تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری |  ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل شامل : پزشک عمومی و متخصص |تزریقات وپانسمان |کپسول اکسیزن |تخت|تشک مواج |گلوکومتر|عصا| واکرو کلیه لوازم مصرفی و غیر مصرفی... |مدیریت زخم های دیابتی و بستر| بخیه کردن و کشیدن بخیه |سونداژ مثانه ومجاری ادرار| NG Tube ||مراقبت از بیمار درمنزل وبیمارستان |گرفتن نمونه خون و ازمایش کرونا و ارسال به ازمایشگاه- تلفن هماهنگی 09132867163 و 09338726683

۱۷ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

خواص جادویی توت سفید + طبع و مصلح آن

 

 

خواص توت سفید


 توت سفید دارای خواص بی نظیری برای بدن می باشد و از خواص آن می توان به درمان برخی بیماری ها و زیبایی اشاره کرد، البته زمان مصرف توت نیز بسیار حائز اهمیت است

 

تمام خواص توت سفید


خاصیت ضد التهاب:

 

توت به دلیل داشتن ترکیبات فعال و اسیدهای فرار، خاصیت ضد التهابی دارد که باعث می شود این میوه برای بیماران مبتلا به آرتروز و همچنین کسانی که از التهاب مزمن، نقرس، میگرن یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) رنج می برند، ایده آل باشد.


رفع خستگی:

 

اگر از خستگی مزمن رنج می برید یا به انرژی بیشتری در طول روز نیاز دارید، مصرف یک فنجان چای توت سفید می تواند سطح انرژی جسمی و روانی شما را بهبود بخشد.


بهبود سلامت قلب:

 

تحقیقات نشان می دهد که مصرف توت سفید می تواند به افزایش سطح HDL که چربی های مفید هستند و به کاهش کلسترول کمک کند، بنابراین خطر آترواسکلروز، حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

 

فواید توت سفید


کمک به کاهش وزن:

 

اگر به نوشیدن چای توت علاقه مند هستید، می توانید از چندین روش برای بهره مندی از حداکثر مزایای توت استفاده کنید. برخی از متخصصان تغذیه توصیه می کنند حداقل سی دقیقه قبل از هر وعده غذایی چای بنوشید تا میل به مصرف زیاد کربوهیدرات ها را کاهش دهید. همچنین می توانید چای توت را جایگزین نوشیدنی ها گازدار کنید تا به این طریق به کاهش وزن خود کمک نمائید.


کاهش خطر سرطان:

تحقیقات نشان می دهد آنتی اکسیدان های موجود در برگ و میوه توت باعث مرگ سلول های سرطانی می شوند و از رشد و تکثیر این سلول ها جلوگیری می کنند.


کمک به فهم و یادگیری:

عصاره برگ توت به طور گسترده بر حافظه و عملکرد مغز تاثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از این عصاره می تواند فعالیت عصبی را تحریک و به درمان آلزایمر کمک کند.

 


جلوگیری از افسردگی:

توت به علت داشتن انواع ویتامین های گروه B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب و هیجان موثر است. دم کرده پوست درخت توت سفید دارای خاصیت ضد افسردگی است. اما قبل از استفاده منظم از این چای گیاهی، ابتدا با پزشک مشورت کنید، بخصوص اگر داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید.


دیابت:

این میوه بیشتر به دلیل تأثیرات آن بر دیابت مشهور است. ماده موثر در توت سفید، پردازش قند را در بدن قطع یا کند می کند تا با کنترل میزان قند خون، دیابت را تا حد زیادی بهبود بخشد.


فشار خون :

مصرف توت سفید به دلیل پتاسیم و منیزیم موجود در آن و آنتی اکسیدان رزوراترول سبب کاهش فشار خون می شود. آنتی اکسیدان رزوراترول مانند وازودیلاتور عمل کرده و با کاهش تولید اکسید نیتریک رگ های خونی را شل کرده و به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

 


کاهش اشتها:

 

اگر مشکل پرخوری دارید، توت سفید ممکن است به شما در مقابله با این مسئله کمک کند. این میوه سرشار از فیبر است که بطور طبیعی اشتها را کاهش می دهد.


واکنش استرس :

پاسخ بدن به استرس مسئول همه چیز از سطح اضطراب گرفته تا فرآیندهای متابولیکی ماست. بنابراین برای متعادل کردن سیستم عصبی و پاسخ بدن به استرس، رفع تورم مزمن و نوسانات خلقی می توانید این چای را مصرف کنید.


تقویت کلیه ها :

متخصصان طب سنتی عقیده دارند که مصرف توت سفید سبب تقویت عملکرد کلیه ها می شود.


پاکسازی کبد :

مصرف توت سفید سبب پاکسازی کبد و دفع سموم کبد خواهد شد پس از توت سفید تازه برای پاکسازی کبد خود استفاده کنید.


تصفیه خون :

یکی از بهترین خواص توت سفید تصفیه خون است، مصرف توت در واقع خون را تمیز کرده و باعث افزایش تولید خون می شود.


درمان کم خونی :

 توت حاوی مقدار زیادی آهن است بنابراین مصرف این میوه برای درمان کم خونی که از بیماری های شایع در بین مردم است، مفید می باشد.

توت سفید برای درمان بی خوابی ناشی از کم خونی، نیز موثر است.

کالری توت سفید


درمان یبوست:

 

میل کردن توت سفید با معده خالی، به همراه یک لیوان آب یبوست را درمان می کند.


کاهش نفخ معده :

توت سفید مقادیر بالایی فیبر دارد که موجب بهبود هضم غذا و کاهش نفخ معده شده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.


درمان سرماخوردگی و آنفولانزا :

 

 

توت سرشار از ویتامین C است که سبب درمان سرماخوردگی و آنفولانزا می شود. در دوران سرماخوردگی خود از توت سفید استفاده کنید و از خواص آن بهره مند شوید.


خواص توت سفید برای پوست :

توت سفید برای پوست مفید است. مصرف توت سفید به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

توت سفید به دلیل آنتی اکسیدان برای پاک سازی پوست صورت و درمان لکه های تیره پوست مفید می باشد.

روغن برگ درخت توت سفید به درمان پوست خشک و حساس کمک می کنند.


خواص توت سفید برای مو :

 

 

توت سفید به دلیل داشتن مقدار زیادی روی و آهن از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

ماساژ آب توت سفید روی پوست سر و مو ها سبب افزایش جریان خون و باعث افزایش رشد مو می شود.

 


مصرف توت سفید در بارداری و شیردهی

 

 

بهتر است قبل از مصرف توت سفید در دوران بارداری با پزشک خود مشورتی داشته باشید زیرا مصرف توت در بارداری ممکن است منجر به بروز حساسیت در جنین شود.

مصرف توت خشک در شیردهی هیچ مشکلی ندارد و باعث افزایش شیر مادر می شود.


مصرف توت برای کودکان

 

 

توت سفید حاوی مقادیر بالایی آهن است که به درمان کم خونی در کودکان کمک می کند.

 

فیبر بالا موجود در توت سفید برای بهبود حرکات روده و درمان یبوست در کودکان مفید است.


فواید دیگر توت سفید

 

 

برگهای توت سفید خاصیت ضد باکتری دارد و در رفع دندان درد موثر است.

ویتامین A موجود در توت باعث رشد ناخن ها و تقویت چشم می شود.

توت سفید در درمان عفونت چشم و خونریزی بینی کاربرد دارد.

از عصاره برگ توت می توان در درمان داءالفیل استفاده کرد.

توت سفید در درمان بی اختیاری ادرار، سرگیجه، وزوز گوش، فشار خون بالا، دیابت، سفیدی زودرس مو استفاده می شود.

توت سفید در درمان روماتیسم و اسپاسم به ویژه در قسمت فوقانی بدن و فشار خون بالا موثر است.

توت سفید برای لاغری


بهترین زمان مصرف توت سفید

بهترین زمان مصرف توت قبل از غذا و با معده خالی است. می توانید عصر در فاصله غذای ظهر و شام هم توت سفید را میل کنید اما فراموش نکنید که هرگز بعد از غذاهای سنگین، توت نخورید.

 


مصلح توت سفید

اهمیت مصلح در طب سنتی قابل توجه است و این به دلیل جلوگیری از عوارض ایجاد شده ی هر خوراکی در بدن است.

توت سفید ممکن است در بدن برخی افراد موجب نفخ شود برای همین بهتر است مصلح آن را برای رفع این مشکل بدانید.

سکنجبین یا زیره مصلح معرفی شده برای توت سفید در طب سنتی هستند که توصیه می شود بعد از خوردن توت میل شود.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۸ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۲:۴۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

مزایای درمانی سنجد

 

خواص درمانی سنجد


 کاهش تب، کمک به درمان عفونتهای گوارشی، آرتروز و پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان و کاهش عوارض شیمی درمانی از خواص سنجد (Russian Olive) است.

 سنجد درختی است از خانواده سنجدیان که بیشتر در آب و هوای معتدل میروید. امروزه میوه و چوب درخت سنجد در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی، صنایع چوب و عطر سازی مورد استفاده قرار می گیرد. برگهای این درخت باریک و مخملی شکل، میوه‌های آن قهوه‌ای رنگ و خوراکی است. میوه سنجد دارای خواص مهمی مانند خاصیت ضد التهاب، ضد میکروب و تب بر است. از هسته سنجد نیز در طب سنتی برای تهیه برخی داروها استفاده میشود و برگ و گل این درخت نیز از خواص درمانی برخوردار است و در طب کاربرد دارد. برای آشنایی بیشتر با ارزش غذایی، خواص سنجد و مزیت‌های درمانی آن در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

مواد موثر و ارزش غذایی سنجد

میوه سنجد حاوی پروتئین، فیبر، انواع آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌های (آ)، (ث)، (ای)، (ب1)، (ب2)، (ب6)، بتاکاروتن و مواد معدنی مختلف است.

جالب است بدانید این میوه کوچک دارای میزان ویتامین (ث) بیشتر از یک عدد پرتقال متوسط است،

همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ است و می‌تواند مانند مصرف ماهی نیاز بدن به تأمین روغن های ضروری را تامین کند و مانع از بروز التهاب و انواع بیماری شود.

 

خواص سنجد (طبیعت و خواص درمانی)

میوه سنجد دارای طبعی سرد و خشک است. خواص سنجد در تمام قسمتهای این گیاه منتشر شده به طوریکه چوب، ریشه، میوه و پوست آن دارای خواص دارویی و صنعتی متفاوتی است. برخی از مهمترین خواص سنجد عبارتند از:

 

درمان پوکی استخوان

یکی از مهمترین فواید درمانی سنجد افزایش سلامت و استحکام استخوانها، پیشگیری و درمان آرتروز، نرمی و پوکی استخوان است.

سنجد غنی از کلسیم است و مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، بسیار مفید میباشد.

 

کمک به کاهش وزن

سنجد از فیبر بالایی برخوردار است، به همین دلیل مصرف آن باعث احساس سیری در فرد شده و از اینرو برای کسانی که رژیم لاغری دارند و به دنبال کاهش وزن هستند، میوه ای مفید است.

 

تقویت دستگاه گوارش

از دیگر خواص سنجد، تقویت دستگاه گوارش، درمان عفونت و برطرف کننده زخمهای دستگاه گوارش است. همچنین مصرف سنجد باعث جذب بیشتر انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از طریق دستگاه گوارش می شود.

 

مفید برای سلامت پوست و مو

مصرف سنجد به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از ویتامین C می تواند برای درمان مشکلات پوستی و جوانسازی آن، تقویت و افزایش رشد موها مورد استفاده قرار گیرد. این میوه کوچک و پرفایده از پیر شدن پوست و تولید رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و به این ترتیب افرادی که خواهان داشتن پوستی جوان و زیبا هستند، می توانند از آن استفاده کنند. همچنین برای تقویت موی سر و افزایش رشد موها، می توان از جوشانده برگ درخت سنجد در روغن زیتون و ماساژ آن به پوست سر استفاده کرد.

 

درمان اسهال

میوه سنجد خاصیت قابض دارد و از این ور برای درمان اسهال نیز مفید است.

 

کاهش عوارض شیمی درمانی

افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی می کنند در صورت مصرف سنجد با عوارض کمتری به نسبت سایرین مواجه می شوند و حال عمومی بهتری بدست می آورند. از بین بردن و کاهش سمی بودن داروهای شیمی درمانی بر روی سایر اندام سالم فرد از مهمترین مزایا و مفیدترین خواص سنجد است و به این طریق فرد مبتلا به سرطان کمتر با مشکلات و عوارض جسمانی مواجه می شود.

 

کاهش تب

در طب سنتی از شیره‌ گل سنجد برای قطع تب‌های مهلک و خطرناک استفاده می‌شود.

 

 

مضرات سنجد (موارد احتیاطی و منع مصرف)

سنجد در بهبود اسهال بسیار موثر است ولی در عین حال مصرف زیاد آن باعث یبوست میشود. به همین جهت، نحوه استفاده از سنجد بسیار مهم است و افراد میانسال و پیر برای جلوگیری از ییوست باید آن را به همراه شیر مصرف کنند.

 

به این منظور

تعدادی سنجد تازه را بهمراه پوست، گوشت و هسته آن بوسیله آسیاب برقی بصورت پودر در بیاورید. یک تا سه قاشق غذا خوری از پودر را داخل یک لیوان شیر تازه بریزید و با یک قاشق غذا خوری عسل آنرا شیرین کنید و به عنوان یک وعده غذایی یا یک میان وعده میل کنید.

 

پودر سنجد و شیر و عسل

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۳:۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


خواص نارنج را بدانید

 

 

خواص نارنج


میوه، پوست، برگ، هسته و شکوفه نارنج (بهارنارنج) فواید درمانی بسیار دارد. کاهش ترشح صفرا و تصفیه خون از مهمترین خواص نارنج (Bitter orange) است.

 

نارنج یکی از گیاهان بومی ایران است که بخشهای مختلف آن مصارف درمانی فراوان داشته، در طب سنتی از خواص نارنج برای درمان اختلالات کبدی و صفرا استفاده میشده است.

خوردن این میوه ترش و پرخاصیت و استفاده از شکوفه های این گیاه که به بهارنارنج معروف است و از آن عرق گیاهی تهیه میشود، برای همه گروههای سنی مفید بوده، استفاده از آن در رژیم غذایی به صورت مصرف میوه نارنج، عرق بهارنارنج، چای، رب نارنج و ... علاوه بر خوش طعم نمودن غذاها به تغذیه و سلامت کمک شایانی خواهد نمود.

برای آشنایی بیشتر با خواص نارنج و فواید آن برای سلامتی و دفع سموم بدن، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

گیاه شناسی نارنج

 


درخت نارنج به نظر میرسد، از دورگه گیری دو گونه دیگر از مرکبات شامل نارنگی و دارابی به دست آمده است. این گیاه همیشه سبز بوده، گاهی میوه های سال قبل هنوز باقی مانده که میوه های جدید حاصل میشوند. ارتفاع این درخت 3 تا 9 متر بوده، بسیار به درختان پرتقال شباهت دارد، با این تفاوت که تاج درخت نارنج انبوه تر و متراکم تر و ارتفاع آن کوتاه تر از درخت پرتقال است.

برگها و شکوفه های درخت نارنج بسیار معطر بوده، همانند میوه آن از خواص درمانی بسیاری برخوردارند. از مهمترین خواص بهار نارنج، تقویت اعصاب، درمان بی خوابی و رفع غم و افسردگی است.

 

خواص نارنج (طبیعت و خواص درمانی)

 


طبع میوه نارنج سرد و خشک است و هرچه میزان ترشی آن بیشتر باشد، درجه سردی آن نیز افزایش می یابد. برخی از مهمترین خواص نارنج و فواید درمانی آن عبارتند از:

نارنج حالت لزجی دارد که این لزجت برای درمان سرفه و مشکلات مجاری تنفسی که علت ایجاد آن از حرارت و خشکی است، بسیار مفید میباشد . به این منظور میوه نارنج را از وسط به دو نیم تقسیم کرده، هسته های آن را خارج نمایید و مقداری نبات کوبیده شده روی آن بپاشید، سپس کمی به آن حرارت دهید تا حد نزدیک به جوش آب برسد. این ترکیب، داروی خوبی برای قفسه سینه، مشکلات حنجره و مجاری تنفسی و درمان سرفه است.
کمک به هضم بهتر غذا، پیشگیری و درمان نفخ و سوء هاضمه، افزایش اشتها و درمان حالت تهوع از خواص نارنج برای حفظ سلامت دستگاه گوارش است.
نارنج به دلیل ترکیبات شیمیایی مفیدش، به درمان اختلالات عصبی و سردرد هایی که حاصل از مشکلات صفراوی است خاتمه می دهد. همچنین از خواص نارنج، کمک به تصفیه خون، درمان اختلالات کبدی و کاهش ترشح صفرا است.


پوست میوه نارنج، تقویت کننده قلب بوده، خاصیت نشاط آور و آرامبخش دارد.

همچنین مصرف میوه، شکوفه و سایر فراورده های این گیاه و حتی بوییدن آن، به درمان اختلالات خواب و افزایش احساس شادی و سرخوشی کمک میکند.

جالب است بدانید برگ درخت نارنـج را اگر با دست تحت فشار قرار داده و له کنید، عطر ملایم و مطبوعی از آن خارج می شود که استشمام آن برای آرامش اعصاب و برطرف نمودن اندوه مفید بوده، انسان را فرحناک می نماید .


ارزش غذایی نارنج

 


میزان کالری نارنج بسیار پایین بوده، پیشنهاد خوبی برای افزایش سطح سلامت میباشد. به طور کلی ارزش غذایی و خواص نارنج شبیه به خواص پرتقال و خواص نارنگی بوده، سرشار از ویتامین ث است.

 

در ۱۰۰ گرم آب نارنج مقدار ویتامین ها به قرار زیراست :

- ویتامین آ،۳واحد

– ویتامین ب۱، ۱۴میلی گرم

– ویتامین ب۲، ۶ میلی گرم

– ویتامین سی۲۵۰ میلی گرم .

 

مضرات نارنج (موارد احتیاطی و منع مصرف)

 


زیاده روی در خوردن نارنج، کبد را ضعیف میکند، مخصوصا اگر ناشتا خورده شود.


با توجه به اینکه عرق بهارنارنج بسیار زود فاسد شده و کپک میزند، توصیه میشود همیشه از عرق گیاهی تازه استفاده نموده وبرای نگهداری آن را در شیشه های تیره و دور از نور قرار دهید.


زیاده روی در خوردن عرق بهار نارنج میتواند باعث بیخوابی شود.


بهترین نوع میوه نارنج، نوعی است که هم پوست رویی و هم پوست نازک داخل میوه خیلی ضخیم نباشد و هر چه پوسته ها نازکتر باشند کیفیت و خواص نارنج بالاتر بوده و هضم و جذب آن نیز راحت تر است.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۳ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۸:۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


خواص درمانی ترب سیاه

 

 

خواص ترب سیاه


 خواص ترب سیاه (Black Spanish Radish) شامل کمک به دفع سنگ کلیه و مثانه، درمان سرفه و مشکلات تنفسی، کاهش ورم مفاصل و تسکین درد سیاتیک است.

    

 ترب دارای انواع گوناگونی بوده و در طب سنتی از انواع مختلف این گیاه برای درمان بسیاری بیماری‌ها استفاده میشود. اثرات و اعمال طبی که برای ترب ذکر شده شامل خاصیت آنتی بیوتیک، مدر، آنتی‌اکسیدان، ضد التهاب، محرک و قابض میباشد. یکی از مهمترین انواع ترب، ترب سیاه میباشد. از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌های گوارشی و به‌ویژه برای تنظیم عملکرد صفرا استفاده می‌شود. از دیگر خواص ترب میتوان به درمان سرفه و سرماخوردگی، برونشیت مزمن، کاهش ورم مفاصل، تسکین درد سیاتیک و پاکسازی کبد اشاره نمود. برای آشنایی بیشتر با خواص ترب سیاه در درمان بیماری‌ها تا انتها با ستاره همراه باشید.

 

گیاه شناسی ترب سیاه

 


ترب گیاهی یک ساله با برگ های پهن، ناصاف، کرکدار و بریدگی‌های نامنظم است که ارتفاع ساقه‌ آن به یک متر می‌ رسد. فصل برداشت این ترب در پاییز است و معمولا به شکلهای مختلف و در قطرهای متفاوت دیده میشود. رنگ پوست آن ممکن است قرمز، بنفش، سبز یا مایل به سیاه باشد. گل های آن به رنگ سفید، زرد یا آبی روشن و بنفش است که در انتهای شاخه ظاهر می شود. در طب سنتی آمده است، خواص ترب سیاه از سایر انواع ترب و تربچه‌های رنگی بیشتر است و می توان از آن در پختن سوپ‌ها استفاده کرد.


 

خواص ترب سیاه (طبیعت و خواص درمانی)

 


طبع ترب سیاه گرم و خشک است.

 

برخی از مهمترین خواص درمانی ترب سیاه عبارتند از:

 

 

یکی از مهمترین خواص ترب سیاه استفاده از شربت تهیه شده از آن برای درمانسرفه و مشکلات تنفسی است. به این منظور تـرب سیاه را به شکل حلقه‌های نازکی ببرید و لایه لایه روی هم بچینید. در بین هر طبقه، کمی عسل بریزید و آب اضافه کنید. اجازه دهید روی حرارت ملایم اجاق بجوشد. سپس از این شربت میل کنید.
ترب سیاه خاصیت ملین داشته و برای درمان یبوست مفید است.
به دلیل وجود انواع ویتامینها به ویژه ویتامین ث موجود در ترب سیاه، استفاده از این ماده غذایی برای رفع خستگی بسیار مفید است.
استفاده از تخم ترب خاصیت شیر افزا داشته و باعث افزایش شیر مادران شیره میگردد.
ترب سیاه مانع بروز سنگ مثانه می‌ شود، به‌ علاوه کلیه را فعال میکند و همچنین باعث پودر و خرد شدن سنگ‌های کلیه به ویژه سنگ‌های از جنس اگزالات کلسیم میشود.
ترب سیاه دارای خاصیت سم زدایی بوده، برای درمان کبد چرب بسیار مفید است. در حقیقت گوشت آبدار و کمی تند تـرب سیاه حاوی ترکیبات بسیار قوی است که کبد را تقویت و تمیز کرده و عملکرد صفرا را کنترل می کند.
در طب سنتی از خواص ترب سیاه برای درمان بیماری نقرس و روماتیسم استفاده میشود. همچنین شربت تهیه شده از ترب سیاه برای کاهش ورم مفاصل و تسکین درد سیاتیک مفید میباشد.
استفاده از شربت ترب سیاه دارای خاصیت اشتها آور میباشد.
از دیگر خواص ترب سیاه خاصیت ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروس این سبزی است که باعث پیشگیری از عفونتهای دستگاه ادراری و مجاری تنفسی میشود.


به طورکلی تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونتها و بیماری ها و پیشگیری از بروز سرطان از شناخته‌ شده‌ترین خواص ترب سیاه است.


ارزش غذایی ترب سیاه

 


همه انواع ترب دارای آب، فسفر، قند، پروتئین، آهن، کلسیم و ویتامین های ب۲، ب1، آ و ویتامین ث هستند. تندی ترب سیاه به دلیل وجود ماده‌ای به نام سنوول Senovol و رنگ قرمز بنفش آن به دلیل وجود ماده‌ای به نام کلراید Malvin Chloride است.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۳:۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

اشتباهات رایج مضر برای سلامتی در حمام و دستشویی

 

 

نکات ضروری در حمام و دستشویی


 بسیاری از افراد هنگام استفاده از حمام و دستشویی عادات اشتباهی دارند که به سلامتی آسیب می رساند. با ترک این عادات سلامت خود را حفظ کنید.

 

سیفون توالت فرنگی را در زمان درست استفاده نمی کنید

خیلی از افراد زمانی که هنوز در توالت فرنگی را نبسته اند، سیفون را می کشند؛ اما بهتر است بعد از بستن در، این کار را انجام دهید تا باکتری ها و میکروب ها در هوا پخش نشود.


دستمال استفاده شده را داخل توالت می‌ اندازید

این اشتباه ترین کاری است که خیلی‌ ها مرتکب می شوند. هرگز نباید دستمالی که داخل دستشویی استفاده کرده اید را داخل توالت بیندازید، زیرا در عرض چند ثانیه تمام آلودگی های آن پخش خواهد شد و باعث گرفتگی چاه هم می شود.


هنگام شامپو زدن موها را بالای سر جمع می کنید

یکی از اشتباهاتی که اکثر افراد مخصوصا خانم ها با موهای بلند مرتکب می‌ شوند، این است هنگامی که موهای شان خیس است، آنها را بالای سر خود جمع می‌ کنند که انجام این کار باعث گره خوردگی مو ها می‌ شود و یک موی زبر و خشک را به شما تحویل می دهد.


گوش را با گوش پاک کن تمیز می کنید

درست است که باید مراقب باشید که جرم ها و آلودگی ها داخل گوشتان راه پیدا نکند؛ اما جالب است بدانید که این مواد را نباید با گوش پاک کن تمیز کنید، زیرا ممکن است گاهی اوقات به پرده گوش آسیب وارد کند؛ به جایش از پنبه معمولی استفاده کنید.

گوش پاک کن


دستشویی رفتن را طولانی می کنید

خیلی از افراد زمانی که دستشویی هستند، این پروسه را خیلی طولانی می کنند اما استفاده بیش از حد از دستشویی در طولانی مدت باعث ایجاد بواسیر خواهد شد‌.


از دستمال داخل دستشویی برای تمیز کردن صورت استفاده می کنید

آلودگی و رسوبات دستمال داخل دستشویی عامل ایجاد انتقال انگل و باکتری برای افراد است و باید مراقب باشید که هرگز از دستمال داخل دستشویی برای صورت تان استفاده نکنید.


دما را داخل دستشویی تغییر نمی دهید

زمانی که می‌ خواهید سینک دستشویی یا توالت را بشویید، نباید از آب ولرم استفاده کنید؛ بلکه باید از آب داغ استفاده کنید. هرچه آب داغ تر باشد، احتمال تمیز شدن سطوح بیشتر است.


صابون را نمی شویید

زمانی که می خواهید از صابون برای تمیز کردن دست هایتان در دستشویی استفاده کنید، باید مراقب باشید که حتماً صابون را هم بشویید، زیرا آلودگی‌ های زیادی را به خود جذب کرده است.


مسواک را داخل دستشویی می گذارید

خیلی از افراد مسواک را داخل دستشویی می گذارند. انجام این کار باعث می شود که آلودگی ها روی مسواک بنشیند که اصلاً راهکار سالم و درستی نیست.


به اندازه کافی دست تان را نمی شویید

بسیار مهم است که دستان خود را به اندازه کافی بشویید تا جرم ها، باکتری ها و آلودگی ها از بین برود که حداقل زمان برای انجام این کار 20 ثانیه است.


مسواک تان را تمیز نمی کنید

محققان به این نتیجه رسیده اند که میلیون ها جرم و باکتری روی مسواک می نشیند و بسیار مهم است که مسواک را به اندازه کافی تمیز کنید، زیرا قرار است آن را داخل دهان تان بگذارید‌.


بیش از حد از دستمال توالت استفاده می کنید

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد به آن دچار هستند، زیاده روی کردن است‌. بهتر است که خیلی از دستمال کاغذی داخل دستشویی استفاده نکنید. استفاده بیش از حدِ آن باعث ایجاد جوش و انتقال کثیفی و آلودگی می شود.


با بدن تان خشن رفتار می کنید

زمانی که داخل حمام هستید، شاید وسوسه شوید که با لیف بدن خود را خیلی سفت و محکم تمیز کنید؛ اما انجام این کار پوست تان را دچار چروک و خشکی می کند؛ بنابراین نباید خیلی خشن رفتار کنید.


پشت توالت فرنگی را تمیز نمی کنید


خیلی از کسانی که از توالت فرنگی استفاده می کنند، فراموش می کنند که پشت توالت فرنگی را هم تمیز کنند. در صورتی که آن قسمت محل تجمع جرم و باکتری ها است.

نظافت توالت

 


نرم‌کننده را به قسمت بالای مو ها نمی‌ زنید

بسیار مهم است که نرم‌کننده را کمی بعد از ریشه تا قسمت پایین مو استفاده کنید. بعضی از افراد فقط نرم‌کننده را به نوک مو می‌ زنند که کاملا اشتباه است.


فرچه دستشویی را سریعاً سر جای خودش قرار می دهید

جرم ها و رطوبت ممکن است روی فرچه دستشویی بنشیند؛ به خاطر همین باید مراقب باشید که سریعا آن را در جایش قرار ندهید و حتما آن را بشویید و اجازه دهید که کاملا خشک شود.


صابون تان مرطوب‌کننده ندارد

اگر صابون حاوی نرم‌کننده و مرطوب‌کننده نباشد، باعث خشکی پوست خواهد شد؛ پس بهتر است از صابون حاوی نرم‌کننده استفاده کنید.


به خوبی بدن تان را نمی شویید

همه شما قبل از این که دوش بگیرید، از صابون و یا شامپو بدن استفاده می کنید. زمانی که می خواهید بدن تان را بشویید، به اندازه کافی آب بگیرید تا تمام صابون ها و مواد شیمیایی از منافذ پوست تان بیرون بیاید.


حوله را روی بدن تان می کشید

هنگام خشک کردن بدن، باید از پوست تان مراقبت کنید. نباید حوله را روی بدن تان بکشید؛ بلکه باید آن را به صورت ضربه ای به بدن بزنید تا زمانی که پوست تان خشک شود.

 


موبایل تان را با خود به دستشویی می برید

اگر از آن دست کسانی هستید که گوشی موبایل شان را با خود به دستشویی می برند باید به خاطر داشته باشید که ما بعد از رفتن به دستشویی فقط دست هایمان را می شوییم نه موبایل مان را. در حالی که دست های ما در تمام طول روز با گوشی مان تماس دارد

 


از لیف استفاده می کنید

 

استفاده از لیف تنها زمانی بی ایراد است که جدید باشد. لیف سلول های مرده ی پوست را جدا می کند و این سلول ها به لیف می چسبند و همانجا می مانند. ما معمولاً بعد از آنکه حمام کردن مان به پایان می رسد، لیف را گوشه ای در حمام رها می کنیم. این کار بهترین شرایط را برای رشد و تکثیر باکتری ها ایجاد می کند.

هر بار که بعد از شستشو لیف را در حمام می گذارید، باکتری ها به رشد خود ادامه می دهند. به همین دلیل دفعه ی بعدی که از آن استفاده می کنید، تمام آلودگی ها را دوباره به بدن خود برمی گردانید.

 


پاهایتان را درحمام نمی‌شویید

بعضی افراد هنگام حمام کردن پاهایشان را نمی‌شویند، چون تصور می‌کنند آب و صابون از روی بدن به پا‌ها می‌رسد و به این ترتیب پا‌ها خود به خود تمیز می‌شوند. اما این تصور کاملا اشتباه است و اگر پاهایتان را به خوبی نشویید، ممکن است دچار قارچ ناخن پا شوید.
 

روش درست:

    لیف تان را گهگاه عوض کنید.
    بعد از حمام، بگذارید لیف کاملاً خشک شود و هرگز آن را خیس در گوشه ای از حمام رها نکنید.

 


 حوله ی خیس تان را در حمام رها می کنید

رطوبت و باکتری ها، حمام را به بدترین مکان برای نگهداری حوله تبدیل می کنند. بعد از حمام و خشک کردن خودتان، نباید حوله ی خود را در حمام بگذارید.

روش درست:

بعد از حمام حوله ی خود را به بیرون حمام ببرید و در جای خشکی که هوای تازه دارد آویزان کنید تا دفعه ی بعدی که حمام می کنید با بوی ناخوشایند نم حوله مواجه نشوید.

 


مو‌های خیس تان را در حوله می‌پیچید

 

مو‌های خیس آسیب پذیری بیشتری دارند و به راحتی می‌شکنند. برای جلوگیری از این مسأله، بعد از حمام، موهایتان را در حوله نپیچید. همچنین در این حالت به دلیل بالا رفتن دما، فعالیت غدد چربی پوست سر بیشتر می‌شود، در نتیجه مو‌ها کمتر تمیز به نظر می‌رسند


هر روز حمام می‌کنید و موهایتان را می‌شویید

کسانی که مو‌های نازک یا ضعیفی دارند نباید هر روز موهایشان را بشویند. بهترین برنامه برای شست و شوی موها، دو بار در هفته است تا رطوبت مو‌ها متعادل بماند.

همچنین فراموش نکنید که زیاد حمام کردن پوست را اذیت می‌کند و رطوبت آن را می‌گیرد، چون آب تمام باکتری‌های مفید را از بین می‌برد. این مسأله می‌تواند منجر به بالا رفتن احتمال بروز عفونت‌های پوستی شود.

دوش آب سرد نمی‌گیرید

درست قبل از بیرون آمدن از حمام، به مدت ۳۰ ثانیه دوش آب سرد بگیرید. این کار مقاومت تان در برابر اضطراب را زیاد، سیستم ایمنی تان را قوی‌تر و مثل یک داروی ضد افسردگی عمل می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که دوش آب سرد قبل از خواب، ممکن است باعث بی خوابی شود.


 بعد از ورزش کردن حمام نمی‌کنید

بعضی تصور می‌کنند فقط به خاطر بوی عرق است که باید بعد از ورزش حمام کنیم. اما حقیقت این است که این کار دلایل دیگری هم دارد. عرق بدن رشد باکتری‌ها روی پوست تان را بیشتر می‌کند و این مسأله می‌تواند منجر به ایجاد ضایعات پوستی شود؛ بنابراین بعد از ورزش کردن، در اسرع وقت حمام کنید

 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۰ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۳:۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

    

علائم و نشانه‌های هشداردهنده تومور مغزی را بشناسید

 

 

تومور  مغزی


 انواع مختلفی از تومورهای مغزی وجود دارد. برخی سرطانی (بدخیم) و برخی غیرسرطانی (خوش خیم) هستند. برخی از تومورهای بدخیم از مغز شروع می‌شوند؛ بنابراین این موارد، سرطان اولیه مغز نامیده می‌شوند. در مواقع دیگر، سرطان بدخیم از قسمت دیگری از بدن به مغز گسترش می‌یابد و منجر به تومور مغزی ثانویه می‌شود.

 علائم بالقوه زیادی برای تومورهای مغزی وجود دارد، اما فردی که تومور مغزی دارد بعید است که همه این علائم را داشته باشد. همچنین، بسته به محل رشد تومور در مغز و بزرگی آن علائم متفاوت است.

 

علائم تومور مغزی چیست؟

 

 

علائم تومورهای مغزی بسته به نوع، اندازه و محل دقیق مغز متفاوت است. برخی از علائم هشدار دهنده تومور مغزی شامل موارد زیر است:

 

1) تشنج

 

 

تومورهای مغزی می‌توانند بر ساختارهای مغز فشار وارد کنند. این اتفاق می‌تواند با سیگنال‌های الکتریکی بین سلول‌های عصبی تداخل کند و منجر به تشنج شود.

تشنج گاهی اوقات اولین علامت تومور مغزی است، اما ممکن است در هر مرحله‌ای رخ دهد. حدود 50 درصد از افراد مبتلا به تومور مغزی حداقل یک تشنج را تجربه می‌کنند.

 

2) تغییرات شخصیتی یا تغییرات خلقی

 

 

تومورها می‌توانند عملکرد مغز را مختل کنند و بر شخصیت و رفتار شما تأثیر بگذارند. آنها همچنین می‌توانند باعث تغییرات خلقی در شما شوند. مثلاً اینکه شما یک دقیقه آرام و خوشحال هستید و لحظاتی بعد، بدون هیچ دلیلی شروع به بحث و مشاجره می‌کنید.

این دسته از علائم تومور مغزی می‌توانند زود هنگام بروز پیدا کنند، اما ممکن است در اثر شیمی‌درمانی یا سایر درمان‌های سرطانی نیز ظاهر شوند.

تغییرات شخصیتی یا نوسانات خلقی می‌توانند ناشی از اختلالات روانی یا سایر اختلالاتی که مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند نیز باشند.

 

3) اختلالات حافظه

 

 

مشکلات حافظه می‌تواند به دلیل وجود تومور در هر نقطه از مغز باشد، به خصوص اگر لوب پیشانی یا تمپورال را تحت تاثیر قرار دهد. توموری که بر لوب فرونتال یا جداری تأثیر می‌گذارد نیز می‌تواند عملکرد استدلال و تصمیم‌گیری را مختل کند. برای مثال، ممکن است: تمرکز کردن برایتان سخت باشد و به راحتی حواستان پرت شود، اغلب در مورد مسائل ساده گیج شوید یا نتوانید چند کار را انجام دهید و در برنامه‌ریزی مشکل داشته باشید. گاهی نیز ممکن است حافظه کوتاه‌مدت شما با مشکل مواجه شود و به درستی کار نکند.


این علائم می‌تواند همزمان با بروز تومور مغزی در هر مرحله اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است یک عارضه جانبی ناشی از شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد.

مشکلات شناختی خفیف می‌تواند به دلایل مختلفی به جز تومور مغزی رخ دهد؛ از جمله کمبود ویتامین، مصرف داروها یا سایر شرایط سلامت روان.

 

4) خستگی مفرط

 

 

خستگی مفرط با خستگی معمولی متفاوت است. نشانه‌های خستگی مفرط در ادامه ذکر شده است:

شما در اکثر مواقع یا تمام اوقات کاملاً خسته هستید.

به طور کلی احساس ضعف می‌کنید و اندام شما حس سنگینی دارد.

اغلب در وسط روز، خواب به سراغتان می‌آید.

توانایی تمرکز خود را از دست می‌دهید.

تحریک‌پذیر و بی نظم می‌شوید.

خستگی می‌تواند ناشی از وجود یک تومور مغزی سرطانی باشد، اما اولین علامت نیست.

 

5) تهوع و استفراغ

 

 

ممکن است در مراحل اولیه تومور، حالت تهوع و استفراغ داشته باشید زیرا تومور باعث عدم تعادل هورمونی یا افزایش فشار در مغز می‌شود. در طول درمان تومور سرطانی، حالت تهوع و استفراغ می‌تواند از عوارض جانبی شیمی درمانی یا سایر درمان‌ها باشد.

*البته ممکن است به دلایل مختلف دیگری از جمله مسمومیت غذایی، آنفولانزا یا بارداری نیز دچار حالت تهوع و استفراغ شوید.


استفراغ ناشی از تومور مغزی معمولاً شدید است و با استفراغ دوران بارداری، مسمومیت غذایی یا آنفولانزا بسیار متفاوت است.

 

6) ضعف و بی‌حالی

 

 

احساس ضعف عمومی می‌تواند فقط به این دلیل باشد که بدن شما در حال مبارزه با تومور است. برخی از تومورهای مغزی باعث بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها می‌شوند.

ضعف یا بی‌حسی عضلانی فقط در یک طرف بدن اتفاق می‌افتد و می‌تواند نشان‌دهنده وجود تومور در قسمت‌های خاصی از مغز باشد.

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آوری

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۸ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۳:۴۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


فواید شگفت انگیز پوست لیمو ترش که باورتان نمی شود

 

 

خواص شگفت انگیز لیموترش


مطالعات اخیر نشان داده اند که مزایای شگفت انگیز لیموترش تنها محدود به پالپ های آن نمی شوند. در عین حال مشخص شده که پوست لیموترش حتی از خود آن هم فواید بیشتری برای سلامتی انسان دارد.

 گفته می شود که استفاده از لیموترش یخ زده به صورت رنده شده روی هر چیزی که می خوریم، ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند

 

از حقایق حیرت آوری که در مورد پوست لیمو نمی دانستیم!

 

 

برای نمونه طبق مقاله ای که از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا در دسترس علاقه مندان است، پوست لیمو چندین برابر بیشتر از آب آن محتوای ویتامینی دارد که به دفع سموم از بدن کمک می کند. حتی برخی از منابع این رقم را 5 الی 10 برابر اعلام کرده اند.

تمامی اعداد ذکر شده در متن با استناد به مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا و پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی این کشور استخراج شده اند.

 

 

و اما فواید شگفت انگیز لیمو برای سلامتی که ممکن است از آنها بی خبر باشید:

 

کمک به پاکسازی کلیه و کبد
پیشگیری از علائم آسم
تقویت سیستم ایمنی بدن
مبارزه با باکتری ها به طور موثر
پیشگیری و درمان استرس و افسردگی
کاهش خطر سکته مغزی
کمک استثنایی برای مبارزه با التهاب
کنترل فشار خون
کاهش سلول های سرطانی در بدن
محتوای تغذیه ای پوست لیموترش


با وجود مقدار مصرف کم، پوست لیمو حاوی بسیاری از مواد مغذی است. یک قاشق غذاخوری (6 گرم) از آن محتویات زیر را در خود جای داده است:

کالری: 3

کربوهیدرات: 1 گرم

فیبر: 1 گرم

پروتئین: 0 گرم

چربی: 0 گرم

ویتامین ث: 9% از میانگین میزان مورد نیاز روزانه

پوست لیمو حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین ث است و 9 درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تنها با 1 قاشق غذاخوری (6 گرم) تامین می کند.

علاوه بر این پوست لیمو مقادیر کمی کلسیم، پتاسیم و منیزیم نیز دارد. دی- لیمونن ترکیبی که به لیمو عطر و بوی خاصی می دهد، در پوست آن هم یافت می شود و محققان احتمال می دهند که مسئول بسیاری از مزایای سلامتی این میوه باشد.

از حقایق حیرت آوری که در مورد پوست لیمو نمی دانستیم!

 

و اما چندین مورد از مهم ترین فواید علمی پوست لیمو:

 

 

حمایت از سلامت دهان


حفره های دندانی و عفونت های لثه از جمله رایج ترین بیماری های دهان و دندان هستند که توسط باکتری هایی مانند استرپتوکوک موتانس ایجاد می شوند.

پوست لیمو حاوی مواد ضد باکتریایی است که ممکن است رشد میکروارگانیسم ها را مهار کند. در یک مطالعه، محققان چهار ترکیب در پوست لیمو را شناسایی کردند که دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند و به طور موثر با باکتری‌ های رایج ایجاد کننده بیماری‌های دهان و دندان مبارزه می‌ کنند.

منبع غنی از آنتی اکسیدان


آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که از طریق مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن از آسیب سلولی جلوگیری می کنند.

پوست لیمو سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله دی- لیمونن و ویتامین C است. دیده شده که مصرف آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی مانند دی- لیمونن با کاهش خطر برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی- عروقی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

حتی یک مطالعه لوله آزمایش نشان داده است که پوست لیمو دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی تری نسبت به پوست گریپ فروت یا نارنگی است.

مطالعات حیوانی نیز حاکی از آن هستند که دی- لیمونن فعالیت آنزیمی را افزایش می دهد که به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند. استرس اکسیداتیو فرآیندی است که با آسیب بافتی و تسریع روند پیری همراه است.

علاوه بر این، ویتامین ث موجود در پوست لیمو به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و به همین ترتیب سلامت سیستم ایمنی را تقویت می کند.

خواص ضد میکروبی و ضد قارچی


پوست لیمو ممکن است حاوی خواص ضد میکروبی و ضد قارچی قدرتمندی باشد.

گفتنی است که طی یک مطالعه آزمایشگاهی، پوست لیمو به طور قابل توجهی به رشد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک آسیب رسانده و آن را کاهش داده است.

پژوهش دیگری نشان داد که عصاره پوست لیمو با قارچ مقاوم به دارو که باعث عفونت های پوستی می شود، به خوبی مبارزه کرده است. هرچند با وجود چنین یافته های امیدوار کننده ای، همچنان به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.

از حقایق حیرت آوری که در مورد پوست لیمو نمی دانستیم!

 

تقویت سیستم ایمنی بدن


عصاره پوست لیمو می تواند سیستم ایمنی بدن شما را به دلیل محتوای فلاونوئیدی و ویتامین ث خود تقویت کند. طی یک مطالعه 15 روزه که به ماهی پوست لیموی دهیدراته داده شد، پاسخ های ایمنی بهبود یافته ای را مورد تایید قرار گرفتند.

علاوه بر این، بررسی 82 مطالعه مستقل نشان داد که 1 تا 2 گرم ویتامین ث در روز شدت و طول مدت سرماخوردگی را تا 8 درصد در بزرگسالان و 14 درصد در کودکان کاهش می دهد. ویتامین ث همچنین در فاگوسیت ها، نوعی سلول ایمنی که ترکیبات مضر را می بلعند نیز تجمع می یابد.

 

خواص ضد سرطانی


پوست لیمو ممکن است پتانسیل بالایی جهت مبارزه با سرطان داشته باشد.

به عنوان مثال مصرف فلاونوئیدها با کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان مرتبط است و ویتامین ث نیز ممکن است رشد گلبول‌ های سفید خون را تسریع کند که به از بین بردن سلول‌ های سرطانی جهش‌ یافته یاری خواهند رساند.

دی- لیمونن همچنین می تواند خواص ضد سرطانی فوق العاده ای داشته باشد، به ویژه در برابر سرطان معده. بر اساس یک مطالعه آزمایشگاهی این ترکیب به کشتن سلول های سرطانی معده کمک می کند. به طور مشابه، یک پژوهش 52 هفته‌ ای روی موش‌ ها نشان داد که غلظت‌ های مختلف دی- لیمونن با افزایش نرخ مرگ سلول‌ های جهش‌یافته، سرطان معده را مهار می‌ کنند.

با این وجود پوست لیمو را نباید یه عنوان یک درمان قطعی برای سرطان در نظر گرفت.
منبع: عصر ایران

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید


 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۱:۳۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

فواید شگفت انگیز مصرف روزانه تخم مرغ

 

 

فواید مصرف تخم مرغ


تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی در دسترس و تقریبا ارزان‌قیمت در تمامی کشورهای جهان است که برخلاف اندازه و قیمتش می‌تواند فواید بسیار فراوانی برای بدن داشته باشد. معمولا به همه افراد توصیه می‌شود که برای بهره‌مندی از خواص تخم‌مرغ روزانه یک عدد از آن را مصرف کنند.

 تا دهه‌های گذشته گمان می‌شد که مصرف تخم‌مرغ برای افراد مبتلا به کلسترول بالا مضر است اما تحقیقات اخیر ثابت کرده‌اند که کلسترول موجود در زرده تخم‌مرغ نمی‌تواند باعث افزایش کلسترول خون شود. ازاین‌رو، تمامی افراد جامعه می‌توانند برای حفظ سلامت شان روزانه یک عدد تخم‌مرغ مصرف کنند. در ادامه به مهم‌ترین خواص این ماده غذایی ارزشمند اشاره می‌کنیم. 

 

1. افزایش انرژی و حفظ سیری 

 


یک عدد تخم‌مرغ بزرگ حدود 70 کیلوکالری انرژی، 6 گرم پروتئین، 5 گرم چربی و صفر گرم کربوهیدرات دارد. زرده تخم‌مرغ به‌تنهایی یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت ویتامین B12، ویتامین D و کولین محسوب می‌شود. این سه ترکیب غذایی در کنار همدیگر می‌توانند باعث تبدیل مواد غذایی به انرژی در بدن شوند. بنابراین، افرادی که در وعده صبحانه یک عدد تخم‌مرغ (مخصوصا آب‌پز) مصرف می‌کنند، برای مدت‌زمان طولانی‌تری تا وعده ناهار سیر می‌مانند و احساس انرژی بیشتری در طول روز خواهند داشت. 

 

2. حفظ سلامت پوست‌ومو 

 


تخم‌مرغ منبع خوبی برای دریافت ویتامین‌های گروه B، مخصوصا ویتامین‌های B2، B5 و B12 است. هر سه این ویتامین‌ها در گروه ویتامین‌های محلول در آب قرار می‌گیرند و می‌توانند برای مدت‌زمان طولانی در بدن ذخیره شوند. ازاین‌رو، دریافت حجم کافی از این ویتامین‌ها به حفظ سلامت و لطافت پوست‌ومو کمک می‌کند. از طرف دیگر، تخم‌مرغ سرشار از اسیدهای آمینه‌ای مانند متیونین است که می‌توانند به افزایش انعطاف‌ و لطافت پوست و همچنین استحکام موها و ناخن‌ها کمک کنند. 

 

3. افزایش قدرت حافظه 

 


تخم‌مرغ حجم بالایی از کولین را در خود جای داده است. دریافت کولین کافی از طریق مواد غذایی می‌تواند باعث افزایش قدرت حافظه، بهبود خلق‌وخو و کنترل بهتر عملکرد سیستم عصبی شود. خوردن یک عدد تخم‌مرغ در طول روز می‌تواند حدود 6 درصد از نیاز روزانه بدن به کولین را تامین کند و باعث حمایت از سیستم مغزی‌ـ‌عصبی شود. 

 

4. بهبود قدرت بینایی 

 


زرده تخم‌مرغ مقادیر قابل‌ توجهی از دو نوع کاروتینوئید بسیار قدرتمند با نام‌های لوتئین و زیگزانتین را در خود جای داده است. لوتئین و زیگزانتین، نقش مهمی در حفظ سلامت بینایی ایفا می‌کنند و تحقیقات علمی هم نشان داده‌اند که دریافت مقادیر کافی از این دو ترکیب مغذی در دوران جوانی و میانسالی می‌تواند تا حد قابل قبولی خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی ناشی از افزایش سن را کاهش بدهد. 

 

5. داشتن استخوان‌های محکم تر 

 


مصرف زرده تخم‌مرغ می‌تواند 6 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین کند. دریافت ویتامین D کافی در طول روز می‌تواند به جذب بیشتر کلسیم توسط استخوان‌ها کمک کند و باعث استحکام‌ استخوان‌ها و همچنین بالا رفتن تراکم آنها شود. افرادی که به مصرف روزانه تخم‌مرغ عادت دارند، دارای استخوان‌ها و دندان‌هایی سالم‌تر هستند. 
منبع: سایت سلامت

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۱:۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

9 نقش و وظیفه ی مهم پروتئین در بدن انسان

 

 

نقش و وظیفه مهم پروتئین ها در بدن


پروتئین ها از موادی هستند که در بدن وظایف بسیاری مهمی دارند و امروزه بسیاری از افراد یا پروتئین کمی مصرف می کنند یا پروتئین مصرف نمی کنند که این می تواند خطرناک باشد.

عملکرد و نقش مهم پروتئین در بدن

پروتئین ها از آمینو اسیدها تشکیل شده اند که در کنار یکدیگر می توانند زنجیره ی بزرگی را تشکیل دهند. پروتئین ها می توانند عملکرد های مختلفی در بدن داشته باشند و به سلول ها کمک کرده و اقدامات مختلفی را به انجام برسانند. در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک 9 مورد از عملکرد، وظایف و نقش پروتئین را برای شما شرح خواهیم داد.

پروتئین


1. رشد و نگهداری

 

بدن شما برای رشد و نگهداری از بافت ها به پروتئین نیاز دارد. پروتئین ها باعث می شوند که بدن شما رشد خود را به صورت مداوم انجام دهد. برای انجام پروسه رشد پروتئین ها شکسته می شوند، بافت ها دوباره بازیابی می شوند و در نتیجه احتیاجات بدن برطرف خواهد شد.


2. ایجاد واکنش های بیوشیمی

 

آنزیم ها پروتئین هایی هستند که به هزاران واکنش بیوشیمی در بدن در خارج از سلول ها کمک می کنند. ساختمان آنزیم ها اجازه می دهد که پروتئین ها با مولکول های دیگر در داخل سلول ترکیب شوند و واکنش هایی را ایجاد کنند که برای سوخت و ساز ضروری هستند و همچنین بیرون سلول ها آنزیم های گوارشی مانند لاکتاز یا ساکراز گوارش را شروع به کار می کنند و به هضم قند و شکر کمک می کنند. آنزیم های پروتئینی عاملی برای بهبود گوارش، تولید انرژی، انعقاد خون و بهبود وضعیت عضلانی هستند.

عضلات بدن


3. پیام رسان

 

بعضی از پروتئین ها هورمون هستند که پیام رسان های شیمیایی می باشند و به بهبود روابط بین سلول ها، بافت ها و اعضای بدن کمک می کنند. همچنین باعث خون رسانی به بافت هدف یا اعضای بدن می شوند . آن ها به سه دسته بندی زیر تقسیم می شوند:

         پروتئین و پپتید ها که از آمینو اسیدها تشکیل شده اند.
         استروئید ها که از کلسترول تشکیل شده اند و هورمون های جنسی، تستوسترون و استروژن را شامل می شوند.
         آمین ها که از آمینو اسید های جداگانه تیروزین و تریپتوفان تشکیل شده اند و به هورمون ها برای بهبود خواب و سوخت و ساز کمک می کنند.

خواب مناسب


4. تقویت ساختار

 

بعضی از پروتئین ها وضعیت بافت و سلول ها را بهبود می بخشند. پروتئین هایی مثل کراتین ، کلاژن و الاستین به چارچوب اتصالی ساختار های خاص در بدن کمک می کنند. کراتین یک پروتئین ساختاری است که در پوست، مو و ناخن وجود دارد. کلاژن نیز یک پروتئین در بدن است که در ساختار سلول ها، تاندون ها، پوست و عضلات موثر است . الاستین انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کلاژن دارد و به بافت بدن کمک می کند که ساختار اصلی خودش را حفظ کند.

 


5. مراقبت از تعادل PH

 

پروتئین ها نقش بسیار مهمی در تنظیم غلظت اسید ها، خون و مایعات بدن دارند. تعادل بین اسید ها و مواد پایه از طریق مقیاس ph اندازه گیری می شود که طیف آن بین 0 تا 14 می باشد که 0 به معنای بیشترین میزان اسیدی و 7 به معنای خنثی و 14 به معنای بیشترین میزان قلیایی است که پروتئین ها به تعادل این مقیاس کمک می کنند.

تعادل PH


6. تعادل مایعات بدن

پروتئین ها مایعات بدن را تنظیم می کنند . آلبومین و گلوبولین پروتئین هایی در خون هستند که به حفظ تعادل مایعات بدن کمک می کنند. اگر پروتئین نداشته باشیم ، سطح آلبومین و گلوبولین کاهش پیدا می کند و در نتیجه آب وارد فضای بین سلولی می شود و باعث ایجاد ورم و التهاب در بدن می گردد.


7. تقویت سیستم ایمنی

پروتئین ها به ایمونوگلوبین ها و یا سلول های ایمنی و پادتن ها کمک می کنند و با عفونت مبارزه می کنند. آن ها عواملی در خون هستند که به حفظ سلامت بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها کمک می کنند. زمانی که عوامل خارجی وارد سلول ها می شوند، بدن پادتن ها را تولید می کند و به حذف آن ها می پردازد زیرا بدون آن ها نمی تواند به وضعیت های دشوار غلبه کند.

سیستم ایمنی بدن


8. انتقال و ذخیره مواد مغذی

پروتئین های انتقالی مواد را در طول جریان خون با خودشان حمل می کنند و آن ها را به داخل سلول ها یا خارج از سلول ها می برند. موادی که از طریق پروتئین ها جابجا می شوند، شامل ویتامین ها، مواد معدنی، قند خون، کلسترول و اکسیژن هستند. مثلاً هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را از ریه به بافت های بدن می برد و این کار توسط پروتئین انجام می شود.

پروتئین ها همچنین نقش ذخیره کنندگی دارند. فریتین یک پروتئین ذخیره کننده است که آهن ذخیره می کند یا به عنوان مثال، کازئین یک پروتئین اصلی در شیر است که به رشد بدن کودکان کمک می کند و به عنوان یک پروتئین ذخیره کننده محسوب می شود.


9. تامین انرژی

پروتئین ها انرژی بدن را تامین می کنند. پروتئین ها در هر گرم 4 کالری دارند. دقیقا این میزان از انرژی توسط کربوهیدرات ها هم تامین می شود. چربی ها بیشترین میزان انرژی را تامین می کنند. یعنی در هر گرم 9 کالری دارند. اگر چه که بدن در وهله آخر برای استفاده از انرژی به سراغ پروتئین می رود زیرا پروتئین عملکردهای بسیار مهم تری در بدن دارد.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۳:۵۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

دلیل سرماخوردگی مکرر کودکان چیست؟ + درمان

 

 

سرماخوردگی مکرر کودکان


 سرماخوردگی مکرر کودکان چه دلیلی دارد و چگونه می توان سرماخوردگی مکرر کودکان را درمان کرد؟ در ادامه از هر آنچه باید درباره سرماخوردگی مکرر کودکان بدانید، مطلع خواهید شد.

 

علائم سرما خوردگی چیست ؟

 

 

علائم متداول سرماخوردگی ، سرفه های خلط آور و آبریزش بینی است و علائم دیگر سرماخوردگی عبارتند از :

- تب

- گلودرد

- سردرد

- درد گوش

- و از دست دادن اشتها

این علائم معمولا بعد از گذشت یک هفته برطرف می ‎شوند و نیازی به نگرانی در مورد آن ها نیست.

سرفه ممکن است به زمان طولانی تری برای برطرف شدن نیاز داشته باشد اما به ریه های کودک آسیبی نمی ‎رساند. در برخی موارد نیز ممکن است سرفه شدید باشد اما نیازی به نگرانی در مورد آن نخواهد بود.

در صورت مشاهده هریک از علائم زیر، باید به پزشک مراجعه شود زیرا این علائم نشان دهنده چیزی بیش از یک سرماخوردگی ساده هستند :

- مشکلات تنفسی مانند خس خس

- صدا دار بودن تنفس

- مشکل در بلع

- ایجاد هرگونه جوش

- درجه حرارت بالا که بیش از 5 روز به طول بینجامد و با مصرف دارو برطرف نشود، سردرد- گلودرد و یا گوش درد بسیار شدید

- به وجود آمدن غدد متورم در گردن فرزند شما

- سرفه ای که بیش از یک ماه به طول بینجامد به خصوص در شب ها و یا در هنگام ورزش،

- و در نهایت شدید تر شدن این علائم بعد از گذشت پنج روز.

- در صورت وجود مشکل تنفسی شدید در کودک خود نیز سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

آیا در دوره سرماخوردگی، باید کودک را در خانه نگه داشت ؟

 

اگر کودکتان به مهد کودک می ‎رود، در صورت داشتن آبریزش بینی و یا سرفه مشکلی نیست که باز هم به مهد برود اما در صورت داشتن تب، بهتر است تا زمان برطرف شدن آن، در منزل بماند و استراحت کند و همچنین می ‎توانید با مهد کودک فرزند خود تماس گرفته و از مربیان کودکتان در این زمینه راهنمایی بخواهید.

 


از چه داروهای خانگی می ‎توان برای درمان سرماخوردگی کودک استفاده کرد ؟

 

هیچ داروی خانگی نمی ‎تواند باعث از بین رفتن زودتر ویروس سرماخوردگی در کودک شما شود اما می ‎توانید برای بهبود حال کودکتان مایعات زیادی به او بخورانید و بگذارید که استراحت بیشتری داشته باشد تا از وخیم تر شدن عفونت جلوگیری کنید.

بسیاری از کودکان در زمان سرماخوردگی دچار بی اشتهایی می ‎شوند؛ بنابراین در مورد این موضوع نگران نباشید و سعی کنید فقط او را به خوردن غذا تشویق کنید.

 

در این بخش به ارائه چندین روش مناسب برای تسکین علائم سرماخوردگی فرزندتان خواهیم پرداخت:

 

 

- برای تسکین گرفتگی بینی کودک خود می‎ توانید از قطره های بینی حاوی نمک استفاده کنید. راهکار دیگر برای تسکین گرفتگی بینی گرفتن یک دوش با اب گرم است و البته باید مراقب باشید که از آب خیلی گرم استفاده نکنید.

- برای تسکین گلو درد، نوشیدنی گرم لیمو و عسل گزینه مناسبی است و به تسکین درد گلو فرزندتان کمک زیادی می ‎کند و البته تنها در صورتی که فرزندتان بیش از یک سال سن داشته باشد، زیرا خوردن عسل برای نوزدان خطرناک است.

- از دادن شیرینی جات زیاد به کودکان کوچک تر از پنج سال خودداری کنید.

- کودکان خردسال نباید آب نمک غرغره کنند زیرا برای آن ها خطر ناک است.

- بسیاری از کودکان خردسال نحوه فین کردن را بلد نیستند و به همین دلیل ممکن است در زمان سرماخوردگی و آبریزش بینی دچار مشکل و نفس تنگی شوند، بنابراین بهتر است که با استفاده از دستمال کاغذی نحوه فین کردن را به فرزند خود آموزش دهید.

 

آیا می ‎توان بدون تجویز پزشک به کودک دارو سرماخوردگی داد؟

 


خیر، مصرف داروهای سرماخوردگی بدون نسخه برای کودکان زیر شش سال مناسب نیست و ممکن است باعث ایجاد عوارض مختلفی مانند مشکل در خواب، واکنش های آلرژیک و حتی توهم در فرزند شما شود . قبل از دادن هرگونه دارو به کودک خود حتما با پزشک و یا داروساز مشورت کنید.

در صورت بروز تب شدید در کودکتان، می‎ توانید با توجه به سن و وزن او از داروی پاراستامول و ایبوپروفن مخصوص کودکان استفاده کنید و هرگز از دوز تجویز شده دارو برای کودک خود تجاوز نکنید و همچنین هیچگاه ترکیب این دو دارو را به کودک خود نخورانید.

 


آیا برای کاهش یافتن تعداد دفعات سرماخوردگی کودک می ‎توان کاری کرد ؟

 

 

شما نمی ‎توانید جلوی سرما خوردن کودک خود را بگیرید اما کارهایی وجود دارد که می ‎توانید برای به حداقل رساندن قرار گیری کودکتان در معرض ویروس های سرماخوردگی انجام دهید :

 

- بهداشت کودک خود را رعایت کنید :مرتبا دستان کودک خود را بشویید و انجام این کار را به او آموزش دهید؛ به خصوص قبل و بعد از غذا و بعد از سرفه و عطسه و در صورت مهیا نبودن شرایط برای شستن دست های کودک، ژل های الکی جایزگین مناسبی هستند.

 

- مکمل های لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکتان را به او بخورانید :شواهدی وجود دارد که نشان می ‎دهد مصرف ویتامین D به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می ‎کند. ویتامین C می ‎تواند علائم سرماخوردگی را به حداقل برساند و به فرزند شما در بهبود سریع تر سرماخوردگی کمک کند و داشتن رژیم غذایی سالم یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سرماخوردگی کودکتان است.

 

- تا جای ممکن سعی کنید کودک خود را از سایر افراد بیمار دور نگه دارید که البته این امر همیشه امکان پذیر نیست.

 

- تا جای ممکن سعی کنید فرزند خود را از بازی کردن با اسباب بازی های سایر کودکان منع کنید زیرا ممکن است اسباب بازی های مورد نظر آغشته به ویروس سرماخوردگی باشند.

 

حتی با انجام تمام این دستور العمل ها نیز همچنان امکان ابتلای کودکتان به ویروس سرماخوردگی وجود دارد و بنابراین بهتر است آمادگی های لازم برای تسکین کودک خود در دوران سرماخوردگی را داشته باشید.

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۵:۴۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر