تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری |  ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل شامل : پزشک عمومی و متخصص |تزریقات وپانسمان |کپسول اکسیزن |تخت|تشک مواج |گلوکومتر|عصا| واکرو کلیه لوازم مصرفی و غیر مصرفی... |مدیریت زخم های دیابتی و بستر| بخیه کردن و کشیدن بخیه |سونداژ مثانه ومجاری ادرار| NG Tube ||مراقبت از بیمار درمنزل وبیمارستان |گرفتن نمونه خون و ازمایش کرونا و ارسال به ازمایشگاه- تلفن هماهنگی 09132867163 و 09338726683

۴ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است


تخمه آفتاب گردان چه خواصی دارد؟

 

 

تخمه افتاب گردان


خواص تخمه آفتاب گردان برای سلامتی

 

 

مطالعات مصرف تخمه آفتابگردان را با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط می‌دانند، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا یا بیماری های قلبی 

 دانه های آفتابگردان از سر گل گیاه آفتابگردان برداشت می شود. در حالی که خود دانه در یک پوسته راه راه سیاه و سفید قرار گرفته است، دانه های آفتابگردان سفید هستند و بافت لطیفی دارند. شما می توانید دانه ها را به خاطر طعم آجیلی متمایز و ارزش غذایی بالایی که دارند به صورت خام، برشته یا در غذاهای دیگر مصرف کنید.

 

آنها همچنین حاوی مواد مغذی هستند که می توانند از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کرده و سطح انرژی شما را افزایش دهند.

 

برخی از فواید تخمه آفتابگردان برای سلامتی:

 


کاهش التهاب

 

 

برای کسانی که التهاب کوتاه مدت یا مزمن دارند ، تخمه آفتابگردان می تواند مزایای ضد التهابی داشته باشد. تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین E، فلاونوئیدها و سایر ترکیبات گیاهی است که می تواند التهاب را کاهش دهد.

یک مطالعه نشان داد که مصرف تخمه آفتابگردان و سایر دانه‌ها پنج بار یا بیشتر در هفته منجر به کاهش سطح التهاب می‌شود که همچنین عوامل خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش می‌دهد.

 

بهبود سلامت قلب

 

 

دانه‌های آفتابگردان سرشار از چربی‌های «سالم» از جمله چربی‌های چند غیراشباع و چربی‌های تک غیراشباع هستند. یک وعده سه چهارم فنجان تخمه آفتابگردان حاوی ۱۴ گرم چربی است. مطالعات نشان داد که مصرف دانه ها - از جمله تخمه آفتابگردان - با کاهش نرخ بیماری های قلبی عروقی، کلسترول بالا و فشار خون بالا مرتبط است.

 

حمایت از سیستم ایمنی

 

 

تخمه آفتابگردان منبع بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کرده و توانایی شما را برای مبارزه با ویروس ها افزایش دهد. اینها شامل روی و سلنیوم هستند. روی نقش حیاتی در سیستم ایمنی دارد و به حفظ و توسعه سلول های ایمنی بدن کمک می کند. سلنیوم همچنین در کاهش التهاب، مبارزه با عفونت و تقویت ایمنی نقش دارد.

 

افزایش سطح انرژی

 

 

در حالی که سطوح بالای پروتئین موجود در تخمه آفتابگردان در حال حاضر به افزایش سطح انرژی شما کمک می کند، سایر مواد مغذی مانند ویتامین B و سلنیوم می توانند به شما در حفظ انرژی کمک کنند.

ویتامین B۱ (همچنین به عنوان تیامین شناخته می شود) موجود در تخمه آفتابگردان می تواند به شما کمک کند غذا را به انرژی تبدیل کنید که می تواند شما را در طول روز فعال نگه دارد همچنین سلنیوم موجود در آن می تواند جریان خون را افزایش دهد و اکسیژن بیشتری را به بدن شما برساند.

 

ارزش غذایی

 

 

تخمه های آفتابگردان سرشار از پروتئین و سرشار از چربی های سالم و همچنین آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند خطر ابتلا به بیماری های جدی را کاهش دهند.

همچنین یک منبع عالی برای موارد زیر است:

    ویتامین E
    ویتامین B۶
    ویتامین B۱
    آهن
    فلز مس
    سلنیوم
    منگنز
    فلز روی
    پتاسیم

 

مواد مغذی در هر وعده

 

 

به گفته USDA، ¼ فنجان تخمه آفتابگردان بوداده خشک بدون نمک حاوی:

    کالری: ۲۰۷
    پروتئین: ۵.۸ گرم
    چربی: ۱۹ گرم
    کربوهیدرات: ۷ گرم
    فیبر: ۳.۹ گرم

در حالی که تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی است، کالری نسبتاً بالایی نیز دارد. مهم است که وعده های غذایی را هر بار تا یک چهارم فنجان نگه دارید. به منظور کاهش کالری دریافتی در هنگام میان وعده، بسیاری از دانه های موجود در پوسته را می خورند، زیرا باز شدن پوسته و بیرون ریختن هر پوسته زمان می برد.

 

با این حال، به خاطر داشته باشید که پوسته ها اغلب با نمک پوشانده می شوند - حدود ۷۰ میلی گرم در هر ۱ اونس تخمه آفتابگردان.

اگر مراقب میزان مصرف نمک خود هستید، به دنبال تخمه آفتابگردان بدون نمک باشید و سهم خود را متعادل کنید.

 

نحوه خوردن تخمه آفتابگردان

 

 

تخمه آفتابگردان معمولاً در داخل پوسته فروخته می شود و به صورت بو داده یا خام مصرف می شود.

خوردن تخمه آفتابگردان پوسته شده مستلزم آن است که آنها را با دندان باز کنید.

با استفاده از زبان، پوسته را به صورت عمودی یا افقی بین دندان های آسیاب خود قرار دهید. پوسته را با دندان بشکنید و دانه را از پوسته جدا کنید. سپس پوسته را جدا کرده و دانه را بخورید.

همچنین می توانید تخمه آفتابگردان را در انواع غذاها میل کنید.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید آنها را در وعده های غذایی بگنجانید:

    روی سالاد بپاشید
    به مخلوط دنباله دار اضافه کنید
    در بلغور جو دوسر هم بزنید
    روی سبزیجات سرخ شده یا مخلوط بپاشید
    به همبرگرهای گیاهی اضافه کنید
    در محصولات پخته شده مخلوط کنید
    به جای کره بادام زمینی از کره آفتابگردان استفاده کنید
    به جای روغن های دیگر با روغن آفتابگردان بپزید

 

منبع:سلامت نیوز

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۸ آبان ۰۱ ، ۱۲:۳۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


چند نشانه وجود سم در بدن

 

 

وجود سم در بدن


چند نشانه بسیار ساده که می‌گویند؛ بدنتان پر از سم است

تجمع سموم در بدن بسیار خطرناک و نگران کننده است پس با شناخته نشانه هایی که خبر از ازدیام سموم در بدن را میدهند میتوانید از بروز این مشکل جدی جلوگیری کنید.

   سموم موجود در محیط از طریق مختلف وارد بدن می‌شوند اما بدن ما نمی تواند حجم زیاد سمومی که وارد بدن می شوند را به سرعت دفع نماید. بدن ما در این شرایط با بروز علائمی به ما هشدار می دهد که نتوانسته مواد سمی را فیلتر کند. 


تعریق بدن

 

 

تعریق یکی از علائم انباشتگی ترکیبات سمی ‌در بدن می باشد. تجمع سموم در بدن باعث گرم شدن بیش از حد بدن شده و کبد را وادار به کار بیش‌ازاندازه کرده به همین دلیل بدن برای افزایش دفع توکسین‌ها از طریق پوست عرق می‌کند.

 

یبوست

 

بروز مشکل در دفع مدفوع و ایجاد یبوست می‌تواند ناشی از حبس شدن سموم زیادی در بدن باشد. اگر یبوست دارید و به دلیل کمبود آنتی‌اکسیدان در رژیم غذایی حرکات روده شما مختل شده این احتمال وجود دارد که سموم وارد جریان خون شما شده و شروع به انباشته شدن کرده باشد.

 

سخت خوابیدن

 

 

اختلالات خواب و بی خوابی دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل بی خوابی برهم خوردن تعادل هورمون کورتیزول در بدن است. کورتیزول هورمونی است که بدن برای کاهش استرس آزاد می‌کند. اگر احساس می‌کنید عدم تعادل هورمون کورتیزول در بدن شما وجود دارد، بدن خود را سم‌زدایی کنید.

 

بوی بد دهان

 

 

اگر با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان همچنان نفس تان بدبو است، ممکن است مشکل به تجمع سموم در کبد مربوط باشد. سموم انباشته شده در بدن، سبب ایجاد مشکل در محیط دستگاه گوارشی و افزایش روند تکثیر باکتری در دهان، دندان‌ها و لثه‌ها شده و افزایش سموم در خون، لایه ای زرد روی زبان ایجاد و سبب بوی بد دهان می شود. سمیت آرسنیک باعث بوی سیر در دهان و سمیت سیانور باعث بوی بادام تلخ در دهان می شود.

 

لکه های پوستی

 

 

لکه های پوستی، آکنه، ضایعات پوستی و... یکی از علل وجود سم در بدن است. دفع سموم از طریق کبد انجام می شود اما زمانی که بدن مملو از سم می‌شود، کبد نمی‌تواند تحمل کند و این سموم از طریق پوست از بدن خارج کنند و واکنش پوست به این فرآیند آکنه، بثورات پوستی و... می باشد.

 

تجمع چربی‌های شکمی

 

 

انباشتگی چربی‌ها به‌دور شکم یکی از علائم حبس شدن سموم زیاد در بدن می باشد. بسیاری از سموم چربی‌دوست هستند و بدن را وادار به تولید چربی بیشتر برای ذخیره سموم بیشتر در آن می‌کنند. سم‌زدایی به کاهش وزن کمک می‌کند و ترکیبات زاید را از بدن دفع می‌کنند.

 

سردردهای بی دلیل

 

 

تجمع سموم در خون تاثیر مستقیمی ‌روی سیستم عصبی داشته و موجب ایجاد واکنش‌های منفی مانند سردرد می شوند. آسپارتام و مونوسدیم گلوتامات و باقی سموم قابلیت اثرگذاری بر مغز را داشته به همین دلیل برخی افراد پس از مصرف غذاهای حاوی آنها احساس سردرد می کنند.

 

مه آلودگی مغز

 

 

مه مغزی احساس خستگی ذهنی یا گیجی است که تفکر واضح را دشوار می‌کند. یکی از علل ایجاد مه مغزی به سموم مربوط می شود، سموم می‌توانند به طور مستقیم در مغز اثر بگذارند. آسپارتام موجود در نوشیدنی‌های بدون قند، آدامس و خمیردندان و گلوتامات مونوسدیم موجود در غذاهای فرآوری شده و گوشت و... می‌توانند سلول‌های مغز را بکشند و از اکسیده شدن مغز جلوگیری کنند.

 

خستگی و درد عضلات

 

 

اگر احساس خستگی شما حتی با خوابیدن نیز از بین نمی‌رود و اگر عضلات شما مدام درد می‌کند و توضیحی برای آن ندارید، علت آن می تواند بالا رفتن میزان سموم در بدن شما باشد. سموم سبب تحریک دریافت‌کننده‌های درد موجود در عضلات و درد عضلات می شود، همچنین کار مداوم و بیش‌از توان کبد برای دفع توکسین‌ها یا همان سموم انباشته شده در بافت‌ها سبب خستگی شما می شود.

 

راهکارهای مناسب برای سم زدایی بدن

 

 

آب‌رسانی مناسب به بدن، مهم‌ترین راهکار برای سم‌زدایی بدن است. آب مواد زائد را از طریق ادرار، تنفس یا تعریق دفع می‌کند.
داشتن رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان به بدن کمک می کند تا با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد اضافی و سایر سمومی که خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهند مبارزه کند.
خوردن غذاهای غنی از پریبیوتیک‌ها می‌تواند سیستم ایمنی و سم‌زدایی بدن را سالم نگه دارد.
مصرف نمک را کاهش دهید.
فعالیت بدنی را افزایش دهید.
خواب به موقع و کافی سبب می شود مغز مواد زائد سمی که در طول روز انباشته شده‌اند از بین ببرد.
از کافئین زیاد پرهیز کنید.
غذاهای ارگانیک مصرف کنید.
آب را با لیمو، غنی کنید.
ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیازتان را دریافت کنید.

منبع:ایسکانیوز

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۱ آبان ۰۱ ، ۰۰:۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

بررسی علل و عوامل موثر در آب آوردن زانو

 

 

اب اوردن زانو

 

آب آوردن زانو که در طب به آن افوزیون یا افیوژن زانو میگویند به معنی تجمع زیاد مایع در مفصل زانو است که به علل مختلفی ایجاد می شود.


  بعضی از پزشکان هر گونه تورمی را در زانو  به عنوان ورم زانو یا آب آوردن زانو می شناسند. ورم زانو می تواند نتیجه یک آسیب دیدگی، جراحت، استفاده بیش از حد از زانو یا یک بیماری خاص باشد. ورم در مفصل زانو ممکن است انعطاف عملکرد زانو را بکاهد، مثلاً یک شخص با ورم زانو شاید نتواند به طور کامل پای خود را خم کند یا زانوی ورم کرده را به طور کامل صاف کند و در نتیجه مفصل کم کم فقط بین ۱۵ تا ۲۵ درجه خم می شود. در حالی که قسمت ساق پا در حالت استراحت باقی می ماند.

ورم زانو برای بعضی ها یک وضعیت ترسناک همراه با قرمزی پوست و مشکلاتی در تحمل وزن است. بسته به بیماری پیش زمینه ای ، ورم زانو را می توان در خانه با استراحت، قرار دادن یخ، کمپرس و بالا نگه داشتن آن، درمان کرد اما گاهی اوقات به درمان پزشکی نیاز است. ممکن است که پزشک شما تشخیص دقیقی در این مورد داشته باشد که درمان آن نیازمند پروسه هایی است. 

 

علل ورم و آب آوردن زانو 

 

 

فرقی ندارد که زانو آب آورده باشد یا درد آن خفیف و یا شدید باشد، در هر صورت فرد برای درمان باید علت ورم زانو را بداند تا بتواند از مشکلات در آینده هم جلوگیری کند. ورم طولانی مدت یا مزمن ممکن است به بافت مفصل زانو و همچنین عضلات نرم استخوان آسیب وارد کند بنابراین همیشه باید یک درمان مناسب را در پیش گرفت. در این قسمت دلایلی را به شما معرفی می کنیم که می تواند علت ورم زانو یا همان آب آوردن زانو باشد. 

 

۱- جراحت و آسیب دیدگی استخوان های زانو

 

 

آسیب دیدگی استخوان، رباط، تاندون و غضروف عاملی برای درد و ورم و آسیب دیدگی جدی است و باعث می شود که خون جریان یافته در مفصل زانو باعث ورم، گرمای بالا، سفتی و کبودی شود که به آن همارتروز گفته می شود و حتما نیازمند مراقبت پزشکی است. در چنین حالتی اگر درد زانو شدید باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه شود؛ مخصوصا اگر فرد نتواند وزن خود را تحمل کند و یا مشکوک به شکستگی استخوان باشد.

 

۲- آرتروز زانو

 

 

انحطاط غضروف مفصل زانو می تواند باعث تولید بیش از حد مایع مفصلی باشد و ورم زانو را ایجاد کند. زانوی ورم کرده به دلیل آرتروز زانو، معمولاً با درد همراه است . افرادی که زانو درد شدید به دلیل آرتروز زانو را تجربه می کنند، احتمالاً بیش از بقیه ورم زانو را مشاهده خواهند کرد. معمولاً درد آن از خفیف تا معمولی است و زمانی که درد آن شدید باشد، مشکلات دیگری را ایجاد می کند. درمان های خانگی زیادی برای آرتروز زانو وجود دارد و همچنین ممکن است پزشک راهکارهایی مثل فیزیک درمانی یا تزریقات را به کار بگیرد. 

 

۳- بورسیت 

 

 

در کل بدن کیسه های نازک و کوچکی وجود دارند که از مایع پر شده اند. این کیسه های لغزنده احتمال شکستگی استخوان و مشکلات اطراف بافت نرم را کاهش می دهند. زانو هم ۱۱ تا از این کیسه ها دارد که دو تای آن مستعد بورسیت هستند. زمانی که این کیسه ها ملتهب می شوند، بورسیت ایجاد می گردد. زانوی ملتهب نیز آب بیشتری را در خود جای می دهد و مایعات افزایش پیدا می کنند یا به اصطلاح زانو آب می آورد و احساس می کنید که زانوی شما شبیه به یک بالون آب شده است.

 

 البته ممکن است سوزش یا درد به همراه نداشته باشد. بیشتر بورسیت ها را می توان در خانه درمان کرد و نیاز به مراقبت پزشکی ندارد اما بعضی از انواع آن ها ممکن است زندگی فرد را به خطر بیندازد و آن هم زمانی است که این کیسه های متورم عفونی می شود و با ترشحات پر می گردد و در نتیجه یک نوع قرمزی و داغی روی زانو دیده می شود و ممکن است فرد احساس تب و بیماری کند که در چنین حالتی سریعا باید به پزشک مراجعه کرد. 

 

۴- نقرس 

 

 

تجمع دردناک کریستال های اوریک اسید داخل مفصل ، عاملی برای حمله نقرسی است . حمله نقرسی ورمی است که اغلب در شب و هنگام دراز کشیدن اتفاق می افتد و خیلی با سرعت رخ می دهد و ممکن است با درد، قرمزی و داغی همراه باشد. نقرس روی انگشت بزرگ پا هم تاثیر می گذارد و زانو، پاشنه پا، قوزک و کف پا را هم درگیر می کند .

 نقرس معمولاً یک مفصل را به طور همزمان درگیر می کند و در مردان در دهه سی، چهل و پنجاه سالگی بیشتر اتفاق می افتد. البته گاهی اوقات نقرس به خودی خود بهبود پیدا می کند اما بعضی اوقات هم نیاز به دارو برای از بین بردن درد است. 

 

۵- نقرس کاذب یا شبه نقرس

 

 

این بیماری رواج کمتری دارد اما شبیه نقرس می باشد و به دلیل تجمع کریستال های میکروسکوپی در مفصل رخ می دهد. کریستال های کلسیم  می توانند در مفصل زانو تجمع پیدا کنند، درد شدید و ناگهانی و ورم را ایجاد کنند که معمولاً در چنین حالتی رنگ پوست زانو هم تغییر پیدا می کند. نقرس کاذب به طور مکرر در زانو رخ می دهد و می تواند شانه، آرنج، قوزک پا، مچ، لگن و ستون فقرات را هم درگیر کند. بعضی از افراد آن را با درد روماتیسمی و آرتروز اشتباه می گیرند. ممکن است پزشک برای بهبود این مسئله برای شما دارو تجویز کند. بالا رفتن سن یکی از عوامل اصلی ایجاد نقرس کاذب می باشد اما معمولاً در عرض ۲ هفته بهبود پیدا می کند. 

 

۶- روماتیسم مفصلی 

 

 

یک بیماری خود ایمنی که ممکن است خطوط مفصلی را درگیر کند و باعث ورم و سفتی و همچنین سوزش و قرمزی در زاو شود و زانو حالت اسفنج گونه پیدا می کند. اگرچه که ممکن است علائم در زانو، دست، مچ و پا خودشان را نشان دهند. روماتیسم مفصلی روی مفصل ها به شکل قرینه تاثیر می گذارد. یعنی اگر برای زانوی راست این اتفاق بیفتد ، قطعاً زانوی چپ هم این شرایط را تجربه می کند. علاوه بر درد و ورم، باعث ایجاد علائم دیگر از جمله خستگی، تب ملایم و احساس بیماری در کل بدن می شود که البته تشخیص و درمان به موقع آسیب های بلند مدت به مفصل را می کاهد. 

 

۷- کیست بیکر 

 

 

ورم در پشت زانو نشان دهنده کیست بیکر است . این کیست هیچ علامت دیگری ندارد و با درد و سفتی همراه است. درد آن در انجام فعالیت های خاص مانند صاف کردن یا خم کردن زانو بعد از ایستادن در مدت زمان طولانی افزایش پیدا می کند. کیست بیکر زمانی اتفاق می افتد که کیسه های موجود در پشت زانو با مایع اضافی پر می شوند. ممکن است که این وضعیت به خودی خود یا با انجام درمان های خانگی بهبود پیدا کند اما در هر صورت بعضی از افراد باید به پزشک مراجعه کنند تا آب اضافی زانو را بیرون بکشند و تخلیه کنند. 

 

۸- آرتریت جوانان 

 

 

درد همراه با ورم مفصل عاملی برای علائم آرتریت مفصلی جوانان است. این درد هنگام صبح افزایش پیدا می کند و مفصل ها در چنین حالتی سفت می شوند. آرتریت جوانان روی مفاصل بزرگ مثل زانو تاثیر می گذارد و ممکن است بیش از یک مفصل را به طور همزمان درگیر کند. کودکان هم به این آرتریت دچار می شوند و تب و التهاب را در خودشان احساس می کنند. اگر علائم آن ها بیش از یک هفته طول کشید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

 

۹- ازگود شلاتر 

 

 

رایج ترین بیماری های زانو در جوانان و نوجوانان بیماری ازگود شلاتر است. این وضعیت می تواند باعث ورم و درد در زانو شود و زیر زانو نیز بیش از همه جا درد می گیرد. پوست اطراف زانو به لمس حساسیت نشان می دهد و در نتیجه در پشت و جلوی ران پا سفتی احساس می گردد. معمولاً با استفاده از آزمایشات اشعه ایکس این وضعیت را تشخیص می دهند و معمولاً با درمان های خانگی هم آن را بهبود می بخشند و یا بعد از بالا رفتن سن کودک این وضعیت خود به خود بهبود پیدا می کند. 

 

۱۰- آرتریت عفونی 

 

 

باکتری یا دیگر میکروارگانیسم ها می توانند در اطراف مفصل زانو افزایش پیدا کنند، مفصل را عفونی کنند و باعث پر شدن ترشح داخل آن شوند و ورم زانو، درد شدید و تب را در آرتریت عفونی ایجاد کنند و ممکن است علائم به سرعت یا بعد از چند ساعت یا چند روز افزایش پیدا کند. اگر عفونت پیش زمینه ای وارد خون شود، زندگی فرد را تهدید می کند و در نتیجه بیمار سریعاً باید به پزشک مراجعه کند. 

 

۱۱- سندروم رایتر 

 

 

انواع خاصی از عفونت های باکتریایی می توانند عامل ایجاد پاسخ التهابی در بدن شوند و درد و ورم را در مفصل زانو ایجاد کنند. گاهی اوقات علائم ارتریت فعال، خود به خود از طریق بعضی از دارو های بدون نسخه و ضد التهابی بهبود پیدا می کند اما گاهی اوقات وضعیت های جدی تری هستند که باید به پزشک مراجعه گردد. 

 

۱۲- تومور 

 

 

ممکن است که این اتفاق بسیار نادر باشد اما تومور هم می تواند یکی از  علل ورم زانو باشد. این ورم با درد و احساس خشکی و سفتی در زانو همراه است و معمولاً هنگام شب یا انجام یک ورزش یا فعالیت جسمانی، درد آن  افزایش پیدا می کند. تومور همچنین با تب ، کاهش وزن و عرق شبانه همراه است. ورم زانو، بسته به علت دقیق آن، ممکن است در یک یا هر دو زانو رخ دهد. آرتروز نیز از علل رایج آب آوردن زانو محسوب می شود.

 

تشخیص آب آوردن زانو

 

 

زمانی که این وضعیت بدون درمان باقی بماند، ورم در طولانی مدت به یک ورم مزمن تبدیل می شود و به بافت آسیب می رساند، بنابراین تشخیص سریع و درمان نیاز است. 

 

مکش 

 

 

تشخیص علت ورم زانو توسط پزشک نیاز به فرایندهای متفاوتی دارد. گاهی اوقات پزشک ممکن است بخواهد که آب اضافی را از مفصل ورم کرده بیرون بکشد که به آن پروسه مکش گفته می شود که درد و ناراحتی را در این قسمت کاهش می دهد. 

 

مراجعه اورژانسی

 

 

شرایطی وجود دارد که حتما باید به طور اورژانسی به پزشک مراجعه کنید که این شرایط شامل موارد زیر هستند:

ورم شدید یا غیرطبیعی در زانو 

ورمی که به علت وجود آن نمی توانید زانو را صاف یا خم کنید.
ورمی که به شدت دردناک است و اصلاً با داروی بدون نسخه و مسکن درمان پیدا نمی کند.
حالتی که فرد نمی تواند وزن خودش را روی زانو نگه دارد و احساس می کند که زانو در اختیار او نیست.

 

رایج ترین شیوه های کاهش ورم زانو عبارتند از:

 

 

برای کاهش سرعت جریان خون و فروکش کردن ورم و درد از یخ  استفاده کنید.
با استفاده از بریس ها و زانوبندها با تحت فشار قرار دادن زانو ورم را کاهش می دهد.
برای کاهش ورم زانو پزشک ممکن است داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی مانند ایبوپروفن

و برای تسکین التهاب کورتیکواستروییدهای خوراکی، مانند پردنیزون را تجویز می کند.
برای کاهش ورم زانو پزشک می تواند آب زانو را با سوزن تخلیه کند
ترزیق کورتیزون نیز درد و التهاب را با سرکوب کردن سیستم ایمنی کاهش می دهد زیرا کورتیزون هورمونی استروییدی است.
برای درمان ورم زانو بالا نگه داشتن پا موثر است زیرا زانو بالاتر از سطح قلب قرار می گیرد و جاذبه زمین مایع را از زانو دور می کند. 
برای کاهش ورم، میزان فعالیت را کاهش دهید. در صورت محدود نکردن فعالیت زانو به طور مداوم آسیب می بیند و به تدریج بد و بدتر می شود. 

 

پیشگیری از آب آوردن زانو 

 

 

اگر دچار یک بیماری مزمن مفصلی مثل استئوآرتریت ، آرتریت روماتوئید و یا نقرس هستید، به طور منظم نزد پزشک بروید تا وضعیت شما را بررسی کند.
اگر پزشک برای درمان آب آوردن زانوی شما دارویی تجویز کرده است یا آتل یا بریس زانو را برای درمان پیشنهاد نموده حتماً به توصیه های او عمل کنید.
اگر عضلات ران شما ضعیف هستند، به نزد یک متخصص فیزیوتراپی بروید تا راه های تقویت این عضلات را به شما را یاد دهد. 


عوارض آب آوردن زانو

 


کاهش حرکت پا 
تخریب مفصل زانو در اثر عفونت

منبع:ایسکانیوز

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۰۷ آبان ۰۱ ، ۲۳:۰۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


۱۰ نشانه خاموش دیابت یا مرض قند که باید بشناسیم

 

علائم دیابت


 در ابتدا بهتر است بدانیم که دیابت دو نوع دارد؛ نوع اول، تا قبل از سن ۴۰ سالگی در بدن نمایان می‌شود و غیر قابل پیشگیری است. نوع دوم، بعد از سن ۴۰ در بدن بروز پیدا می‌کند که اغلب با سبک زندگی مناسب قابل پیشگیری است.

 

 دیابت، بیماری خاموش قرن است. نوع دوم آن رایج‌تر بوده و به علت سبک زندگی اشتباه به وجود می‌آید. عدم تحرک‌ کافی، تغذیه نامناسب و اضافه وزن از دلایل به وجود آمدن دیابت در بدن هستند.

دیابت، بیماریی است که نشانه‌های خاموشی در بدن دارد و ما وقتی متوجه وجود این بیماری می‌شویم که به ارگان‌های اصلی و مهم بدن ما آسیب جدی وارد می‌کند. ما می‌توانیم با شناختن و شناسایی نشانه‌های خاموش دیابت در بدن، مانع از آسیب‌ به چشم‌ها،کلیه و قلب شویم.

در ادامه، با  ۱۰ نشانه خاموش دیابت در بدن آشنا شوید.

 

۱. دست‌شویی رفتن‌های مکرر

 

اولین نشانه‌ی دیابت نوع دوم، تکرر ادرار است. در بدن ما میزان زیادی از قند (گلوکز)، بلا استفاده وجود دارد که کلیه تشخیص دفع آنها را می‌دهد. در این صورت تعداد دست‌شویی رفتن‌ها زیاد شده و در هر بار، میزان ادرار به طور محسوسی بیش از حد طبیعی است.

 

۲. تشنه‌تر از حد معمول

 

برای اینکه قند اضافی موجود در خون ما دفع شود، بدن تقاضای آب بیشتر می‌کند. کسانی که دیابت خاموش دارند، علائمی مانند تشنگی بیش از حد نیز دارند. در این صورت شخص، بیشتر از حد معمول از آبمیوه، نوشابه و شیرکاکائو استفاده می‌کند.

 

۳. کاهش وزن بی دلیل

 

قندهای به دست آمده از موادغذایی، که برای سوخت ماهیجه‌ها و حفظ بقای بدن به آنها نیاز داریم، به راحتی در ادرار از بدن خارج شده بدون اینکه سلول‌های بدن ما بتوانند از آنها مصرف کنند. در این صورت ما انرژی مورد نیاز برای هضم را پرداخت کرده؛ اما انرژیی دریافت نمی‌کنیم. در این صورت است که بدون هیچ رژیم غذایی و تحرک بیشتر، لاغر می‌شود.

 

۴. گرسنگی بیش از حد معمول

 

بالا بودن سطح قند (گلوکز) در بدن به معنای تعمین قند مورد نیاز ماهیچه‌های بدن نیست. در واقع، انسولین موجود در خون ما به خوبی برای بدن ما کار نمی‌کند و ما بیشتر و زودتر از حالت نرمال احساس گرسنگی مفرط می‌کنیم. این گرسنگی کاذب نبوده و در اکثر مواقع با افت فشار ناگهانی و سرگیجه همراه است.

 

۵. خستگی‌های همیشگی

 

خستگی‌های همیشگی برای بیماران دیابت نرمال است. خستگی‌ها به این دلیل به وجود می‌آیند که غذاها، سوخت لازم برای سلول‌های بدن را تعمین نمی‌کنند و قندهای به دست آمده از موادغذایی دفع می‌شوند.)

 

۶. حالات بد روحی

 

به علت وجود گلوکز اضافی در بدن، حالاتی مانند افسردگی‌های موقتی را تجربه می‌کنیم. پس نسبت به تغییرات ناگهانی حال خود هم حساسیت‌های لازم را داشته باشید؛ حتی اگر بدون دلیل رخ می‌دهند.

 

۷. تاری دید

 

دیابت با مسدود کردن رگ‌های خونی پشت چشم‌ها، موجب تاری دید می‌شود. گلوکزی که بر اثر دیابت در خون ما وجود دارند نوع متفاوتی با گلوکزهای رایج برای سوخت بدن هستند و به همین دلیل به ارگان‌های بدن آسیب‌های جدی می‌رسانند. اولین نشانه‌ی درمان دیابت با رفع تاری دید همراه است به شرط آن که هر چه سریعتر برای درمان اقدام کنید.‎

 

۸. تاخیر در بهبود زخم‌ها و خون‌ریزی‌

 

دیر خوب شدن زخم‌ها و بند آمدن خون‌ریزی در هنگام بریدگی یا سوختگی، از نشانه‌های دیگر دیابت است. ممکن است این نشانه‌ها با کمبود فاکتورهای پوستی نیز بروز کند که در هر دو صورت، بهتر است آزمایشات مربوطه را انجام و با پزشک خود در میان بگذارید.

 

۹. بی‌حسی و خواب‌رفتگی دست و پا

 

یکی از نشانه‌های خاموش دیابت در بدن مانند بی حسی در انگشتان پا، صدمه به رگ‌های عصبی است. این صدمات می‌تواند با بی‌حسی و خواب‌رفتگی‌های مکرر دست‌ها و پاها خود را نشان دهند که نباید به آنها بی‌تفاوت باشیم؛ زیرا تخریب‌ رگ‌های عصبی بدن، غیرقابل ترمیم است.

 

۱۰. عفونت‌های ادراری

 

وجود مقادیر بالای قند در ادرار، موجب جذب باکتری‌ها در ناحیه تناسلی می‌شوند. بنابراین، بیماری‌های باکتریایی و عفونت‌های ادراری می‌تواند از نشانه‌های خاموش دیابت باشد.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

    

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۰۳ آبان ۰۱ ، ۰۰:۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر