تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری |  ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل شامل : پزشک عمومی و متخصص |تزریقات وپانسمان |کپسول اکسیزن |تخت|تشک مواج |گلوکومتر|عصا| واکرو کلیه لوازم مصرفی و غیر مصرفی... |مدیریت زخم های دیابتی و بستر| بخیه کردن و کشیدن بخیه |سونداژ مثانه ومجاری ادرار| NG Tube ||مراقبت از بیمار درمنزل وبیمارستان |گرفتن نمونه خون و ازمایش کرونا و ارسال به ازمایشگاه- تلفن هماهنگی 09132867163 و 09338726683

۳ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است


همه چیز در مورد واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل 9


بیشتر سرطان‌های دهانه رحم به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مربوط‌اند که یک عفونت منتقله از راه جنسی است. ایمن‌سازی گسترده با واکسن HPV می‌تواند از اثرات سرطان دهانه رحم و دیگر سرطان‌های ناشی از HPV ‌ در تمام دنیا بکاهد.

 

 گونه‌های مختلف HPV از طریق تماس جنسی منتشر شده و با بیشتر موارد سرطان‌های دهانه رحم مرتبط هستند. گارداسیل ۹ یک واکسن HPV‌ است که مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته و هم دخترها و هم پسرها می‌توانند از آن استفاده کنند.


این واکسن می‌تواند درصورتی‌که پیش از قرارگرفتن دخترها و پسرها در معرض این ویروس دریافت شود از ابتلا به بیشتر موارد سرطان دهانه رحم پیشگیری کند.

همچنین واکسن گارداسیل ۹ می‌تواند پیشگیری‌کننده از سرطان واژن و والوا باشد.

بعلاوه این واکسن می‌تواند جلوی زگیل‌های تناسلی و سرطان‌های مقعد و دهان و گلو و سروگردن را در زنان و مردان بگیرد.


از لحاظ تئوری، واکسینه کردن پسرها در برابر انواع HPV‌ مرتبط با سرطان دهانه رحم احتمالاً می‌تواند به محافظت از دخترها در برابر این ویروس کمک کند؛ چون به‌احتمال زیاد میزان انتقال ویروس HPV کم خواهد شد.


واکسن گارداسیل ۹ برای چه افرادی مناسب است و چه زمانی باید تزریق شود؟

 


مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند واکسن HPV‌ باید بین ۱۱ و ۱۲ سالگی به دخترها و پسرها تزریق شود و البته این واکسیناسیون از ۹ سالگی نیز می‌تواند انجام شود. بهتر این است که پسرها و دخترها قبل از اینکه تماس جنسی داشته باشند و در معرض HPV‌ قرار بگیرند واکسن گارداسیل ۹ را دریافت کنند. تحقیقات نشان می‌دهد واکسیناسیون در سن پایین ارتباطی با زودتر وارد روابط جنسی شدن ندارد.
وقتی فرد مبتلا به ویروس HPV می‌شود این واکسن احتمالاً چندان مؤثر نخواهد بود. همچنین این واکسن در سنین جوانی بهتر جواب می‌دهد تا در سنین بالاتر.

واکسن‌های HPV‌ نمی‌توانند عفونت HPV موجود را درمان کنند. این واکسن‌ها فقط می‌توانند از شما در برابر گونه‌های خاصی از این ویروس که هنوز در معرضشان قرار نگرفته‌اید محافظت نمایند

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند همه دخترها و پسرهای ۱۱ و ۱۲ساله حداقل با فاصله شش ماه دو دوز واکسن گارداسیل ۹ دریافت کنند.

افراد جوان‌تر در سنین ۹ و ۱۰ساله و همچنین نوجوانان ۱۳ و ۱۴ساله نیز می‌توانند طی دو دوز در برابر HPV واکسینه شوند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند واکسیناسیون در دو دوز برای بچه‌های زیر ۱۵ سال مؤثر است.


نوجوانان و جوانانی که سری واکسن را در سن ۱۵ تا ۲۶ سالگی شروع می‌کنند باید سه دوز از این واکسن دریافت کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها واکسیناسیون HPV را به تمام افراد ۲۶ ساله‌ای که به‌اندازه مناسب واکسینه نشده‌اند توصیه می‌کند.
سازمان غذا و داروی آمریکا اخیراً استفاده از گارداسیل ۹ را برای مردان و زنان ۹ تا ۴۵ساله تأیید کرده است. اگر در سنین ۲۷ تا ۴۵ سال هستید در مورد این واکسیناسیون با پزشک مشورت کنید.


چه افرادی نباید واکسن گارداسیل ۹ بزنند؟

 


واکسن گارداسیل ۹ به زنان باردار و افرادی که بیماری در حد متوسط تا شدید دارند توصیه نمی‌شود. درصورتی‌که هر گونه آلرژی دارید، از جمله آلرژی به قارچ یا لاتکس به پزشک اطلاع دهید. همچنین اگر یک واکنش آلرژیک خطرناک نسبت به هر ترکیبی در واکسن دارید (نسبت به دوز قبلی واکسن حساسیت نشان داده‌اید) نباید واکسن گارداسیل ۹ بزنید.


اگر در حال حاضر فعالیت جنسی دارید، واکسن گارداسیل ۹ فایده‌ای برایتان دارد؟

 


بله حتی اگر در حال حاضر مبتلا به‌گونه‌ای از ویروس HPV باشید باز هم می‌توانید از این واکسیناسیون بهره ببرید، زیرا واکسن گارداسیل ۹ می‌تواند از شما در برابر گونه‌های دیگر این ویروس که هنوز به آنها مبتلا نشده‌اید محافظت کند. ا

ما واکسن‌های HPV‌ نمی‌توانند عفونت HPV موجود را درمان کنند. این واکسن‌ها فقط می‌توانند از شما در برابر گونه‌های خاصی از این ویروس که هنوز در معرضشان قرار نگرفته‌اید محافظت نمایند.


آیا واکسن گارداسیل ۹ هیچ‌گونه خطر یا عارضه‌ای برای سلامتی دارد؟

 


در بسیاری از مطالعات معلوم شده که واکسن HPV‌ ایمن است. به‌طورکلی عوارض جانبی این واکسن معمولاً خفیف است.

شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن گارداسیل ۹ شامل درد، تورم یا قرمزی در ناحیه تزریق می‌شود.
گاهی بعد از تزریق ممکن است سرگیجه و بی‌حالی رخ بدهد؛ بنابراین توصیه می‌شود بعد از تزریق واکسن گارداسیل ۹، یک ربع بنشینید. سردرد، تهوع، استفراغ، خستگی و احساس ضعف نیز ممکن است روی بدهد.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان غذا و داروی آمریکا همچنان در حال مطالعه و کنترل این واکسن از نظر عوارض غیرمعمول یا شدید هستند.


آیا خانم‌هایی که واکسن گارداسیل ۹ را زده‌اند باز هم به تست‌های پاپ‌اسمیر نیاز دارند؟

 


بله واکسن گارداسیل ۹ قرار نیست جایگزین تست پاپ‌اسمیر بشود.

غربالگری‌های روتین برای سرطان دهانه رحم با پاپ‌اسمیر باید از سن ۲۱ سالگی شروع شود و همیشه بخشی لازم از مراقبت‌های پیشگیری‌کننده است.


آیا واکسن HPV‌ باعث سندرم گیلن‌باره، سندرم تاکی‌کاردی ارتوستاتیک وضعیتی یا سندرم خستگی مزمن می‌شود؟

 


شاید خبرهایی در رسانه‌ها دیده باشید که ادعا می‌کنند واکسن HPV باعث عوارض جدی می‌شود، از جمله:
. فلج یا سندرم گیلن‌باره (GBS)
. سندرم تاکی‌کاردی ارتوستاتیک وضعیتی (POTS)
. سندرم خستگی مزمن (CFS) یا آنسفالومیلیت میالژیک (ME)
. سندرم درد مزمن منطقه‌ای (CRPS)
. ناباروری یا یائسگی زودرس
. مرگ


همهٔ این ادعاها توسط محققان مستقل و همچنین سازمان‌هایی که واکسن‌ها را تأیید می‌کنند بررسی شده‌اند.

هیچ سند و شاهدی وجود ندارد که نشان بدهد واکسن HPV منجر به این عوارض می‌شود و نتایج مطالعات حاکی از ایمن بودن واکسن HPV هستند.

 

آیا واکسن‌های HPV ریسک لخته خون را افزایش می‌دهند؟

 


خیر، مطالعات علمی ارتباطی میان این واکسن‌ها و لخته‌شدن خون پیدا نکرده‌اند. لخته خون می‌تواند ناشی از عوامل گوناگونی باشد و برای هر کسی می‌تواند پیش بیاید. زدن واکسن HPV‌، ریسک تشکیل لخته خون را افزایش نمی‌دهد.


آیا واکسن‌های HPV‌ باعث ناباروری می‌شوند؟

 


خیر. هر چند این باور اشتباه توجه زیادی را در رسانه‌ها به خود جلب کرده است؛ اما کمیته مربوط به ایمنی واکسن در سازمان بهداشت جهانی مروری گسترده طبق شواهد علمی انجام داده و به این نتیجه رسیده که هیچ ارتباطی بین واکسن‌های HPV و ناباروری وجود ندارد.


آیا پاپ‌اسمیر و چکاپ‌های سالیانه کافی‌اند و نیازی به واکسیناسیون نیست؟

 


برنامه‌های غربالگری فقط می‌توانند سرطان دهانه رحم را شناسایی کنند، نه تمام بیماری‌هایی مرتبط با HPV.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۱ خرداد ۰۲ ، ۲۱:۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


«حلزون تراپی» شگرد جدید کلینیک‌های زیبایی

 

 

حلزون تراپی

حلزون تراپی‌یکی از عمل‌های زیبایی است که به تازگی مد شده و افراد برای زیبایی و جوان سازی پوستشان انجام می‌دهند، اما اینکه حلزون‌ها چگونه پرورش پیدا کردند و آیا ناقل بیماری‌هستند یا خیر هنوز مشخص نیست.

مزوتراپی، بوتاکس، لیفت، تزریق ژل و چربی و تراپی مو... از جمله عمل‌های زیبایی است که شاید در فضای مجازی یا در جمع دوستان به گوشتان خورده باشد، تب عمل‌های زیبایی در بین نوجوانان و جوانان به قدری زیاد شده که حتی برخی از افراد غیر متخصص هم با ورود به این حوزه تلاش می‌کنند جیبشان را پر پول کنند و با ابداع روش‌های جدید درمان و خدمات زیبایی مشتری بیشتری برای خود جذب کنند. یکی از این خدمات که به تازگی جای خود را در بین خدمات کلینیک‌های زیبایی باز کرده «حلزون تراپی» است! در این روش عجیب و غریب، حلزون تراپیست با قرار دادن حلزون‌ها روی پوست فرد متقاضی مدعی می‌شود که این کار منجر به شادابی پوست خواهد شد و حلزون قادر است برخی از بیماری‌های پوستی مانند لک و پیس و جای جوش، چین و چروک و... را درمان کند!

حلزون یک موجود نرم تن و لزج است که از خود ماده‌ای به نام کلاژن تولید می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده ترشح حلزون یکی از گران ترین مواد اولیه در صنعت آرایشی و بهداشتی مدرن است و قیمت هر کیلوگرم ترشح حلزون لیوفیلیزه از ۲۰ هزار تا ۴۰هزار دلار آمریکا متغیر است و در بازار به فروش می‌رسد. از این رو پرورش و فروش حلزون و ماده تولید شده از آن به یکی از پر طرفدار ترین و پرسود ترین مشاغل جهان نیز تبدیل شده است.

البته این درآمدزایی فقط به پرورش حلزون و فروش کلاژن تولید شده از آن ختم نشده و بسیاری از سودجویان برای کسب درآمدهای فضایی به انجام حلزون تراپی و فروش کرم‌ها و کلاژن‌های غیر بهداشتی و بدون مجوز روی آورده‌اند.

 

حلزون تراپی، تله‌ای که بوی پول می‌دهد

 

پوست یکی از حساس ترین اعضای بدن است و نیاز به مراقب بسیار دارد. استفاده از مواد و ترکیبات غیربهداشتی بر روی پوست می‌تواند منجر به عفونت، بیماری و مشکلات بسیاری بر روی پوست شود. حلزون تراپی یکی از عمل‌هایی است که افراد به اشتباه برای زیبایی و جوان سازی پوستشان انجام می‌دهند. یکی سری از مراکز زیبایی به عنوان کلینیک تخصصی حلزون تراپی در ایران وجود دارد که بدون مجوز و با مبالغ بالا حلزون درمانی انجام می‌دهند اما اینکه این حلزون‌ها چگونه پرورش پیدا کردند و اینکه آیا تا به حال روی پوست کسی گذاشته شده‌اند یا نه مشخص نیست.

دلیل انجام این عمل در افراد مشخص نیست. برخی‌ها بخاطر جذابیت بصری این عمل و همچنین تبلیغات پرزرق و برق تلویزیونی که برای حلزون تراپی ساخته می‌شود تمایل به انجام آن پیدا می‌کنند. برخی از افراد هم به دلیل حساسیت زیادی که به پوستشان دارند، گول مراکز حلزون تراپی را خورده و ترغیب به انجام این عمل می‌شوند. برخی از بلاگرها هم برای جذب دنبال کننده و تولید محتوا تن به راه رفتن یک موجود لزج بر روی صورتشان می‌دهند. البته این بلاگرها خواسته یا نا خواسته این عمل را تبلیغ می‌کنند.

 

حلزون مانند مسواک یک وسیله شخصی است

 

برخی از حلزون درمانگرها در کنار حلزون درمانی به آموزش این عمل هم می‌پردازند. یکی از حلزون تراپ‌ها می‌گوید:« هزینه آموزش حلزون‌تراپی نفری یک میلیون تومان است و در یک جلسه آموزشی حداقل ۱۰ نفر باید حضور داشته باشند.»

یکی از حلزون تراپ‌ها در شهرستان گلستان می‌گوید:«حلزون مانند مسواک است. هر فردی باید حلزون شخصی خودش را داشته باشد. زیرا می‌تواند بیماری‌های پوستی را از شخصی به شخص دیگر منتقل کند.»

آیا همه مراکز حلزون تراپی این قاعده‌ را رعایت می‌کنند؟

آیا حلزون تراپی پایه علمی دارد؟

در این رابطه با «دکتر رضا رباطی متخصص پوست و مو، استاد رشته پوست و ریاست مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی» به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

 

آیا حلزون تراپی، پایه علمی دارد؟

 

هرگونه درمانی چه در زمینه پوست و چه بیماری‌های دیگر باید دارای شواهد، مجوز و تأییدیه علمی باشد. ممکن است یک ترکیباتی در حلزون باشد که از نظر علمی و تحقیقاتی یک اثر کوچکی در پوست ایجاد کند اما اینکه از آن بتوان به عنوان درمان عمومی استفاده کرد تا کنون شواهد بالینی کاملی نداشته است. همچنین حلزون تراپی یا همان درمان با حلزون هیچ‌گونه پایه علمی ندارد و چون درمانی نیست، متخصصان پوست در ایران این عمل را تجویز نمی‌کنند.

در گذشته نه چندان دور افراد از زالو برای درمان استفاده می‌کردند. آیا می‌توان حلزون درمانی را همانند زالو درمانی به عنوان طب در نظر گرفت؟

ما از دوران بسیار قدیم تا کنون درمان با زالو را داشته‌ایم و توسط گذشتگان از آن استفاده می‌شد اما بازهم در حد تبلغات عمومی نیست. استفاده از زالو در درمان سنتی برخی از بیماری ‌ها شواهد بیشتری داشته است. اما حلزون درمانی دارای شواهد بسیاری محدودی است که نمی‌توان به آن تکیه کرد.

 

آقای دکتر! آیا مراکز حلزون تراپی در ایران دارای پزشک و مجوز درمانی هستند؟

 

در حال حاضر حلزون تراپی بیشتر در مراکز زیبایی و آرایشگاه‌ها به صورت غیرمجاز انجام می‌شود. زیرا پایه علمی ندارد و پزشک متخصص پوست و مو تن به انجام این‌کار نمی‌دهد. مراکز طبی و علمی معتبر و دارای مجوز در ایران عمل حلزون تراپی را انجام نمی‌دهند. من بعید می‌دانم در این مراکز پزشکی وجود داشته باشد. زیرا پایه‌های علمی این عمل زیبایی بسیار سست است.

 

چرا برخی از افراد تن به انجام این عمل می‌دهند؟

 

از آنجایی که حلزون درمانی پایه علمی ندارد ممکن است افراد به علت ظاهر جذاب و متفاوتی که این عمل دارد تن به انجام آن دهند. همچنین بسیاری‌ها بدون تحقیق صرفاً برای چشم و هم‌چشمی اجازه راه رفتن یک موجود لزج بر پوستشان را می‌دهند زیرا عموماً ظاهر این مراکز لوکس و فریبنده است.

برخی از افراد ادعا می‌کنند که حلزون درمانی را آموزش می‌دهند.

 

آیا آموزشگاه حلزون درمانی در ایران وجود دارد؟ یا شخصی اجازه آموزش این عمل را دارد؟

 

 

در ایران آموزش‌هایی که درباره طب و درمان است زیر نظر وزارت بهداشت انجام می‌شود. اگر شخصی یا آموزشگاهی بخواهد حلزون درمانی را آموزش دهد باید مجوز داشته باشد. در ایران مجوزی برای آموزش حلزون تراپی وجود ندارد که کسی آن را دریافت کرده باشد. بنابراین هرشخصی که به عنوان حلزون تراپ یا مربی حلزون تراپی قصد آموزش این عمل را داشته باشد بدون مجوز و پایه علمی اینکار را انجام می‌دهد. بهتر است افراد گول این اشخاص را نخورند. برخی از این آموزش‌های درمانی نیازمند دوره تحصیلی تخصص و فوق تخصص است و برخی دیگر از آموزش‌های مهارتی هم در چهارچوب، طبق قواعد خاص و توسط افراد متخصص می‌گیرد. مرکز رسمی در ایران که مجوز حلزون درمانی داشته باشد وجود ندارد.

 

حلزون، درمان‌گری که خود عامل بیماری است

 

به گفته یکی از حلزون تراپ‌ها «حلزون مانند مسواک است، ممکن است بیماری را از فردی به فرد دیگر منتقل کند»، آیا این ادعا صحیح است؟

بله. حلزون هنگامی که روی صورت و بدن انسان حرکت می‌کند می‌تواند بیماری‌های پوستی و ویروسی یک فرد را جذب کرده و به فرد دیگر منتقل کند. هروسیله‌ای بخواهد به صورت مشترک بین دو یا چند نفر مورد استفاده قرار بگیرد احتمال انتقال آلودگی به صورت میکروب یا ویروس را دارد. به عنوان مثال اگر فردی دارای ویروس زگیل باشد می‌تواند آن را به فرد دیگری منتقل کند. حالا اگر یک حلزون در مراکز حلزون تراپی بین یک یا چند نفر مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند بیماری‌ها را از فردی به فرد دیگر منتقل کند. برخی از موجودات خودشان عامل بیماری‌ هستند.

 

آیا حلزون می‌تواند بیماری‌های خود را به انسان منتقل کند؟

 

 

حلزون یک ارگانیسم زنده است و ممکن است هزار میکروب و آلودگی داشته باشد. هرموجود زنده‌ای می‌تواند هزاران میکروب داشته باشد. ممکن است که میکروب موجود در موجود زنده برای خودش مضر نباشد اما برای انسان مضر باشد. برای استفاده حلزون برای پوست آن حلزون باید بهداشتی باشد. برخی از مراکز ادعا می‌کنند که حلزون‌هایی که استفاده می‌کنند بهداشتی است. آیا گواهی برای اثبات این ادعایشان دارند؟ در حال حاضر هرنوع دارو که وارد بازار می‌شود باید مراحلی را طی کند و توسط مراکز و ارگان‌های مربوطه تأیید شود تا بتواند مجوز تولید و فروش بگیرد؛ آیا این حلزون‌های پرورش یافته این مراحل را طی کرده‌اند؟ آیا برای فروش مجوزی دارند؟ حلزونی که برای پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد باید کاملا در محیط تمیز، بهداشتی و استریل پرورش یافته باشد. هر نوع دارو و درمانی که بخواهد برای انسان مصرف شود باید مراحل تأیید سلامت و مراحل اثر بخشی را طی کند تا وزارت بهداشت اجازه پرورش و حلزون تراپی را به آن‌ها بدهند. بسیاری از تبلیغات تلوزیونی درباره کرم‌ها و صابون‌های حلزون یا تبلیغات حلزون تراپی صرفاً جنبه تجاری دارند.

درباره بیماری‌های موجود در حلزون و احتمال انتقال آن به انسان با «فردین حریری دامپزشک» به گفت‌وگو نشستیم.

 

آقای دکتر! آیا حلزون می‌تواند به انسان بیماری انتقال دهد؟

 

بله. احتمال انتقال بیماری از حلزون به انسان وجود دارد. همه حیوانات می‌توانند به انسان بیماری انتقال دهند حتی حیوانات خانگی. حلزون می‌تواند انگل‌ها و بیماری‌های متفاوتی داشته باشد و در ارتباط با انسان آن‌ها را انتقال دهد. انگل فاسیولا یکی از انگل‌های موجود در حلزون است. اگر فردی آب آلوده‌ای را که حلزون در آن زندگی کرده‌ است را بنوشد ممکن است انگل فاسیولا به بدنش وارد شود. همچنین اگر فرد دستش به حلزون و ترشحات آن آلوده باشد و بدون آنکه دست‌هایش را بشوید غذا بخورد انگل و آلودگی‌های موجود در حلزون به بدن انسان وارد می‌شود.

 

فاسیولا، انگلی که کبد انسان را می‌خورد

 

 

آیا انگل فاسیولا و بیماری‌های موجود در حلزون برای انسان خطرساز است؟

 

بله. عموماً این انگل وارد کبد شده و بافت کبد را می‌خورد. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که انگل فاسیولا توسط انسان خورده شده باشد. بیشتر کسانی که پرورش حلزون انجام می‌دهند یا در محیطی که حلزون در آنجا زیاد است زندگی می‌کنند به بیماری مبتلا می‌شوند.

 

اگر حلزون روی جسم انسان باشد می‌تواند انگل و بیماری‌ها را منتقل کند؟

 

اگر فقط روی پوست باشد خیر. اما ممکن حلزون روی جسم انسان آن انگل را دفع کند و آن فرد با دست نشسته غذا بخورد. یا به صورت ناخواسته به آن نقطه ای که حلزون ترشح داشته دست بزند و با همان دست چشم خود را بمالد یا زبان بزند انگل و بیماری منتقل شود. ‌همچنین چشم، بینی، دهان، مژه و دستگاه تناسلی نقاط ملتحمه بدن انسان محسوب می‌شوند. اگر حلزون روی بافت ملتحمه قرار گیرد به راحتی آلودگی و بیماری را به بدن انسان انتقال می‌دهد. هیچ پزشکی نمی‌تواند تضمین کند که حلزون استفاده شده بیماری انتقال ندهد.

 

یکی از بیماری‌هایی که حلزون به واسطه انگل‌های موجود در خود به انسان منتقل می‌کند به عنوان تب حلزون شناخته می‌شود که در نهایت ممکن است منجر به مرگ انسان شود. این بیماری در ایران بسیار کم است و اگر باشد در نواحی جلگه‌ای و در نقاط شمالی کشور وجود داشته باشد. البته وزارت بهداشت این بیماری راکنترل می‌کند.

 

اگرحلزون در شرایط استریل پرورش یافته باشد می‌تواند بیماری انتقال دهد یا خیر؟

 

اگر واقعاً حلزون در شرایط استریل پرورش یافته باشد و با هیچگونه انگل و آلودگی در تماس نبوده باشد نمی‌تواند بیماری انتقال دهد. اما آن فرد پرورش دهنده چگونه می‌خواهد این قضیه را کنترل کند؟ اگر حلزون در شرایط استریل پرورش پیدا کند نمی‌تواند بیماری را انتقال دهد اما فرد پرورش دهنده نمی‌تواند جلوی ابتلای حلزون به بیماری یا انگل را بگیرد. اینکار بسیار سخت و در مواردی نشدنی است. اگر یک حلزون بیمار باشد بقیه را هم آلوده خواهد کرد. آن پرورش دهنده چگونه می‌خواهد حلزون بیمار را از بقیه حلزون‌ها شناسایی کند؟ به احتمال زیاد افرادی که ادعا می‌کنند حلزون‌هایشان در شرایط استریل پرورش یافته‌اند دروغ می‌گویند.
منبع: فارس

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۴ خرداد ۰۲ ، ۱۲:۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

داروی ریتالین واقعا به یادگیری کمک می‌کند؟

 

قرص ریتالین

 

 

بیشتر افراد دوست دارند در زمان تحصیل بهترین نمره را بگیرند. طبیعی است که برای رسیدن به این هدف باید حسابی تلاش کرد و در طول ترم تحصیلی با برنامه‌ریزی درس خواند، اما در این میان عده‌ای هم هستند که می‌خواهند بدون تلاش مستمر، ره صدساله را یک‌شبه بپیمایند.

 به همین دلیل حجم زیادی از درس را در شب امتحان می‌خوانند و وقتی می‌بینند نداشتن وقت و تمرکز در شب به آنها چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد، سراغ راه‌های غیرمعقول می‌روند که یکی از این راه‌ها خوردن قرص ریتالین است که مشکلات زیادی را برای بدن به وجود می‌آورد.

 

می‌خواستم بیدار بمانم!

کسب نمره بالا و قبولی در امتحانات یکی از دغدغه‌های همیشگی دانش‌آموزان و دانشجویان است که در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند از نظر روانی، فشار زیادی را به فرد وارد کند یا اینکه او را به سمت کسب تجربه‌های نادرست هدایت کند. این موضوع معمولاً در بین دانشجویان بیش از دانش‌آموزان دیده می‌شود.

«سعید» دانشجوی یکی از دانشگاه‌های سطح بالا است. او تجربه مصرف ریتالین را دارد و می‌گوید: «چند ترم پیش باید در امتحان سختی قبول می‌شدم و این درس، پیش‌نیاز بسیاری از درس‌هایم بود و در طول ترم هم اصلاً کتاب را باز نکرده بودم و معمولاً در کلاس درس هم شرکت نمی‌کردم. استاد آن درس به‌سختی نمره می‌داد و حتماً باید قبل از امتحان، کتاب را تمام می‌کردم. مشکل من این بود که شب‌ها به‌شدت خوابم می‌گرفت، برای همین یکی از هم‌اتاقی‌هایم در خوابگاه، قرص ریتالین را برای بیدار ماندن به من توصیه کرد و به خیال خودم تصور می‌کردم این قرص در یادگیری معجزه می‌کند و من را به هدفم که قبولی در امتحان بود، می‌رساند.

شب بیدار ماندم و تقریباً توانستم کتاب را تمام کنم ولی زمانی که قصد داشتم به جلسه امتحان بروم دچار حالت تهوع و سردرد شدید شدم و آن‌قدر حالم بد شد که اصلاً نتوانستم در امتحان شرکت کنم، بعد از مراجعه به پزشک معلوم شد که بدنم نسبت به آن قرصی که دوستم به من داده بود، واکنش نشان داده است و حالت تهوع و سر درد مربوط به عوارض قرص بوده است.»

 

نگاهی به گذشته

 

ریتالین اولین بار در سال ۱۹۴۴ میلادی سنتز شد و در آن زمان به آن ام. پی. اچ (MPH) می‌گفتند که مخفف نام «متیل فنیدیت» است.

«دکتر بهروز مصلحی» پزشک و پژوهشگر می‌گوید: «این دارو در سال ۱۹۵۰ میلادی تغییراتی پیدا کرد و در سال ۱۹۵۴ میلادی روی انسان آزمایش شد. در سال ۱۹۵۷ میلادی، شرکت داروسازی «سیبا» بازاریابی داروی ام. پی. اچ را به‌عنوان ریتالین برای درمان خستگی مزمن، افسردگی، روان‌پریشی مرتبط با افسردگی، حمله خواب و برای جبران اثرات خواب‌آور داروهای دیگر، آغاز کرد و در سال ۱۹۶۰ میلادی ریتالین در ترکیب با داروهای تقویتی و بعضی از ویتامین‌ها به مدت کوتاهی تحت عنوان «ریتونیک» برای بهبود خلق‌وخو و حفظ نشاط به بازار عرضه شد. از سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون ریتالین به‌عنوان داروی مؤثر در درمان بیش فعالی و کم‌توجهی کودکان (ADHD)، روند رو به رشدی داشته و همواره مورد استفاده قرار گرفته است.

بین سال‌های ۱۹۹۱ میلادی تا سال ۱۹۹۹ میلادی فروش ریتالین در ایالات متحده آمریکا، ۵۰۰ درصد افزایش داشته و سازمان ملل متحده گزارش داده که ۸۵ درصد از تولید و مصرف کل ریتالین جهان در ایالات متحده امریکا است.»

 

سوءاستفاده از دارو

 

اگر داروها به شکل درست و زیر نظر متخصص مصرف شوند، برای بدن مشکل چندانی به وجود نمی‌آورند و می‌توانند در درمان بیماری‌ها مؤثر باشند.

دکتر مصلحی می‌گوید: «ریتالین به دلیل ایجاد شادی و سرخوشی، پتانسیل بالایی برای سوءمصرف دارد. قرص ریتالین به‌صورت خوراکی تولید می‌شود اما بعضی از افراد آن را پودر کرده و استنشاق می‌کنند یا در آب مقطر می‌ریزند و به‌صورت وریدی تزریق می‌کنند که بتوانند هر چه زودتر به آثار شادی‌آور آن دست پیدا کنند. گزارش‌های اولیه در مورد سوءاستفاده از ریتالین در کشور سوئد، به حذف این دارو از بازار سوئد در سال ۱۹۸۶ میلادی منجر شد.

افزایش چشمگیر ریتالین در نسخه‌ها در ایالات متحده امریکا در دهه اخیر، باعث افزایش سوءاستفاده از این دارو در جوانان و نوجوانان شده است. بارها گزارش شده کودکانی که برای آنها ریتالین تجویز شده، داروهای‌ آنها توسط برادر یا خواهر بزرگ‌ترشان یا حتی والدین‌شان به سرقت رفته و به فرد دیگری فروخته شده است یا اینکه آنها خودشان به‌صورت استنشاقی از ریتالین کودک، استفاده و آن را جایگزین مواد مخدر کرده‌اند.

ریتالین در بین دانشجویان به داروی بیداری معروف است، زیرا آنها در شب امتحان برای بیدار ماندن از آن استفاده می‌کنند. در یک نظرسنجی از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاهی در ایالات متحده امریکا مشخص شده که بیش از ۱۶ درصد آنها از ریتالین به‌عنوان داروی بیدار ماندن در شب امتحان استفاده کرده‌اند. متأسفانه در مورد آمار سوءمصرف ریتالین در کشورمان، اطلاع دقیقی در دست نیست.»

 

عوارض ناخوشایند

ریتالین دارویی است که هم در کوتاه‌مدت و هم در درازمدت می‌تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد.

دکتر مصلحی می‌گوید: «

عصبانیت،

ایجاد اختلالات خواب،

سرگیجه،

تهوع و استفراغ،

از دست دادن اشتها،

معده درد، اسهال،

سوزش معده،

خشکی دهان،

اسپاسم عضلات،

سردرد،

پرش غیرارادی بعضی از قسمت‌های بدن،

سوزن سوزن شدن دست و پا،

تپش قلب،

بی‌نظمی ضربان قلب،

تنگی نفس،

خستگی مفرط، ا

ختلال در سخن گفتن،

غش، ضعف و بی‌حالی، تشنج،

اختلال در بینایی و تاری دید،

تحریک‌پذیری زیاد،

توهم،

تیک‌های عصبی حرکتی و گفتاری،

بدبینی،

خلق‌وخوی غیرطبیعی و هیجان‌زدگی،

بی‌حسی،

درد یا حساسیت به گرما و سرما در ناحیه دست و پا،

تاول‌های پوستی، کهیر،

ورم دور چشم، صورت و لب‌ها،

خشونت صدا و

اختلال در بلع و گوارش از عوارض مصرف ریتالین است.»

 

مرگ و وابستگی در کمین جوانان

 

ریتالین جزو آن دسته از داروهایی است که می‌تواند فرد را به مصرف وابسته کند. دکتر مصلحی می‌گوید: «استفاده نادرست از ریتالین می‌تواند در برخی از افراد منجر به مرگ ناگهانی شود، همچنین سوءمصرف ریتالین در درازمدت منجر به ایجاد وابستگی شدید فیزیکی و عاطفی به این دارو می‌شود. افرادی که در درازمدت از ریتالین استفاده می‌کنند، می‌گویند که هرچند وقت یک‌بار مجبور می‌شوند برای اینکه به حالت‌های سرخوشی کاذب قبلی خود دست پیدا کنند، دوز دارو را بالا ببرند و با بالا بردن دوز دارو، خود را یک قدم به مرگ نزدیک‌تر می‌کنند.»

 

دانش‌آموزان در رقابت با دانشجویان

 

«دکتر سعید منتظر المهدی»، معاون اجتماعی ناجا در ۲۹ آبان ۱۳۹۳ در خبری که در روزنامه همشهری به چاپ رسیده بود، نسبت به رواج مصرف قرص ریتالین در بین دانش‌آموزان هشدار داد. دکتر منتظر المهدی در گفت‌وگو با همشهری تندرستی می‌گوید: «اگرچه در سالیان اخیر تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات از داروی ریتالین استفاده می‌کنند، اما خوشبختانه تعداد آنها بسیار اندک است  و این تعداد هم زمانی که متوجه آثار زیان‌بار دارو می‌شوند آن را سریعاً کنار می‌گذارند.

معمولاً دانشجویان و دانش‌آموزانی که خانواده آنها دارای تحصیلات عالی هستند از این دارو استفاده نمی‌کنند، زیرا خانواده این افراد آگاهی‌های لازم را به فرزندشان می-دهند. یک پژوهش در رابطه با دانش‌آموزان و دانشجویانی که تجربه استفاده از ریتالین را داشتند، انجام شد و این افراد دلایل مصرف ریتالین را کاهش نیاز به خواب برای مطالعه بیشتر، افزایش انگیزش یادگیری، افزایش دامنه توجه، افزایش شادابی، افزایش سطح فعالیت و هوشیاری عنوان کردند.

سپس از آنها پرسیده شد که آیا بعد از مصرف دارو به نتیجه دلخواه رسیدید و پاسخ اغلب این افراد در جواب به این سؤال، منفی بود.»

 

چه می‌توان کرد!؟

دکتر منتظر المهدی در رابطه با دلیل اصلی مصرف نادرست ریتالین و اینکه چه کاری باید برای مقابله با مصرف اشتباه این دارو انجام داد، چنین می‌گوید: «دلیل عمده گرایش به ریتالین در دانش‌آموزان و دانشجویان سوء ادراک و اطلاعات نادرست است. آنها نمی‌دانند که تمایل به یادگیری و انگیزش باید از درون ایجاد شود نه بر اثر یک محرک ناهنجار بیرونی، پس برای پیشگیری از استفاده باید در ابتدا، همه دانش‌آموزان و دانشجویان از آثار سوء این دارو آگاه شوند. راه‌های صحیح مطالعه، یادگیری و بهبود حافظه باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود. همچنین خانواده‌ها موظف هستند مانع مصرف فرزندشان شوند و از همه مهم‌تر داروخانه‌ها نباید این دارو را بدون نسخه در اختیار کسی قرار بدهند.»

 

نمای نزدیک‌

ریتالین همانند داروهای محرک دیگر مانند «کوکائین» و «آمفتامین»، اثر خود را با افزایش انتقال‌دهنده عصبی دوپامین که با بالا بردن لذت و قدرت همراه است، اعمال می‌کند، اما برعکس آمفتامین که باعث تحریک مغز و آزاد شدن دوپامین می‌شود، ریتالین با جلوگیری از بازجذب دوپامین، بالا رفتن میزان این انتقال‌دهنده عصبی را به همراه دارد.

یکی از نظریه‌هایی که باعث می‌شود ریتالین را برای درمان بیش‌فعالی و کم‌توجهی کودکان به کار ببرند، این است که معتقدند کودکان بیش‌فعال در حمل، انتقال و بازجذب دوپامین مشکل دارند. هنگامی که ریتالین به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود به‌آرامی در طول یک تا دو ساعت سطح دوپامین خون را افزایش می‌دهد، در حالی که کوکائین که به‌صورت استنشاقی یا تزریقی استفاده می‌شود در کمتر از چند ثانیه سطح دوپامین خون را بالا می‌برد.

این دارو (ریتالین) در قالب قرص ۱۰ میلی‌گرمی و با نام‌های تجاری مختلفی به فروش می‌رسد.

ریتالین (Ritalin)،  

ریتالین اس. آر (Ritalin SR)،

ریتالین ال. آ (Ritalin LA)،

مسدیت (Methidate)،

 استیمدیت (Stimdate)،

کانسرتا (Concerta)،

متدیت (Metadate)،

مسلین (Methylin)، مسلین یی. آر (Methylin ER) و 

کوئیلیونت ایکس آر (Quillivant XR)

نام‌های تجاری این دارو هستند و والدین با دانستن نام‌های این دارو، می‌توانند مانع از مصرف فرزندشان شوند. چنانچه در خانواده‌ای کودک بیش‌فعال وجود داشته و پزشک مصرف ریتالین را تجویز کرده باشد، والدین باید نسبت به نگهداری قرص دقت بیشتری کنند که فرزند یا فرزندان دیگرشان به دلیل عدم آگاهی از این قرص استفاده نابه‌جا نکنند.

 
منبع: همشهری آنلاین

 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید


 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۳ خرداد ۰۲ ، ۱۲:۰۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر