تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری |  ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل شامل : پزشک عمومی و متخصص |تزریقات وپانسمان |کپسول اکسیزن |تخت|تشک مواج |گلوکومتر|عصا| واکرو کلیه لوازم مصرفی و غیر مصرفی... |مدیریت زخم های دیابتی و بستر| بخیه کردن و کشیدن بخیه |سونداژ مثانه ومجاری ادرار| NG Tube ||مراقبت از بیمار درمنزل وبیمارستان |گرفتن نمونه خون و ازمایش کرونا و ارسال به ازمایشگاه- تلفن هماهنگی 09132867163 و 09338726683

۶ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است


استرس مفید چیست؟

 

 

استرس


یوسترس یا استرس مفید، به جای این که موجب ورود جسم و روان به حالت جنگ یا گریز شود، یوسترس در واقع  :

به افزایش انگیزه در فرد و دستیابی به آن چه می خواهد، کمک می کند .

 

احتمالا شنیده اید که استرس برای سلامت انسان مضر است و بی تردید، این مساله در بلند مدت درست است. اما پژوهشگران در دانشگاه استنفورد بر این باورند که استرس کوتاه مدت ممکن است سیستم ایمنی را تحریک کرده و در واقع به تقویت آن کمک کند.


 
در دنیای پر مشغله امروز، زندگی برای بسیاری از ما استرس‌زاست. اما آیا می دانستید گاهی اوقات استرس می تواند برای شما خوب باشد؟ شاید باور این مساله دشوار باشد، اما همه موارد استرس بد نیستند.

 

یوسترس (Eustress) یا استرس مفید، نوعی استرس است که بیشتر شبیه به هیجان یا انتظار به نظر می رسد. به جای این که موجب ورود جسم و روان به حالت جنگ یا گریز شود، یوسترس در واقع به افزایش انگیزه در فرد و دستیابی به آن چه می خواهد، کمک می کند. در واقع، ما به استرس نیاز داریم. بی حوصلگی به اندازه خستگی ناشی از استرس زیاد برای سلامت انسان مضر است، اما نکته کلیدی حفظ استرس در منطقه یوسترس است.. در واقع، ما به استرس نیاز داریم. بی حوصلگی به اندازه خستگی ناشی از استرس زیاد برای سلامت انسان مضر است، اما نکته کلیدی حفظ استرس در منطقه یوسترس است.

 

هنگامی که عصبی هستید استرس برایتان مفید است

 


هنگام ایراد یک سخنرانی در جمع، افراد بسیاری با عرق کردن کف دست های خود، تسریع ضربان قلب و احساس ناراحتی در معده مواجه می شوند. مطالعات نشان داده اند برخی افراد از صحبت کردن در برابر دیگران حتی بیشتر از مرگ هراس دارند. با این وجود، علائم جسمانی که هنگام اضطراب احساس می کنیم، تقریبا مشابه علائمی است که هنگام هیجان احساس می کنیم. به گفته دانشمندان، زمانی که با چالشی جدید مانند صحبت در یک جمع مواجه می شوید، اقدامی ساده مانند گفتن "من هیجان زده هستم" به جای "مضطرب/هراسان هستم"، موجب تغییر وضعیت مغز می شود. در این شرایط دوپامین بیشتری ترشح شده که تمرکز و قدرت ذهنی شما را تقویت کرده و می تواند اعتماد به نفس و عملکرد شما را بهبود ببخشد.

 

استرس مفید هنگامی که قصد دارید جریان خود را بیابید

 


یکی دیگر از فواید یوسترس ایجاد انگیزه لازم برای برتری در کاریست که انجام می دهید. مقدار کافی از استرس می تواند موجب ورود شما به وضعیتی شود که میهالی چیک سنت میهالی، روانشناس، آن را «حالت غرقگی» (Flow State) نامیده است. این حالتی ارتقا یافته از بهره‌وری در یک فعالیت مانند کار، ورزش یا کارهای خلاقانه است. برای دستیابی به یک حالت غرقگی به سطحی خاص از مهارت نیاز است. عامل کلیدی برای غرقگی مهارت هایی هستند که به خوبی بر وظیفه منطبق شده و احساس به چالش کشیده شدن به اندازه ایست که انگیزه لازم برای کسب موفقیت را در فرد ایجاد می کند.


هنگامی که به تقویت سیستم ایمنی خود نیاز دارید

 

 

احتمالا شنیده اید که استرس برای سلامت انسان مضر است و بی تردید، این مساله در بلند مدت درست است. اما پژوهشگران در دانشگاه استنفورد بر این باورند که استرس کوتاه مدت ممکن است سیستم ایمنی را تحریک کرده و در واقع به تقویت آن کمک کند. اگرچه این مطالعه روی موش ها انجام شد، اما نتایج کسب شده برای افرادی که در زندگی خود با استرس کوتاه مدت مواجه می شوند، امیدوارکننده هستند. مطالعه پژوهشگران دانشگاه استنفورد نشان داد که استرس خفیف موجب بسیج گسترده سلول های ایمنی در جریان خون می شود. سلول های ایمنی مسئولیت مبارزه با عفونت ها و بهبودی زخم ها را بر عهده دارند. به نظر می رسد هورمون هایی که توسط غدد آدرنال طی واکنش به یک رویداد استرس‌زا ترشح می شوند، مسئول این اتحاد گسترده هستند.

 

هنگامی که قصد دارید قدرت مغز خود را افزایش دهید استرس مفید است

 


سطوح بالای استرس می تواند توانایی ما در تفکر بهتر را مختل کند، اما به گفته پژوهشگران، سطوح کم استرس می تواند ارتباطات عصبی در مغز را تقویت کند. مطالعه ای با حضور سوژه های حیوانی نشان داد که سطوح کم عوامل استرس‌زا موجب تحریک نوروتروفین ها می شود که مواد شیمیایی مغزی مسئول بقا، رشد و عملکرد نورون ها هستند. همچنین، این مطالعه نشان داد که استرس کوتاه مدت می تواند به مغز در دستیابی به پتانسیل مطلوب خود کمک کند. طی این مطالعه، واکنش موش ها به استرس به افزایش موقت حافظه و امتیازهای یادگیری آنها منتج شد.


هنگامی که در حال گسترش انعطاف پذیری خود هستید

 

 

استرس مزمن بر سلول های انسان تاثیرگذار بوده و موجب آسیب اکسیداتیو به DNA و RNA می شود. این شرایط موجب پیری زودرس و پیشرفت بیماری ها می شود. اما مطالعات نشان داده اند که سطوح متوسط استرس روزانه می تواند طی فرآیندی به نام «انعطاف پذیری روانشناسی زیست‌شناختی» (Psychobiological Resilience) در برابر آسیب اکسیداتیو از سلول ها محافظت کند.


این موارد نشان می دهند که سطوح کم تا متوسط استرس مهارت های زندگی، مانند انطباق پذیری و اعتماد به نفس برای مقابله با مشکلات را در انسان تقویت می کنند. به بیان دیگر، عاداتی که از نظر روانی لحظات دشوار در زندگی را به فرصت های یادگیری و رشد تبدیل می کنند، می توانند به شما در رسیدگی به موقعیت های استرس زا در آینده کمک کنند.

 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید


 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۳۰ مهر ۰۱ ، ۰۰:۳۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


آشنایی با عوارض کمبود کراتین بدن

 

کراتین خون

 

کمبود کراتین در بدن می تواند به دلیل مشکلات کبدی یا ماهیچه ها باشد که عوارض خطرناکی را برای سلامت بدن به دنبال دارد و از طریق مکمل ها باید تامین شود.

 کراتین یک اسید اورگانیک نیتروژن دار است که به تامین انرژی سلول ها در سراسر بدن، به ویژه سلول های ماهیچه ای کمک می کند و به طور طبیعی در گوشت قرمز و ماهی وجود دارد و توسط بدن ساخته می شود و همچنین می توان آن را از مکمل ها به دست آورد. سطوح پایین کراتین در بدن می تواند نشانه این باشد که کبد و یا ماهیچه ها به خوبی در بدن کار نمی کنند.

مکمل های کراتین را ورزش کاران برای بهبود عملکرد خود و بزرگسالان مسن تر برای افزایش توده عضلانی مورد استفاده قرار می دهند.برخی شواهد نشان می دهند که کراتین ممکن است از پیری پوست جلوگیری و به درمان بیماری های عضلانی و افراد مبتلا به ام اس ، افزایش توانایی شناختی و ... کمک کند.

 

کراتین چیست ؟

 

 

کراتین از سه آمینو اسید تشکیل شده است:گلایسین، آرجینین و متیونین که حدود ۱ درصد از کل حجم خون انسان را تشکیل می دهد.حدود ۹۵ درصد کراتین در بدن انسان در ماهیچه های اسکلتی ذخیره می شوند و ۵ درصد در مغز قرار دارد.

بین ۱.۵ تا ۲ درصد از ذخیره کراتین بدن برای استفاده روزانه توسط کبد، کلیه ها و پانکراس تبدیل می شود.کراتین از طریق خون منتقل می شود و توسط بخش هایی از بدن به کار می رود که نیاز به انرژی بالایی دارند مانند ماهیچه اسکلتی و مغز.

انواع مختلف کراتین در مکمل ها به کار می رود، از جمله کراتین مونوهیدرات و کراتین نیترات.

سطوح کراتین از فردی به فرد دیگر به دلیل عواملی مانند اندازه بدن، سن، یا جنسیت متفاوت است.

 

منبع و میزان مورد نیاز کراتین در بدن :

 

 

یک فرد بین ۱ تا ۳ گرم کراتین روزانه نیاز دارد و حدود نیمی از آن را از طریق رژیم غذایی تامین و بقیه توسط بدن تولید می شود. ورزش کارانی که به شدت تمرین می کنند ممکن است نیاز به مصرف بین ۵ تا ۱۰ گرم روزانه کراتین داشته باشند. افرادی که نمی توانند کراتین روزانه خود را به دلیل بیماری تولید کنند ممکن است روزانه به ۱۰ تا ۳۰ گرم مکمل نیاز داشته باشند.

 

مصارف کراتین :

 

 

کراتین یکی از محبوب ترین مکمل ها در ایالات متحده است، به خصوص در میان افرادی که در فعالیت های هاکی روی یخ، فوتبال، بیسبال، و کشتی شرکت دارند.

همچنین رایج ترین مکمل در مکمل های غذایی ورزشی، از جمله نوشیدنی های ورزشی است.

 

بهبود عملکرد ورزشی:

 

 

ورزشکاران معمولا از مکمل های کراتین استفاده می کنند، چرا که شواهدی مبنی بر موثر بودن آنها وجود دارد.
اثرات تمرینات مقاومت در برابر قدرت و حجم بدن را افزایش می دهد
عملکرد استقامتی را در فعالیت های ورزشی هوازی به مدت بیش از ۱۵۰ ثانیه بهبود می بخشد.
ممکن است قدرت، حجم، عملکرد روزمره و عملکرد عصبی را بهبود بخشد
به نظر می رسد که ورزش کاران در ورزش بی هوازی شرکت می کنند.

 

 

مصرف کراتین در ورزشکاران

افزایش توده بدن :

 

 

افزایش مقدار کراتین در ماهیچه ها باعث حجم بیشتر بدن می شود.

با این حال، بررسی ها نشان داده است که کراتین ماهیچه نمی سازد بلکه افزایش حجم بدن به دلیل نگه داری آب توسط کراتین رخ می دهد.همچنین ممکن است توده عضلانی در نتیجه کارسخت در طی ورزش ساخته شود.

 

ترمیم آسیب پس از جراحت:

 

 

تحقیقات نشان می دهند که مکمل های کراتین ممکن است به جلوگیری از آسیب ماهیچه ها و بهبود روند ریکاوری بعد از آسیب ورزش کار کمک کند.

هم چنین کراتین ممکن است بعد از یک جلسه تمرین مقاومت شدید اثر آنتی اکسیدانی داشته باشد و به کاهش گرفتگی شکم کمک کند. ممکن است در توان بخشی مغز و آسیب های دیگر نقش داشته باشد.

 

سندروم کمبود کراتین :

 

 

کراتین یک ماده طبیعی است و برای طیف وسیعی از وظایف بدن ضروری است.

کمبود کراتین با گستره وسیعی از بیماری ها مرتبط است

بیماری های مزمن ریوی (COPD)
نارسایی احتقانی قلب (CHF)
افسردگی
دیابت
اسکلروزیس چندگانه (MS)
ضعف بنیه ماهیچه
بیماری پارکینسون
فیبرومیالژی
آرتروز

مکمل های خوردنی کراتین ممکن است این بیماری ها را تسکین دهند، اما هنوز شواهد کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

مکمل ها همچنین برای افزایش کراتین در مغز مصرف می شوند که به تسکین افسردگی، علائم اوتیسم و اختلالات حرکتی کمک می کند.

مصرف مکمل های کراتین در افراد بالای ۸ سال بهبود تمرکز را نشان می دهد البته در همه افراد بطور یکسان عمل نمی کند.

 

تحلیل عضلانی:

 

 

کراتین ممکن است به تقویت افراد مبتلا به تحلیل عضلانی کمک کند. بررسی ها در سال ۲۰۱۳ نشان داد افرادی که مبتلا به تحلیل عضلانی بودند و مکمل کراتین خوردند در مقایسه با کسانی که از این مکمل مصرف نکردند ، قدرت ماهیچه آن ۸.۵ درصد افزایش یافت.استفاده از کراتین روزانه به مدت ۸ تا ۱۶ هفته ممکن است قدرت ماهیچه ها را بهبود بخشد و خستگی را در افراد مبتلا به تحلیل عضلانی کاهش دهد.

 

بیماری پارکینسون:

 

 

در مدل های حیوانی مبتلابه بیماری پارکینسون، کراتین قادر به جلوگیری از دست دادن سلول هایی است که به طور معمول تحت تاثیر قرار گرفته اند. مطالعه بر روی حیوانات نشان داد این بیماری می تواند به درمان بیماری های نوروژنیک نظیر بیماری پارکینسون و هانتینگتون کمک کند.

 

افسردگی:

 

 

نتیجه مطالعه ای که روی ۱۴ زن انجام شد نشان می دهد کراتین به درمان افسردگی و اعتیاد به متامفتامین کمک می کند

 

توانایی شناختی:

 

 

در سال ۲۰۰۳، محققان شواهدی را مبنی بر اینکه کراتین می تواند عملکرد ذهنی را افزایش دهد منتشر کردند. در میان حدود ۴۵ نفر از شرکت کنندگان بعد از مصرف ۵ گرم کراتین روزانه به مدت ۶ هفته، آزمون هوش برگزار شد که نسبت به افراد دیگر که مکمل مصرف نکرده بودند حافظه خوبی داشتند.

 

ایمنی کراتین :

 

مصرف کراتین در دوزهای توصیه شده "ایمن" در نظر گرفته می شود. در دوزهای بالا "احتمالا ایمن" است و انتظار می رود روی کبد، کلیه ها و یا قلب تاثیر بگذارد، اگر چه این اثرات ثابت نشده اند.

سایر اثرات ممکن عبارتند از:

معده درد
تهوع
انقباض ماهیچه
اسهال

به افراد مبتلا به بیماری کلیوی و دیابتی توصیه می شود از کراتین استفاده نکنند علاوه بر این از مصرف این مکمل ها در طول دوران بارداری یا شیردهی اجتناب کنند.

استفاده از کراتین می تواند منجر به افزایش وزن شود. در حالی که این ممکن است بیشتر به خاطر آب باشد، اما می تواند تاثیر منفی روی ورزشکاران با توجه به دسته های خاص وزن داشته باشد. همچنین ممکن است بر عملکرد فعالیت هایی که مرکز ثقل یک عامل است تاثیر بگذارد.

 

اثرات آن در دوزهای بالا :

 

 

تحقیقات بیشتری در مورد این که چقدر دوزهای بالا کراتین می توانند بر عملکرد بدن تاثیر بگذارند، مورد نیاز است.کراتین می تواند موجب کاهش گلوکز خون شود که می تواند بر افراد مبتلا به دیابت تاثیر بگذارد یا فشار خون را افزایش دهد که افراد مبتلا به فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد.

آن ها همچنین به افراد مبتلا به این بیماری ها توصیه می کنند با احتیاط عمل کنند:

انسداد عمیق رگ (DVT)
اختلالات الکترولیت و عدم تعادل
اختلالات معده و روده
ضربان قلب نامنظم
سنگ کلیه یا بیماری های کبد
میگرن
فشار خون پایین در هنگام ایستادن
اختلال دوقطبی

کراتین یک ماده زیست فعال است و افراد باید با احتیاط آن را مصرف کنند.

 

تداخلات کراتین:

 

 

در حال حاضر شماری از نوشیدنی های انرژی زا با کافئین و افدرا ترکیب می شوند و نگرانی که وجود دارد این است که می تواند اثرات منفی جدی روی ورزشکار داشته باشد.

کراتین بر سطح آب بدن تاثیر می گذارد و مصرف آن با دیورتیک ها ممکن است منجر به کم آبی بدن شود.

ترکیب کراتین با هر دارویی که بر کلیه ها تاثیربگذارد توصیه نمی شود. مصرف آن با ، پروبنسید داروی درمان نقرس، ممکن است خطر آسیب کلیوی را افزایش دهد.

 

چهار دلیل اصلی کمبود کراتین :

 

 

توده عضلانی پایین
مشکلات کبد
رژیم غذایی
بارداری یا بیماری
توده عضلانی

سطوح کراتین اغلب با توده عضلانی یا ماهیچه ها در بدن مرتبط هستند که می تواند با افزایش سن و یا بیماری کاهش یابد.

سطوح پایین ممکن است نشان دهد که ماهیچه ها قوی نیستند و یا در حال تخریب هستند.

بزرگسالان مسن تر معمولا برخی از ماهیچه ها را با افزایش سن از دست می دهند، و این معمولا بیماری جدی نیست.

 

مشکلات کبد

 

 

کراتین در کبد ساخته می شود و یک کبد ناسالم که به درستی کار نمی کند قادر نخواهد بود مقدار نرمال کراتین را ایجاد کند.

در بیماران مزمن کبد، تولید کراتین حدود ۵۰ درصد کاهش می یابد به این معنی است که سطوح پایین تر در خون وجود دارد که می تواند با آزمایش خون ساده به نام تست سرم کراتین چک شود.

 

رژیم غذایی و کراتین مورد نیاز بدن :

 

 

اگرچه کراتین به طور طبیعی در بدن ایجاد می شود، مقدار کمی از آن توسط غذا تامین می شود بنابراین کمبود کراتین می تواند به رژیم غذایی مرتبط باشد. کراتین عمدتا در گوشت یافت می شود، بنابراین آن هایی که رژیم غذایی گیاهی یا کم پروتیین دارند، به احتمال زیاد سطح کم کراتین نسبت به افرادی که گوشت مصرف می کنند دارند.

 

بارداری:

بارداری اغلب باعث کمبود کراتین می شود که پس از زایمان فرد به حالت عادی باز می گردد.

 

درمان کمبود کراتین بدن:

 

سطح پایین کراتین ممکن است بیماری های مختلفی را نشان دهد، بنابراین یک پزشک نتایج تست را در کنار سایر موارد بررسی می کند.
اگر سطح پایین کراتین ، همراه با علایم دیگر، باشد ممکن است فردی بیماری کبد داشته باشد، که درمان با تجویز دارو و تغییر سبک زندگی آغاز می شود.
اگر فردی بیماری ماهیچه ای داشته باشد، درمان می تواند شامل درمان های فیزیکی، دارو و یا جراحی باشد.

منبع:ایسکانیوز


 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۲ مهر ۰۱ ، ۰۲:۰۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


فواید درمانی جگر، دل، قلوه که از آن بی خبرید

 

 

دل و قلوه و جگر


یکی از غذاهای محبوب و لذیذ ایرانی، دل و جگر می باشد که بین خانواده ها طرفداران زیادی دارد.

 

 جگر گوسفند جز گروه غذایی بسیار مقوی محسوب می شود که فواید زیادی برای سلامت انسان دارد. این ماده غذایی به حذف کردن مواد سمی بدن کمک می کند و همچنین باعث بازسازی دستگاه گوارش و سیستم ایمنی می شود. جگر گوسفند یک منبع شگفت انگیز از ویتامین، پروتئین، اسیدهای چرب، ماده معدنی و آنتی اکسیدان ها است. این ماده غذایی حتی از میوه ها و سبزیجات نیز ویتامین و پروتئین بیشتری دارد. جگر یا همان کبد در بدن انسان ها و حیوان ها به پردازش کردن غذای هضم شده، پاک سازی سموم و یا داروها از خون، ذخیره کردن موادی مانند آهن، ویتامین، گلوکز و سایر مواد مغذی است.

 

مواد مغذی موجود در جگر گوسفند

 

 

مواد مغذی زیادی در جگر گوسفند وجود دارد که بسیار برای بدن مفید می باشد. اصطلاحا به جگر، یک دست جگر می گویند که شامل قسمت های مختلفی چون، جگر سیاه، جگر سفید، دل، قلوه، خوئک و... می باشد. جگر سیاه یا کبد یکی از محبوب ترین قسمت های یک دست جگر است. طبع جگر سیاه گوسفندی، گرم می باشد. انواع این مواد مغذی را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد.


انواع ویتامین های موجود در جگر گوسفند

 

 

جگر گوسفند دارای ویتامین های A، D، K، B و اسید فولیک است که در قیاس با گوشت ها و کالری آن دارای مواد مغذی فوق العاده است. خیلی از افراد معتقد هستند که جگر یک غذای کامل است که به خون سازی کمک می کند مخصوصا افرادی که از کم خونی رنج می برند یک غذای مقوی و خوب برای آن ها محسوب می شود. مصرف صحیح این غذا باعث بالا رفتن توان جسمی می گردد. دیگر ویتامین های موجود در جگر گوسفند به شرح زیر است:

· ویتامین A: یک نوع ویتامین محلول در چربی است که به عنوان کاتالیزور در بدن عمل می کند و به جذب مواد مغذی، رشد استخوان و باروری کمک می کند.

· ویتامین B2: جهت عملکرد سلولی است و به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند.

· ویتامین B9: نقش بسیار مهمی در رشد و تشکیل سلول DNA دارد.

· ویتامین مس: یکی از ویتامین های مهم که به فعال کردن برخی از آنزیم های بدن کمک می کند این ویتامین است که علاوه بر تولید انرژی به عملکرد بهتر مغز نیز کمک می کند.

· ویتامین آهن: جگر منبع عظیمی و مهمی برای تامین آهن است که نقش مهمی برای تولید و ایجاد اکسیژن در بدن ایفا می کند.

· ویتامین کولین: این ویتامین نقش مهمی در رشد مغز و کبد دارد. همچنین یک ماده مغذی در دوران بارداری است.

 

انواع پروتئین های موجود در جگر گوسفند

 

 

پروتئین ها نقش مهم و اساسی در حیات بدن انسان دارند و در تمام نقاط بدن می توان آن را یافت. بیش از یک چهارم جگر گوسفند را پروتئین ها تشکیل داده اند که اسید های آمینه بدن را تامین می کنند. مصرف آنها باعث ایجاد عضله، بالا رفتن متابولیسم و کم شدن اشتها و... می شود.

 

انواع مواد معدنی موجود در جگر گوسفند

 

 

مواد مغذی مانند آهن، کروم، روی، فسفر و... در جگر گوسفند وجود دارد که با توجه به ارزش غذایی که دارند، نقش مهمی را در تغذیه ایفا می کنند.

پخش زنده نمونه با ارائه قیمت دام زنده به روز و با به کارگیری متخصصان کارآزموده و خبره، گوسفندانی سالم و با نژادی اصیل به شما عرضه می کند. گوسفندان ما به صورت کاملا طبیعی و ارگانیک رشد یافته اند و به هیچ عنوان از هورمون ها برای رشد گوسفندان استفاده نمی شود. ما بهترین خدمات را برای شما در نظر گرفته ایم و به صورت شبانه روزی در سراسر تهران در خدمت شما می باشیم.

 

ویژگی ها و ارزش تغذیه ای جگر سیاه گوسفند

 

 

جگر سیاه یا کبد دارای پروتئین و ویتامین زیادی است. مقدار چربی آن بسیار ناچیز است ولی میزان کلسترول آن زیاد است و دو برابر گوشت قرمز است. آهن موجود در آن تقریبا سه برابر گوشت قرمز است به همین دلیل یک منبع عالی و مفید برای افراد مبتلا به کم خونی است. همچنین جگر سیاه منبع بسیار غنی از  ویتامین B12 است. کمبود این ویتامین در بدن منجر به بروز نوعی کم خونی کشنده در بدن است. این ویتامین  فقط در منابع غذایی حیوانی در دسترس می باشد. هیچ ماده غذایی مقدار ویتامین A موجود در جگر سیاه را ندارد و این ماده غذایی سرشار از این ویتامین می باشد. البته با تمام فوایدی که جگر دارد، میزان کلسترول آن بسیار بالا می باشد. انجمن قلب ایالات متحده آمریکا معتقد است که کلسترول غذای مصرفی در طول روز نباید بیشتر از 300 میلی گرم تجاوز کند و شما در هنگام مصرف این ماده غذایی باید به این نکته توجه نمایید.

 

مضرات مصرف جگر سیاه برای بدن

 

 

· جگر سیاه محل تجمع و دفع مواد زائد، سموم بدن، داروهای هورمونی و شیمیایی و... می باشد. به همین دلیل ممکن است مصرف آن برای سلامت بدن انسان زیان آور باشد.

· ویتامین A موجود در جگر سیاه بیش از حد می باشد و مصرف مکرر آن می تواند باعث انباشته شدن آن در کبد شود که آسیب های جبران ناپذیری برای انسان در پی دارد.

· مصرف جگر سیاه در دوران بارداری ممنوع است. زنان باردار برای رشد جنین به طور مداوم از ویتامین A  استفاده می کنند و جگر سیاه به دلیل میزان ویتامین A موجود نباید در این دوران مصرف شود زیرا می تواند باعث ایجاد بیماری های مادرزادی در جنین را افزایش دهد همچنین می تواند باعث مسمومیت بارداری و حتی سقط نیز شود.

· میزان آهن موجود در جگر، می تواند باعث افزایش هموسیستئین در بدن آقایان شود که منجر به بروز بیماری ای قلبی و عروقی در آن ها می گردد. همچنین باعث تجمع آهن در بافت کبد و کلیه و آسیب به این دو عضو نیز می شود.

· به دلیل وجود میزان زیادی اسید اوریک و باز آلی پورین در احشام، باعث بروز بیماری های نقرس و اسید اوریک بالا را در بدن انسان نیز می شود.

· کلسترول بالا جگر سیاه باعث بروز بیماری هایی نظیر فشار خون بالا، افزایش کلسترول، نارسایی کلیه، التهاب در بدن، بیماری های مفصلی و آرتریت روماتوئید و... شود.

 

 

خواص درمانی جگر سیاه گوسفند

 

 

· جگر سرشار از آهن و ویتامین B12 است که برای درمان کم خونی بسیار مفید می باشد.

· جگر دارای ویتامین A است که برای درمان و جلوگیری از خشکی پوست، خشکی چشم و شب کوری بسیار مفید می باشد.

· جگر حاوی روی می باشد که برای رشد کودکان یک ویتامینی ضروری محسوب می شود.

· جگر سیاه دارای ویتامین های E و D نیز می باشد که به رشد و درمان پوکی استخوان کمک می کند.

 

ویژگی ها و ارزش تغذیه ای جگر سفید گوسفند

 

 

جگر سفید یا شش که مسئول تنفس و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن در بدن احشام را بر عهده دارد. ارزش غذایی جگر سفید با سیاه متفاوت است و میزان پروتئین آن از جگر سیاه و گوشت قرمز کمتر می باشد. مقدار چربی آن مثل جگر سیاه و گوشت کم چربی است. میزان کلسترول نیز مانند جگر سیاه است ولی از گوشت کم چربی بیشتر می باشد. میزان ویتامین A آن نیز بسیار کمتر از جگر سیاه است. جگر سیاه برخلاف جگر سیاه که دارای آلودگی دامی است، آلودگی ندارد ولی مواد مغذی آن نسبت به جگر سیاه بسیار کم می باشد.

 

مضرات مصرف جگر سفید برای بدن

 

 

· ارزش غذایی آن نسبت به مضرات آن بسیار ناچیز است و مصرف آن توسط پزشکان رد شده است.

· کلسترول جگر سفید بسیار بالا است نسبت به ارزش غذایی ناچیزی که دارد.

· 40 درصد از آلودگی های ناشی از هوا مانند سرب، جذب ریه یا شش ها می شود. به همین دلیل جگر سفید محل مناسبی برای جذب این آلودگی ها می باشد که به راحتی به بدن انسان منتقل می کند.

 

خواص درمانی جگر سفید گوسفند

 

 

· جگر سفید زود باعث سیری می شود و برای افرادی که می خواهند لاغر شوند انتخاب مناسبی است.

· به دلیل وجود ویتامین E و D برای درمان پوکی استخوان مفید می باشد.

· برای رفع تب، التهاب و اگزما پوستی مناسب است.

· به رشد بدن و عضلات کمک می کند.

· از خشکی چشم، خشکی پوست و شب کوری جلوگیری می کند.

 

ویژگی ها و ارزش تغذیه ای دل گوسفند

 

 

دل گوسفند خوشمزه ترین و لذیذترین بخش گوشتی گوسفند می باشند که بیشتر حجم آن از گوشت خالص تشکیل شده است. البته هضم، جویدن یا تکه تکه کردن آن سخت تر از قسمت های ماهیچه ای می باشد. قلب یا دل برای تقویت و سلامت قلب انسان مفید است. دل سرشار از فولات، روی، سلنیوم و آهن است. همچنین دل یک منبع عالی برای دریافت ویتامین های B2,B6,B12 می باشد که در گروه ویتامین های B-complex قرار دارند. ویتامین B دارای اثرات محافظی از قلب و عروق می باشد و از بروز بیماری های قلبی در بدن جلوگیری می کند. همچنین گوشت دل گوسفند یک منبع فوق العاده برای جذب کوآنزیم Q۱۰ یا CoQ۱۰ می باشد.  کوآنزیم Q۱۰ دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد و از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری و به درمان آنها کمک می کند. همچنین فرایند پیری را کند می کند و انرژی سطح بدن را افزایش می دهد. نکته ای که باید بدانید کلسترول دل بالا است و  مصرف زیاد آن باعث یبوست می شود.

 

خواص درمانی قلب یا دل گوسفند

 

 

· دل دارای مزاجی گرم و خشک است و باعث ایجاد حرارت و انرژی زیادی در بدن می شود.

· دل گوسفند برای سلامت و تقویت قلب مفید می باشد.

· دل گوسفند برای رفع بیماری شب کوری مفید است.

· قلب یا دل گوسفند ضعف قوای جسمی را از بین می برد و برای افراد سرد مزاج مفید است.

 

ویژگی ها و ارزش تغذیه ای قلوه گوسفند

 

 

یکی از لذیذ ترین و خوش طعم ترین بخش های گوسفند، قلوه می باشد که طبع معتدل و کمی خشک دارد. قلوه بسیار کم چرب است و میزان پروتئین موجود در آن از دل و جگر بیشتر می باشد. همچنین سرشار از مواد مغذی و اسید های چرب امگا 3 است به همین علت یک ماده غذایی مناسب برای کاهش التهاب و تقویت سلامت قلب می باشد. همچنین میزان زیاد ویتامین 12B، ریبوفلاوین، آهن دارد و میزان ویتامین 6B، فولات و نیاسین در قلوه گوسفند بسیار چشمگیر می باشد.

 

مضرات مصرف قلوه برای بدن

 

 

· قلوه دیر هضم می شود و برای افرادی که معده ضعیف دارند، توصیه نمی شود.

· افرادی که دارای طبع سرد دارند بهتر است قلوه نخورند.

· قلوه باعث ایجاد خون ناصالح در بدن می شود بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

خواص درمانی قلوه گوسفند

 

 

· مصرف قلوه باعث سفت شدن و تقویت  عضلات کمر می گردد.

· مصرف قلوه باعث نرم شدن شریان نیز می شود.

خصوصیات جگر، دل و قلوه سالم در گوسفند

سالم بودن جگر بسیار مهم می باشد زیرا ناسالم بودن آن می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای شما به دنبال داشته باشد. ویژگی های جگر، دل و قلوه سالم به شرح زیر است:

· رنگ مایل به قرمز

· قابلیت ارتجاع

· دارای بافت روشن تر از سطح خارجی

· نداشتن بوی نامطبوع

· نداشتن کیست و انگل

 

محدودیت های مصرف جگر، دل، قلوه گوسفند

 

 

· جگر، قلوه و دل باید به خوبی روی حرارت بالا طبخ شوند و نباید آب دار باشند و کاملا سفت میل کنید.

· جگر، قلوه و دل باید حتما سالم باشند و تغییر رنگ در آن مشاهده نشود

· در صورت مشاهده دانه های سفید، کیست های انگلی از خوردن جگر، قلوه و دل بپرهیزید زیرا باعث بروز بیماری در بدن می شوند.

· جگر را از وسط برش بزنید که حاوی انگل نباشد

· جگر، قلوه و دل اگر حرارت کافی نبینند می تواند باعث بروز بیماری های چشمی شود

· مصرف جگر برای افرادی که چربی خون و کلسترول بالا دارند توصیه نمی شود.

· مصرف جگر برای کودکان زیر یک سال ممنوع است

· مصرف جگر برای افراد باردار ممنوع است

· سعی کنید جگر را به صورت تازه مصرف نمایید. همچنین اگر جگر به مدت 2 روز در یخچال بود نباید دیگر آن را داخل فریزر نگهداری کنید.

· در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا مصرف بی رویه آن برای بدن ضرر دارد و باعث بروز بیماری می شود.
منبع: برنا


 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۵ مهر ۰۱ ، ۲۰:۴۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

    


علت و درمان خارش بدن چیست؟

 

 

 

 

تیروئید ، عفونت و مشکلات کبدی همگی می توانند منجر به خارش بدن شوند خارش گاهی اوقات توسط عوامل محیطی مثل آلرژی به دارو یا گیاه ایجاد می شود.

 آیا همیشه احساس می کنید که پوستتان می خارد؟

خارش پوست یک مشکل شایع است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و بسته به شدت آن, می تواند باعث آزار شدید در فعالیت های روزانه و خواب شما شود. خارش نشانه یک بیماری زمینه ای است که می تواند میزانش از خفیف تا شدید متفاوت باشد.
 

خارش ممکن است خود را با مشهودی از قبیل گزش حشرات, اگزما و درماتیت آلرژیک بروز دهد. در مورد گزش حشرات یا پشه, نیش یک واکنش پوستی ایجاد می کند که باعث قرمزی و ورم همراه با خارش شدید در ناحیه متاثر می شود.

 

به طور مشابه, افرادی که اگزما و یا درماتیت تماسی آلرژیک دارند, مستعد ابتلا به عود هستند که با پیشرفت خارش در منطقه مبتلا مشخص می شوند. از آنجا که علائم خارش معمولاً بلند مدت است, افراد مبتلا به چنین بیماری های پوستی یاد می گیرند که با استفاده از کرم و پماد, با خارش زندگی کنند با این وجود، علت خارش ممکن است کاملا مبهم باقی بماند .

 

اگر احساس خارش همراه با جوش یا هر نشانه قابل مشاهده نشانه ای از تحریک پوست نباشد ، در غیاب علائم جسمانی, رسیدن به یک تشخیص قطعی مشکل می شود. به طور مشابه, در غیاب تشخیص درست, ممکن است پزشک تشخیص دهد که کدام گزینه برای درمان مناسب است.

 

اصلا این خارش چیست؟

 

 

خارش پوست, یک شکایت نسبتاً شایع است که می تواند شدت, مدت و بسامد متفاوتی داشته باشد.خارش معمولاً به صورت یک واکنش دفاعی طبیعی به هر نوع سوزش پوست تنظیم می شود.

این حس سوزش می تواند یا محدود یا متعلق به یک ناحیه خاص از پوست باشد یا کل بدن را به صورت کلی در خود بگیرد.اپیدرم یا لایه سطحی پوست به عنوان یک مانع حفاظتی علیه محرک های محیطی هستند.

حتی کوچک ترین اختلال یا نقض در این پوشش محافظ، سیستم ایمنی ما را در عمل تحریک می کند.برای مقابله با منشا سوزش, سلول های پوست با آزاد کردن یک ماده شیمیایی التهابی بنام هیستامین پوشش می گیرند که منجر به شروع خارش می شود.

در نتیجه, گیرنده های پوست ما پیامی را به مغز می رسانند که ما را به ایجاد خارش ترغیب می کند.

 

 خارش بدن نشانه چیست؟

 

 

علل خارش بدن:

پوست به عنوان مانعی برای محافظت از داخل بدن عمل می کند با سلول های ویژه سیستم ایمنی که می تواند بدن و پوست را از ویروس ها, باکتری ها و دیگر تهدیدات پنهان محافظت کند, پر می شود و وقتی سلول های پوست هر نوع ماده مشکوک را تشخیص می دهند, یک واکنش ایجاد می کنند که باعث التهاب ناحیه می شود.

 

متخصصان پزشکی به این التهاب به عنوان درماتیت اشاره می کنند، که می تواند منجر به خارش شود. سلول های ایمنی می توانند به چیزی واکنش دهند که پوست را لمس کند, یک عفونت کامل بدن یا بیماری.

 

برخی جوش ها قرمز, دردناک و تحریک کننده هستند، در حالی که برخی دیگر می توانند منجر به تاول و یا تکه شدن پوست شوند.

خارش یک علامت شایع برای بسیاری از شکایات پوستی است. پوست می تواند روی بدن یا فقط در نواحی خاص خارش پیدا کند.

 

در اینجا برخی علل خاص خارش بدن، عبارتند از:

 

 

پوست خشک:

 

 

پوست خشک یکی از شایع ترین علل خارش پوستی است. اگر کسی جوش های قرمز روشن را نبیند یا متوجه تغییر ناگهانی پوست آن ها نشود, پوست خشک عامل احتمالی است.

عوامل محیطی که می توانند منجر به خشک شدن پوست شوند، شامل هوای گرم و سرد با رطوبت پایین هستند. شستن بیش از حد می تواند باعث خشک شدن پوست شود.

این مشکل می تواند بر هر گروه سنی تاثیر بگذارد, اما با افزایش سن افراد, پوست آن ها نازک تر و خشک تر می شود.زدن مرطوب کننده خوب معمولاً می تواند به ترمیم پوست خشک کمک کند.

پوست شدیداً خشک می تواند یک علامت هشدار دهنده برای درماتیت باشد, بنابراین لازم است که یک متخصص پوست برای کمک به نجات و حفظ شرایط بدتر شدن آن تجویز کند.

 

علائم و نشانه های معمول پوست خشک شامل این موارد است:

 

پوست خشن, فلس دار و پوسته پوسته شده
خارش شدید
ظاهر پوست خاکستری یا بنفش در افرادی با پوست تیره تر
ترک های پوستی که مستعد خونریزی هستند
پوسته یا لبهای ترک خورده

مهم است که به دنبال کمک برای درمان پوست خشک باشید، زیرا ترک پوست می تواند اجازه ورود میکروب ها را بدهد. وجود این میکروب ها در درون پوست می توانند باعث عفونت شوند.

لکه های قرمز و زخم روی پوست اغلب نشانه اولیه عفونت احتمالی هستند.

یک متخصص پوست ممکن است یک مرطوب کننده ویژه برای اعمال در طول روز یا یک داروی موضعی برای اعمال مستقیم به پوست تجویز کند.

 

اگزما:

 

 

اگزما و یا درماتیت آتوپیک، شایع ترین علت جوش پوستی در کودکان است. اگزما از هر ۵ نوزاد، بر یک نوزاد تاثیر می گذارد، اما تنها از هر ۵۰ کودک بالغ، بر یکی تاثیر می گذارد.

علت آن به نشتی پوستی مربوط می شود، باعث می شود که منطقه خشک شود و در معرض خطر سوزش و التهاب قرار گیرد.در چنین مواقعی، حفظ رطوبت پوست ضروری است.

اگزما اغلب اوقات در طول زمان بهبود می یابد.افراد دارای اگزما باید مراقب باشند، چون آن ها در برابر عفونت های پوستی آسیب پذیرتر هستند.

 

آلرژی:

 

 

سوزش و واکنش های آلرژیکی می توانند موجب خارش پوست شوند.درماتیت تماسی وقتی رخ می دهد که پوست با یک آلرژن تماس مستقیم داشته باشد.

نتیجه آلرژی پوستی یک جوش های قرمز است که می تواند شامل حباب های کوچک یا برامدگی هایی باشد.جوش زمانی رخ می دهد که پوست در تماس با آلرژن باشد, ماده ای که سیستم ایمنی به آن حمله می کند.

اغلب, یک تاخیر زمانی بین تماس با آلرژن و در زمان بروز جوش وجود دارد.لمس لباس ها, حیوانات خانگی, مواد شیمیایی, صابون و مواد مانند مسمومیت غذایی و یا مواد آرایشی می تواند باعث واکنش های آلرژیکی شود.

آلرژی نیکل بسیار رایج است. زمانی که یک فرد با جواهری تماس دارد که حاوی مقدار کمی از نیکل است, آن ها مممکن است پوست قرمز, پر برامدگی, خارش و تورم پوستی را در نقطه تماس ایجاد کنند.

برای یک فرد با یک واکنش آلرژیک به یک ماده خاص, یکی از ساده ترین کارها این است که از آن محصول یا ماده اجتناب کند. کرم های غیر تجویزی و یا کرم های پزشکی به از بین بردن یک جوش کمک می کنند.

 

کهیر:

 

 

کهیر ، نوعی التهاب پوست است که به وسیله رهاسازی یک ماده شیمیایی در بدن به نام هیستامین ایجاد می شود. این انتشار منجر به نشت رگ های کوچک خون می شود که باعث تورم پوست نیز خواهد شد.

دو نوع کهیر وجود دارد:

کهیرهای حاد:

این مشکل معمولاً بعد از تماس با یک محرک آلرژیک, مانند غذا یا دارو, رخ می دهد. عوامل غیر آلرژیکی, مانند هوای گرم یا سرد, تابش آفتاب یا ورزش نیز می توانند به عنوان محرک عمل کنند.

کهیرهای مزمن:

محرکه ای خاص باعث این نمی شوند, که می توانند به تست های آلرژی کمک کنند. آن ها می توانند ماه ها و یا حتی سال ها دوام بیاورند.کهیر می تواند خارش ناراحت کننده ای ایجاد کند و دردناک باشد, اما مسری نیستند. کهیرها در حدود ۲۰ درصد از مردم در برخی از نقاط زندگیشان رخ می دهد.

 

گزش حشرات:

 

 

گزش حشرات اغلب باعث شعله ور شدن پوست فرد می شود و منجر به ایجاد التهاب نیز خواهد شد. گزش پشه و عنکبوت یک علامت گاز کوچک ایجاد می کند، که توسط لکه قرمز بر روی پوست احاطه شده است. این نیش باید ظرف ۷-۱۴ روز از بین برود.

گاز گرفتن از حشرات و کنه ها ممکن است جوش بزرگ تری ایجاد کند و می تواند باعث ایجاد خارش در سراسر بدن شود. اگر یک فرد دچار هجوم حشرات شود, باید تمام مبلمانش را از بین ببرد و اتاق را کاملاً با حساس تمیز کند.

 

روان شناسی:

 

 

ممکن است افراد احساس خارشی کنند که علت فیزیکی ندارد. برخی از مشکلات بهداشت روانی می تواند باعث شود فرد احساس کند که پوستشان در حال خزیدن است که نیاز به خارش دارد.خاراندن بیش از حد می تواند منجر به آسیب پوستی شود.

خارش اجباری ممکن است در نتیجه شرایط زیر باشد:

افسردگی
تنش
اختلال وسواس اجباری
افسردگی و خارش

دلیل خارش بدن و نحوه درمان آن

 

علل دیگر خارش بدن:

 

 

خارش نیز می تواند به انگل هایی نظیر کرم های مضر، حشرات مانند بستر، پشه، یا شپش مرتبط باشد. عفونت های قارچی مثل پای ورزشکاران نیز می تواند باعث خارش بین و اطراف انگشتان پا شود.

پوست خارش دار نیز می تواند ناشی از مشکلات پزشکی جدی تر باشد.اختلالات عصبی ناشی از دیابت، اعصاب فشرده و زونا می توانند موجب خارش شدید شوند.

پزشکان ممکن است به خارش اورمیک به عنوان خارش کلیوی یا بیماری مزمن کلیه - خارش مرتبط اشاره کنند.  اورمیا یک سندرم است که وقتی کلیه ها به شدت آسیب می بیند و نمی تواند سموم را از بدن فیلتر و دفع کند، رخ می دهد.

با اورمیا، خارش در شب بدتر می شود. این بیماری عموماً بر کمر، بازوها و شکم تاثیر می گذارد.

 

پسوریازیس:

 

 

یک بیماری پوستی که منجر به لکه های قرمز، پوسته پوسته و سفید پوست می شود که با ظاهری نقره ای پوشانده شده است.

 

شوره سر:

 

 

یک بیماری پوستی معمولی که باعث خشک شدن تکه های پوست سفید یا خاکستری پوست می شود تا در پوست سر و یا مو ظاهر شود.

 

فولیکولیت :

 

 

یک بیماری پوستی که توسط کیسه های ترشحی مو ایجاد می شود.

خارش گاهی اوقات توسط یک عامل بازدارنده، آزاردهنده یا دیگر عوامل محیطی ایجاد می شود که شامل موارد زیر می شود:

مواد آرایشی مانند مواد نگهدارنده، رایحه، رنگ مو و لاک ناخن،
برخی از فلزات، از قبیل نیکل یا کبالت در جواهرات
لاستیک از جمله لاتکس،به خصوص رنگ و رزینی که در آن ها وجود دارد
برخی از گیاهان - مانند گل داودی، آفتابگردان، نرگس زرد، لاله و پامچال
آلرژی به غذاهای خاص یا انواع دارو (برای مثال، آسپرین و گروهی از داروها که اوپیود نامیده می شوند)

 

عرق سوز :

 

 

جوش خارشی که در شرایط آب و هوای گرم و مرطوب بوجود می آید.

 

آفتاب سوختگی:

 

 

آسیب آفتاب سوختگی پوست ناشی از قرار گرفتن اشعه ماورا بنفش (UV)

 

کرم های رشته ای:

 

 

انگل های کرم کوچک که امعا و روده انسان ها را آلوده می کنند و می توانند باعث خارش در کف آن شوند.

 

عفونت:

 

 

خارش ممکن است نشانه ای از عفونت باشند، مانند:

آبله مرغان یا عفونت ویروسی دیگر
پاهای ورزشکاران - یک عفونت قارچی که باعث خارش بین انگشتان پا می شود.
عفونت قارچی: عفونت قارچی که باعث ایجاد یک جوش های حلقه مانند در پوست می شود و می تواند باعث خارش پوست سر شود .
عفونت واژینال یا برفک که می تواند منجر به خارش در و اطراف اندام های جنسی شود.
بیماری خارش پوست بدن:
خارش می تواند نشانه یک شرایط اساسی باشد که ممکن است در داخل بدن تاثیر بگذارد،بدون این که علائم آشکاری از آن ایجاد شود.

 

خارش می تواند نشانه ای از موارد زیر باشد:

 

هموروئید:

 

 

عروق خونی و بزرگ شدن و تورم در داخل یا اطراف رکتوم پایین .

 

غده تیرویید پرکار یا کم کار :

 

 

غده تیروئید در گردن وجود دارد و هورمون تیروئید بیش از حد زیاد یا خیلی کم تولید می کند.

 

کم خونی ناشی از کمبود آهن:

 

 

که در آن کمبود آهن در بدن منجر به کاهش تعداد سلول های خونی قرمز می شود.

 

پلی سیتمی:

 

 

که در آن غلظت بالایی از گلبول های قرمز خون در خون خود دارید.

 

مشکل کبد:

 

 

بیماری های کبدی مانند سیروز صفراوی اولیه و هپاتیت.

 

علل خارش بدن در بارداری و یائسگی:

 

 

در زنان، خارش گاهی می تواند ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری و بعد از یائسگی باشد.

خارش بدن در دوران بارداری:

خارش اغلب بر زنان باردار تاثیر می گذارد و معمولاً بعد از زایمان ناپدید می شود و تعدادی از شرایط پوستی می تواند در طول دوران بارداری و علت خارش پوست ایجاد شود، آن ها

شامل:

پاپول ها و پلاک ها در حاملگی (PUPPP) یک بیماری شایع پوستی است که موجب خارش، برامدگی های قرمزو برجسته ای شوند که بر روی ران و شکم ظاهر می شوند.

چرا بدن در بارداری دچار خارش می شود؟

خارش بدن در زنان

خارش بارداری:

خارش پوست که به صورت لکه های قرمز, خارش زا ظاهر می شود و عمدتاً بر دست ها و پاها تاثیر می گذارد.

کلستاز بارداری:

یک اختلال نادر که کبد را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد و باعث خارش می شود. اگر در دوران بارداری خارش و یا جوش های پوستی غیر معمول دارید, از ماما و پزشک خود مشورت بگیرید.

یائسگی:

خارش یک علامت شایع پس از یائسگی است, که در آن دوران زنان در نتیجه تغییرات هورمونی طبیعی, تغییر می کنند. تغییرات در میزان هورمون ها, مانند استروژن که در دوران یائسگی رخ می دهد, مسئول خارش است.

افسردگی
اضطراب
اختلال وسواس فکری
روانپریشی
تریکوتیلومانیا


غیر محتمل، اما ممکن است. خارش معمولاً یک علت ساده و رایج دارد. اما در برخی موارد, اینطور نیست و می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد, مانند:

بیماری کلیوی
بیماری کبدی
مشکلات تیروئیدی
برخی سرطان ها، بخصوص بیماری هوچکین
دیابت
کمبود آهن
اچ آی وی


همچنین ممکن است پس از درمان برخی از این بیماری ها خارش را داشته باشید.

دیالیز کلیه

شیمی درمانی
پرتودرمانی

 

برای خارش بدن چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

 

 

بسیاری از موارد خارش در مدت زمان کوتاهی خوب خواهد شد. با این حال, اگر خارش شما به صورت زیر باشد باید به پزشک عمومی تان مراجعه کنید:

شدید
مدتی طول بماند
دائم برگردند
همراه با علائم دیگر باشند - مانند قرمزی و تورم یا زردی (زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها)
احساس سوزش غیر عادی، بی حسی ممکن است به یک اختلال سیستم عصبی اشاره کند.
تشنگی بیش از حد، کاهش وزن و نیاز مکرر به ادرار می تواند نشانه هایی از دیابت باشد.
کاهش وزن، احساس خستگی، و عرق شب می تواند حاکی از عفونت جدی و یا تومور باشد.
پزشک عمومی از شما در مورد علائمتان سوال خواهد کرد - برای مثال, آیا می دانید که چه چیزی باعث خارش شما می شود, و یا خارش با چه چیزی می رود. آن ها همچنین پوست شما را معاینه خواهند کرد.

در برخی موارد, ممکن است آن ها نمونه ای از پوست یا سواب پوستی بگیرند تا بتوانند علت خارش را تشخیص دهند. یک آزمایش خون ممکن است برای بررسی مشکلات زمینه ای مانند بیماری های تیروئید یا کلیوی انجام شود.

بسته به چیزی که باعث خارش شما می شود, ممکن است به متخصص بیمارستان برای ارزیابی بیشتر و درمان خاص ارجاع داده شود.

 

تشخیص خارش پوست:

 

 

در تلاش برای کاهش دلیل اصلی مشکلات شما, عرضه کننده خدمات درمانی شما یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد و چند سوال درباره علائم شما خواهد پرسید.با انجام یک تحلیل عمیق و ارزیابی وضعیتتان, پزشک قادر خواهد بود یک تشخیص آگاهانه و در نتیجه استراتژی مناسب درمان را پیشنهاد کند.

ممکن است در مورد موارد زیر از شما سوال شود:

سوزش پوست تا کی ادامه دارد؟

آیا خارش مداوم است یا خارش دوره ای را تجربه می کنید؟

آیا از آلرژی های شدید رنج می برید؟

کدام قسمت از پوست خارش دارد؟

آیا در حال حاضر در حال مصرف دارو هستید یا به تازگی به مصرف دارو مبتلا شده اید؟ چطور؟

آیا در معرض مواد آزاردهنده قرار گرفته اید؟

 

درمان های خانگی برای تسکین خارش بدن:

 

 

چند راه تست شده و طبیعی برای از بین بردن خارش پوست وجود دارد. تا زمانی که نیاز به آرامش کافی دارید, از این درمان ها استفاده کنید.

 

۱. جوش شیرین:

 

 

یک فنجان جوش شیرین را به یک وان حمام پر از آب خنک اضافه کنید. خوب هم بزنید تا جوش شیرین پخش شود. نیم ساعت در این آب بمانید. به جای مالیدن پوستتان با حوله زبر به آرامی خشک کنید. این کار را هر روز انجام دهید.

برای خارش محلی بیشتر, خمیری را با مخلوط کردن ۳ قاشق سوپ خوری جوش شیرین با ۱ قاشق سوپ خوری آب آماده کنید.خمیر را روی نواحی تحت تاثیر قرار دهید و حدود ۱۰ دقیقه بگذارید تا بماند. این کار را هر روز انجام دهید.

توجه:هرگز از جوش شیرین بر روی پوست ترک خرده یا دارای زخم های باز استفاده نکنید.

 

۲. آرد جو:

 

 

۱-۲ فنجان جو را به یک وان حمام با آب ولرم اضافه کنید. حداقل۲۰ تا ۱۵ دقیقه در این آب بمانید. هرگز از آب گرم استفاده نکنید،چون ممکن است پوست شما را بیشتر تحریک کند.

شما می توانید یک حمام بلغور جو دوسر را تا سه بار در روز داشته باشید، بسته به شدت وضعیتتان. کمی آب به ۲ قاشق سوپ خوری آرد جو اضافه کنید و آن را تا زمانی که به استحکام خمیر سفت شود, رها کنید.

این مخلوط را روی پوست خارش دارتان بمالید و با یک پارچه بپوشانید و نیم ساعت بگذارید تا بماند. این درمان را روزی

 

۳. سرد درمانی ملایم:

 

 

آب شیر سرد را تا زمانی که لازم است بر روی پوست آسیب دیده اعمال کنید. یک تکه یخ پیچیده شده در یک پارچه را روی منطقه آسیب دیده تان بمالید. دوش آب خنک بگیرید یا حمام کنید. یک حوله سرد یا یک پارچه مرطوب با آب سرد را روی ناحیه تحت تاثیر قرار دهید.

 

۴. روغن زیتون:

 

 

روغن زیتون به التیام و بهبود احیای پوست کمک می کند. هم چنین پوست را تسکین و خارش را کاهش می دهد. روغن زیتون و یا ترکیبی از روغن زیتون و عسل را چند بار روزانه تا زمانی که درمان شود, بمالید.

همچنین کمی پودر زردچوبه به روغن زیتون اضافه کرده و مخلوط دو یا سه بار در روز را برای چند روز به کار ببرید. زردچوبه دارای خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی است که باعث تسکین خارش می شود.

علاوه بر روغن زیتون, روغن کرچک و روغن نارگیل نیز به التیام طبیعی جوش ها کمک می کنند. ترکیبی از روغن ویتامین e و روغن ماهی کود نیز برای ترکیب درمانی استفاده می شود.

 

۵. سرکه سیب:

 

 

سرکه سیب, ضد عفونی کننده, ضد خارش, ضد قارچی و ضد باکتری است که به رهایی از خارش کمک می کند. ۱-۲ فنجان سرکه سیب را با وان آب ولرم مخلوط کنید. به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در وان بمانید. سپس پوست خود را خشک کنید و از مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. این کار را روزانه انجام دهید.

برای درمان خارش موضعی بیشتر, مقدار مساوی سرکه سیب و آب را مخلوط کنید و در مناطق آسیب دیده با استفاده از یک تکه پنبه اعمال کنید. آن را برای چند دقیقه بگذارید تا بماند و سپس با آب ولرم بشویید.این کار را یک یا دو بار برای چند روز انجام دهید.

 

۶. خمیر درمانی توت سرو کوهی و میخک:

 

 

۶ قاشق سوپ خوری کره بدون نمک را در قابلمه بریزید.در یک قابلمه دیگر, دو قاشق سوپ خوری موم را ذوب کنید.کره ذوب شده را به موم ذوب شده اضافه کنید و خوب هم بزنید.

۵ قاشق سوپ خوری توت سرو کوهی و ۳ قاشق سوپ خوری میخک بریزید.بگذارید مخلوط سرد شود.مخلوط را روی پوست آسیب دیده بمالید و بگذارید یک شب بماند.صبح, دوش آب سرد بگیرید.این کار را روزانه انجام دهید.

 

۷. آلوئه ورا:

 

 

ژل آلوئه ورا را از برگ ۱ آلوئه ورا خارج کنید. ژل را روی قسمت متاثر بمالید. ۱۵ دقیقه بگذارید تا بماند و سپس با آب ولرم بشویید. این درمان ساده را یک بار در روز دنبال کنید.

متناوبا، با افزودن ۱ قاشق سوپ خوری ژل آلوئه ورا به ۲ قاشق سوپ خوری رس سبز می توانید خمیری را تهیه کنید.خمیر را روی قسمت آسیب دیده بمالید و بگذارید به تنهایی خشک شود.آن را با آب ولرم پاک کنید.این کار را یک بار انجام دهید.

 

۸. ریحان:

 

 

۱ قاشق سوپ خوری برگ های خشک ریحان را به ۲ فنجان آب جوش اضافه کنید.قابلمه را برای چند دقیقه بپوشانید. بگذارید مخلوط خنک شود و سپس آن را در ناحیه آسیب دیده با استفاده از یک پارچه نخی اعمال کنید.

بقیه مخلوط را در یک شیشه برای استفاده بعدی ذخیره کنید.این فرآیند را اغلب در صورت لزوم تکرار کنید.متناوبا می توانید تعداد کمی از برگ های ریحان را خرد کرده و آن ها را مستقیماً بر روی پوست بیمار بمالید.

بگذارید قبل از شستن با آب ولرم برای مدتی خشک شود.این کار را در صورت نیاز انجام دهید.

 

۹. روغن نعناع فلفلی:

 

 

چند قطره روغن نعناع فلفلی را به وان حمام پر از آب ولرم اضافه کنید.برای نیم ساعت در این آب بمانید.پوست خود را خشک کنید و سپس یک لوسیون مرطوب کننده بزنید.این کار را یک بار در روز انجام دهید.

۳ یا ۴ قطره روغن نعناع فلفلی را به ۱ قاشق سوپ خوری روغن حامل مانند نارگیل، زیتون و روغن بادام اضافه کنید.روغن رقیق نعناع را به ناحیه آسیب دیده پوست بمالید.این ناحیه را به آرامی ماساژ دهید، تا روغن به عمق پوست نفوذ کند.این درمان را یک بار یا دو بار در روز دنبال کنید.

توجه داشته باشید:روغن نعناع فلفلی را مستقیماً روی پوست نزنید، چون می توانند پوست را بسوزانند.

 

چند نکته دیگر در مورد خارش بدن :

 

 

برای جلوگیری از آسیب زدن به خودتان در خواب، دستکش های نخی بپوشید.

کمپرس آب سرد را روی دست تان بگذارید تا خنک شود.

از لوسیون های ملایم استفاده کنید که بعد از استحمام برای کمک به جلوگیری لز خشک شدن پوست شما، استفاده می کنند.

از پودر لباس شویی ملایم استفاده کنید، که به احتمال زیاد باعث خارش پوست شما می شود.

برخی از لوسیون ها، کرم ها و داروهای موجود بر روی پیشخوان یا نسخه ای از پزشک شما می توانند به کاهش خارش کمک کنند.

 

درمان های معمول توصیه شده برای خارش بدن ، عبارتند از:

 

 

کرم حاوی منتول برای خنک کردن پوست تان خوب است.

برخی از قرص های آنتی هیستامین ممکن است باعث خواب آلودگی شما شوند.

اگر در شب مصرف شوند می توانند به خواب شما کمک کنند، اما مهم است که رانندگی نکنید، از ابزارهای قدرتی استفاده کنید یا پس از مصرف آن ها با ماشین آلات سنگین کار نکنید.

اگر شما در مناطق پر مو مانند پوست سر شما خارش دارید، لوسیون هایی به طور خاص برای این مناطق موجود هستند، بنابراین شما مجبور نیستید از کرم های لزج استفاده کنید.

همچنین داروهای قوی تری مانند داروهای ضد افسردگی ها وجود دارد که در صورتی توصیه می شوند که درمان های فوق به شما کمک نکنند و خارش به طور خاص ادامه داشته باشد.

منبع: نمناک

 


 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۴ مهر ۰۱ ، ۰۱:۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

داروها و مواد غذایی ضد خواب

 

 

خواب الودگی

 

 

در این مقاله صرفا ما به معرفی قرص ها می پردازیم .

توجه داشته باشید که مصرف این دارو می بایست تحت نظر و تجویز پزشک معالج صورت پذیرد.

 

 

داشتن خواب کافی یکی از ارکان اصلی در حفظ سلامت روحی و جسمی افراد محسوب می شود ، اما در برخی از مواقع این اتفاق شدت گرفته و فرد در طول روز احساس خواب آلودگی بیش از حد می کند ، به طوری که از انجام دادن کارهای روزانه بازمانده و از هر فرصتی برای چرت زدن استفاده می کند. به این اختلال خواب در اصطلاح نارکولپسی می گویند.

 

در این بیماری مغز دچار اختلال می شود و با حملات خواب آلود و حرکات غیر عادی در چشم ها همراه است. در چنین شرایطی ، فرد با سستی بدن مواجه است که امکان تحرک در آن را به حداقل می رساند. خوشبختانه این بیماری قابل درمان بوده و از طریق مصرف قرص های ضد خواب و داشتن رژیم غذایی مناسب به مرور از بین می رود.

 

این دارو ها قدرت مغز را افزایش داده و از خوابیدن بیش از حد در طول روز جلوگیری می کنند. البته عده ای از افراد برای بیدار ماندن در شب نیز از آن ها استفاده می کنند ، به طوری که تقریبا ۶۰ درصد از دانشجویان ، حداقل یکبار قبل از امتحان مصرف آن ها را تجربه کرده اند. البته این اختلال در میان کودکان نیز بسیار شایع است. در ادامه ی مطلب شما را با انواع قرص ها و همچنین مواد غذایی های ضد خواب آشنا خواهیم کرد.

 

در صورتی که خواب آلودگی بیش از حد طولانی شود و یا موجب اذیت و آزار افراد شود ، مراجعه به پزشک و مصرف داروهای کنترل کننده و یا از بین برنده ، در این زمینه درمانگر خواهد بود. از آن جایی که این گونه قرص ها تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد مغز انسان ها دارد ، لذا مصرف بدون تجویز پزشک ، حتی در شرایط یکسان به هیچ وجه توصیه نمی شود و ممکن است اثرات زیان باری را متحمل افراد مبتلا کند.

این دارو ها که به صورت قرص های ضد خواب قابل عرضه هستند ، عموما در کمترین زمان ممکن اختلالات ناشی از بی خوابی مزمن را برطرف می کنند. توجه داشته باشید که هرگونه مصرف این دارو ها می بایست تحت نظر و تجویز پزشک معالج صورت بپذیرد چرا که مصرف خود سرانه آن ها می تواند عوارض جبران ناپذیری را به بار آورد.


 قرص مودافینیل

 

 

این قرص تاثیر زیادی بر حذف خواب آلودگی ، افزایش تمرکز و توانایی افراد خواهد داشت. مصرف این قرص برای درمان نارکولپسی و همچنین افراد شب کار ، نگهبانان شب و یا بیدار ماندن در ایام امتحانات و … کاربرد دارد. مصرف این قرص به شکل قابل توجهی از خستگی انسان می کاهد و وابستگی ایجاد نمی کند.

مودافینیل در برخی از موارد موجب سردرد و سرگیجه ، استرس و پرخاشگری خواهد شد. عمدتا از این قرص به منظور بالا رفتن سطح هوشیاری بهره می گیرند. قرص مودافینیل با داروهای ضد بارداری تداخل دارویی دارد و اثرگذاری آن را کاهش می دهد و امکان بارداری ناخواسته را بیشتر می کند. همچنین مصرف این دارو در دوران حاملگی و شیردهی و یا همزمان با نوشیدن الکل ممنوع می باشد.


 قرص ریتالین

 

 

از این دارو برای درمان اختلالات تمرکز و بیش فعالی بسیار استفاده می شود. مصرف قرص ریتالین توانایی مغز را افزایش داده و به صورت مستقیم بر روی مغز تاثیر می گذارد ؛ همچنین از خواب آلودگی های شدید در افراد جلوگیری می کند. متاسفانه استفاده از این دارو عوارض بیشتری نسبت به سایر قرص های نظیر خود دارد. لذا مصرف خودسرانه ی آن به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

قرص ریتالین بر خلاف تاثیر گذاری فوق العاده ای که در رفع خواب آلودگی ایفا می کند ، سبب اعتیاد و وابستگی فرد مصرف کننده خواهد شد. از جمله عوارض شایع این دارو می توان به : کهیر و خارش پوستی ، اختلال در فشار خون و ضربان قلب ، درد در نواحی شکم ، گلو و سر ، تهوع و سرگیجه اشاره کرد. مصرف بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان(مخصوصا برای کودکان زیر شش سال) توصیه نمی شود. قطع ناگهانی این دارو بسیار خطرناک بوده و باید به صورت تدریجی انجام بپذیرد.

 

قرص آمفتامین

 

 

این داروی محرک در اشکال مختلفی مانند: کپسول ، قرص و کریستال وجود دارد ، که مصرف نوع قرصی آن متداول تر می باشد. این قرص موجب افزایش فعالیت مغز و رفع خواب آلودگی های همیشگی خواهد شد. قدرت تمرکز در افراد را به طرز قابل توجهی افزایش داده و برای اختلالات بیش فعالی و کم توجهی نیز تاثیر گذار می باشد.

 

از عوارض جانبی این قرص می توان به سرگیجه ، اضطراب و بی قراری ، بروز یبوست ، اختلال در فشار خون و میل جنسی اشاره کرد. مصرف طولانی مدت قرص آمفتامین سبب اعتیاد در فرد خواهد شد و در صورت عدم مصرف ، موجب خماری می شود.


 قرص متیل فنیدیت

 

 

این قرص نسبت به آمفتامین برتری دارد. متیل فنیدیت نوعی قرص ضد خواب می باشد که برای درمان افسردگی و بیش فعالی نیز کاربرد دارد. مصرف این دارو برای افراد مضطرب ، عصبی و بی قرار توصیه نمی شود. در واقع متیل فنیدیت دارای ساختار و اسکلت آمفتامینی است که با بالا بردن سطح آمین های عصبی نظیر دوپامین و نور اپی نفرین ، از مکانیسم پیشرفت بیماری خواب آلودگی جلوگیری می کند.

البته این قرص توانایی باز جذب سروتونین را ندارد. در مصرف این دارو امکان اعتیاد و وابستگی روانی وجود دارد که بهتر است میزان و نحوه ی استفاده ی آن زیر نظر پزشک صورت بپذیرد. به همین دلیل ترک ناگهانی این دارو سبب درد عضله و افسردگی خواهد شد. اگر پس از یک ماه استفاده از این قرص ضد خواب ، علائم بهبودی حاصل نشد ، نسبت به قطع آن اقدام کنید. بالا رفتن دمای بدن ، حالت تهوع ، اختلال در ضربان قلب ، و تشنج از عوارض احتمالی مصرف این دارو می باشند.


 قرص پمولین

 

 

این دارو نیز از دسته ی محرکین و نوعی دیگر از قرص های ضد خواب محسوب می شوند که به طور مستقیم بر روی اعصاب مرکزی تاثیر گذار است. این قرص علاوه بر درمان اختلالات خواب ، موجب بهبود بیش فعالی و بی توجهی نیز خواهد شد. این دارو در دو نوع قرص و قرص جویدنی قابل عرضه می باشد.

قرص پمولین در دوران بارداری و شیر دهی و همچنین در کودکان زیر ۶ سال باید با احتیاط مصرف شود. خوشبختانه عوارض این قرص ضد خواب بسیار کم بوده و با مصرف مداوم ، در طول زمان از بین می رود و بدن با آن سازگار می شود. تنها در موارد نادر امکان مشکلات کبدی ، توقف رشد کودکان ، استفراغ ، تب شدید و… وجود دارد.


قرص کلومینورکس

 

 

این قرص ضد خواب نیز ، تاثیر خود را به طور مستقیم بر دستگاه عصبی مرکزی اعمال می کند. عملکرد این دارو شبیه قرص پمولین و آمینورکس می باشد. بیشترین استفاده ی این قرص در حوزه ی از بین بردن اشتهای کاذب است ، اما در برخی از موارد به منظور بهبود اختلالات خواب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف بیش از حد و یا خودسرانه ی کلومینورکس به هیچ وجه حتی در شرایط مشابه ، توصیه نمی شود.


 قرص دکستروآمفتامین

 

 

این قرص نیز همانند داروهای هم خانواده ی خود ، برای درمان نارکولپسی و خواب آلودگی شدید تجویز می شود. مصرف دکستروآمفتامین ها به صورت غیر مستقیم سبب افزایش تحرک و بالا رفتن هوشیاری در افراد می شود. هم چنین برای درمان بیش فعالی کودکان و بی توجهی نیز کاربرد دارد ؛ مصرف این قرص به طور نا محسوس ، بی قراری حرکتی در کودکان را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

برخی از عوارض جانبی این قرص شامل: دردناک شدن قفسه ی سینه ، آلرژی و حساسیت ، نامنظمی ضربان قلب ، خشک شدن دهان ، گیجی و حالت تهوع ، تعریق زیاد و سردرد می باشد. امکان اعتیاد به این دارو بسیار کم است و باید طبق دوز تعیین شده توسط پزشک مصرف شود. استفاده ی همزمان این قرص به همراه قرص های سه حلقه ای ضد افسردگی تداخل دارویی ایجاد می کند. همچنین مصرف این دارو با هورمون های تیروئید ، باعث افزایش اثرات هر دو دارو خواهد شد.


درمان با مواد غذایی ضد خواب

 

 

داشتن رژیم غذایی مناسب ، تاثیر بسزایی در رفع خواب آلودگی و چرت های مکرر در طول روز خواهد شد. البته اثر گذاری برخی از مواد غذایی ، نسبت به مصرف داروها در این زمینه کمتر می باشند ، ولی برای درمان این اختلال در مراحل اولیه ی ابتلا بسیار کارآمد هستند.

این مواد غذایی می تواند به عنوان مکملی قوی ، شما را در رسیدن به هدفتان (رفع خواب آلودگی) یاری کند. با به کارگیری برنامه ی غذایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت ، می توانید روند تسریع درمان خود را بهبود ببخشید.


نوشیدنی های حاوی کافئین

 

 

همان طور که می دانید نوشیدنی هایی نظیر چای ، قهوه و نسکافه ، حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند که سبب هوشیاری افراد و یا حتی بی خوابی می شود.

قطعا گنجاندن دو تا سه فنجان قهوه ، در رژیم غذایی روزانه ی خود ، می تواند درصد زیادی از خواب آلودگی شما را سرکوب کند و مانند یک قرص ضد خواب عمل نماید. علاوه بر نوشیدنی های ذکر شده ، مصرف شکلات های کاکائویی نیز می تواند مقدار زیادی کافئین را وارد بدن شما کند.


 مصرف امگا ۳

 

 

قطعا خوردن مواد غذایی حاوی امگا ۳ ، سطح انرژی شما را متعادل کرده و به مغز نیرو می بخشد ؛ در نتیجه توانایی شما را برای بیدار ماندن افزایش می دهد. قرص های مکمل امگا ۳ و همچنین گوشت آبزیانی مانند ماهی ، سرشار از این ماده می باشند و مصرف آن ها به منظور رفع کسالت و خواب آلودگی تاثیر گذار است.


خوارکی های فیبر دار

 

 

خوارکی های حاوی فیبر، برای هضم به زمان بیشتری نیاز دارند و به صورت چند مرحله ای در بدن آزاد می شوند و سطح نیروی بدن را در حالت تعادل قرار می دهند. ذرت بو داده ، سیب به همراه پوست ، نان های سبوس دار و غلات صبحانه ، لوبیای سیاه و سالمون وحشی و … سرشار از فیبر می باشند که برای بر طرف کردن حالت خواب آلودگی بسیار موثر هستند.


مصرف منیزیم

 

 

در برخی از موارد ، کمبود املاح معدنی و یا ویتامین ها در بدن ، موجب احساس خواب آلودگی در فرد خواهند شد. مصرف مکمل های حاوی منیزیم و آهن ، انرژی بدن شما را افزایش داده و بی حالی در افراد را از بین می برند. مصرف خشکبار ، گشنیز خشک ، جوانه ی گندم ، خرما ، موز ، لوبیای چشم بلبلی ، اسفناج ، شیر ، انجیر ، کنجد و… در این زمینه بسیار مفید خواهند بود. این دسته از خوراکی های مغزی ، علاوه بر تامین نیروی بدن ، سبب افزایش هوشیاری و از بین رفتن خواب آلودگی های ناشی از فقر منیزیم و آهن خواهند شد.


مواد غذایی حاوی پربیوتیک

 

 

مصرف پربیوتیک منجر به کاهش خستگی و خواب آلودگی مزمن می شود و همانند یک قرص ضد خواب ، عمل می کند. استفاده از پربیوتیک به سرعت انرژی بدن را افزایش می دهد و در مواقعی که به بیدار ماندن و انجام برخی از فعالیت ها نیاز دارید ، بسیار مناسب هستند. در این خصوص مصرف ماست حاوی پربیوتیک می تواند در روند درمان خواب آلودگی موثر باشد.


فلفل قرمز بخورید

 

 

فلفل قرمز یکی از آنتی اکسیدان های قوی شناخته شده است که به طرز چشمگیری خستگی و بی حالی را از افراد دور می کند. موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سطح انرژی می شود. این ماده حاوی مقادیر زیادی ویتامین C ، A و B6، آهن و فیبر است که هر کدام به نوبه ی خود خواب آلودگی را از بدن دور می کنند. گنجاندن فلفل قرمز در مواد اولیه ی پخت غذاهای خود ، احساس سر حالی و نشاط را در شما چند برابر خواهد کرد.


نوشیدن آب

 

شاید برایتان عجیب باشد ، اما آب در بهبود عملکرد ذهن و جسم نقش بسزایی دارد. زمانی که احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید ، آسان ترین راه برای رفع این حالت ، نوشیدن چند لیوان آب است ، چرا که در بسیاری از موارد ، این بی حالی ناشی از کمبود آب در بدن می باشد. هم چنین نوشیدن یک لیوان آب ناشتا ، می تواند موجب تحریک متابولیسم بدن و بالا رفتن سطح انرژی در شما شود. البته به خاطر داشته باشید که بهترین زمان برای نوشیدن آب و مایعات ، یک ساعت قبل از سرو غذا ، و دو ساعت بعد از خوردن آن می باشد.


مصرف میان وعده

 

 

اگر دچار خواب بسیار شدید و طولانی مدت در روز هستید ، یکی از بهترین راهکار ها جهت کاهش علائم این اختلال ، افزایش میان وعده ها در طول روز است. همان طور که گفته شد ، خواب آلودگی با میزان نیرو و انرژی رابطه ی عکس دارد. یعنی به هر میزان که انرژی بدن کاهش پیدا کند ، خواب آلودگی تقویت خواهد شد.

 

مصرف میان وعده ها این مشکل را از بین خواهند برد. استفاده از وعده های مکرر ، سبب تنظیم قند خون و آزاد شدن انرژی تدریجی در بدن می شود ، که همین امر مانع از بروز بی حالی مزمن خواهد شد. البته نسبت به مواد غذایی مصرف شده در میان وعده ها دقت داشته باشید و به هیچ وجه از تنقلات حاوی مواد افزودنی و قندی استفاده نکنید. این گونه خوراکی ها ، به صورت مقطعی انرژی بدن را افزایش می دهند ، اما با همان سرعتی که به وجود آمده اند ، از بین می روند و به بدن آسیب می رسانند.

 

در صورتی که در نحوه ی درمان خود دچار سردرگمی شده اید ، مشورت با یک متخصص و روان شناس ، می تواند شما را در انتخاب راه درست یاری کند ؛ بدین منظور مرکز مشاوره خانواده رایکو در خدمت شماست که به راحتی بتوانید با یک تماس تلفنی در سراسر کشور با مشاوران برجسته ی آن ، در ارتباط باشید و در خصوص مشکلات جسمی و روانی با آن ها مشورت کنید.


 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۳ مهر ۰۱ ، ۰۰:۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

دلیل مهم دل درد بعد از  خوردن قهوه  و راه حلش + عوارض و مضرات قهوه

 

قهوه خوردن

برای بهرمند شدن از مزایای قهوه، باید برخی نکات را در نوشیدن این مایع پرخاصیت رعایت کرد. برای مثال نوشیدن قهوه در برخی شرایط می تواند منجر به دل درد شود.

 

سه دلیل برای دل درد بعد از قهوه

در صورتیکه پس از نوشیدن قهوه دچار دل درد می شوید؛ بدن شما در حال ارسال پیامی است تا شما را از مسئله ای مطلع سازد، مسئله ای مانند:

 


1- بدن به قهوه تمایلی ندارد

شاید شما متوجه نباشید اما کافئین باعث تحریک سیستم گوارش می شود و گاهی اوقات آن را حساس می کند و سیستم گوارش را مجبور می کند تا سریعاً کار کند و در نتیجه فعالیت روده به حرکت در می آید و شاید شما بعد از خوردن قهوه احساس ناراحتی کنید. علت آن هم تولید اسید زیاد در بدن است که به قهوه تمایلی نشان نمی دهد و می خواهد هر چه سریع تر آن را دفع کند.

 

تمایل نداشتن

 


2- شاید به اسید حساسیت دارید

قهوه یک نوع نوشیدنی اسیدی است. سطح قلیایی آن 7 بوده و بعضی از بدن ها به خاطر این که به اسید موجود در قهوه حساسیت دارند، زمانی که فرد از آن ها استفاده می کند، سریعاً تحریک می شود و می خواهد آن را دفع کند.

 


3- صبحانه نخورده اید

نخوردن صبحانه و شروع روز با قهوه به دلیل کافئین و اسید زیادی که دارد و همچنین بوی تند آن باعث می شود که بدن از وجود آن احساس رضایت نداشته باشد. اگر قهوه را با شکم خالی می خورید، منتظر دل درد و نیاز به رفتن دستشویی هم باشید.

صبحانه


راه حل دل درد بعد از خوردن قهوه

برای جلوگیری از بروز دل درد بعد قهوه، کافیست چند مورد مهم را رعایت کنید:


با شکم خالی قهوه نخورید

بله با شکم خالی نباید به سراغ اسید داخل قهوه بروید. حتی اگر در قهوه خود شکر هم می ریزید، بهتر است با شکم خالی آن را استفاده نکنید. سعی کنید که مواد غذایی دیگر موجود در صبحانه را میل کنید و بعد به سراغ قهوه بروید.

 


قهوه بدون کف امتحان کنید

قهوه بدون کف یا بدون کافئین را امتحان کنید. شاید حساسیت بدن شما به کافئین باشد. اگر این قهوه را امتحان کردید و دل درد نگرفتید، مطمئن می شوید که اشکال از کافئین موجود در قهوه است.


قهوه داغ نخورید

بهتر است قهوه سرد را امتحان کنید که 66 درصد اسید و کافئین کم تری دارد. یعنی زمانی که قهوه درست کردید، صبر کنید تا کاملا خنک شود که طعم بهتر و شیرین تر با بوی لذت بخش تری خواهد داشت.

البته که همه قهوه سرد شده دوست ندارند اما اگر به آن تمایل داشتید و آن را امتحان کردید و دل درد نگرفتید، بهتر است که همین روند را ادامه دهید. منظور از قهوه سرد، درواقع قهوه ای است که حرارت آن کم شده و گرمای اولیه را ندارد.

 


خوردن قهوه سرد چند مزیت دارد:

        اینکه شما می توانید لیموناد به آن اضافه کنید یا قهوه لاته بخورید که طعم بهتری دارد.
        می توانید این قهوه را در خانه هم به راحتی درست کنید.
        قهوه سرد معمولاً شکم شما را به هم نمی ریزد و دل درد ایجاد نمی کند.
        معمولا این قهوه را می توانید با شکم خالی هم میل کنید.

 

همیشه قهوه تازه استفاده کنید

بهتر است که قهوه های کهنه و قدیمی را کنار بگذارید و به دنبال قهوه تازه باشید. قهوه تازه طعم بهتری دارد و معمولاً دل درد ایجاد نمی کند و حس خوبی هم به شما می دهد.

 


عوارض و مضرات قهوه برای سلامت بدن

 

 

اغلب افراد بر این باور هستند که قهوه یک نوشیدنی انرژی زا و کاملا بی خطر است، در صورتی که زیاده روی در مصرف قهوه عوارض و مضرات جدی برای بدن به همراه دارد.

 

 حتما تا به حال اسم کافئین را شنیده اید اما شاید اطلاعات زیادی در رابطه با عوارض مصرف آن نداشته باشید! همه ما حداقل یکبار قهوه مصرف کرده ایم و آن را به عنوان یک نوشیدنی بی خطر ، انرژی زا و رایج ترین داروی محرک می شناسیم همین امر باعث شده است برخی افراد در مصرف آن افراط کنند بدون آنکه از اثرات سو آن آگاه باشند. 


نوشیدن بیش از 4 فنجان قهوه با مرگ زود هنگام ارتباط دارد :

 

 

مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان میدهد مردانی که بیش از چهار فنجان قهوه می نوشند 21 درصد بیشتر احتمال مرگ و میر دارند. همچنین افرادی که مقادیر زیادی کافئین مصرف می کنند نیز احتمالا سیگار می کشند و تناسب اندام خوبی ندارنداما با میانه روی در مصرف می توانید از آسیب ها جلوگیری کنید.

 

کافئین و فشار خون :

 

 

به خصوص افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند و کسانی که معمولا کافئین مصرف نمی کنند باید بیشتر دقت کنند. افراد مبتلا به فشار خون بالا با نوشیدن 250 میلی گرم کافئین (حدود2  فنجان قهوه) حدود 2 تا 3 ساعت پس از مصرف کافئین فشارخون آنها بالا می رود.

 

کافئین و خطر حملات قلبی :

 

 

بررسی ها نشان میدهد بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا ،4  برابر بیشتر احتمال حمله قلبی در صورت مصرف 4  فنجان قهوه را دارند اگرچه مصرف کمتر آن خطر را کاهش می دهد.

 

کافئین و بیماری نقرس :

 

 

افرادی که در گذشته سابقه بیماری نقرس را داشتند باید مصرف کافئین یا قهوه را کنار بگذارند زیرا به شدت ریسک ابتلا مجدد به بیماری نقرس را افزایش می دهند.

 

کافئین و احتمال ابتلا به کیست پستان :

 

 

زنانی که روزانه 31  تا 250 میلی گرم کافئین مصرف می کنند، احتمال رشد بیماری فیبروکیستیک پستانی را تا 5  برابر در مقایسه با افراد دیگر افزایش می دهند

 

کافئین و بی اختیاری ادرار :

 

 

زنانی که بیش از حد کافئین مصرف می کنند، 70 درصد احتمال بی اختیاری ادرار در آنها بیشتر می شود که حتی با خندیدن ، سرفه یا عطسه براحتی ادرار از بدن آنها خارج می شود.

 

کافئین و بی خوابی :

 

 

کافئین می تواند در سیستم خواب یک فرد تاثیر بگذارد و موجب بی خوابی شود. اگر جز آن دسته افرادی هستید که شب ها عادت به نوشیدن قهوه و کافئین دارید حتما بی خوابی و بد خوابی را تجربه کرده اید که باعث خستگی و کسالت روز بعد می شود.

 

کافئین و سو هاضمه:

 

 

افرادی که نوشیدنی های کافئینی مصرف می کنند اغلب دچار ناراحتی معده یا گوارش می شوند، این مشکل عمدتا زمانی رخ می دهد که نوشیدنی ها با معده خالی مصرف شود.

 

کافئین و سردرد :

 

 

مصرف مناسب کافئین می تواند علائم سردرد را کاهش دهد اما استفاده بیش از حد از آن موجب سردرد و میگرن می شود.

 

کافئین و کاهش باروری و سقط جنین :

 

 

مصرف کافئین در زنان می تواند احتمال بارداری را حدود 27 درصد کاهش دهد.

مطالعات اخیر، نشان میدهد نوشیدن کافئین حداقل 2 فنجان در طول شبانه روز ، خطرات سقط جنین در زنان را افزایش می دهد. زیرا کافئین محلول در آب است و به راحتی از طریق خون وارد جفت می شود و به عنوان یک محرک باعث افزایش ضربان قلب و متابولیسم جنین می شود. علاوه براین رشد جنین را کند می کند. حتی زنان شیرده در نوشیدن قهوه دقت کنند زیرا مستقیما روی نوزاد تاثیر می گذارد.

 

کافئین و رفلاکس گوارشی:

 

 

یکی از مضرات دیگر قهوه ، بازگشت اسید معده و سوزش معده است. به خصوص افرادی که سابقه این بیماری را دارند با مصرف کافئین ، این مسئله را تجربه می کنند با حفظ تعادل در مصرف قهوه می توان از بروز بیشتر این بیماری جلوگیری کرد.

 

کافئین و اختلال در دیابت نوع 2 :

 

 

اگر مبتلا به دیابت نوع 2 یا مستعد آن هستید مصرف کافئین را محدود یا از آن اجتناب کنید زیرا در متابولیسم گلوگز اختلال ایجاد می کند و موجب افزایش ناگهانی گلوگز در خون می شود.

 

کافئین و انقباضات قلبی :

 

 

مطالعه اخیر نشان میدهد بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی انرژی زا، قلب دچار انقباضات شدیدتر می شود ، اما مشخص نیست که این موضوع تاثیرات بلند مدت دارد.

 

کافئین و بدترشدن علائم یائسگی :

 

 

اگرچه نوشیدن قهوه در عصر یک روز بسیار لذت بخش است ، اما مصرف زیاد آن باعث اختلال در چرخه قاعدگی و درنتیجه تاخیر دوره قاعدگی و خون ریزی زیاد می شود. هم چنین زنانی یائسه ای که کافئین مصرف می کنند بیشتر از دیگران گرگرفتگی را تجربه می کنند.

 

کافئین و کاهش جذب آهن:

 

 

وجود ماده تانین در قهوه ، باعث کاهش جذب آهن می شود. در نتیجه افرادی که سابقه کم خونی دارند قهوه را مانند چای باید یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند تا آهن موجود در غذا جذب بدن شود.

 

کافئین و افزایش اضطراب، افسردگی :

 

 

اگر از آن دسته افرادی هستید که بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه مضطرب می شوید، بدانید قهوه می تواند در کوتاه مدت، اثرات جانبی زیادی بر روی افراد مستعد اضطراب داشته باشد. علاوه بر این نوشیدن قهوه می تواند منجر به عصبانیت، لرزیدن و ضربان قلب تند شود.

 

کافئین و کاهش تولید کلاژن :

 

 

اگر فردی هستید که عادت به نوشیدن قهوه یا چای دارید مسئله تولید کلاژن و پیری پوست را بیشتر جدی بگیرید، زیرا کافئین موجود در این نوشیدنی ها باعث کاهش قابل توجه ترشح هورمون ضد پیری می شود و با دهیدراته کردن بدن باعث خشکی ، بروز چین و چروک و همچنین آکنه روی پوست می شود.

 

کافئین و افزایش پوکی استخوان :

 

 

اگرچه نوشیدن یک فنجان قهوه یا نوشیدنی های کافئینی روزانه مشکلی ایجاد نمی کند اما مصرف طولانی مدت و زیاد آن باعث کاهش کلسیم و در نتیجه پوکی استخوان می شود، زیرا کلیسیم سلامت استخوان ها را تامین می کند. از این رو کارشناسان پیشنهاد می کنند افراد سالمند بخصوص خانم ها که پوکی استخوان در آنها رایج است از خوردن آن اجتناب کنند.

 

کافئین و چاقی :

 

 

کافئین یکی از علل مستقیم افزایش وزن است زیرا با افزایش هورمون های استرس در بدن باعث گرسنگی شدید و در نتیجه پرخوری می شود.

 

کافئین و حساسیت:

 

 

اگرچه حساسیت به کافئین به ندرت رخ می دهد ولی برخی افراد با حساسیت زیادی که به کافئین دارند ممکن است کهیر ، درد و بثوات پوستی را تجربه کنند.

 

کافئین و کم آبی ، خشکی دهان:

 

 

کافئین به دلیل ویژگی ادرارآوری باعث خروج مایعات زیادی از بدن و کم آبی سلولهای بدن می شود ، در نتیجه بدن دیگر قادر به جذب مواد مغذی نیست. به همین دلیل در دفع مواد زائد مشکل ایجاد کرده و دهان خشک و کم آب می شود.

 

اختلال در روند بازیابی شنوایی از بین رفته:

 

 

تحقیقات صورت گرفته روی خوکچه های هندی نشان می دهد کافئین روند ترمیم شنوایی از بین رفته ناشی از صدای بلند را کاهش می دهد چنین موردی در انسان نیز دیده شده است.

 

عوارض مصرف کافئین

 

 

مشکلات دیگری که در اثر زیاده روی در مصرف قهوه به وجود می آید :


سرگیجه
حالت تهوع
فراموشی در افراد مسن ، به ویژه در خانمهای بالای ?? سال
ناراحتی معده
اسهال
عصبانیت
بی قراری و پریشانی
لرزش ماهیچه ها
خواب پریشان شبانه
بداخلاقی و زود رنجی
افزایش ضربان قلب


 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۰۴ مهر ۰۱ ، ۱۹:۳۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر