کاهش می­ دهد.

خلاصه بین درد مزمن و کمبود ویتامین دی ارتباط وجود دارد که ممکن است ناشی از تعامل بین ویتامین دی و سلول ­های عصبی ادراک درد باشد.

 

کلام آخر


کمبود ویتامین دی به ­شدت رایج است اکثر افراد از آن بی ­اطلاع هستند.

زیرا علائم آن اغلب خفیف و نامشخص است یعنی به­ سختی می­ توان دریافت این علائم ناشی از کمبود ویتامین دی است یا علت دیگری دارد.

اگر فکر می ­کنید ممکن است دچار کمبود ویتامین دی باشید، حتما با پزشک متخصص داخلی در درمانکده صحبت کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید.

خوشبختانه، معمولا درمان کمبود ویتامین دی ساده است. می ­توانید بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید یا بیشتر از غذاهای سرشار از ویتامین دی (مانند ماهی چرب و محصولات لبنی فراوری­ شده) استفاده کنید. درمان کمبود ویتامین دی ساده و آسان است و مزایای زیادی برای سلامتی دارد.

 

*************************************************************************************************************

 

- تزریقات و پانسمان

- وصل سرم

- ویزیت پزشک

- چک کردن قند خون ، فشارخون ، نوار قلب  

- مدیریت زخم (زخم بسترو دیابتی)

- سونداژ مثانه و مجرای ادراری

- بخیه کردن و کشیدن بخیه 

-   NG Tube 

- سوراخ کردن گوش

- اخذ انواع آزمایشات

 

در منزل

 

خدمات پزشکی و پرستاری

 

 تلفن هماهنگی برای

کلیه خدمات پرستاری و پزشکی 

0913-286-71-63 

0933-872-66-83

 

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۶ آبان ۰۰ ، ۲۳:۴۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

دو علامت ناشناخته سرطان لوزالمعده را بشناسید

 

 

سرطان لوزالمعده

 

محققان می گویند دو علامت ناشناخته سرطان لوزالمعده (پانکراس) را شناسایی کرده اند؛ کشفی که ممکن است به تشخیص زودهنگام و بهبود افزایش نرخ بقا این گروه از مبتلایان به سرطان کمک کند.

به نقل از هلث دی نیوز، «ویگی لیائو»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه آکسفورد انگلستان، گفت: «وقتی سرطان لوزالمعده زودتر تشخیص داده شود، بیماران شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. تشخیص بیماران با مراجعه به پزشک عمومی ممکن است، اما هم بیماران و هم پزشکان عمومی باید از علائم مرتبط با سرطان لوزالمعده آگاه باشند.»

این مطالعه جدید همراه با تأیید ۲۱ علامت سرطان لوزالمعده که قبلاً شناسایی شده بود، دو علامت جدید شامل احساس تشنگی و داشتن ادرار تیره، را مرتبط با این بیماری کشنده مشخص می‌کند.

    
    

همچنین نشان می‌دهد که بیماران اغلب علائم بیماری را تا یک سال قبل از تشخیص بیماری شأن و سایر علائم قابل توجه را سه ماه قبل از تشخیص دارا هستند.

اکثر بیماران سرطان لوزالمعده در مراحل پایانی تشخیص داده می‌شوند و این بیماری کمترین تعداد بقا را در بین تمام سرطان‌های رایج دارد. به گفته محققان، نرخ بقای پنج ساله برای بیماران سرطان پانکراس حدود ۱۰٪ است.

این مطالعه شامل بیش از ۲۴۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان لوزالمعده در انگلستان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ بود.

زردی پوست (یرقان) و خونریزی در معده یا روده دو علامت جدی بودند که بیشتر با آدنوکارسینوم مجرای پانکراس (PDAC)، شایع‌ترین نوع سرطان لوزالمعده، و نئوپلاسم‌های عصبی غدد پانکراس (PNEN)، شکل نادرتر سرطان لوزالمعده مرتبط بودند.

بر اساس این مطالعه، دو علامت تازه شناسایی شده یعنی تشنگی و ادرار تیره، با PDAC مرتبط بودند.

سایر علائم مرتبط با PDAC عبارتند از: مشکلات بلع، اسهال، تغییر عادات روده، استفراغ، سوءهاضمه، توده شکمی، درد شکم، کاهش وزن، یبوست، چربی در مدفوع، تورم شکم، تهوع، نفخ، سوزش سر دل، تب، خستگی، از دست دادن اشتها، خارش و کمردرد.

سایر علائم مرتبط با PNEN عبارتند از: اسهال، تغییر عادات روده، استفراغ، سوءهاضمه، توده شکمی، درد شکم و کاهش وزن.

لیائو در ادامه می‌افزاید: «این یافته‌های جدید ما را قادر می‌سازد تا کار بیشتری بر روی درک علائمی انجام دهیم که می‌تواند نشان دهنده سرطان لوزالمعده باشد. این یافته به پزشکان عمومی کمک می‌کند تا در مورد اینکه چه کسانی برای آزمایش‌های فوری مراجعه کنند، تصمیم‌گیری کنند، به‌ویژه زمانی که بیماران چندین علامت به ظاهر غیراختصاصی دارند.»

 

*****************************************************************

 

- تزریقات و پانسمان

- وصل سرم

- ویزیت پزشک

- چک کردن قند خون ، فشارخون ، نوار قلب  

- مدیریت زخم (زخم بسترو دیابتی)

- سونداژ مثانه و مجرای ادراری

- بخیه کردن و کشیدن بخیه 

-   NG Tube 

- سوراخ کردن گوش

- اخذ انواع آزمایشات

 

در منزل

 

 تلفن هماهنگی برای

کلیه خدمات پرستاری و پزشکی 

0913-286-71-63 

0933-872-66-83

 

 

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۵ آبان ۰۰ ، ۰۰:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


علائم و نشانه های سکته قلبی


سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد (Myocardial Infarction) که به شکل مخفف (MI) نامیده می شود همچنین تحت عنوان حمله قلبی نیز نامیده میشود. حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که یک شریان شاخص و مهم بطور کامل مسدود شود و یک اورژانس پزشکی محسوب میگردد.

به گزارش بهداشت نیوز، اگر شما یا هر شخص دیگر دارای نشانه های زیر باشید، مراقبتهای فوری پزشکی مورد پیگیری قرار می گیرد.

 

 

سکته قلبی

 

علایم و نشانه ها :

 

· درد، سنگینی، فشار، سوزش در سینه، پشت، بازوی چپ، فک، گردن

· دشواری تنفس

· گیجی، ضعف و بیحالی

· تهوع، استفراغ

· ضربان قلب نامنظم

نشانه حیاتی سکته قلبی را بخوانید و همواره به یاد داشته باشید.

نشانه های سکته قلبی

 

۱.سوء هاضمه یا حالت تهوع

 

این نشانه یکی از علائمی است که به آن توجه نمی‌شود. علائم می‌تواند شامل سوءهاضمه خفیف، حالت تهوع شدید، درد و استفراغ باشد. برخی افراد در قسمت بالای شکم احساس درد می‌کنند. زنان و افراد مسن بالای ۶۰ سال به‌احتمال‌زیاد این علائم را تجربه می‌کنند بی‌آنکه بدانند این علائم با بیماری‌های قلبی مرتبط است. البته اغلب موارد درد شکم و حالت تهوع با حمله قلبی ارتباط ندارد و در صورتی نگران‌کننده است که ناگهانی و بدون دلیل ظاهر شود.

۲.درد فک، گوش، گردن و شانه

بی‌حسی در شانه و دست از نشانه های سکته قلبی است اما بیشتر مردم این نوع علائم را تجربه نمی‌کنند. به‌جای آن در قسمت گردن یا شانه یا از فک به بالا تا ناحیه گوش‌درد دارند. برخی نیز از درد بین استخوان کتف شاکی هستند. ازآنجا که این درد موقتی است اغلب به فراموشی سپرده می‌شود.

 

۳.خستگی مفرط

 

خستگی مفرط و ادامه‌دار که برای چندین روز باقی می‌ماند، علامت دیگر سکته قلبی است. طی بررسی ۷۰ درصد زنان داوطلب، خستگی مفرط چند هفته یا چند ماه قبل از حمله را گزارش کردند. منظور از خستگی مفرط، خستگی است که مانع از بلند شدن فرد از رختخواب می‌شود. اگر فرد فعالی هستید و ناگهانی دچار خستگی مفرط شده‌اید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

۴.کمبود نفس و سرگیجه

 

نرسیدن خون کافی به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب که این امر باعث کمبود نفس و سرگیجه می‌شود.

 

۵.ورم و درد پا

 

هنگامی‌که عضله قلب درست عمل نمی‌کند باعث ورم می‌شود. ورم ابتدا در کف پا و قوزک آغازشده و هنگامی‌که خون کافی به بافت‌ها نمی‌رسد، درد نیز ایجاد می‌شود.

۶.خواب‌آلودگی، بی‌خوابی و اضطراب

 

تحقیقات نشان داده، افرادی که با سکته قلبی روبه‌رو شده بودند یک ماه یا چند هفته قبل از حمله به‌طور نامعلوم دچار کم‌خوابی شده بودند.

 

۷.علائم مشابه آنفلوانزا

 

عرق کردن، احساس سبکی در سر، خستگی مفرط و ضعف علائم آنفلوانزا نیست بلکه ممکن است علائم یک حمله قلبی باشد. علائم حاد مشابه آنفلوانزا بدون تب و سرفه حاد ممکن است علائم سکته قلبی باشد.

 

۸.ضربان تند و نامنظم قلب

 

به گفته متخصصان، در این مواقع احساسی که به فرد دست می‌دهد، این است که گویی با سرعت دویده است. برخی این حالت را با حمله عصبی اشتباه می‌کنند.

بعد از یک روز کاری فردی به‌تنهایی به خانه برمی‌گردد. به‌شدت خسته و غمگین بوده و ناگهان یک درد شدید در ناحیه سینه خود احساس می‌کند که به‌طرف بازو و نیز به آرواره زبانه می‌کشد. فاصله خانه تا نزدیک‌ترین بیمارستان حدود ۷ تا ۸ کیلومتر است. اما متأسفانه، نمی‌داند که آیا می‌توان تا رسیدن به بیمارستان این مشکل را تحمل کند.

بسیاری از مردم، زمانی که با حمله قلبی مواجه می‌شوند، تنها و بدون کمک هستند. شخصی که ضربان قلب او نامنظم است و کسی که شروع به احساس ضعف می‌کند، تنها حدود ۱۰ ثانیه پیش از دست دادن هوشیاریش وقت دارد. به‌ هرحال، این قربانیان می‌توانند با سرفه‌های مکرر و شدید به خود کمک کنند. پیش از هر سرفه باید نفس عمیق کشید، و سرفه باید عمیق و کش‌دار باشد و خلط سینه را از عمق سینه ایجاد کند. توالی یک‌نفس و یک سرفه باید حدود هر ۲ ثانیه یک‌بار بدون توقف تکرار شود تا کمک برسد یا ضربان قلب دوباره به حالت عادی بازگردد.

نفس‌های عمیق اکسیژن را به داخل شش‌ها می‌کشد و حرکت‌های سرفه موجب فشار به قلب و تداوم جریان گردش خون توسط آن می‌شود. همچنین این فشار فشرده‌کننده روی قلب موجب بازیابی ریتم نرمال ضربان آن می‌شود. بدین طریق، قربانیان سکته های قلبی می‌توانند تا رسیدن به بیمارستان حیات خود را حفظ کنند.

 

علت انفارکتوس میوکارد چیست؟

 

آترواسکلروزیس، فرایند انسدادی پلاک در داخل یک شریان تا بسته شدن آن، شایعترین عامل حمله قلبی است. حمله قلبی همچنین می تواند ناشی از اسپاسم عضله قلب و یا مشکلات ارثی قلب باشد.

موارد زیر موجب افزایش خطر حمله قلبی می شود:

کشیدن سیگار
– رژیم پر چربی، وزن بدن بالا
– تاریخچه خانوادگی سکته قلبی اخیر
– دیابت
– داروهای ضد بارداری خوراکی
– فشار خون بالا
– مردان مسن یا زنانی که وارد دوران یائسگی شدند
– سوء مصرف کوکائین یا آمفتامین

 

اقدامات مورد انتظار از تیم پزشکی :

 

اگر شما فکر می کنید که دچار حمله قلبی شده اید فورا با مراقبین پزشکی تماس حاصل کنید( تلفن مرکز اورژانس 115) اقدام به درمان در طی مدت 90 دقیقه میتواند جان فرد را نجات دهد. در اتاق فوریتها، برای تشخیص حمله قلبی به شرح ذیل سه اقدام صورت میگیرد :

تهیه نوار قلب از بیمار (EKG )

درمانگر بجهت مراقبت درمانی، در مورد نشانه های حمله قلبی از بیمار سؤالاتی میکند و اقدام به معاینات فیزیکی می نماید.

انجام آزمایش خون برای ارزیابی سطح آنزیمهای قلبی

 

انتخاب نوع درمان :

 

خون باید فورا به پشت منطقه تحت تاثیر قرار گرفته قلب رسانده شود. برای انجام این کار سه روش وجود دارد که شامل دارو درمانی، آنژیوپلاستی ( استفاده از یک یا چندین راه برای زدودن انسداد در عروق خونی، بطور مثال باد کردن یک بالون در داخل رگ یا باز نگه داشتن آن با وسیله ای که استنت Stent نامیده میشود) و جراحی می باشد.

 

درمانهای پیشنهادی تناوبی و تکمیل کننده :

 

درمانهای تناوبی بیشتر برای کاهش خطرات اولیه سکته قلبی، به حداقل رساندن تخریب ناشی از حمله قلبی و کاهش خطرات بعدی اختصاص داده می شود. بهتر است که بیمار توسط یک پزشک متبحر به یک حالت مشخص و پایدار دست پیدا کند.

شما قادر هستید که خطر حملات قلبی را با اجتناب از عوامل خطیر شناخته شده کاهش دهید. ورزشهای هوازی ( مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا ) را برای کمتر از 20 دقیقه ، سه بار در هفته انجام دهید. اگر شما در کذشته سابقه ورزش فراوان نداشته اید، پیاده روی بعنوان شروع، بهترین روش محسوب میشود. کاهش استرس و هیجان میتواند به تخفیف خطر سکته قلبی کمک نماید.

تکنیکهای کاهش استرس (تنفس عمیق و مدیتیشن Meditation ) را بیاموزید. ورزشهای آرام مانند یوگا و تای چی میتواند به کاهش سطح استرس در شما کمک کند.

رژیم کم چربی را رعایت کنید و در یک وزن مناسب باقی بمانید. اگر شما دیابت یا فشار خون بالا دارید از دستورالعملهای فرد معالجه کننده متابعت کنید تا همواره در زیر سطح کنترل قرارگیرید.

 

*************************************************************************************************************
 

- تزریقات و پانسمان

- وصل سرم

- ویزیت پزشک

- چک کردن قند خون ، فشارخون ، نوار قلب  

- مدیریت زخم (زخم بسترو دیابتی)

- سونداژ مثانه و مجرای ادراری

- بخیه کردن و کشیدن بخیه 

-   NG Tube 

- سوراخ کردن گوش

- اخذ انواع آزمایشات

 

در منزل

 

خدمات پرستاری درمنزل

 

 تلفن هماهنگی برای

کلیه خدمات پرستاری و پزشکی 

0913-286-71-63 

0933-872-66-83

 

 


 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۴ آبان ۰۰ ، ۰۱:۵۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

سنگ کلیه چیست

 

سنگ‌های کلیه رسوبات سختی هستند که اغلب به علت بالا رفتن غلظت املاح و نمک در ادرار به وجود می‌آیند. ایجاد این سنگ‌ها علل متنوعی دارد و ممکن است در هر جای دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه دیده شوند. اگرچه حرکت سنگ‌های کلیوی دردناک است، اما در صورت تشخیص به‌موقع، باعث آسیب دائمی به بدن نمی‌شود. اگر کسی در معرض خطر تولید سنگ‌های کلیوی باشد، پزشک متخصص اورولوژی می‌تواند راه‌هایی را برای پیشگیری از سنگ کلیه به او توصیه کند.

 

سنگ کلیه

 

علائم سنگ کلیه

 

سنگ کلیه تا وقتی حرکت نمی‌کند و ثابت است، هیچ علامتی ندارد. مشکلات از زمانی آغاز می‌گردد که سنگ در کلیه جابه‌جا می‌شود یا به سمت میزنای (لوله‌ای که هر کلیه را به مثانه وصل می‌کند) به راه می‌افتد. در این حالت، برخی یا همه موارد زیر دیده می‌شود:

    درد شدید و متناوب در پهلو و پشت، پایین‌تر از سطح دنده‌ها که ممکن است به پایین شکم تیر بکشد
    سوزش ادرار
    ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای
    ادرار بدبو یا تیره
    تهوع و استفراغ
    احساس نیاز مداوم به دفع ادرار
    افزایش تعداد نوبت‌های دفع ادرار بیش از حد عادی
    تب و لرز در صورت وجود عفونت
    کم شدن حجم ادرار

یادمان باشد درد سنگ کلیه تغییر می‌کند. با جابه‌جا شدن سنگ در مجاری ادرار، محل و شدت درد دگرگون می‌شود.


علل سنگ کلیه

 

سنگ کلیه معمولا یک علت واحد و مشخص ندارد اما عواملی وجود دارند که احتمال بروز سنگ کلیه را بیشتر می‌کنند. به طور کلی، وقتی غلظت برخی مواد که می‌توانند بلور تشکیل دهند (مانند کلسیم، اسید اوریک و اُگزالات) در ادرار افزایش می‌یابد، سنگ کلیه تشکیل می‌شود. در حالت عادی، موادی در ادرار وجود دارند که از چسبیدن مولکول‌ها به هم و تشکیل بلور جلوگیری می‌کنند. اگر این مواد در ادرار کم باشند روند تولید سنگ را تسریع می‌نمایند.


انواع سنگ کلیه

 

انواع سنگ کلیه

 

اگر نوع یا جنس سنگ کلیه را بدانیم، علل تشکیل سنگ را بهتر درک می‌کنیم و پزشک متخصص اورولوژی بهتر می‌تواند برای پیشگیری از تشکیل دوباره آن ما را راهنمایی کند. بنابراین، در صورت امکان بهتر است سنگ را برای تعیین جنس به آزمایشگاه تحویل بدهیم

انواع سنگ کلیوی به لحاظ ترکیبات سنگ به شرح زیر هستند:
سنگ کلسیمی

بیشتر سنگ‌های کلیه از جنس کلسیم هستند و بیشتر از همه از جنس اُگزالات کلسیم. اگزالات یک ماده طبیعی است که هم در برخی غذاها وجود دارد و هم در کبد تولید می‌شود. برخی سبزیجات، میوه‌ها، مغزیات و شکلات حاوی مقدار زیادی اگزالات هستند.

علاوه بر غذاهایی که می‌خوریم، خوردن دوز بالای ویتامین د و برخی جراحی‌های روده هم غلظت کلسیم و اگزالات را در ادرار زیاد می‌کند.

سنگ‌های کلیه ممکن است از جنس فسفات کلسیم هم باشند. برخی تغییرات در سوخت و ساز بدن، برخی سردردهای میگرنی و یک داروی ضدصرع به نام توپیرامات ممکن است موجب ایجاد این نوع سنگ کلیه شوند.


سنگ ستراویتی

این نوع سنگ کلیه در پاسخ به یک عفونت ایجاد می‌شود مانند عفونت دستگاه ادراری. این سنگ‌ها می‌توانند به سرعت بزرگ شوند و معمولا اندازه بزرگی دارند؛ به همین دلیل حرکت نمی‌کنند و علامت زیادی ندارند.


سنگ اسید اوریکی

این نوع سنگ کلیه در شخصی ایجاد می‌شود که مایعات کمی می‌نوشد ولی بدنش آب زیادی از دست می‌دهد. کسانی که غذاهای سرشار از پروتیین می‌خورند یا اسید اوریک خون بالا (نقرس) دارند هم ممکن است به این نوع سنگ کلیه دچار شوند.


سنگ سیستینی

این نوع سنگ فقط در کسانی دیده می‌شود که به یک اختلال ارثی مبتلا هستند که در آن، ماده خاصی به نام سیستین را بیشتر از حد معمول در ادرار دفع می‌کنند.


تشخیص سنگ کلیه

 

در صورت بروز علائم سنگ کلیه باید به پزشک متخصص اورولوژی (بیماری‌های مجاری ادرار) مراجعه کرد.

دکتر ممکن است آزمایش خون (برای اندازه‌گیری سطح کلسیم و اسید اوریک)، آزمایش ادرار، سونوگرافی، رادیوگرافی (ساده یا تخصصی) یا سی‌تی‌اسکن درخواست نماید.


درمان سنگ کلیه

 

روش‌های درمانی متنوعی برای سنگ کلیه وجود دارد. پزشک معالج بر اساس اندازه سنگ کلیه روش مناسب را برمی‌گزیند.


درمان سنگ کلیوی کوچک

سنگ‌های کلیوی ریز نیاز به درمان تهاجمی مانند سنگ‌شکن ندارند و به طور معمول با انجام کارهای زیر دفع می‌شوند:

    نوشیدن آب فراوان (روزانه دو تا سه لیتر)
    داروهای مسکن غیرنسخه‌ای طبق مشورت با دکتر داروساز
    داروهای نسخه‌ای شل‌کننده عضلات میزنای، بنا به تجویز پزشک معالج

 

درمان سنگ کلیوی بزرگ یا سنگ کلیوی همزمان با سایر بیماری‌ها

برخی از سنگ‌های کلیوی درشت هستند و از طریق روش‌های گفته شده در بالا دفع نمی‌شوند یا با خونریزی یا عفونت دستگاه ادراری همراه هستند؛ این سنگ‌ها شاید به درمان‌های زیر نیاز پیدا کنند:

    سنگ‌شکنی با دستگاهی که امواج صوتیِ آن، سنگ کلیه را خرد می‌کند.

این کار حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و ممکن است کمی درد داشته باشد و به همین دلیل ممکن است یک آرامبخش یا بیهوشی خفیف به فرد داده شود.

    جراحی کلیه برای برداشتن سنگ‌های بسیار بزرگ
    استفاده از آندوسکوپی (فرستادن لوله باریک حاوی نور به نام اورتروسکوپ از مجرای ادرار و مثانه) برای پیدا کردن سنگ در میزنای و خرد کردن آن با ابزار ویژه.

این کار تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

    جراحی غده پاراتیرویید (در مواردی که پرکاری این غده عامل ایجاد سنگ کلیه است)

 
پیشگیری از سنگ کلیه

 

ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی و برخی داروها می‌توانند برای پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه کمک کنند.
تغییر شیوه زندگی برای پیشگیری از سنگ کلیه

کارهای زیر برای پیشگیری از این بیماری مفید است:

    نوشیدن آب فراوان در طول روز به اندازه‌ای که احساس تشنگی نداشته باشیم و ادرار بی‌رنگ یا به رنگ زرد روشن باشد. در هوای گرم لازم است آب بیشتری بنوشیم.
    غذاهای پر اگزالات کمتر بخوریم. ریواس، چغندر، اسفناج، مغزیات، چای، شکلات و محصولات سویا اگزالات فراوانی دارند.
    در رژیم غذایی خود از نمک و پروتئین حیوانی کمتر استفاده کنیم.
    به خوردن غذاهای سرشار از کلسیم ادامه دهیم اما در خوردن مکمل حاوی کلسیم محتاط باشیم.

کلسیم موجود در غذاها احتمال ایجاد سنگ کلیه را زیاد نمی‌کند.

خوب است به طور کلی در این مورد با یک کارشناس تغذیه مشورت کنیم.


دارو برای پیشگیری از سنگ کلیه

 

این داروها میزان نمک‌ها و املاح معدنی در ادرار را تنظیم می‌کنند و پزشک معالج بر پایه نوع سنگ دفع شده داروی مناسب را تجویز می‌نماید. به عنوان مثال شاید پزشک معالج برای پیشگیری از سنگ کلسیمی داروی افزایش‌دهنده ادرار از خانواده تیازیدها تجویز کند یا بنا به صلاح‌دید پزشک برای پیشگیری از سنگ ستراویتی، دوز کم آنتی‌بیوتیک برای مدت زمان طولانی لازم باشد.

 

*************************************************************************************************************
 

- تزریقات و پانسمان

- وصل سرم

- ویزیت پزشک

- چک کردن قند خون ، فشارخون ، نوار قلب  

- مدیریت زخم (زخم بسترو دیابتی)

- سونداژ مثانه و مجرای ادراری

- بخیه کردن و کشیدن بخیه 

-   NG Tube 

- سوراخ کردن گوش

- اخذ انواع آزمایشات

 

در منزل

 

 تلفن هماهنگی برای

کلیه خدمات پرستاری و پزشکی 

0913-286-71-63 

0933-872-66-83

 

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۴ آبان ۰۰ ، ۰۱:۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


 

 

روده بزرگ


متخصصان انگلیسی می‌گویند در صورت تشخیص به موقع علائم سرطان روده بزرگ، می‌توان به طور موثری بیماری را درمان کرد.

 سرطان روده بزرگ یکی از رایج‌ترین و مرگبارترین انواع سرطان در جهان محسوب می‌شود. براساس آمار‌های اعلام شده در سال ۲۰۱۸، بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به انواع سرطان جان خود را از دست داده اند که از این میان ۸۸۰ هزار مورد (۹.۲ درصد) مربوط به سرطان روده بزرگ بوده است.

این نوع سرطان به مجموع سرطان‌های رخ داده در بخش روده بزرگ و رکتوم (مقعد) مربوط می‌شود. متخصصان انگلیسی می‌گویند بسیار اهمیت دارد که افراد به موقع به ابتلا به سرطان پی ببرند، زیرا این موضوع می‌تواند راه را برای درمان موثرتر بیماری هموار کند.

متاسفانه به هر میزان که سرطان پیشروی کند، میزان موفقیت در درمان بیماری کاهش می‌یابد. از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون همزمان با پیشرفت دانش پزشکی و آگاهی سازی عمومی که منجر به تشخیص به موقع بیماری شده است، میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان روده بزرگ شاهد کاهش بوده است.

توجه به علائم ابتلا به سرطان، ساده‌ترین روش برای کشف بیماری است. متخصصان انگلیسی می‌گویند یکی از علائم رایج ابتلا به سرطان روده بزرگ در زنان و مردان مشاهده خون در مدفوع است. همچنین علامت رایج دیگر بروز تغییرات در عادات اجابت مزاج است. این تغییرات می‌تواند شامل مراجعه مکرر برای دفع مدفوع، شل شدن یا سفت شدگی بیش از اندازه مدفوع (یبوست یا اسهال) و مواردی از این دست باشد که پیشتر سابقه نداشته است.

همچنین برخی افراد شاهد برجستگی یا برآمدگی در بخش پایانی روده بزرگ و رکتوم هستند به طوری که پزشک می‌تواند آن را در معاینه‌های بالینی تشخیص دهد. یکی دیگر از علائم سرطان روده بزرگ این است که فرد پس از اجابت مزاج احساس می‌کند مدفوع را به طور کامل دفع نکرده است.

علائم سرطان مرگبار روده بزرگ

 

علایم سرطان روده بزرگ

 

برخی از علائم ذکر شده با علائم سایر بیماری‌های هم پوشانی دارد. مشاهده خون در مدفوع گرچه یکی از علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ است، اما می‌تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند بیماری التهاب روده و وجود توده باشد.

به همین دلیل توصیه می‌شود افراد پس از مشاهده علائم ذکر شده در گام نخست به پزشک عمومی مراجعه کنند. متاسفانه سرطان روده بزرگ بسیار رایج است به طوری که یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد یک نفر از هر ۱۵ مرد و یک نفر از هر ۱۸ زن در طول عمر خود شاهد ابتلا به این سرطان است.

 

*************************************************************************************************************
 

- تزریقات و پانسمان

- وصل سرم

- ویزیت پزشک

- چک کردن قند خون ، فشارخون ، نوار قلب  

- مدیریت زخم (زخم بسترو دیابتی)

- سونداژ مثانه و مجرای ادراری

- بخیه کردن و کشیدن بخیه 

-   NG Tube 

- سوراخ کردن گوش

- اخذ انواع آزمایشات

 

در منزل

 

 تلفن هماهنگی برای

کلیه خدمات پرستاری و پزشکی 

0913-286-71-63 

0933-872-66-83

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۲ آبان ۰۰ ، ۰۰:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

 

فواید دوش آب سرد

 

 

*************************************************************************************************************
 

- تزریقات و پانسمان

- وصل سرم

- ویزیت پزشک

- چک کردن قند خون ، فشارخون ، نوار قلب  

- مدیریت زخم (زخم بسترو دیابتی)

- سونداژ مثانه و مجرای ادراری

- بخیه کردن و کشیدن بخیه 

-   NG Tube 

- سوراخ کردن گوش

- اخذ انواع آزمایشات

 

در منزل

 

 تلفن هماهنگی برای

کلیه خدمات پرستاری و پزشکی 

0913-286-71-63 

0933-872-66-83

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۱ آبان ۰۰ ، ۲۳:۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

8 فایده مصرف ویتامین A برای سلامت بدن



مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A برای سلامتی بسیار مهم است، به طوری که بسیاری از فرآیند‌های بیولوژیکی مهم مانند بینایی، ایمنی و رشد جنین با وجود آن صورت می‌گیرند.

 متوسط ​​نیاز روزانه به ویتامین A برای زنان ۷۰۰ میکروگرم و برای مردان ۸۵۰ میکروگرم است. منابع غذایی ویتامین A هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، فلفل قرمز، کلم پیچ ، اسفناج و کاهو و همچنین هندوانه، طالبی، زردآلو و انبه هستند.

 

 

ویتامین A

 

فواید مصرف ویتامینA

 

۱- ویتامین آ برای فعالیت سیستم بینانی مورد نیاز است، در چشم‌ها شکلی از ویتامین A وجود دارد که به آن رتینال گفته می‌شود با پروتئینی به نام آپسین ترکیب می‌شود. وظیفه این پروتئین جذب نور و تشخیص رنگ‌ها و بهبود دید در شب و محیط‌های تاریک است. به همین جهت کمبود ویتامین آ باعث بروز مشکلاتی در بینایی می‌شود. مشکلاتی از قبیل تاری دید، شب کوری، دوبینی، آب مروارید همگی می‌توانند ارتباطی با کمبود ویتامین A داشته باشند.

 

۲. شکلی دیگر از ویتامین A که به آن رتینوئیک اسید گفته می‌شود، محرک رشد سلول‌های بدن است؛ نقشی مشابه با هورمون رشد، به همین جهت کمبود ویتامین آ در کودکی و نوجوانی باعث اختلال در رشد می‌شود.

 

۳. ویتامین A برای ترشح مخاط توسط سلول‌های پوست مورد نیاز است و کمبود آن باعث مشکلاتی از قبیل خشکی پوست، اگزما، التهاب و ... می‌شود.

 

۴. بدن از ویتامین A برای متابولیزم چربی‌ها و تبدیل آن‌ها به انرژی استفاده می‌کند، اشخاصی که دچار کمبود ویتامین آ بوده، بدنشان در جذب و متابولیزم چربی‌ها دچار اختلال می‌شود و از علائم آن می‌توان به کمبود شدید وزن اشاره کرد. البته لاغری و کمبود وزن صرفا به دلیل کمبود ویتامین آ نیست.

 

۵. بسیاری از هورمون‌ها که ساختار آن‌ها از کلسترول و چربی‌هاست با کمک ویتامین آ ساخته می‌شوند، از جمله می‌توان به هورمون‌های ترشح شونده توسط غدد فوق کلیوی اشاره کرد. هورمون‌هایی از قبیل تستوسترون، آندروسترون، آدرنالین و ... توسط غدد فوق کلیوی ترشح و وظایف بسیار مهمی از قبیل تولید انرژی، افزایش قند خونی و ده ها وظیفه دیگر ایفا می‌کنند. ویتامین A همراه با ویتامین ث، عنصر روی و سایر مواد مغذی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عوامل بیماری زا از قبیل ویروس ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شوند.

 

۷. بدن از ویتامین A همراه با سایر مواد مغذی از قبیل ویتامین E و چربی‌های مفید امگا ۳ برای کاهش و رفع التهاب در اندام‌ها و بافت‌ها استفاده می‌کند. به همین جهت اشخاصی که به بیماری‌های التهابی مبتلا هستند، نیاز بیشتری به مصرف این مواد مغذی دارند.

 

۸. ویتامین آ  به متابولیزم آهن و استفاده بهینه از آن به منظور تولید گلبول‌های قرمز  و هموگلوبین کمک می‌کند، مشکلاتی از قبیل کم خونی و یا انباشته شدن آهن در کبد و سایر اندام‌ها بر اثر کمبود شدید ویتامین A به وجود می‌آیند.

 

*************************************************************************************************************
 

- تزریقات و پانسمان

- وصل سرم

- ویزیت پزشک

- چک کردن قند خون ، فشارخون ، نوار قلب  

- مدیریت زخم (زخم بسترو دیابتی)

- سونداژ مثانه و مجرای ادراری

- بخیه کردن و کشیدن بخیه 

-   NG Tube 

- سوراخ کردن گوش

- اخذ انواع آزمایشات

در منزل

 

 

 تلفن هماهنگی برای

کلیه خدمات پرستاری و پزشکی 

0913-286-71-63 

0933-872-66-83

 

 

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۱ آبان ۰۰ ، ۰۱:۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر