تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری |  ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل شامل : پزشک عمومی و متخصص |تزریقات وپانسمان |کپسول اکسیزن |تخت|تشک مواج |گلوکومتر|عصا| واکرو کلیه لوازم مصرفی و غیر مصرفی... |مدیریت زخم های دیابتی و بستر| بخیه کردن و کشیدن بخیه |سونداژ مثانه ومجاری ادرار| NG Tube ||مراقبت از بیمار درمنزل وبیمارستان |گرفتن نمونه خون و ازمایش کرونا و ارسال به ازمایشگاه- تلفن هماهنگی 09132867163 و 09338726683

۱۰ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

۶ آنتی بیوتیک خانگی قوی

 

 

انتی بیوتیک های خانگی قوی


آنتی بیوتیگ خانگی شاید به اندازه‌‌ی سرعت یک آنتی بیوتیک صنعتی نتواند عفونت باکتریایی یا ویروسی را درمان کند. اما خطرات کمتری برای بدن دارد.

 وقتی برای درمان یک بیماری مثل سرماخوردگی انواع دارو و قرص آنتی بیوتیک را مصرف می‌کنید، سیستم ایمنی بدن به مرور زمان در برابر این داروها مقاوم می‌شود. به طوری که بعدها ممکن است در برابر بیماری‌های کشنده‌ای مثل کرونا نتواند مقاومت کند. بنابراین برای درمان برخی از بیماری‌های عفونی مثل آنفلوآنزا و سرماخوردگی بهتر است مسکن گیاهی برای بدن درد مصرف کنید.

در ادامه به چندی نوع از این داروهای طبیعی می‌پردازیم.

 

عسل 

 

 

عسل طبیعی یکی از قدیمی‌ترین آنتی بیوتیک‌ها شناخته شده است. به طوری که اگر به دوران باستان برویم، طبیبان آن زمان برای درمان زخم‌ها و بیماری‌های عفونی از عسل استفاده می‌کردند. مصریان باستان این ماده‌ی خوراکی را به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و محافظ پوست می‌دانستند.

عسل با داشتن پراکسید هیدروژن، دارای خواص ضد باکتریایی است. همچنین به دلیل داشتن قند بالا از رشد برخی از باکتری‌های مضر در بدن پیشگیری می‌کند.

علاوه بر این، عسل سطح pH پایینی دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا رطوبت از باکتری‌ها دور شود. در حالی که باکتری‌ها در محیط مرطوب سریع‌تر رشد می‌کند. برای درمان زخم‌ها بهتر است عسل طبیعی را روی ناحیه‌ی مورد نظر بمانید. برای درمان سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا هم می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل را درون یک فنجان آب گرم و یا دمنوش آویشن ترکیب کنید.

 

عصاره‌ی سیر 

 

 

یکی دیگر از آنتی بیوتیک های خانگی سیر است که قطعاً با خاصیت ضدمیکروبی آن آشنایی دارید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ بر روی سیر انجام شد که نشان داد مصرف عصاره‌ی سیر بدن را در برابر عفونت مقاوم می‌کند. طرز تهیه آنتی بیوتیک خانگی به این صورت است که باید عصاره‌ی این ماده‌ی خوراکی را بکوبید و سپس شیره‌ی آن را بگیرید. این عصاره را با همان مقدار روغن زیتون ترکیب کنید.

البته در مصرف سیر نباید زیاده روی کنید. زیرا باعث خونریزی داخلی می‌شود. اگر داروهای رقیق کننده خون می‌کنید، قبل از استفاده از سیر به عنوان آنتی بیوتیک، با پزشک معالج خود مشورت کنید. مصرف زیاد سیر می‌تواند اثرات این دارو را از بین ببرد.

 

روغن آویشن 

 

 

یک آنتی بیوتیک خانگی که می‌تواند برای درمان بیماری‌های عفونی ساده استفاده شود، آویشن است. این گیاه قدرت فوق‌العاده‌ای در مقابله با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی دارد. جالب است بدانید در صنعت تولید شوینده‌های خانگی از اسانس آویشن استفاده می‌شود. حتی روغن این گیاه هم در برابر عوامل باکتریایی مقاوم است.

در مطالعاتی که بر روی اسانس آویشن صورت گرفت، مشخص شد که برای از بین بردن بیش از ۱۲۰ نوع باکتری مضر قابل استفاده است. حتی گفته می‌شود روغن این گیاه در کشتن باکتری‌ها نسبت به اسانس اسطوخودوس قوی‌تر عمل می‌کند.

البته نباید روغن اسانس این گیاه را به صورت خوراکی مصرف کنید. اسانس و روغن آویشن فقط برای استفاده خارجی است. شما نباید روغن آویشن را از طریق دهان مصرف کنید. برای تهیه آنتی بیوتیک خانگی باید روغن آویشن را با یک روغن دیگر (زیتون و نارگیل) به مقدار مساوی ترکیب کنید.

این کار در ابتدا باعث سوزش محل زخم می‌شود. سپس آن را بهبود می‌دهد و از بروز عفونت پیشگیری می‌کند. افرادی که فشارخون بالایی دارند و یا به پرکاری تیروئید مبتلا هستند، نباید از اسانس آویشن استفاده کنند.

 

زنجبیل

 

 

جامعه‌ی علمی زنجبیل را به عنوان یک آنتی‌بیوتیک خانگی می‌شناسد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ بر روی این گیاه صورت گرفت که نشان داد زنجبیل قدرت فوق‌العاده‌ای در مقابله با انواع باکتری‌ها دارد. البته در کنار درمان عفونت، به کاهش قندخون، درمان تهوع و صرع هم کمک می‌کند.

 

عصاره‌ی گل میخک

 

 

یکی دیگر از انواع آنتی بیوتیک های خانگی عصاره‌ی گل میخک است. این گیاه در زمان‌های گذشته نیز برای درمان عفونت و درمان درد دندان نیز استفاده می‌شده است. اکنون در دندانپزشکی از داروهایی استفاده می‌شود که حاوی عصاره‌ی گل میخک هستند. عصاره‌ی این گیاه در برابر انواع عفونت‌های باکتری‌هایی از جمله E. coli مؤثر است.

برای تهیه آنتی بیوتیک مورد نظر باید عصاره‌ی آن را روی زخم قرار دهید. با تکرار این کار، از عفونت زخم و التهاب روی پوست جلوگیری می‌شود.

 

پرتقال

 

 

بسیاری پرتقال را به عنوان یک آنتی بیوتیک خانگی به حساب می‌آورند. این میوه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. همچنین پرتقال خاصیت ضدالتهابی دارد. به دلیل وجود ویتامین C در این میوه، سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود.

 

نکته‌ی مهم 

آنچه به عنوان آنتی‌بیوتیک خانگی به شما معرفی کردیم، باید به اندازه و درست مصرف شوند تا از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی پیشگیری کنند. زیاده‌روی در مصرف آن‌ها خطرات دیگری را به دنبال دارد. پس به صرف طبیعی بودن زیاده‌روی نکنید.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۳۱ مرداد ۰۱ ، ۲۰:۵۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


اگر آب خیار بنوشید این اتفاقات در بدن شما می افتد

اب خیار


آب خیار می‌تواند بدن شما را آبرسانی نموده و به سلامت کلی آن کمک کند، بنابراین اگر خیلی اهل نوشیدن آب نیستید می‌توانید در زمان تشنگی به سراغ آب خیار بروید. در این مطلب تصمیم داریم شما را با ۸ دلیلی که نشان می‌دهد باید آب خیار را بنوشید آشنا کنیم.

 

 خیار با داشتن درصد بالایی آب از آن دسته میوه‌هایی است که خوردن آن خالی از لطف نیست. بدن ما به آب زیادی احتیاج دارد و به همین دلیل هم روزانه باید چیزی در حدود ۸ تا ۱۰ لیوان آب نوشید، اما شاید بسیاری از افراد نتوانند این میزان از آب را در طی روز بنوشند، به همین دلیل هم میوه‌هایی که تاحدودی آب موردنیاز بدن شما را تامین می‌کنند می‌توانند به کمکتان بیایند، پس برای کسانی که در طی روز به میزان کافی آب نمی‌نوشند خبر خوبی داریم: شما می‌توانید نوشیدنی ویتامین‌دار مخصوص به خود را درست کنید!

 

1-آب خیار بدن شما را آبرسانی می‌کند

 


آبرسانی در بدن تاحدودی می‌تواند برای حفظ سلامت سلول‌های شما لازم باشد. کمبود آب بدن می‌تواند مشکلات زیادی اعم از خشکی دهان، خستگی، تشنگی، کاهش میزان ادرار، سردرد، یبوست، داشتن پوست خشک، سرگیجه، تپش قلب، تنفس سریع و… را برای افراد به وجود آورد، به همین دلیل هم جای تعجب نیست اگر لازم باشد برای حفظ سلامتی بدن خود میزان زیادی از آب را وارد بدنتان کنید.

 

این رطوبت و آب لازم در بدن شما کمک می‌کند تا سموم راحت‌تر از بین بروند و وزنتان نیز در تعادل باقی بماند، به علاوه آنکه در حفظ و تقویت سیستم قلبی و عروقی‌تان نیز بسیار تاثیرگذار است، به همین دلیل هم زمانی که آبرسانی بدن شما به میزان کافی صورت بگیرد قاعدتاً احساس خواهید کرد که انرژی بیشتری دارید و اعضای بدنتان نیز راحت‌تر عمل می‌کنند. شما می‌توانید با طعم دادن به آب خیار، آن را به طور منظم بنوشید و رطوبت موردنیاز بدن خود را تامین کنید.

 

2-آب خیار در تامین مواد معدنی و ویتامین بدن تاثیرگذار است

 


در اینکه نوشیدن آب و رطوبت‌رسانی کافی در بدن شما موضوعی حیاتی است شکی نخواهد بود، اما کاملاً مشخص است که رطوبت‌رسانیِ صرف نمی‌تواند ویتامین‌های ضروری بدن شما را تامین کند. در این میان آب خیار می‌تواند تاحدودی این مسئولیت را نیز بر عهده بگیرد. خیار منبع خوبی از ویتامین k است و علاوه بر آن دارای پتاسیم، فسفر، ویتامین c، مس، منگنز، ویتامین b۱، منیزیم و… نیز هست.

 

دستورالعمل‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند در مصرف و نوشیدن آب خیار به شما کمک کند تا بتوانید ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای بدن خود را تامین نمایید. نوشیدن آب خیار و یا میوه‌های مشابهی که این میزان تاثیرگذاری را در بدن شما دارند به مراتب از آبمیوه‌هایی غیرطبیعی که به صورت مکمل مصرف می‌شوند بهتر و مفیدتر هستند.

 

3-آب خیار به مهار اشتهای شما کمک می‌کند

 


خوردن غذای زیاد در زمانی که گرسنه نیستید می‌تواند به صورت ناخواسته باعث افزایش وزن، خستگی و حفظ الگو‌های ناسالم و نامنظم غذایی شود، به همین دلیل نیز شما می‌توانید با کمک یک لیوان آب خیار قبل از وعده‌های غذایی‌تان این موضوع را به تعادل برسانید.

 

آب خیار می‌تواند در مهار اشتهای شما به کمکتان بیاید تا بتوانید وعده‌های غذایی‌تان را به شکل متناسبی صرف کنید. معمولاً گفته می‌شود که اجتناب از خوردن غذا در زمانی که گرسنه نیستید به همراه آبرسانی منظم به بدن می‌تواند در حفظ وزن و انرژی بدن شما به کمکتان بیاید.

 

4-آب خیار پوست شما را تسکین می‌دهد

 


تقریباً همه خانم‌ها مدت‌هاست که از میوه خیار به صورت موضعی و یا به شکل انواع ماسک‌های صورت استفاده می‌کنند. با این حال خوردن خیار و نوشیدن آب آن نیز خالی از لطف نخواهد بود. نوشیدن آب خیار می‌تواند پوست شما را جوان، صاف و درخشان‌تر کند. وقتی آب خیار را می‌نوشید علاوه بر آنکه تامین رطوبت را با درصد بالایی افزایش می‌دهید می‌توانید از سیلیکای موجود در آن نیز بهره‌مند شوید، بنابراین می‌توان گفت که نوشیدن آب خیار در از بین بردن جای لک، زخم، آکنه و… از روی پوست شما بسیار موثر خواهد بود.

 

امروزه اهمیت سیلیکا برای حفظ سلامت پوست به وفور مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. تا جایی که این تحقیقات نشان می‌دهند خانم‌هایی که از مکمل‌های سیلیکا استفاده می‌کنند از پوستی نرم‌تر و رطوبت بالاتری برخوردار هستند. این میزان از سیلیکای موردنیاز برای پوست شما را آب خیار می‌تواند تامین کند.

 

5-آب خیار فشار خون شما را کاهش می‌دهد

 


فشار خون متعادل و مناسب می‌تواند از بروز سکته مغزی، سکته قلبی، بیماری‌های کلیوی و… جلوگیری کند. نوشیدن آب خیار هم به دلیل داشتن پتاسیم می‌تواند در حفظ فشار خون به شما کمک نماید. باید گفت که آب خیار در حفظ و کنترل وزن شما اثر می‌گذارد که همین موضوع هم برای حفظ فشار خون در میزان متعادل آن بسیار ضروری است.

 

6-آب خیار به ماهیچه‌های شما کمک می‌کند

 


برای آنکه عضله‌های قدرتمندی داشته باشید فقط لازم نیست که یک بدنساز و یا ورزشکار حرفه‌ای باشید. طبیعی است که قوی نگه داشتن عضلات بدن، سلامت مفاصل، سوخت و ساز مناسب بدن، خواب کافی و… مسائل بسیار مهمی در سلامت شما هستند که شاید در شرایط مختلفی از زندگی کمتر به آن‌ها توجه شود. وقتی سن شما به مرور بالاتر می‌رود باید به دنبال فعالیت‌هایی عضله‌سازی به صورت تمرین‌های مختلف باشید.

در این میان نوشیدن آب خیار نیز می‌تواند به کمک شما بیاید. سیلیکای موجود در آب خیار علاوه بر سالم نگه داشتن پوستتان می‌تواند به سلامت بافت‌های ماهیچه‌ای شما نیز کمک کند. نوشیدن منظم آب خیار به صورت روزانه در بهبودی عضلات، آبرسانی به بدن بعد از ورزش و حفظ سلامت جشمانی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 

7-آب خیار پر از خواص آنتی‌اکسیدانی و سم‌زدایی است

 


آب خیار منبع فوق‌العاده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌هاست و می‌تواند به بدن شما در مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کند؛ بنابراین با نوشیدن منظم آب خیار به طور روزانه می‌توانید از شر سمومی که به شکل ناخواسته وارد بدنتان می‌شوند خلاص گردید.

 

با وجود تصور غلط بسیاری از مردم، سم‌زدایی عملی یکباره نیست و شاید به سادگی نیز صورت نگیرد، به همین دلیل هم به صورت متوالی و یا شاید روزانه در بدن شما اتفاق می‌افتد، در نتیجه لازم است که بدن شما هرروز تصفیه شده و از غذا‌های سمی دوری کند. به تمامی این مسائل، باید در معرض سموم محیطی قرار گرفتن، آن هم به صورت روزانه را نیز اضافه کرد، به همین دلیل است که باید تا جای ممکن به صورت مداوم به تقویت سم‌زدایی بدن خود توجه کافی را داشته باشید. یک فرآیند سم‌زدایی منظم و ملایم می‌تواند کلید سلامتی طولانی مدت شما باشد که نوشیدن آب خیار در این فرآیند بی‌تاثیر نخواهد بود.

 

8-آب خیار خاصیت ضد سرطانی دارد

 


حفظ رژیم غذایی سالم، متعادل و کامل می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان تاثیرگذار باشد. خیار با داشتن آنتی‌اکسیدان، ویتامین c و هم‌چنین فلاونوئید‌های آنتی‌اکسیدانی از جمله کوئرستین، لوتولین و کائمپرفرول و… می‌تواند با بروز بیماری سرطان مقابله کند. درست است که این میوه به تنهایی در درمان بیماری سرطان موثر نیست، اما به دلیل تامین مواد معدنی، رطوبت، آنتی‌اکسیدان و… در بدن شما می‌تواند یک رژیم غذایی سالم و به دور از سرطان را برایتان فراهم آورد، بنابراین اضافه کردن آب خیار به رژیم غذایی، تاثیر زیادی در جلوگیری از ابتلا به سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر خواهد داشت.
منبع: برنا
 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۳۱ مرداد ۰۱ ، ۱۷:۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


جزییات کامل علائم هفته به هفته بارداری

 

 

بارداری


به دلیل تغییرات هورمونی، دوران بارداری می‌تواند با طیف وسیعی از علائم همراه باشد. بعضی از زنان تعداد زیادی از این علائم را تجربه می‌کنند، در حالی که سایرین ممکن است فقط با چند مورد آن مواجه شوند. اگر می‌خواهید بدانید که چه زمانی علائم بارداری مشخص میشود و هر هفته در بدن خود شاهد چه تغییراتی خواهید بود، این مطلب را تا انتها بخوانید.

،به دلیل تغییرات هورمونی، دوران بارداری می‌تواند با طیف وسیعی از علائم همراه باشد. بعضی از زنان تعداد زیادی از این علائم را تجربه می‌کنند، در حالی که سایرین ممکن است فقط با چند مورد آن مواجه 

 

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود؟

 


علائم اولیه‌ی بارداری می‌تواند گیج‌کننده باشد، چون شبیه‌ی همان علائمی است که زنان در طول چرخه‌ی قاعدگی و قبل از پریود تجربه می‌کنند. به همین دلیل، بسیاری از زنان ممکن است علائم مربوط به بارداری را تشخیص ندهند.

شایع‌ترین علامت اولیه‌ی بارداری عقب افتادن پریود است. با این حال، احتمال مشاهده‌ی علائم بارداری قبل از پریود هم وجود دارد. بعضی از زنان قبل از عقب افتادن پریود و درست چند روز بعد از لقاح به علائمی مانند حساس شدن سینه‌ها یا افزایش حس بویایی پی می‌برند، اما سایرین ممکن است تا زمانی که پریودشان عقب نیفتد متوجه‌ی چیزی نشوند.

سونوگرافی بهترین راه برای تشخیص تعداد جنین‌ها است. چراکه علائم بارداری دوقلو یا چندقلو با بارداری‌ تک‌قلو تفاوت چندانی ندارد و فقط ممکن است شدت آن در بعضی افراد بیشتر باشد.

 

شایع‌ترین علائم بارداری چیست؟

 


علائم و نشانه‌های کلاسیک بارداری شامل موارد زیر می‌شود:

عقب افتادن پریود (در صورتی که چرخه‌ی قاعدگی شما منظم باشد)
تورم و حساس شدن سینه‌ها
حالت تهوع (با یا بدون استفراغ) که می‌تواند در هر زمانی از روز یا شب رخ دهد
افزایش ادرار
خستگی

 


سایر علائمی که ممکن است در دوران بارداری تجربه کنید عبارتند از:

 

بدخلقی
نفخ
لکه‌بینی خفیف که به آن خونریزی لانه‌گزینی می‌گویند و تقریباً ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح رخ می‌دهد
کرامپ یا گرفتگی خفیف عضلات رحم
یبوست
تغییر حس چشایی و بویایی و بیزاری از غذا
گرفتگی بینی

بیشتر این علائم فقط به بارداری اختصاص ندارند و ممکن است در اثر عوامل دیگر هم رخ دهند. اگر در موعد مقرر پریود نشدید یا بعضی از علائم فوق را تجربه کردید، تست بارداری خانگی انجام دهید یا با پزشک مشورت کنید. چنانچه تست خانگی شما مثبت بود، برای تأیید نتیجه‌ی آن به پزشک مراجعه کنید.

 

علائم بارداری پنهان

 


گاهی اوقات، زنان در سه‌ ماهه‌ی سوم یا هنگام زایمان متوجه‌ی باردار بودن خود می‌شوند. این وضعیت که بارداری پنهان نام دارد به دلایل مختلف رخ می‌دهد، از جمله: پایین بودن هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) که باعث می‌شود تست‌های آزمایشگاهی موفق به تشخیص آن نشوند، فقدان علائم معمول بارداری و موارد دیگر. معمولاً این زنان هیچ علامتی ندارند یا به دلیل خفیف بودن علائم آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

 

علائم بارداری پسر و علائم بارداری دختر

 


بر اساس تحقیقات، بعضی عوامل روی شانس پسردار شدن یا دختردار شدن تأثیر می‌گذارند یا با توجه به یک سری نشانه‌های ظاهری می‌توان به جنسیت جنین پی برد. به‌عنوان مثال باردار شدن در تابستان، افزایش وزن بیشتر در دوران بارداری و ابتلا به دیابت بارداری با جنین پسر و تهوع شدید صبحگاهی و داشتن شغل پراسترس با جنین دختر مرتبط است. همچنین اگر سن مادر بالای ۳۵ سال و سن پدر بالای ۴۰ سال باشد، احتمال دختردار شدن آن‌ها بیشتر است.

پیش‌بینی جنسیت جنین هیجان‌انگیز است، اما به یاد داشته باشید که در این زمینه تحقیقات کمی انجام شده و بیشتر ادعاها مبتنی بر واقعیت نیستند. بهترین راه این است که بین هفته‌ی ۱۸ تا ۲۰ بارداری از طریق سونوگرافی جنسیت فرزندتان را تشخیص دهید.

 

علائم هفته به هفته بارداری

 

 

برای اینکه بدانید در هر هفته از بارداری باید انتظار چه نوع علائم و تغییراتی را داشته باشید، از راهنمای زیر کمک بگیرید. با این حال اگر بارداری شما دقیقاً طبق این فهرست پیش نرفت، نگران نباشید. بارداری مانند زندگی غیرقابل پیش‌بینی است و هر زنی می‌تواند علائم آن را به شکل متفاوتی تجربه کند.

 

هفته‌ی ۱

 


با توجه به اینکه پزشکان تاریخ زایمان را از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می‌کنند، هفته‌ی اول بارداری از اولین روز آخرین پریودی که قبل از بارداری داشته‌اید شروع می‌شود، یعنی زمانی که شما هنوز باردار نیستید. بنابراین، علائم بارداری در هفته اول مشاهده نمی‌شوند و در این زمان شما علائم معمول قاعدگی از جمله خونریزی، درد سینه، نوسانات خلقی و… را تجربه می‌کنید.

 

هفته‌ی ۲

 


معمولاً تخمک‌گذاری در هفته‌ی دوم اتفاق می‌افتد که طی آن تخمک بالغ آزادشده از تخمدان به لوله‌ی فالوپ (لوله‌ی رحم) می‌رود تا در صورت وجود اسپرم لقاح انجام شود. بنابراین، علائم بارداری هفته دوم همان علائم تخمک‌گذاری است که می‌تواند شامل درد زیر شکم، حساس شدن سینه‌ها، ترشحات شبیه‌ی سفیده‌ی تخم‌مرغ و افزایش دمای بدن باشد.

 

هفته‌ی ۳

 


در هفته‌ی سوم، تخمک بارورشده در دیواره‌ی رحم لانه‌گزینی می‌کند. در این زمان بعضی از افراد کرامپ شکمی خفیف یا لکه‌بینی را تجربه می‌کنند که به آن «خونریزی لانه‌گزینی» می‌گویند. اگر خونریزی شدید بود یا احساس درد داشتید، با پزشک تماس بگیرید؛ چراکه این‌ها می‌توانند از علائم بارداری خارج از رحم باشند.

 

هفته‌ی ۴

 


تست بارداری خانگی می‌تواند در اوایل این هفته مثبت شود. همچنین ممکن است حساسیت سینه‌ها که یکی از اولین علائم بارداری در ماه اول است، استفاده از سوتین را برای شما سخت‌ کند. بعضی از زنان هم علائم دیگری مانند افزایش حس بویایی یا چشایی، خستگی، یبوست، نفخ و نوسانات خلقی را تجربه می‌کنند. اگر هیچ‌کدام از این علائم را ندارید، نگران نباشید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا آن‌ها ظاهر شوند.

 

هفته‌ی ۵

 


با شروع هفته‌ی پنجم، نوسانات خلقی ناشی از هورمون‌ها می‌تواند احساسات شما را تحت تأثیر قرار دهد؛ به طوری که ممکن است احساسات‌تان بدون هیچ دلیل مشخصی از خوشحالی به افسردگی یا عصبانیت تغییر کند. در بعضی از زنان سایر علائم اولیه‌ی بارداری مانند خستگی، حساس شدن سینه‌ها و حالت تهوع در همین زمان شروع می‌شوند.

 

هفته‌ی ۶

 


هفته‌ی ۶ می‌تواند یکی از ترسناک‌ترین علائم بارداری، یعنی تهوع صبحگاهی، را به همراه داشته باشد. البته، گروهی از زنان در هفته‌‌های بعدی به این عارضه دچار می‌شوند و بعضی از افراد هم اصلاً آن را تجربه نمی‌کنند.

تهوع صبحگاهی ممکن است تا سه‌ ماهه‌ی دوم ادامه داشته باشد؛ بنابراین بهتر است راه‌های مقابله با آن را بیاموزید، مانند خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر، مصرف زنجبیل، استفاده از مچ‌بندهای طب فشاری و پرهیز از مصرف غذاهای محرک.

 

هفته‌ی ۷

 


تکرر ادرار هم یکی از اولین علائم بارداری زنان است که چند عامل مختلف در ایجاد آن نقش دارند: افزایش هورمون hCG، افزایش مایعات بدن، افزایش فعالیت کلیه‌ها برای دفع مواد زائد و فشاری که رحم روی مثانه وارد می‌کند.

 

هفته‌ی ۸

 


در این هفته ممکن است شدت علائم بارداری یعنی حالت تهوع، حساس شدن سینه‌ها، خستگی، تکرر ادرار، نوسانات خلقی، نفخ و… بیشتر ‌شود. افزایش بزاق دهان از علائم غیرمعمولی است که گاهی اوقات تا پایان سه ماهه‌ی اول ادامه می‌یابد. سردرد هم از سایر مشکلاتی است که بعضی از زنان به دلیل تغییرات هورمونی تجربه می‌کنند.

 

هفته‌ی ۹

 


هورمون‌های بارداری می‌توانند سرعت حرکات روده‌ را کاهش دهند. به همین دلیل، بسیاری از زنان علاوه بر حالت تهوع علائم دیگری مثل یبوست و وجود گاز اضافی در دستگاه‌ی گوارش را تجربه می‌کنند. اگر یبوست از علائم بارداری شما است و باعث آزارتان می‌شود، با پزشک در مورد استفاده از نرم‌کننده‌های مدفوع صحبت کنید.

 

هفته‌ی ۱۰

 


علائم بارداری از روی چهره هم قابل تشخیص است. چون افزایش حجم خون و افزایش فعالیت غدد چربی پوست باعث براق‌تر شدن پوست می‌شود و به همین دلیل بعضی از افراد در سه ماهه‌ی اول «درخشش بارداری» را تجربه می‌کنند.

همچنین به دلیل تغییرات هورمونی جوش صورت از علائم بارداری محسوب می‌شود و بسیاری از زنان را درگیر می‌کند. علاوه بر این، در این مرحله ممکن است متوجه شوید که سینه‌ها و شکم شما هر هفته بزرگ‌تر می‌شوند.

 

هفته‌ی ۱۱

 


رشد جنین به احساس درد در اطراف شکم منجر می‌شود. درد لیگمان گرد یا رباط گرد، دردی شبیه‌ی سیخ زدن است که در پایین شکم و کشاله‌ی ران احساس می‌شود.

در این مرحله از بارداری ممکن است متوجه‌ی ترشحات شفاف یا شیری رنگ (معروف به لکوره) در لباس زیر خود شوید که نشان می‌دهد بدن شما به‌طور طبیعی در حال پاکسازی باکتری‌ها است.

 

هفته‌ی ۱۲

 


حجم خون در دوران بارداری حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و به همین دلیل عروق خونی پوست، به‌ویژه در افرادی که پوست روشن دارند، راحت‌تر دیده می‌شوند.

 

هفته‌ی ۱۳

 


با نزدیک شدن به پایان سه ماهه‌ی اول، بسیاری از علائم اولیه‌ی بارداری فروکش می‌کنند. با این حال، ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی و کاهش فشار خون در طول روز احساس سرگیجه داشته باشید. برای کنترل سرگیجه، سرتان را بین زانوها قرار دهید و نفس عمیق بکشید و به‌طور ناگهانی از جای خود بلند نشوید.

 

هفته‌ی ۱۴

 


اکنون شما در سه ماهه‌ی دوم بارداری هستید که اکثر افراد آن را آسان‌ترین مرحله‌ی بارداری می‌دانند. از علائم این دوران می‌توان به افزایش اشتها، بهبود سطح انرژی و میل جنسی بیشتر اشاره کرد. اگر احساس خوبی دارید، با مشورت پزشک از این شرایط برای شروع فعالیت بدنی و آماده کردن خانه برای ورود نوزاد استفاده کنید.

 

هفته‌ی ۱۵

 


سه ماهه‌ی دوم بارداری هم می‌تواند با چند علامت عجیب همراه باشد. به‌عنوان مثال، ممکن است گرفتگی بینی (به دلیل افزایش خون در غشاهای مخاطی)، گرفتگی عضلات پا و افزایش حساسیت لثه‌ها را تجربه کنید.

 

هفته‌ی ۱۶

 


حدود ۹۰ درصد زنان باردار تیره شدن پوست اطراف نوک سینه‌ها، قسمت داخلی ران، زیر بغل و ناف را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات هم تیرگی به گونه‌ها و بینی کشیده می‌شود، به‌خصوص اگر پوست شما تیره باشد.

هفته‌ی ۱۷

 


به دلیل تغییرات هورمونی، کمردرد یکی از شایع‌ترین علائم بارداری محسوب می‌شود. همچنین ممکن است مادر نسبت به قبل فراموش‌کارتر شود. بسیاری از زنان بین هفته‌ی ۱۶ تا ۲۵ بارداری برای اولین بار لگد زدن جنین را احساس می‌کنند.

 

هفته‌ی ۱۸

 


احتمالاً بارداری شما به دلیل بزرگ شدن شکم مشهودتر شده و سینه‌هایتان شروع به بزرگ شدن کرده‌اند تا برای تولید شیر آماده شوند. شما باید این انتظار را داشته باشید که تا زمان زایمان به‌طور منظم وزن اضافه کنید (حدود ۴۵۰ گرم در هفته). ترک‌های پوستی هم ممکن است در هر جایی از شکم تا باسن و سینه‌ها ظاهر شوند. حتی اندازه‌ی پا هم می‌تواند در دوران بارداری افزایش یابد!

هفته‌ی ۱۹

 


در سه ماهه‌ی دوم، بعضی از زنان سوزش سر دل را تجربه می‌کنند، چون هورمون‌های بارداری باعث شل شدن عضلات اسفنکتر تحتانی مری (LES) می‌شوند. در صورت تجربه‌ی این علامت آزاردهنده، تعداد وعده‌های غذایی را افزایش و حجم هر وعده را کاهش دهید، از دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن بپرهیزید و از مصرف غذاهای اسیدی، چرب یا تند خودداری کنید. در این مرحله، بعضی از زنان به دلیل فشاری که جنین روی روده وارد می‌کند، دچار یبوست می‌شوند.

هفته‌ی ۲۰

 


در این دوران، گرفتگی عضلات پا، تورم دست‌ها و پاها، خشکی چشم، رگ‌های واریسی و مشکلات خواب از شایع‌ترین علائم بارداری محسوب می‌شوند. سعی کنید از بالش بارداری برای بهبود خواب شبانه استفاده کنید.

 

هفته‌ی ۲۱

 


با رشد جنین درد لیگمان گرد یا رباط گرد بیشتر می‌شود. علاوه بر این، رحم به ریه‌های شما فشار وارد می‌کند و باعث تنگی نفس می‌شود.

 

هفته‌ی ۲۲

 


غالباً بارداری به لطف افزایش هورمون پروژسترون و افزایش دریافت مواد مغذی باعث براق و ضخیم‌تر شدن موها و رشد سریع‌تر ناخن‌ها می‌شود. با این حال ممکن است پوست روی شکم خشک و حساس باشد، چون دائماً در حال کشیده شدن است.

 

هفته‌ی ۲۳

 


از سایر علائم بارداری می‌توان به بیرون زدن ناف اشاره کرد که پس از زایمان به حالت عادی برمی‌گردد. در این مرحله احتمالاً با گرفتگی عضلات پا، مه‌ی مغزی، کمردرد، افزایش ترشحات واژن، یبوست، سردرد، ترک‌های پوستی و دیگر علائم مربوط به سه ماهه‌ی دوم بارداری مواجه خواهید بود.

 

هفته‌ی ۲۴

 


اگرچه بعضی از زنان باردار هنوز میل جنسی بالایی دارند، تعدادی از آن‌ها متوجه‌ی کاهش میل جنسی خود می‌شوند و ممکن است در حین انجام این کار احساس درد و خستگی داشته باشند. سایر علائم بارداری شامل سوزن سوزن شدن دست‌ها، خونریزی لثه، خروپف و افزایش وزن است.

 

هفته‌ی ۲۵

 


ممکن است در دوران بارداری سندرم تونل کارپال را تجربه کنید که اغلب نتیجه‌ی تورم و احتباس مایعات است و پس از زایمان از بین می‌رود. برای کنترل این عارضه بهتر است از خوابیدن روی دست خود خودداری کنید و در طول روز مچ دست‌تان را تکان دهید.

 

هفته‌ی ۲۶

 

 

با نزدیک شدن به سه ماهه‌ی سوم ممکن است به دلیل اضطراب، گرفتگی عضلات پا یا تکرر ادرار خوابیدن برای شما چندان راحت نباشد. همچنین احتمال دارد خارش دست و پا را تجربه کنید. معمولاً خارش خفیف نگران‌کننده نیست و با مصرف آنتی هیستامین، پماد یا لوسیون قابل درمان است، اما خارش شدید می‌تواند نشانه‌ی یک اختلال کبدی به نام کلستاز بارداری باشد که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد.

 

هفته‌ی ۲۷

 


بعضی از افراد در سه ماهه‌ی دوم به هموروئید (بواسیر) مبتلا می‌شوند. شما می‌توانید درد و خونریزی هموروئید را با کمپرس یخ، حمام سیتز یا پدهای حاوی فندق جادوگر تسکین دهید.

 

هفته‌ی ۲۸

 


به سه ماهه‌ی سوم خوش آمدید! وقتی به پایان بارداری نزدیک می‌شوید، ممکن است از نظر جسمی خسته بوده و احساس ناراحتی و درد کنید. اختلال عملکرد سمفیز پوبیس (SPD) یا درد کمربند لگنی یک مشکل نسبتاً رایج است که به دلیل شل شدن عضلات رخ می‌دهد. SPD تحمل دوران بارداری را برای مادر سخت می‌کند، اما برای جنین خطرناک نیست.

 

هفته‌ی ۲۹

 


همان‌طور که بدن‌تان برای شیردهی آماده می‌شود، ممکن است متوجه‌ی نشت آغوز زرد رنگ از سینه‌ها شوید. این مایع به کودک کمک می‌کند که با زندگی خارج از رحم سازگار شود.

 

هفته‌ی ۳۰

 


اگر خارش، تورم، درد و سوزش سر دل را تجربه کرده باشید، احتمالاً هنوز این علائم فروکش نکرده‌اند. همچنین اگر مانند اکثر زنان باردار دارای ترک‌های پوستی باشید، این علائم هم مشخص‌تر می‌شوند. به‌طور کلی، نمی‌توان از این رگه‌های قرمز، صورتی، بنفش یا حتی قهوه‌ای تیره جلوگیری کرد، چون معمولاً منشاء ژنتیکی دارند. اما با گذشت زمان به‌طور قابل توجهی محو می‌شوند.

 

هفته‌ی ۳۱

 


ممکن است بعضی از علائم سه‌ ماهه‌ی اول بارداری دوباره برگردند. به‌عنوان مثال، سینه‌های شما با شروع تولید آغوز مجدداً حساس می‌شوند. همچنین با کمی فعالیت احساس خستگی می‌کنید یا به دلیل فشار رحم روی مثانه به تکرر ادرار مبتلا می‌شوید.

 

هفته‌ی ۳۲

 


بعد از هفته‌ی ۲۰ بارداری احتمالاً انقباضات نامنظمی به نام براکستون هیکس (Braxton Hicks) را تجربه می‌کنید که بدن را برای زایمان آماده می‌کنند. معمولاً این انقباضات بین ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه طول می‌کشند و با تغییر وضعیت بدن متوقف می‌شوند. اگر انقباضات خیلی قوی بودند یا به‌طور مکرر رخ دادند با پزشک خود تماس بگیرید، چون ممکن است نشانه‌ی زایمان زودرس باشند.

 

هفته‌ی ۳۳

 


جنین در حال بزرگ‌ شدن است و به اندام‌های داخلی شما فشار می‌آورد. درنتیجه، احتمال نشت ادرار، تنگی نفس و سوزش سر دل وجود دارد.

 

هفته‌ی ۳۴

 


چند هفته‌ی آخر بارداری برای رشد جنین بسیار مهم است. با نزدیک شدن به پایان بارداری ممکن است حرکات جنین کمتر شود. اگر نگران این موضوع هستید یا متوجه شدید که حرکات جنین به‌شدت کم شده است، به پزشک مراجعه کنید.

 

هفته‌ی ۳۵

 


با نزدیک شدن به زمان زایمان انقباضات براکستون هیکس منظم‌تر می‌شوند. بنابراین باید بتوانید به کمک پزشک آن‌ها را از انقباضات واقعی مربوط به زایمان تشخیص دهید. در حدود هفته‌ی ۳۵ روند افزایش وزن شما متوقف می‌شود و ممکن است به‌شدت دچار بی‌خوابی شوید.

 

هفته‌ی ۳۶

 


حدود ۲ تا ۴ هفته قبل از زایمان، جنین پایین آمده و وارد لگن مادر می‌شود. درنتیجه، فشار از روی اندام‌های داخلی برداشته می‌شود و می‌توانید راحت‌تر نفس بکشید.

 

هفته‌ی ۳۷

 


موقعیت جدید جنین ممکن است به ناراحتی لگن و افزایش فشار شکم منجر شود یا باعث شود بعد از رابطه‌ی جنسی متوجه‌ی لکه‌بینی خفیف شوید. معمولاً این علائم نگران‌کننده نیستند، اما اگر خونریزی شدید دارید، باید با پزشک تماس بگیرید.

 

هفته‌ی ۳۸

 


در حدود هفته‌ی ۳۷ یا ۳۸ بارداری، اکثر زنان پلاگ موکوسی (ترشحات موکوسی) خود را از دست می‌دهند. پلاگ موکوسی دهانه‌ی رحم را مسدود می‌کند تا از جنین در برابر میکروب‌ها محافظت کند. پلاگ موکوسی که از چند روز تا چند هفته قبل از زایمان دفع ‌می‌شود، ممکن است صورتی یا کمی خونی به نظر برسد.

 

هفته‌ی ۳۹

 


اگر کیسه‌ی آب پاره شود، متوجه‌ی فوران مایع یا نشت آهسته‌ی آن می‌شوید. سایر علائم اولیه‌ی زایمان شامل انقباضات منظم، فشار لگن، کمردرد مبهم و احساس بی‌قراری است. زنانی که بار اول است باردار شده‌اند باید زمانی که انقباض هر ۴ یا ۵ دقیقه یکبار تکرار شد، هر بار یک دقیقه طول کشید و به‌مدت یک ساعت طبق این الگو ادامه پیدا کرد، به بیمارستان مراجعه کنند. با این حال، ممکن است پزشک شما توصیه‌ی متفاوتی برایتان داشته باشد.

 

هفته‌ی ۴۰

 


تا زمانی که نوزادتان به دنیا بیاید، علائم بارداری مانند بی‌خوابی، تورم، تکرر ادرار و ناراحتی لگن را تجربه خواهید کرد. اگر برای القای زایمان یا سزارین برنامه‌ریزی کرده‌اید، احتمالاً این اتفاق ظرف چند روز یا چند هفته‌ی آینده رخ می‌دهد.

 

هفته‌ی ۴۱

 


به زایمانی که بعد از هفته‌ی ۴۰ انجام می‌شود، زایمان دیررس یا دیرتر از موعد می‌گویند. اگر تاریخ زایمان را رد کنید، باید به‌طور منظم و در فواصل زمانی کوتاه‌تر به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی جنین به‌دقت بررسی شود. با توجه به نتیجه‌ی این بررسی‌ها، پزشک تصمیم می‌گیرد که برای شروع زایمان طبیعی صبر کند یا زایمان به روش القا را توصیه کند.

 

هفته‌ی ۴۲

 


اکثر نوزادان در عرض دو هفته قبل یا بعد از موعد مقرر به دنیا می‌آیند. معمولاً وقتی زنان وارد هفته‌ی ۴۲ بارداری می‌شوند، پزشک القای زایمان را توصیه می‌کند.

 

کلام پایانی

 


عقب افتادن پریود، حساس شدن سینه‌ها، حالت تهوع، خستگی، لکه‌بینی و نوسانات خلقی از شایع‌ترین علائم بارداری هستند. در صورت مشاهده‌ی این علائم تست بارداری خانگی انجام دهید یا با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر در دوران بارداری مشکلاتی مانند خونریزی شدید یا درد مزمن را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

منبع:برنا

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۸ مرداد ۰۱ ، ۲۰:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


8 باور غلط در مورد استرس  

 

 

استرس

 


تقریباً همه حداقل یک بار هم شده در زندگی خود استرس را تجربه می‌کنند. در این مطلب به 8 باور غلط رایج در مورد استرس و حقیقت‌های پشت پرده‌ی آن اشاره می‌کنیم؛ با ما همراه باشید...

 برای بسیاری از افراد، استرس یک معما است و تعاریف مختلفی دارد. افراد می‌توانند استرس را احساس و تجربه کنند یا در مورد رویدادهای استرس‌زا صحبت کنند،

اما استرس از دیدگاه پزشکی چیست؟

 

 

به گفته مؤسسه ملی سلامت روان، استرس یک مکانیسم تکاملی است که برای مقابله با خواسته‌ها و عوامل استرس‌زای متعدد زندگی طراحی شده است. این عوامل استرس‌زا بسته به فرد می‌توانند از بسیار جزئی تا عمده متغیر باشند.

یک حقیقت در مورد استرس این است که استرس می‌تواند از درون (ذاتی) یا از بیرون یک شخص (خارجی) باشد. برای درک بهتر استرس و تأثیر آن بر افراد، 8 باور غلط رایج در مورد استرس بررسی شده‌اند.

 

باور غلط شماره 1: استرس برای همه یکسان است.

 

 

واقعیت: استرس یک تجربه‌ی ذهنی است.

استرس چگونه بر افراد مختلف تأثیر می‌گذارد؟ متاسفانه پاسخ ساده نیست. استرس بسیار شخصی و ذهنی است. یک عامل استرس‌زا برای یک فرد ممکن است اصلاً فرد دیگری را آزار ندهد.

استرس به چند دسته مجزا تقسیم می‌شود. دسته‌بندی استرس عبارتند از:

. استرس معمولی ناشی از کار، مدرسه، مسائل خانوادگی و مسئولیت‌های روزانه

. استرسی که به طور ناگهانی در اثر تغییر زندگی مانند طلاق، از دست دادن شغل یا تشخیص سرطان اتفاق می‌افتد.

. استرس ناشی از تجربه یک رویداد آسیب‌زا مانند تیراندازی دسته‌جمعی، بلایای طبیعی و بسیاری موارد دیگر

تاثیر استرس چیست؟ تاثیر استرس نیز بسیار وابسته به ذهن است. افراد ممکن است با انواع خاصی از استرس بهتر از سایرین کنار بیایند، یا بسته به نوع استرس، ممکن است سریع‌تر به حالت عادی برگردند.

تاب‌آوری در برابر استرس نیز ممکن است به ژنتیک نسبت داده شود، اگرچه تحقیقاتی که از این موضوع حمایت می‌کنند بسیار اندک است. به طور کلی، مقابله با استرس روزمره برای افراد آسان‌تر از استرس تجربه شده از یک رویداد آسیب‌زا، مانند استرس پس از سانحه است.


باور غلط شماره 2: استرس همه جا وجود دارد و نمی‌توان از آن اجتناب کرد.

 

 

واقعیت: استرس را می‌توان در بسیاری از شرایط مدیریت کرد یا از آن اجتناب کرد.

یادگیری نحوه اجتناب از استرس دشوار است و گاهی اوقات افراد نمی‌توانند از استرس اجتناب کنند، به ویژه زمانی که علت استرس بیرونی باشد. در برخی موارد، اجتناب از استرس، استرس بیشتری ایجاد می کند. با این وجود، راه‌های موثری برای غلبه بر استرس وجود دارد.

استرس حاد یا کوتاه‌مدت می‌تواند برای افراد مفید باشد، در حالی که استرس طولانی‌مدت یا مزمن می‌تواند ناتوان‌کننده شود و بر حافظه و سایر روندها تأثیر منفی بگذارد


اول، برخی از عوامل استرس‌زا وجود دارد که می‌توان از آن‌ها اجتناب کرد. به عنوان مثال، افرادی هستند که در دوران دانشگاه، شروع یک تکلیف را به آخرین لحظه موکول می‌کنند و این رفتار باعث ایجاد استرس غیرضروری می‌شود در حالی که با مهارت‌های مدیریت زمان موثر و داشتن فهرست مشخصی از اولویت‌ها می‌توان از آن جلوگیری کرد.

استراتژی‌های موثر بسیاری برای مدیریت استرس وجود دارد که افراد هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از این استراتژی‌ها در ادامه آمده‌اند؛ اما راهکارها فقط به این موارد محدود نمی‌شود:

درک اینکه استرس چگونه به نظر می‌رسد و چه حسی دارد

داشتن یک سیستم حمایتی شامل دوستان، خانواده یا همکاران

مراجعه به متخصصان درصورت لزوم

ورزش روزانه (مثلاً 30 دقیقه پیاده‌روی) که می‌تواند استرس را کاهش دهد

تعیین اهداف روشن، واقع‌بینانه و قابل اندازه‌گیری

در نظر گرفتن زمانی از روز برای سلامت روان و آرامش


باور غلط شماره 3: استرس همیشه بد است.

 

 

واقعیت: گاهی اوقات استرس می‌تواند خوب باشد.

آیا استرس فایده‌ای هم دارد؟ به گفته کارشناسان دانشگاه کالیفرنیا برکلی، استرس گاهی اوقات می‌تواند خوب باشد. سطوح معینی از استرس می‌تواند فرد را هوشیارتر کند و هم رفتار و هم شناخت او را بهبود بخشد. از طرفی استرس می‌تواند باعث افسردگی یا بی‌حوصلگی افراد شود. تفاوت بین استرس خوب و بد در این مورد نهفته است: مدت زمانی که یک فرد استرس را تجربه می‌کند.


باور غلط شماره 4: نداشتن علائم به معنای نداشتن استرس است.

 

 

واقعیت: فقط به این دلیل که یک فرد علائم یا نشانه‌های استرس را نشان نمی‌دهد به این معنی نیست که استرس ندارد.

در برخی افراد، استرس ممکن است به راحتی از طریق تغییرات رفتاری یا به طور خاص پس از رویدادهای آسیب‌زا ظاهر شود. در برخی دیگر، ممکن است تشخیص اینکه آیا فرد تحت استرس است یا خیر، از روی رفتارش، بسیار دشوار باشد. چنین افرادی احتمالاً عادی به نظر می‌رسند و استرس خود را به خوبی پنهان می‌کنند، اما از نظر ذهنی درگیر هستند و استرسشان را معمولاً به صورت ذهنی و عاطفی منعکس می‌کنند.

 

باور غلط شماره 5: فقط علائم اصلی استرس نیاز به توجه دارند.

 

 

واقعیت: حتی علائم جزئی استرس نیز باید برطرف شود.

استرس می‌تواند به سرعت از حاد به مزمن تبدیل شود؛ اگر علائم مدیریت نشود. استرس مزمن با بسیاری از مشکلات جسمانی ارتباط منفی دارد. از منظر فیزیولوژیکی، هورمون‌های استرس تاثیر واقعی بر عملکرد یک فرد در زندگی روزمره دارند.

تحقیقات نشان داده است که هورمون‌های استرس بیش از حد می‌توانند موارد زیر را تحت تاثیر قرار دهند:

حافظه

شناخت

یادگیری

سیستم ایمنی بدن

سیستم قلبی عروقی

سیستم غدد درون‌ریز

معده

سیستم روده‌ای

به عبارت دیگر، هورمون‌های استرس قادر به ایجاد یک پاسخ کلی در بدن هستند، حتی اگر فردی علائم جزئی استرس را نشان دهد. درمان‌های معمولی برای استرس شامل یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس، تجویز دارو و رفتاردرمانی است.


باور غلط شماره 6: استرس باعث سفیدی مو می‌شود

 

 

واقعیت: سفیدی مو دلایل دیگری به جز استرس دارد

مدت‌هاست این افسانه وجود دارد که سفیدی موها به دلیل استرس زیاد ایجاد می‌شود؛ اما تحقیقات این را نشان نمی‌دهد. اول اینکه موها خاکستری نمی‌شوند بلکه رنگدانه مسئول رنگ مو با افزایش سن کمتر تولید می‌شود. بنابراین، سن عامل بزرگی در ایجاد موهای خاکستری است و همچنین استعداد ژنتیکی فرد بسیار موثر است.

برخی از بیماری‌ها و عوامل دیگری که ممکن است باعث سفیدی مو شوند عبارتند از:

کمبود مواد مغذی

رشد تومور

ویتیلیگو

آلوپسی آره‌آتا (ریزش مو)

بیماری قلبی

کاهش توده استخوانی

سیگار کشیدن

بنابراین، شواهد حاکی از آن است که استرس عامل مهمی در سفید شدن موها نیست.


باور غلط شماره 7: استرس باعث سرطان می شود.

 

 

واقعیت: عوامل زیادی باعث ایجاد سرطان می‌شوند. سرطان را نمی‌توان صرفاً به استرس نسبت داد.

به گفته موسسه ملی سرطان، ارتباط بین استرس و سرطان در بهترین حالت ضعیف است. برخی از مطالعات ارتباط بین برخی عوامل روانی و افزایش خطر ابتلا به سرطان را یافته‌اند. با این حال، باید بیان کرد که فقط به این دلیل که خطر ابتلا به یک بیماری بیشتر است، به این معنی نیست که فرد قطعاً به آن بیماری مبتلا خواهد شد.

با این حال، ممکن است در برخی سرطان‌ها، استرس اثرات غیرمستقیم داشته باشد، مانند تغییر سیستم ایمنی، که وظیفه مبارزه با سرطان را بر عهده دارد. بنابراین، در حالی که مطالعات مشخص نکرده‌اند که آیا استرس به طور مستقیم باعث سرطان می‌شود، اثرات غیرمستقیم بر پیشرفت سرطان همچنان باید برای بیماران مبتلا به سرطان در نظر گرفته شود.


باور غلط شماره 8: استرس یک محرک است.

 

 

واقعیت: استرس ممکن است در برخی افراد انگیزه ایجاد کند، اما مزایای انگیزه بیشتر از عوارض منفی کلی آن بر سلامتی نیست.

در یک نظرسنجی که در سال 2014 انجام شد، از کارکنان بهداشتی جامعه چینی در مورد استرس کاری و انگیزه آن‌ها در رابطه با رضایت شغلی سؤال شد. این مطالعه با استفاده از دو معیار مختلف نشان داد که استرس ناشی از کار با رضایت شغلی ارتباط منفی دارد.

 

 

برای برخی افراد، استرس کوتاه‌مدت می تواند یک عامل محرک باشد. استرس حاد به برخی افراد کمک می‌کند تا کارهای فوری و مهم را زود انجام دهند و هوشیاری فرد را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، دوره‌های استرس حاد ممکن است به افراد کمک کند بهترین عملکرد خود را داشته باشند و خلاقانه در مورد چگونگی حل مشکلات فکر کنند. در این موارد، استرس به عنوان یک نیروی محرک مطرح می‌شود؛ اما استرس مزمن، که پیامدهای منفی درازمدت دارد، کمتر یک عامل انگیزشی و بیشتر یک عامل مزاحم است.

منبع : تبیان

 

گلنوش محبعلی

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۲ مرداد ۰۱ ، ۲۱:۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


 مضرات قلیان و تاثیر آن روی سلامتی چیست؟

 

 

قلیان


اگرچه ممکن است نسبت به سیگار کشیدن کمتر مضر یا سمی به نظر برسد و حتی در برخی فرهنگ ها به خوبی مورد توجه قرار گرفته باشد اما کشیدن قلیان خطراتی نیز برای سلامتی دارد.

 از احتمال عفونت گلو گرفته تا ظهور انواع مختلف سرطان، خوب است بدانیم با این عمل در معرض چه چیز هایی هستیم. هدف این است که مصرف آن را به حداقل برسانیم یا حتی از آن به طور کامل اجتناب کنیم

 

قلیان چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 

قلیان نامی است که در زبان انگلیسی به وسیله‌ای گفته می شود که برای کشیدن تنباکو استفاده می‌شود که به آن کاچیمبو یا شیشا نیز می‌گویند، اگرچه شکل اصلی آن کلمه عربی حُکا است.

 

دستگاه مورد نظر از چند قسمت یا بخش تشکیل شده است:

 

یک کاسه یا پایه، که با آب پر شده است

برای کشیدن قلیان، تنباکوی قرار داده شده در کاسه گرم می شود. هوا از طریق قطعه دهانی مکیده می شود و باعث می شود دود به سمت مایع گردش کند تا زمانی که به دهان فرد برسد.
تنباکوی مورد استفاده معمولا منحصر به این دستگاه است که در طعم هایی مانند دارچین، نعناع، شیرین بیان، سیب ، هلو و انواع دیگر موجود می باشد.

اگرچه قلیان منشأ شرقی دارد (این مورد بحث است که آیا از هند می آید یا از ایران)، در غرب نیز بسیار رایج شده است. بر اساس تحقیقات انجام ۵.۶ درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی قلیان می‌کشند و مصرف آن‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

خطرات استفاده از قلیان:

این واقعیت که هنگام کشیدن قلیان دود پس از عبور از آب به ریه ها می رسد، به این معنی نیست که مضرات آن کمتر است. آب مواد سمی موجود در تنباکو را فیلتر نمی کند.
اگرچه تحقیقات روی این دستگاه‌ ادامه دارد، اما شواهدی وجود دارد که  کشیدن قلیان خطرات زیادی را به همراه دارد. 

 

قرار گرفتن در معرض مونوکسید

در قلیان از زغال چوب استفاده می‌شود که وقتی مشتعل می‌شود، مونوکسید کربن آزاد می‌کند. این می تواند خطر مسمومیت ایجاد کند. احتمال وقوع این امر با توجه به عوامل مختلفی از جمله اندازه فضایی که در آن استفاده می شود، تعداد افراد حاضر، حجم زغال سوزانده شده و زمان صرف شده در آن مکان متفاوت است.

 

نیکوتین

از آنجایی که تنباکو در قلیان سوزانده می شود، دود آن نیز حاوی نیکوتین است. قبلاً ثابت شده است که این ماده با خطر ابتلا به سرطان ریه مرتبط است.

 

سایر مواد سمی

سایر مواد شیمیایی که هنگام سوزاندن زغال چوب و تنباکو در قلیان آزاد می شوند و در دود سیگار نیز یافت می شوند مانند فرمالدئید و قطران که هم افراد قلیان‌کش و هم اطرافیانشان در معرض خطر آنها هستند و از خطرات دود رنج می‌برند.

 مهم است در نظر داشته باشید که استفاده از این دستگاه‌ها معمولاً در فضاهای بسته انجام می‌شود، زیرا حمل و نقل آن‌ها در خارج از منزل به آسانی یا معمول نیست.

 افراد سیگاری‌در زمان استفاده از قلیان دود زیادی استنشاق می‌کنند، زیرا یک جلسه می‌تواند برای آنها مدت زیادی طول بکشد (در برخی از کاربران تا یک ساعت). در نتیجه بیشتر در معرض مونوکسید و سایر ترکیبات سمی هستند.

با توجه به نحوه استفاده از قلیان، استفاده کنندگان مواد سمی بیشتری را در مقایسه با سیگاری‌ها می خورند یا می بلعند.

 

اعتیاد

همانطور که گفته شد، در زمان استفاده از قلیان قرار گرفتن در معرض نیکوتین زیاد است. این مقدار در واقع به اندازه سیگار کشیدن است که شانس بالایی برای اعتیاد ایجاد می کند واحتمال سیگاری شدن افراد را افزایش می دهد.

واقعیت جالب دیگری که در تحقیقات ذکر شده این است که کشیدن قلیان احتمال استفاده از سیگارهای معمولی را نیز افزایش می‌دهد ومی تواند منجر به عفونت شود.

 

لوله قلیانی که در بارها و کافه ها معمولا استفاده می شود اگر به‌درستی تمیز نشوند، خطر عفونت‌های گلو یا دهان نیز افزایش می‌ دهد.

خطر آتش سوزی وجود دارد

 

سوزاندن زغال چوب می تواند خطر آتش سوزی را افزایش دهد، بنابراین با قلیان باید با احتیاط رفتار کرد و کپسول های آتش نشانی باید همیشه در دسترس باشند.

 

عوارض کشیدن قلیان برای سلامتی

 

 

عملاً عوارض کشیدن سیگار و قلیان یکسان است. این موارد شامل موارد زیر است:

آب تنباکو مخاط دهان و گلو را تحریک می‌کند ودرمصرف‌کنندگان منظم قلیان نشان دهنده سطوح بالای CEA است که پروتئینی مرتبط با ایجاد تومور است که با سرطان دهان، ریه و حتی مثانه نیز مرتبط است. عوامل سمی موجود در دود تنباکو می‌توانند باعث انسداد شریان‌ها شوند، بنابراین خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند.

احتمال مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی یا COPD (بیماری مزمن انسدادی ریه) وجود دارد. این مسئله بر سلامت دندان‌های شما نیز تأثیر می‌گذارد. زنان بارداری که قلیان می‌کشند ممکن است بچه‌های کم وزنی به دنیا بیاورند. خطر انتقال بیماری‌های عفونی از جمله سل را نیز افزایش می‌دهد.

مسمومیت با مونوکسید کربن

برخلاف سیگار از آنجایی که در قلیان کشیدن زغال چوب را می سوزاند، همانطور که قبلا ذکر شد، احتمال مسمومیت با مونوکسید کربن وجود دارد.

علائم خفیفی که در این حالت رخ می دهد به شرح زیر است:

سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی، سردرگمی و تحریک پذیری با این حال، وقتی شدیدتر باشد ممکن است حالت تهوع، استفراغ، تپش قلب و حتی تاری دید وجود داشته باشد. در این شرایط باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید، زیرا مسمومیت با مونوکسید کربن منجر به تشنج، آسیب مغزی یا مرگ می شود.

 

جلوگیری از خطرات

 

 

به دلیل خطرات سلامتی، مقرراتی در برخی مکان‌ها برای قلیان‌کشی وضع شده است. این مقررات، به عنوان مثال، مربوط به سن کاربران، به معنای عدم ارائه خدمات به افراد زیر سن قانونی است.


با این حال، چه در یک مکان عمومی یا خصوصی، کاربران این نوع دستگاه ها باید اقداماتی را برای کاهش خطرات در نظر بگیرند:

لوله‌ها را ضدعفونی کنید.دهانه نی‌ها را به اشتراک نگذارید. در موسسات عمومی، هر مشتری باید یک دهانه نی جدید داشته باشد. فضا را به خوبی تهویه کنید. ترجیحاً پنجره‌ها و درها را باز نگه دارید. زمان کشیدن را محدود کنید و آن را کاهش دهید. مطمئن شوید سطحی که قلیان روی آن قرار می‌گیرد قابل اشتعال نباشد. برای کنترل یا خاموش کردن شعله، کپسول‌های آتش‌نشانی در دسترس داشته باشید.

 

 

گلنوش محبعلی

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۹ مرداد ۰۱ ، ۱۵:۳۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


با خواص و فواید درمانی خاکشیر آشنا شوید

 

 

خواص خاکشیر

 خاکشیر بخش‌های متخلفی دارد، اما قسمت خوراکی و پرفایده ان همان دانه‌ها هستند.


خاکشیر گیاهی است که به صورت خود رو رشد می‌کند و در کشور ایران در مناطقی همچون رشته کوه‌های البرز، شمال کشور، بوشهر، سیستان و بلوچستان، آذربایجان، لرستان، کرمانشاه و خراسان جنوبی یافت می‌شود. از ترکیبات خاکشیر می‌توان به اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک اشاره کرد. این گیاه بخش‌های متخلفی دارد، اما قسمت خوراکی و پرفایده ان همان دانه‌ها هستند.

 

خواص و فواید درمانی خاکشیر

 


- دفع سنگ کلیه

 


کلیه‌ها پسماند و مایعات اضافی بدن را تصفیه می‌کنند، اما در برخی مواقع این پسماند‌ها در کلیه جمع شده و سنگ کلیه تشکیل می‌شود. نوشیدن شربت خاکشیر و ترنجبین به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

 

- جوش و آکنه صورت

 


خاکشیر به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتریایی نیرومند باعث پاکسازی پوست می‌شود و در نتیجه به درمان آکنه و جوش صورت کمک زیادی می‌کند. 

 

 

- درمان لک صورت

 


خاکشیر یکی از بهترین مواد طبیعی برای سم زدایی پوست است که با روشن‌تر شدن رنگ پوست و درمان لک‌های پوست کمک می‌کند.

 

 

- رفع تشنگی

 


احساس تشنگی با نیاز بدن به آب متفاوت است. زمانی که درباره احساس تشنگی بحث می‌شود برخی از نوشیدنی‌ها مثل شربت آبلیمو باعث ترشح بزاق بیشتر می‌شوند و در نتیجه احساس تشنگی را زودتر برطرف می‌کنند، ولی این به آن معنا نیست که نیاز بدن به آب تامین شده است. نوشیدنی‌هایی مانند خاکشیر به دلیل داشتن دانه‌هایی که آب را درون خود حبس می‌کنند و می‌توانند چند برابر ظرفیت ذخیره آب داشته باشند در زمان تشنگی نوشیدنی بسیار مناسبی است.

 

- رفع بوی بد دهان

 


بوی بد دهان مشکلی است که حضور شما در اجتماع را محدود می‌کند. خاکشیر بدن را سم زدایی کرده و به دفع خلط‌های موجود در سیستم تنفسی کمک می‌کند، در نتیجه بوی بد دهان را از بین می‌برد. برای درمان بوی بد دهان هر روز عصر یک لیوان خاکشیر و ترنجبین بنوشید.

 

- درمان کبد چرب

 


داشتن کبد چرب یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد درگیر آن هستند و عوارض بسیاری را برای بدن به وجود می‌آورد. خاکشیر با دارا بودن خاصیت دیورتیک طبیعی به سم زدایی و پاک سازی کبد از چربی‌های اضافی کمک می‌کند و برای درمان بیماری‌های کبد از جمله کبد چرب مفید است.


- درمان لاغری

 


اگر تصمیم دارید وزن خود را افزایش دهید و برای این کار دست به دامن انواع و اقسام مکمل‌های غذایی و دارویی شدید به توصیه ما عمل کنید. هر روز صبح ناشتا پیش از آنکه سراغ صبحانه بروید از شربت خاکشیر و شیر میل کنید. به این ترتیب می‌توانید با نوشیدن این خاکشیر صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود به مرور زمان کمک کنید. 

 

- تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه

 


شاید کمتر کسی درباره خاصیت شفابخش خاکشیر در درمان و تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه شنیده باشد. اما در بسیاری از متون طب سنتی به این موضوع اشاره شده است که استفاده از خاکشیر هنگام بروز التهاب‌های مجاری ادراری و کلیه بسیار موثر است، به ویژه زمانی که فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه است و وجود سنگ در کلیه وی موجب بروز التهاباتی در موضع کلیه یا مجاری ادرار وی شده است. در این حالت نوشیدن روزانه ۴ تا ۵ لیوان خاکشیر که با شیرینی طبیعی مثل سکنجبین شیرین شده باشد بسیار مفید دانسته شده است.

 

- پاکسازی روده

 


اسهال یکی از شایع‌ترین مشکلات در فصل تابستان است. این بیماری شما را از انجام کار‌های روزمره باز می‌دارد و بی توجهی به درمان آن باعث کم آبی بدن می‌شود. خاکشیر روده را پاکسازی کرده و میکروب‌هایی که باعث اسهال شده‌اند را از بین می‌برد. برای درمان اسهال شربت خاکشیر را با آب سرد درست کرده و مقداری عسل یا شکر به آن اضافه کنید. نوشیدن این ترکیب هر دو ساعت یکبار به درمان این عارضه کمک می‌کند.

 

- درمان یبوست

 


وقتی حرکات روده کاهش یافته یا نامنظم می‌شود، مواد زائدی که بعد از هضم غذا به وجود می‌آیند، در بدن باقی مانده و تخلیه نمی‌شوند درنتیجه فرد دچار یبوست می‌شود. در طب سنتی توصیه می‌شود برای درمان یبوست شربت خاکشیر بنوشید. شربت خاکشیر در صورتی‌که با آب گرم درست شود خاصیت ملین دارد و برای درمان یبوست مفید است. دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک لیوان آب گرم ترکیب کرده و هر روز صبح و شب یک لیوان از این شربت بنوشید.

 

- فواید خاکشیر برای کودکان

 


استفاده از شربت خاکشیر یک روش طبیعی برای درمان یبوست در کودکان است. البته استفاده از خاکشیر برای کودکان زیر سه سال توصیه نمی‌شود، در صورتی‌که می‌خواهید به این کودکان خاکشیر بدهید، شربت خاکشیر را از یک صافی عبور داده و آب آن را به کودک‌تان بدهید. به علاوه پیش از آنکه شربت خاکشیر را به کودکان زیر سه سال بدهید، حتما با پزشک مشورت کنید.

 

- پیشگیری از دل ضعفه

 


برخی از افراد هستند که در طول روز دچار دل ضعفه می‌شوند. این دل ضعفه ممکن است در طول روز‌های گرم تابستان یا در ایام ماه رمضان به سراغ افراد مختلف بیاید. برای پیشگیری از بروز این دل ضعفه کافی است، خاکشیر و آب عسل را با هم ترکیب کرده و میل کنید.

 

- درمان سرماخوردگی و تب

 


خاکشیر دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و به بدن در مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی کمک می‌کند. همچنین طبع خاکشیر سرد است، بنابراین بدن را خنک کرده و تب را پایین می‌آورد.

 

-درمان فشار خون

 


برای درمان بیماری فشارخون به اندازه یک لیوان خاکشیر را به خوبی بکوبید و آن را به‌صورت پودر درآورید. سپس خاکشیر نرم شده را در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید و هم بزنید تا به صورت خمیری یک دست شود. برای تاثیر گذاری می‌توانید در هفته یک تا دوبار این خمیر را روی پاهایتان بمالید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. این کار در کنترل فشار خونتان به شما کمک می‌کند.

 

- درمان شوره سر

 


در طب سنتی علت شوره سر را اختلال در عملکرد کبد می‌دانند، در صورتی‌که کبد قادر به دفع مواد زائد بدن از راه‌های معمول نباشد، ممکن است این مواد را از راه‌های غیرعادی مانند پوست سر دفع کند، در نتیجه فرد دچار شوره سر می‌شود. مصرف خاکشیر عملکرد کبد را بهبود بخشیده و به درمان شوره سر کمک می‌کند.

 

- متعادل ساختن وزن

 


خاکشیر حرکات روده را بهبود می‌بخشد و با دفع سموم و پاک‌سازی روده باعث دفع چربی اضافی بدن و لاغری می‌شود. شربت خاکشیر را به صورت ناشتا بنوشید. همچنین برای افزایش وزن می‌توانید خاکشیر را ناشتا همراه با یک لیوان شیر مصرف کنید. با این کار معده تقویت می‌شود و اشتها افزایش می‌یابد و در نتیجه به درمان لاغری کمک می‌کند.

 

- درمان یبوست بارداری

 


از خواص خاکشیر در بارداری می‌توان به درمان یبوست اشاره کرد. زنان باردار بیشتر از افراد معمولی دچار کم آبی بدن می‌شوند و مشکلاتی، چون یبوست را تجربه می‌کنند، خاکشیر یک ملین طبیعی است و به درمان یبوست دوران بارداری کمک می‌کند. با این وجود قبل از مصرف خاکشیر در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.

 

- درمان گرمازدگی

 


درمان گرمازدگی یکی از مهم‌ترین خواص خاکشیر است که آن را به یک نوشیدنی محبوب برای فصل تابستان تبدیل کرده است. مصرف خاکشیر دمای بدن را کاهش داده و نقش موثری در پیشگیری از گرمازدگی دارد.

 

مضرات موارد منع مصرف خاکشیر

 


• زیاده روی در مصرف خاکشیر در دوران شیردهی باعث دل درد و ایجاد نفخ در مادر و نوزاد می‌شود.
• استفاده طولانی مدت از خاکشیر احتمال ابتلا به مگاکولون را افزایش می‌دهد، مگاکولون دراثر منبسط شدن روده بزرگ به وجود می‌آید، بیمار مبتلا به این عارضه قادر به دفع مدفوع یا گاز از بدن نیست.
• زیاده روی در مصرف خاکشیر احتمال ایجاد ورم یا زخم معده را افزایش می‌دهد.
• زیاده روی در مصرف خاکشیر باعث اسهال می‌شود.
• اگر طبع سردی دارید و به بیماری‌هایی مانند روماتیسم یا آرتروز مبتلا هستید، مصرف خاکشیر را محدود کنید و آن ر ا همراه با عرق نعنا یا عسل میل کنید.
• مصرف خاکشیر برای کودکان زیر ۳ سال توصیه نمی‌شود.
• به علاوه، خاکشیر یک ملین محسوب می‌شود و مصرف آن در دراز مدت باعث می‌شود که روده‌ها تنبل شده و بدون یک ماده ملین نتوانند عمل دفع را انجام دهند.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۶ مرداد ۰۱ ، ۲۱:۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

کدوم احساس روی کدوم عضو بدن تاثیر میذاره؟

 

تاثیر احساسات روی بدن


 دانستن اینکه کدام احساس روی کدام عضو بدن شما اثر میگذارد برایتان جالب خواهد بود، بخصوص وقتی بدانید حسادت، خوشحالی، عشق و... در درون شما چه می کنند

در نظر بعضی افراد، داشتن حس حسادت البته تا حدی، خوشایند به نظر می رسد. حس حسادت نرمال زمانی شکل می گیرد که فرد احساس نگرانی و هراس از آن دارد که دیگر فردی محبوب به نظر نرسد. حسادت ناسالم و نامطلوب حس محبت بین قلب ها را از بین برده و روابط دوستانه و فامیلی را بهم می ریزد.

1- حس حسادت 

استرس ناشی از حس حسادت، میزان ضربان قلب و فشار خون را بالا می برد همچنین بر اثر این حس منفی، برخی علائم از جمله کاهش اشتها ، افزایش یا کاهش چشمگیر وزن، بی خوابی و مشکلات گوارشی و غیره ممکن است به سراغ فرد بیاید.

سعی کنید فرد مقابل خود را با همان خصوصیت اخلاقی بپذیرید همچنین هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید.درواقع به کمک برخی از این راهکارها اجازه ندهید حس حسادت بر شما غلبه کند.


2- اضطراب و عصبانیت

حس عصبانیت گاهی با حس تنفر، کج خلقی و خشم دیوانه وار همراه است. بروز این حالت ها مواردی از سر درد و بی خوابی گرفته تا مشکلات گوارشی، بیماری های پوستی ،حملات قلبی و حتی حالت سکته برایتان را به همراه خواهد داشت.

چنانچه شما یک فرد استرسی باشید، در زمان بروز حالت عصبانیت میزان قدرت این احساس به مراتب بیشتر خواهد بود. چرا که علایم اختلال اضطراب نیز شکل گرفته است بنابراین اجازه ندهید هرگز حس عصبانیت بر شما غلبه کند پس لحظه ای صبر کنید و فقط به این فکر کنید چه چیزی شما را این گونه برآشفته است و سپس با دیگر افراد راجع به آنچه در ذهنتان می گذرد، صحبت کنید. سعی کنید راه حلی برای رفع این مشکل بیابید و در کل اجازه ندهید سلامتی تان به خطر بیفتد.


3- افسردگی

حس افسردگی یک نوع اختلال مغزی است که موجب بروز حالت اندوه و غم می شود. این حس در نهایت موجب بیماری های مختلف و ضعیف شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن می گردد. همچنین حس افسردگی موجب بروز بی خوابی، عدم آرامش در فرد شده و در عین حال افکار مزاحم به مغز هجوم می آورند.

حس افسردگی به همراه حالت اضطراب چه بسا فرد را در معرض خطر حمله قلبی قرار می دهند. افراد افسرده در خصوص مواردی چون تمرکز ، قدرت حافظه و در عین حال توان تصمیم گیری با مشکل مواجهند.


4- تنفر

 


حس تنفر نسبت به چیزی یا بدتر از آن نسبت به فردی ، یکی از احساساتی است که کنترل آن به شدت دشوار است. بروز این حس برخلاف حس ترس و عصبانیت که موجب افزایش سرعت ضربان قلب می شوند تا حدودی از سرعت ضربان قلب می کاهد.

همچنین ممکن است فرد دچار حالت دل آشوبی و تهوع شود که درواقع این حالت بر اثر برخی عوامل فیزیولوژیکی در دستگاه گوارش است بنابراین در چنین مواقعی به منظور جلوگیری از بروز این حالت بهتر است نفسی عمیق بکشید. کمی فکر کنید و سعی کنید خلاف این احساس عمل کنید و بالعکس در ذهن تان ان چیز یا فرد را جالب و دوست داشتنی تصور کنید و حتی نسبت به آن ها مهربان باشید.


5- ترس

وقتی فرد دچار حالت ترس می شود ؛ اصطلاحا رنگ از چهره اش می پرد. این حالت به دلیل عملکرد سیستم خودکار عصبی و بروز واکنش ستیز و گریز صورت می گیرد. زمانی که فرد مورد حمله قرار می گیرد، در طی این حالت، رگ ها و عروق خونی خون بیشتری از صورت به سمت ماهیچه های می فرستند تا بدن بتواند آماده واکنش ستیز یا گریز باشد.


6- خجالت

شرم و حیا تا حدی مطلوب است که بر حس اعتماد به نفس و اراده های فردی تاثیر منفی نگذارد. در حالت شرم و حیا ی نامطلوب و ناسالم ، این رفتار خجالت به نوعی بخشی از وجود فرد شده و برایش حس اضطراب نیز به دنبال دارد.

این موضوع باعث ترشح هورمون کورتیزول که هورمون استرس است گردیده و درنهایت موجب تنگی عروق خونی و افزایش میزان سرعت ضربان قلب می گردد.

به منظور غلبه بر حس خجالت خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. همچنین سعی کنید نسبت به اینکه مردم در مورد شما چه فکری می کنند و یا چه می گویند، هرگز هراس نداشته باشید. این را هم بدانید تنها کسی که همه حقایق را راجع به شما می داند خود شما هستید! با خودتان بجنگید اما در نهایت برنده این نبرد باشید و سعی کنید به خودتان عشق بورزید.


7- عشق

زمانی که عاشق می شوید، میزان ضربان قلب تان افزایش می یابد و دستتان عرق می کند. به گفته پزشکان بروز این حالت به دلیل ترشح آدرنالین و نوراپی نفرین است و همزمان ترشح اکسی توسین که هورمون عشق نامیده می شود، موجب می شود تا احساس شادمانی و امنیت کنید و هرگزی دردی در بدن احساس نکنید، چرا که نواحی از بین برنده حس درد در مغزتان فعال شده و در کل بدن تان سلامت خواهد بود. در واقع یکی از دلایل طول عمر افراد متاهل نسبت به افراد مجرد همین موضوع است.


8- حس غرور و تحقیر

بروز یک احساس غرور کاذب ریشه در افکار منفی نسبت به دیگران است که فرد تصور می کند آن ها هرگز از او بهتر نیستند! لذا این حالت او را دچار استرس کرده و میزان سرعت ضربان قلب فشار خون بالا می رود و گاه حالت درد معده نیز برای فرد بروز می یابد. به گفته پزشکان حس غرور فرد را در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری ها قرار می دهد بنابراین در مواردی که احساس می کنید نسبت به دیگران بهتر هستید.

بهتر است با خودتان فکر کنید من فقط کمی بیشتر سعی و تلاش داشته ام. همین! در عین حال سعی کنید دیگران را هم ببینید واحساسات ان ها را نیز درک کنید.

مردم را همان گونه که هستند، بپذیرید گاهی در روابط خود از آن ها عذرخواهی کنید. اما از طرفی دیگر در روابطت تان با مردم آنقدر ها هم خجالتی نباشید، چرا که این حس تنها چیزی است که آزادی تان را زیر سوال می برد.


9- خوشحالی

به گفته ارسطو، داشتن حس شادی و خوشحالی، معنا و هدف زندگی است. شاد بودن و سلامتی بدن رابطه مستقیم و تنگاتنگ دارند. هرچه فردی خوشحال تر باشید ، به مراتب در کل از بدنی سالم و طول عمر بیشتری برخوردار خواهید بود. همچنین از طرفی داشتن حس شادمانی بر استرس غلبه می کند.

بنابر نتایج آمار ،استرس تا 18 درصد در افراد سالم و 2 درصد در افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای عامل مرگ افراد بود بنابراین سعی کنید فردی را که دوست دارید، در آغوش بگیرید و نه فقط نسبت به دیگران بلکه خودتان را هم دوست بدارید و دیگر این که لبخند را فراموش نکنید. همچنین خوب است گاهی به تفریح خوش بگذرانید و استراحت و خواب شبانه کافی داشته باشید و در کل از زندگی تان لذت ببرید.


10- احساسات خودبخود در برخی سندروم ها

نگاهی کلی به چهره برخی افراد نشان می دهد که دچار اختلالات خاصی در رفتار های اجتماعی هستند. نگاه خیره و حالت چشم ها و لب ها حاکی از چهره ای ناراحت است.

 

تحقیقات بر روی میزان مدت زمان حالت چشم های خیره و حالت لب های این افراد نشان داد که در مورد 15 نفر از افراد مبتلا به سندروم Cornelia de Lange و 17 نفر افراد مبتلا به سندروم Rubinstein-Taybi یکسان بود. همچنین هر دو گروه این افراد از خود احساسات مشابهی که به طور خود به خود بروز یافته بود، به لحاظ ظاهری نشان دادند.


اضطراب و استرس بدترین تاثیر را دارند

 

بسیاری از افراد بر این باورند که هر یک از احساسات بر بخش خاصی از بدن تاثیر می گذارند مثلا استرس و اضطراب بر روی ناحیه گردن و دستگاه گوارش و حس خوشحالی بر روی قفسه سینه تاثیر گذار است اما بنا بر اطلس بدن انسان، عصبانیت در راس احساسات در بدن بوده و حس عشق و خوشحالی در کل بدن به شدت احساس می شود.

 

احساساتی نظیر غم و افسردگی از بین برنده دیگر احساسات فردی که هستند که یک فرد در شرایط عادی می تواند داشته باشد.
حس اضطراب و افسردگی و افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری کبد

 

علاوه براینکه استرس میزان خطر حمله قلبی را بالا می برد، از سوی دیگر موجب بروز بیماری های کبد نیز می گردد. در واقع تحقیقات نشان داده اختلال مغزی موجب بروز بیماری قلبی و در عین حال کبدی می گردد که این نوع بیماری کبد بیماری کبد چرب غیرالکلی نام دارد که نهایتا منجر به سیروز کبدی و از کار افتادن کبد می گردد بنابراین در افرادی که حس اضطراب و یا افسردگی دارند؛ خطر مرگ ناشی از بیماری کبد وجود دارد


 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۰۷ مرداد ۰۱ ، ۲۰:۴۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر



این علائم ساده نشانه نقرس است!

اگر نقرس داشته اید با این روش ها از بازگشت آن جلوگیری کنید !

 

 

بیماری نقرس


 نقرس که به بیماری نفرین ثروتمندان مشهور است، اکنون از هر ۱۰۰ نفر یک تا دو نفر را مبتلا می کند. اما آیا می دانید علائم بیماری نقرس، بیماری اغنیا، چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟ با روزیاتو همراه باشید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنید.

 

 همان طور که گفته شد، بیماری نقرس به نوعی نفرین ثروتمندان است زیرا اغلب با رژیم غذایی پر گوشت مربوط می شود؛ ماده غذایی که خوردن زیادش تنها از عده جیب پولدارها بر می آید نه عامه مردم.

 

نقرس نوعی آرتریت است که در آن کریستال های سدیم اورات در داخل و اطراف مفاصل تشکیل می شود و باعث حملات ناگهانی درد شدید و تورم می شود.

 

این بیماری در دوران ویکتوریا بسیار رایج بود؛ یعنی زمانی که افراد ثروتمند از رژیم غذایی با غذاهای غنی و ناسالم استفاده می کردند.

 

این رژیم‌ها سرشار از الکل، گوشت قرمز، غذاهای ارگانیک و غذاهای دریایی بودند که همگی تجملاتی محسوب می‌شدند.

 

امروزه تخمین زده می شود که از هر ۱۰۰ نفر در بریتانیا یک تا دو نفر به نقرس مبتلا هستند. این بیماری عمدتاً مردان بالای ۳۰ سال و زنان پس از یائسگی را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

علائم نقرس چیست؟

 


برخی از علائم هشداردهنده نقرس وجود دارد که باید مراقب آنها بود، از جمله:

درد شدید ناگهانی مفصل؛ معمولاً شست پای شما، اما می‌تواند سایر مفاصل پا، دست‌ها، مچ دست، آرنج یا زانوهای شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد

 

(یکی از بیماران می گفت احساس می‌کند «پایش پر از خرده‌های شیشه» است).


پوست داغ، متورم و قرمز روی مفصل آسیب دیده


تب و لرز همراه با درد مفاصل


علائم نقرس معمولا بین پنج تا هفت روز طول می کشد و سپس بهبود می یابد. اگر این بیماری فوراً تحت درمان قرار بگیرید، ممکن است آسیب پایداری به مفاصل وارد نشود.

در صورتتی که احساس می‌کنید که درد بدتر می‌شود، درجه حرارت بالا دارید، احساس می کنید می‌لرزید، مریض شده اید یا نمی‌توانید غذا بخورید، یهتر است فورا با پزشک عمومی خود تماس بگیرید.

 

اگر علائم بدتر شوند، ممکن است به این معنی باشد که شما در داخل مفصل خود عفونت دارید و نیاز به کمک فوری پزشکی دارید.

 

در صورتی که نقرس درمان نشود، ممکن است اغلب عود کند و عود کردن های متعدد نیز می تواند منجر به توفوس شود. اینها رسوبات زیادی از کریستال ها در زیر پوست شما هستند که می توانند باعث آسیب و تغییر شکل مفاصل شوند.

 

چه چیزی باعث تشدید نقرس می شود؟

 


برخی از عواملی که در بروز نقرس نقش دارند، جنسیت و سن هستند، در حالی که برخی دیگر بر اساس سبک زندگی هستند.

 

علل تشدید نقرس عبارتند از:

 

سن بالاتر
مذکر بودن در بدو تولد
چاقی
رژیم غذایی سرشار از پورین که در بدن شما به اسید اوریک تجزیه می شود
مصرف الکل
نوشیدنی های شیرین، نوشابه های گازدار و شربت ذرت با فروکتوز بالا
داروهایی از جمله مدرها یا دیورتیک ها، آسپرین با دوز پایین، برخی آنتی بیوتیک های تجویز شده برای سل، و سیکلوسپورین

 

چگونه می توانم از نقرس جلوگیری کنم؟

 


حملات نقرس معمولا با ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن درمان می شود. اگر درد ادامه یابد، ممکن است برای شما استروئیدها به صورت قرص یا تزریقی تجویز شود.

با این حال، تغییراتی در شیوه زندگی وجود دارد که می تواند از بازگشت نقرس جلوگیری کند، این تغییرات عبارتند از:

از یک رژیم غذایی متعادل سالم استفاده کنید
به وزن مناسب برسید، اما از رژیم های غذایی پرهیز کنید
مصرف الکل را کاهش دهید
به مقدار زیاد مایعات بنوشید
به طور منظم ورزش کنید، اما از فشار آوردن به مفاصل خودداری کنید
سیگار نکشید
در مورد مکمل های ویتامین C با پزشک عمومی خود مشورت کنید
اگر علائم نقرس را تجربه کردید، مهم است که در اسرع وقت برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

منبع: روزیاتو

 


 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۰۷ مرداد ۰۱ ، ۲۰:۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


علائم اولیه اسپاسم روده بزرگ چیست+ چگونه درد آن را تسکین دهیم

 

 

اسپاسم روده بزرگ


اسپاسم روده بزرگ به گرفتگی‌های عضله در کولون یا روده بزرگ گفته می‌شود. اسپاسم، یک انقباض ناگهانی و غیرارادی در عضله است.

 روده بزرگ شما لوله‌ای بلند و مارپیچ است که در آن و در پایان فرایند گوارش، غذا به آرامی به صورت مدفوع به هم فشرده می‌شود. روده بزرگ با کمک عضلاتی دیگر، مدفوع را پیش برده و دفع می‌کند. اگر این عضلات بگیرند و دچار اسپاسم شوند، در حرکات طبیعی روده اختلال ایجاد می‌شود.

 

اسپاسم روده بزرگ چه علائمی دارد؟

 


ممکن است در شکمتان ناگهان احساس گرفتگی کنید، خصوصا در قسمت پایین و سمت چپ.

علائم زیر نیز ممکن است وجود داشته باشند:

. شکم درد. اسپاسم‌ها می‌توانند دردناک باشند، خصوصا اگر شدید باشند.

 

. یبوست. اسپاسم‌ها ممکن است باعث شوند روده بزرگ شما به جای اینکه مدفوع را به جلو برانند، آن را نگه دارند.

 

. نفخ شکم. نفخ می‌تواند نتیجه‌ی یبوست یا گاز معده و یا علامتی موازی و مرتبط با همان علت اسپاسم‌ها باشد.

 

. احساس نیاز ناگهانی به دفع. گاهی اسپاسم‌ها به جای اینکه باعث نگه داشتن مدفوع شوند، آن را به جلو می‌‌رانند و نیاز به دفع ناگهانی ایجاد کرده و احساس بی‌اختیاری مدفوع به فرد می‌دهند.

 

. اسهال. اگر پیش از اینکه روده بزرگ بتواند مدفوع را متراکم کند، اسپاسم‌ها فرد را وادار به مدفوع کردن کنند، مدفوع شُل خواهد شد.

 

. دفع بلغم در مدفوع. این علامتی شایع در افرادی است که اسپاسم کولون دارند. این اتفاق می‌تواند دفاعی در برابر اسهال مزمن یا یک علامت موازی باشد.

 

چای نعنا فلفلی یا کپسول عصاره نعنا فلفلی می‌تواند به تسکین اسپاسم‌های کولون کمک کند. نعنا فلفلی یک آنتی‌اسپاسم طبیعی است که می‌تواند جلوی انقباضات عضلات را بگیرد

 

داشتن کولون اسپاستیک به چه معناست؟

 


اسپاسم‌های کولون یک علامت‌اند. این اسپاسم‌ها ممکن است واکنشی موقتی به چیزی که خورده‌اید باشند یا مرتبط با یک بیماری گوارش مزمن‌تر. اسپاسم‌های روده بزرگ، علامتی بسیار شایع از سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) هستند. هرچند هرکسی که به این سندرم دچار است لزوما اسپاسم روده بزرگ ندارد اما این علامت آن قدر شایع است که اصطلاح «کولون اسپاستیک» تبدیل به نام اختصاری برای سندرم روده تحریک‌پذیر شده است. همه‌ی ناراحتی‌هایی که در بالا گفتیم مکررا همراه با اسپاسم‌های کولون رخ می‌دهند و خیلی از افرادی که سندرم روده تحریک‌پذیر دارند از آن شاکی‌اند.


شایع‌ترین دلایل اسپاسم‌های کولون

 

 

-  سندرم روده تحریک‌پذیر. این اختلال اغلب شامل اسپاسم‌های کولون می‌شود که علت آن ناشناخته است. در سندرم روده تحریک‌پذیر هیچ التهابی وجود ندارد، بلکه به نظر می‌رسد روده‌ها نسبت به محرک‌های معمولی حساس‌ترند.

 

-  سندرم التهابی روده (IBD). بیماری‌های مزمنی مانند کولیت زخمی روده و بیماری کرون سبب التهاب مزمن در روده‌ها می‌شوند که می‌توانند اسپاسم کولون ایجاد کنند.

 

-  آلرژی‌های غذایی یا عدم تحمل غذایی. اسپاسم‌های کولون می‌توانند واکنش بدن نسبت به غذایی باشند که گوارش رابطه خوبی با آن ندارد. آلرژی‌های غذایی سبب یک واکنش ایمنی می‌شوند که شامل التهاب می‌شود. عدم تحمل یک ماده غذایی سبب ناراحتی گوارشی می‌شود که می‌تواند باعث اسپاسم روده حساس شود.

 

-  عفونت موضعی. ویروس‌ها، انگل‌ها یا باکتری‌ها می‌توانند باعث عفونت و التهاب کولون یا کیست‌هایی در دیواره روده بزرگ شوند.

 

-    اندومتریوز. این عارضه باعث می‌شود اندومتریوم یا دیواره‌ی رحم، در جاهای دیگری خارج از رحم رشد کنند که این قسمت‌ها گاهی می‌تواند روده‌ها باشد. این اتفاق سبب درد و خونریزی و التهاب در ناحیه مورد نظر می‌شود که می‌تواند اسپاسم‌هایی در کولون ایجاد کند.


عوامل روحی و هیجانی. گوارش از طریق سیستم عصبی ارتباط تنگاتنگی با مغز ما دارد و این یعنی استرس‌ها و حساسیت‌های روحی و هیجانی ما می‌توانند باعث شوند چیزی در روده‌های ما اشتباه دریافت شود و روده‌ها با اسپاسم نسبت به آن واکنش بیش از حد نشان بدهند.


چگونه از اسپاسم‌های کولون خلاص شویم؟

 


برخی از بیمارانی که اسپاسم مزمن کولون دارند ممکن است بتوانند با دارو علائم را تسکین دهند؛ اما مصرف دارو اغلب عوارض جانبی نامطلوبی دارد و علت اصلی علائم را برطرف نمی‌کند. به همین دلیل، پزشکان ترجیح می‌دهند درمان را با تغییراتی در سبک زندگی و استفاده از راهکارهای خانگی شروع کنند:

. استراحت دادن به روده‌ها. مثلا روزه متناوب که شامل نخوردن صبحانه یا شب زودتر شام خوردن می‌شود و به سیستم گوارشتان فرصتی برای آرام گرفتن و بازسازی می‌دهد.

. رژیم غذایی حذفی. یک دوره رژیم غذایی حذفی می‌تواند به شما کمک کند غذاهایی را که باعث اسپاسم روده‌تان می‌شوند شناسایی کنید.

. ورزش. ورزش منظم و در حد متعادل می‌تواند حرکات روده و گوارش را تنظیم کند. ورزش با ترشح اندورفین‌ها، استرس و درد را تسکین داده و هماهنگی بین روده‌ها و سیستم عصبی را تقویت می‌‌کند.

. مدیریت استرس. پنجاه درصد افرادی که دچار اسپاسم‌های کولون یا سندرم روده تحریک‌پذیر هستند، حساسیت خیلی زیادی نسبت به درد دارند. چه استرس شما عامل اسپاسم‌های روده‌تان باشد یا اسپاسم روده دلیل استرستان و یا هر دو، به هر صورت مدیریت و کنترل استرس بخش مهمی از آرام کرده روده‌هایتان است.

. فیبر و پروبیوتیک‌ها. باکتری‌های مفید روده می‌توانند به گوارش و حساسیت‌های غذایی و تعادل باکتری‌ها که سبب التهاب در گوارش می‌شوند کمک کنند. فیبر، باکتری‌های خوب را تغذیه می‌کند و به مدفوع حجم می‌دهد تا بهتر دفع شود.

. نعنا فلفلی. چای نعنا فلفلی یا کپسول عصاره نعنا فلفلی می‌تواند به تسکین اسپاسم‌های کولون کمک کند. نعنا فلفلی یک آنتی‌اسپاسم طبیعی است که می‌تواند جلوی انقباضات عضلات را بگیرد.

 

اگر این درمان‌ها و راهکارها نتیجه‌ای نداشته باشند، پزشک ممکن است داروهایی برای علائمتان تجویز کند:

 

 

. آنتی‌اسپاسمودیک‌ها:

این داروها جلوی اسپاسم‌های عضلانی غیراردای را می‌گیرند.

. آنتی‌کولینرژیک‌ها:

این داروها، ماده شیمیایی به نام استیل کولین را مهار می‌کنند که مسئول انتقال پیام‌‌های عصبی و عامل حرکات غیرارادی عضلات است.

. ضداسهال‌ها:

این داروها تجویزی یا بدون نسخه‌اند.

. آنتی‌بیوتیک‌ها:

ممکن است برای درمان یک عفونت یا رشد زیاد باکتری به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشید.


چه زمانی باید بابت اسپاسم‌های کولون به پزشک مراجعه کنید؟

 

 

اگر اغلب دچار اسپاسم کولون می‌شوید باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. شناسایی علت مشکل، اولین قدم در جهت درمان و تسکین است. آزمایشات پزشکی می‌توانند به تائید و تشخیص پزشک کمک کرده و در صورت نیاز، درمان عفونت یا شناسایی آلرژی غذایی در پیش گرفته شود. ممکن است بیماری دیگری داشته باشید که نیاز به بررسی و درمان دارد یا اینکه فقط لازم باشد تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید.

منبع: تبیان

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۰۳ مرداد ۰۱ ، ۲۳:۵۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


خوردن چای با توت و یا خرما ضرر دارد؟

 

 

خوردن چای با خرما و توت


مضرات خوردن چای با توت و خرما

 

 

مصرف توت و خرما در کنار چای باعث بالا رفتن قند و در نهایت دیابت میشود. متاسفانه برخی از مردم بر این باورند که مصرف توت یا خرما به جای قند می تواند از بالا رفتن میزان قند خون جلوگیری کند.

 

 چای و قهوه از نوشیدنی های محبوب تمام کشورهای دنیا هستد که بسیاری از افراد آنها را با طعمی شیرین می پسندند .

ما ایرانیها نیز اغلب عادت داریم که چای را با شیرینی بخوریم. اما همانطور که می دانیم قند و شکر مفید نیست و موجب آلزایمر ،پوسیدگی دندان و دیابت و بیماری های دیگر می شود.

برخی از افراد خرما و توت را جایگزین قند و شکر می کنند . خرما و توت و انجیر دارای میزان زیادی قند از نوع فروکتوز هستند که مصرف آنها برای افراد دیابتی نیز ضرری ندارد.

یعنی به راحتی جذب بدن می شود اما کالری این مواد مانند قند است یعنی به ازای مصرف هر یک گرم از آنها، ۴ کیلوکالری انرژی به بدن می رسد بنابراین مصرف بیش از اندازه آنها ، مانند قند و شکر برای بدن عوارضی در پی دارد.

 

هر حبه قند تقریبا ۳ گرم وزن دارد .

اگر فرض کنیم که هر یک گرم قند ۴ کیلو کالری انرژی فراهم می کند انرژی دریافتی بدن با خوردن ۳ حبه قند برابر ۱۲ کیلوگالری است.

در حالی که برخی افراد ترجیح می دهند :

چای خود را با خرما ، توت خشم و انجیر و ... میل کنند میزان کالری دریافتی آنها برابر با ۵۰ الی ۶۰ کیلو کالری است.

برخی کارشناسان عقیده دارند که نباید خرما و توت را به همراه چای مصرف نمایند .زیرا قند این مواد هنگام تماس با آب جوش و یا چای داغ جذب بدن می شود و اما انرژی آنها جذب بدن نمی شود و مزایای آنها از بین می رود.

البته این نظریه به کارشناسی زیادی نیاز دارد و از نظر علمی ثابت نشده است زیرا قند خرما و توت و انجیر بیشتر از نوع فروکتوز است که قندی طبیعی می باشد و در صورت جذب بدن خطری برای آن ندارد . البته در مصرف این مواد خوراکی باید اعتدال را رعایت نمود زیرا کالری بالای آنها موجب افزایش وزن و چاقی می شود.

از طرفی اگر قند موجود در خرما در تماس با آب جوش و چای جذب بدن شود باید این سوال را پرسید که چگونه بخش عمده کالری که از مواد قندی است و مبنای انرژی زا بدون آن است جذب بدن می شود اما انرژی آن جذب نمی شود؟

این فرضیه را می توان به سادگی انکار نمود. برای تهیه شیره خرما ، شیره انجیر ، شیره توت و شیره انگور که دارای تمام ویتامین ها و مواد معدنی خود میوه ها هستند از روش جوشاندن و تصفیه میوه ها استفاده می شود . جوشاندن باعث خروج مواد مغذی خرما و دیگر مواد به داخل آب می شود که با تغلیظ این آب تبدیل به شیره مقوی می شود.

 

البته کارشناسان اعتقاد دارند بهترین نوع شیره آن است که در دمای ۶۰ تا ۷۰ درجه تهیه شود و به نقطه جوش نرسد چرا که مواد مغذی آن از بین می رود .به همین دلیل شیره خرمای صنعتی را توصیه می کنند که در دمای ۶۵ درجه تهیه می شود.

 

سوال دیگری که وجود دارد این است که افرادی که چای خود را با خرما میل می کنند چای آنها خنک است و یا چای بسیار داغ را ترجیح می دند ؟

به طور طبیعی افراد بزرگسال در داغ ترین حالت چای را با دمای ۶۰ تا ۷۰ درجه می نوشند که این دما نمی تواند مواد مغذی مهم خرما را از بین برد .البته این موضوع به تحقیق و مطالعه بیشتری نیاز دارد.

در حالت عادی و طبیعی افراد بالغ در داغ ترین حالت چایی را با دمای حدود ۶۰ درجه تا نهایتا همان ۷۰ درجه نوش جان می کنند که این دما نمی تواند در زمان مصرف خرما با چایی باعث از بین رفتن مواد مغذی خرما شود.

 

بهترین گزینه به جای قند ، خرما و توت و... استفاده از میوه های خشک است که انرژی لازم را برای بدن فرام کرده و آسیبی به سلامت بدن وارد نمی کند.

منبع:ایسکانیوز
 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۰۳ مرداد ۰۱ ، ۲۲:۳۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر