تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری |  ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل شامل : پزشک عمومی و متخصص |تزریقات وپانسمان |کپسول اکسیزن |تخت|تشک مواج |گلوکومتر|عصا| واکرو کلیه لوازم مصرفی و غیر مصرفی... |مدیریت زخم های دیابتی و بستر| بخیه کردن و کشیدن بخیه |سونداژ مثانه ومجاری ادرار| NG Tube ||مراقبت از بیمار درمنزل وبیمارستان |گرفتن نمونه خون و ازمایش کرونا و ارسال به ازمایشگاه- تلفن هماهنگی 09132867163 و 09338726683

۴۰ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۳۰ آذر ۰۰ ، ۰۱:۳۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

علت اینکه همیشه خسته اید چیست؟

خستگی دائمی


همیشه خسته بودن و خستگی مزمن و مداوم نشان دهنده یک بیماری در بدن می باشد اغلب افرادی که همیشه خسته و بی حال هستند دچار کم خونی یا افسردگی می باشند.

 

انواع خستگی

 

خستگی مزمن:

 

مدت زمان خستگی می تواند کم (کم تر از یک ماه), طولانی (بیش از یک ماه) یا مزمن (بیش از شش ماه) باشد.

 

خستگی مزمن ایدیوپاتیک:

 

اولین قدم در ارزیابی بیماران با خستگی مزمن, غربالگری بیماری های زمینه ای یا روان پزشکی است. اگر چنین اختلالاتی دیده شود و بیمار معیارهای سندروم خستگی مزمن را برآورده نکند, ممکن است دچار خستگی مزمن ایدیوپاتیک باشد.

کلمه " ایدیوپاتیک " نشان دهنده علت اساسی ناشناخته است. میزان ناتوانی و نیاز به مراقبت های بهداشتی برای بیماران مبتلا به خستگی مزمن ایدیوپاتیک و cf مشابه است.

خستگی مزمن


خستگی مزمن ایدیوپاتیک از انواع خستگی


انواع خستگی و علل همیشه خسته بودن

 

فیبرومیالژیا:

 

فیبرومیالژیا یک سندرم مزمن درد است که با درد گسترش یافته, و با سفتی و خستگی همراه است. شکایات شناختی, که به این بیماری معروف هستند, در 90 درصد مبتلایان وجود دارد. برای سالها فیبرومیالژیا یکی از شایع ترین بیماری های انگلی بوده است.

در اغلب موارد, هیچ گونه ناهنجاری در معاینه فیزیکی به غیر از نرمی در نواحی مشخص وجود ندارد. تصویربرداری مغزی مدرن بینش های جدیدی به مکانیسم های درگیر در دردهای عضلانی را ارائه کرده است. تحقیقات اخیر حاکی از اختلال در تنظیم درد و ارتباط آن با تغییرات در فعالیت مغزی است.

خستگی نشانه جهانی فیبرومیالژیا است و اغلب اوقات هنگام خواب مشخص می شود. یک جمله رایج:" مهم نیست چقدر خواب بودم, انگار یک کامیون از روی من رد شده`. فعالیت های کوچک اغلب خستگی را تشدید می کنند.

فیبرومیالژیا
خستگی ناشی از فیبرومیالژیا
همیشه خسته بودن ، ضعف و بی حالی ناشی از بیماری های زمینه ای:

 

 کم خونی:

 

کم خونی یک بیماری پزشکی است که در آن تعداد گلبول های قرمز زیر حد معمول است. بیماران مبتلا به کم خونی به طور معمول خسته هستند و نبودن انرژی را تجربه می کنند.

کم خونی ناشی از فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی در سراسر جهان است. این بیماری معمولاً با از دست دادن خون مانند خونریزی قاعدگی سنگین یا خونریزی زخم ها یا تومورهای دستگاه گوارش ایجاد می شود. پیش از این هم در بخش سلامت نمناک و در مطلب علل ضعف و بی حالی گفتیم که کم خونی ممکن است ناشی از کمبود اسید فولیک و فولات باشد.

ممکن است ناشی از بیماری های مغز استخوان مانند لوسمی باشد. بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان, آرتریت روماتوئید و بیماری های کلیوی موجب کم خونی می شوند.

 

کم کاری تیرویید:

 

کم کاری تیروئید وضعیتی است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون های تیرویید شناخته شده به نام t3 و t4 را تولید نمی کند. خستگی، یکی از علائم اصلی کم کاری تیرویید است. علائم دیگر شامل افزایش حساسیت به سرما, یبوست, خشکی پوست, گرفتگی صدا, ضعف عضلانی, دردهای عضلانی, افسردگی و نقص حافظه است.


غده هیپوفیز با افزایش ترشح هورمون تحریک کننده تیرویید (tsh), به سطوح کاهش یافته t3 و t4 پاسخ می دهد. کم کاری تیروئید معمولاً با افزایش میزان tsh مشاهده می شود.

کم کاری تیروئید
کم کاری تیروئید از علائم اصلی همیشه خسته بودن


همیشه خسته بودن نشان دهنده چه بیماری هایی است؟

دیابت ملیتوس:

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت احساس خستگی, و کسالت زیادی در روز دارند. خستگی ممکن است ناشی از عدم تعادل سطح قند خون باشد. افراد مبتلا به دیابت ممکن است خستگی مزمن را تجربه کنند که همیشه با سطح قند خون آن ها مرتبط نیست.

سایر اختلالات اندوکرین:

تیرویید و دیابت ملیتوس از جمله اختلالات اندوکرین که موجب خستگی می شوند. بسیاری از اختلالات اندوکرین و اختلالات متابولیکی با خستگی مرتبط هستند.

مانند:

    هیپوگونادیسم
    هیپرپاراتیروئیدیسم با هیپرکلسمی مرتبط با آن،
    نارسایی آدرنالی (خستگی آدرنالی)
    پرکاری تیروئید آپانتیس
    کمبود هورمون رشد
    و مقاومت به لوکوکورتیکوئید.

 

خستگی مفرط


 علت همیشه خسته بودن چیست؟
همیشه خسته بودن از علائم کدام بیماری هاست؟

 

عفونت های مزمن:

 

چندین عفونت مزمن ممکن است باعث خستگی شوند. مانند؛ اندوکاردیت (عفونت دریچه های قلب), سل, هپاتیت, هپاتیت, بیماری های انگلی, عفونت hiv و سیتومگالوویروس.

 

اختلالات خود ایمنی:

 

در پاسخ به یک محرک ناشناخته, سیستم ایمنی ممکن است تولید آنتی بادی را آغاز کند که به بافت های خود بدن حمله می کند. این امر، ممکن است منجر به یک پاسخ التهابی مزمن شود و مشخصه اغلب اختلالات خود ایمنی است.

نمونه هایی از بیماری های خود ایمنی, آرتریت روماتوئید, لوپوس اریتماتو سیستمیک (لوپوس, لوپوس), بیماری التهابی روده (ibd), بیماری دیابت قندی, پسوریازیس, غدد بیماری گریوز, بیماری هاشیموتو و میاستنی گراو می باشد.

خستگی جز اصلی اختلالات خود ایمنی است. خستگی به عنوان " عمیق " و " ناتوان کننده " توصیف می شود و " پیش گیری از آن با انجام ساده ترین کارهای روزمره اتفاق می افتد.

 

سرطان:

 

خستگی مزمن در افراد مبتلا به سرطان شایع است و اغلب می تواند اذیت کننده باشد. این نوع از خستگی گاهی به خستگی مرتبط با سرطان یا خستگی ناشی از سرطان نامیده می شود.

 

خستگی با درد و حالت تهوع:

 

استفراغ به عنوان یکی از اصلی ترین نشانه های سرطان و یا درمان سرطان است. خستگی مرتبط با سرطان نیز می تواند مربوط به عوامل دیگری مانند کم خونی، اضطراب، افسردگی و عوارض جانبی درمان باشد.

 

 اختلالات در خواب:

 

خواب آلودگی و خستگی، یک سان و به یک معنا نیستند. خواب آلودگی به معنای ناتوانی در بیدار ماندن به طور کامل یا هوشیار ماندن در طول روز است، در حالی که خستگی به معنای فقدان انرژی ذهنی یا جسمی است که در فعالیت های روزمره دخالت می کند.

اختلالات در خواب
بی خوابی و همیشه خسته بودن
دلایل همیشه خسته بودن و خستگی مزمن

 

بیماری سیستم عصبی مرکزی:

 

برخی شرایط عصبی ممکن است با خستگی مرتبط باشد. به عنوان مثال، خستگی اغلب یک نشانه بارز در بیماران مبتلا به سکته، تصلب چند گانه و بیماری پارکینسون است. مهم است که به دنبال علائم و نشانه های بیماری سیستم عصبی مرکزی باشید.

 

اختلالات دستگاه گوارش:

 

بیماری های معده و روده ممکن است با خستگی مرتبط باشند. مثال ها عبارتند از:زخم معده، اسهال، بیماری روده ملتهب (IBD)، سرطان و سندروم روده تحریک پذیر. اما بیماران مبتلا به اختلالات گوارشی معمولاً شکایات دیگری نیز دارند، از قبیل درد شکمی، تهوع، استفراغ، یبوست یا اسهال.

بیماری های معده و روده
بیماری های معده و روده از علائم همیشه خسته بودن
همیشه خسته بودن چه دلیلی دارد؟

 

بیماری عضلانی عصبی:

 

خستگی ممکن است در چندین اختلال عضلانی عصبی وجود داشته باشد، مانند اسکلروز جانبی آمیوتروپیک (ALS)، سندرم بعد از پولیو (PPS)، سندرم گویلاین- بار، نوروپاتی ایمنی، بیماری دندانی چارکوت_ماری دندانی، میاستنی گراویس (MG)، میوپاتی متابولیک، مایوپاتی میتوکندری، دیستروفی عضلانی، دیستروفی میوتونی.

 

اختلالات قلبی عروقی:

 

خستگی ممکن است نشانه بیماری اساسی مربوط به قلب باشد. در نتیجه همانطور که بخش سلامت نمناک گفته است مهم است که به دنبال نشانه هایی چون درد سینه و تنگی نفس بگردید. شایع ترین نشانه های بیماری قلبی در مردان و زنان درد یا ناراحتی قفسه سینه است. با این حال، تنها نیمی از زنانی که دچار حملات قلبی شده اند، درد قفسه سینه داشته اند.

زنان نسبت به مردان بیشتر درد کمر و گردن، سوهاضمه، سوزش معده، تهوع، استفراغ، خستگی شدید و یا مشکلات تنفسی را گزارش می دهند. نارسایی قلب زمانی رخ می دهد که ماهیچه های قلب ضعیف می شوند و نمی توانند به اندازه کافی خون را پمپ کند تا نیازهای بدن برای خون و اکسیژن را برآورده کند.

مشکلات قلبی
همیشه خسته بودن و بی حالی مداوم در بیماران قلبی
علت خستگی بیش از حد

 

بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD):

 

بیماری ریوی مزمن (COPD) به گروهی از شرایط اشاره دارد که باعث انسداد جریان هوا، سرفه، خلط و خلط شدن و خس خس کردن می شود. این بیماری شامل emphysema، برونشیت مزمن و در برخی موارد آسم است.

دود دخانیات علت اصلی رشد و پیشرفت COPD در ایالات متحده است (32). عوامل ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا و عفونت های تنفسی نیز نقش دارند. سومین عامل اصلی مرگ در ایالات متحده در سال 2014 (33) بوده است. برونشیت مزمنک بیماری شایع است که به COPD کمک می کند.اگرچه تنگی نفس معمول ترین علت COPD است، اما بسیاری از بیماران از خستگی شکایت دارند.
علل روانشناسی برای همیشه خسته بودن و بی حالی مدام :

بیماری های روانی در 60 تا 80 درصد بیماران مبتلا به خستگی مزمن حضور دارند.

 

اضطراب و افسردگی:

 

اضطراب و افسردگی دلایل مشترک خستگی هستند.خستگی معمولاً پایدار است اما ممکن است با شدت متفاوتی باشد. تا سه چهارم بیمارانی که خستگی مزمن دارند، دچار اختلالات روحی یا اضطرابی می شوند. به عبارت دیگر، خستگی مزمن ممکن است تنها شکل دیگری از اضطراب و یا افسردگی باشد.

 

اختلال کمردرد:

 

فردی که اختلال کمردرد دارد، با علائم "جسمی" متعددی درگیر است. این نشانه ها اغلب موجب پریشانی و اختلال در زندگی روزمره می شوند. با این حال، شکایات فرد را نمی توان با یک اختلال پزشکی اساسی توضیح داد.

بیمارانی که اختلالات کمردرد دارند، اغلب از درد یا خستگی شکایت دارند. علائم آن اغلب از نوع معده و روده مانند تهوع، نفخ، و اسهال متفاوت است. اختلال کمردرد معمولاً قبل از سی سالگی آغاز می شود و در زنان رایج تر از مردان است.

برای واجد شرایط بودن در تشخیص اختلال کمردرد، شکایات جسمی باید به اندازه کافی شدید باشند، تا به طور قابل توجهی با توانایی فرد برای انجام فعالیت های مهمی مانند کار کردن، مدرسه رفتن یا خانواده داری، و مسئولیت های اجتماعی تداخل داشته باشد.

 

خستگی القاء شده توسط مواد مخدر:

 

خستگی معمولاً همراه با الکل و اعتیاد به مواد مخدر است.همچنین توسط بسیاری از افراد پس از ترک مواد، تجربه می شود.بسیاری از داروهای معمول با خستگی مزمن ارتباط دارند.


خستگی یک عارضه جانبی معمولی بسیاری از داروهای متعارف است. ممکن است در داروهای تجویزی و غیر تجویزی وجود داشته باشند. بسیاری از داروهایی که برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند، با خستگی مرتبط هستند. داروهای کاهش کلسترول مانند استاتین ها نیز ممکن است باعث خستگی شوند.

آنتی هیستامین ها که معمولاً برای درمان آلرژی به کار می رود، باعث خستگی می شوند. درمان با بنزودیازپین ها، ضد افسردگی و داروهای ضدروان پریشی نیز با خستگی مرتبط هستند.

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۳۰ آذر ۰۰ ، ۰۱:۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


تلخی دهان نشان از این مشکلات دارد

علل تلخی دهان

 


هرکسی ممکن است هر از گاهی احساس تلخی در دهان را تجربه کند.

 معمولا بعد از شستشوی دهان یا مسواک زدن، این احساس تلخی از بین می‌رود. تغییرات در مزه دهان می‌توانند ناشی از اتفاقاتی باشند که در داخل بدنتان رخ می‌دهند یا این که به علت سبک زندگی‌تان باشند.

تلخی دهان می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. در قسمت زیر به برخی از دلایل تلخی دهان اشاره کرده‌ایم:

 

۱. تلخی دهان به‌علت خشکی دهان

 

خشکی دهان که گاهی زروستومیا هم نامیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که غدد بزاقی، بزاق کافی تولید نمی‌کنند. این امر ممکن است منجر به ایجاد احساس خشکی و چسبندگی درون دهان شود.

بزاق، رشد باکتری‌ها در دهان را کاهش می‌دهد و به حذف تکه‌های باقیمانده غذا در دهان کمک می‌کند. زمانی که بزاق کافی ندارید، ممکن است طعم تلخی را در دهان تجربه کنید که علت آن باکتری‌های اضافی و مواد غذایی باقی‌مانده است.

برخی از عوامل متعددی که ممکن است باعث خشکی دهان شوند عبارت‌اند از:

    داروهای بدون نسخه (OTC) و تجویزی
    پیری
    گرفتگی بینی که باعث تنفس از دهان می‌شود.
    آسیب عصبی
    مصرف تنباکو
    اختلالات خودایمنی
    دیابت. 

اکثر افراد مبتلا به خشکی دهان، از طریق تغییر در سبک زندگی، تنظیم داروها و استفاده از دهان‌شویه‌های بدون نسخه یا تجویزی بهبود پیدا می‌کنند.

 

۲. تلخی دهان و کبد

 

آیا تلخی دهان نشانه مشکل کبدی است؟ باید بگوییم که بله، ممکن است. یک دلیل احساس تلخ در دهان، مشکلات کبدی است. زمانی که کبد عملکرد درستی ندارد، بدن شروع به جمع‌کردن مقادیر زیادی از آمونیاک می‌کند. آمونیاک یک ماده سمی است که معمولا توسط کبد به اوره تبدیل می‌شود و از طریق ادرار دفع می‌شود. افزایش سطح آمونیاک در بدن منجر به ایجاد مزه بدی مشابه مزه پیاز یا ماهی و تلخی دهان می‌شود.

 

۳. بهداشت ضعیف دهان

 

نمی‌دانید تلخی دهان به همراه بوی بد دهان نشانه چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بهداشت ضعیف دهان، علت تلخی دهان در صبح است. تجمع بزاق و باکتری روی زبان، دندان‌ها و لثه‌ها می‌تواند منجر به بوی بد دهان و تغییر در درک چشایی شود. برای اینکه این وضعیت را تجربه نکنید، حداقل دو بار در روز دندان‌هایتان را مسواک بزنید (یکبار بعد از این که از خواب بیدار شدید و یکبار قبل از این که به رختخواب بروید). همچنین بهتر است زبانتان را هم مسواک بزنید تا از تجمع باکتری‌ها و سلول‌های مرده که منجر به بوی بد دهان و ایجاد حس تلخ در دهان می‌شوند جلوگیری کنید.

 

۴. عفونت‌های تنفسی

 

عفونت‌های سیستم تنفسی (خصوصا عفونت‌های ویروسی) می‌توانند بر مزه‌ی دهان تأثیر بگذارند. ورم لوزه، سینوزیت، سرماخوردگی و عفونت گوش میانی اغلب بر حس چشایی و بویایی تأثیر می‌گذارند.

برخی از علائم عفونت سیستم تنفسی عبارت‌اند از:

    احتقان
    گوش درد
    گلودرد

عفونت‌های ویروسی اغلب طی یک الی دو هفته به‌صورت خودبه‌خود از بین می‌روند. پس از برطرف‌شدن عفونت، مزه بد دهان هم باید از بین برود.

 

5- هپاتیت B

 

هپاتیت B نوعی عفونت ویروسی کبد است. یکی از علائم اولیه هپاتیت B شامل احساس مزه‌ی تلخ در دهان است.

سایر علائم هپاتیت B عبارت‌اند از:

    بوی بد دهان
    ازدست‌دادن اشتها
    تب پایین
    حالت تهوع، استفراغ و اسهال. 

هپاتیت B یک عفونت جدی است. اگر علائم مرتبط با هپاتیت را دارید یا اگر فکر می‌کنید که ممکن است در معرض این ویروس قرار گرفته باشید، حتما با پزشکتان تماس بگیرید و در صورت لزوم به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید.

 

۶. تلخی دهان و معده

 

نمی‌دانید تلخی دهان همراه با سوزش سر دل نشانه چیست؟ ممکن است دلیل تلخی مستمر در دهان، بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یا ریفلاکس اسید باشد. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که عضله یا اسفنکتر بالای معده ضعیف می‌شود و به اسید یا مایع صفرا اجازه می‌دهد که وارد مری شود.

اختلال GERD معمولا مری را تحریک می‌کند و منجر به سوزش سر دل می‌شود. همچنین می‌تواند منجر به ایجاد طعم بد یا تلخ شود که این وضعیت ممکن است به اندازه سایر علائم ادامه داشته باشد. سوزش معده و احساس طعم تلخ در دهان از علائم رفلاکس معده به مری هستند.

اگر علائم رفلاکس معده و تلخی دهان را دارید بهتر است به متخصص گوارش مراجعه کنید.

 

۷. تلخی دهان و صفرا

 

آیا تلخی دهان نشانه مشکل صفراست؟ باز هم باید بگوییم که بله؛ ممکن است. رفلاکس صفرا و اسید، علائم مشابهی دارند و می‌توانند هم‌زمان اتفاق بیفتند. این دو نوع رفلاکس توسط صفرا (مایع ساختهشده در کبد که به هضم غذا کمک می‌کند) یا اسید معده (که از طریق مری به‌طرف بالا حرکت می‌کند) ایجاد می‌شوند. هر دوی این اختلالات ممکن است باعث ایجاد طعم بد دهان نشوند. اگر متوجه شدید که احساس تلخی در دهان نشانه صفرا است حتما به پزشک متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید.

۸. تلخی دهان در اثر مصرف زیاد گوشت

 

پس از دودی‌کردن گوشت، ماده‌ای به نام کرئوزوت تولید می‌شود که باعث تلخ‌شدن گوشت می‌شود. کرئوزوت یک‌لایه ضخیم و روغنی است که وقتی دود برای مدت طولانی روی گوشت قرار می‌گیرد ایجاد می‌شود. این ماده نه‌تنها گوشت دودی را تلخ می‌کند، بلکه طعم ناخوشایندی را باقی می‌گذارد و باعث ایجاد احساس سوزن‌سوزن شدن در دهان می‌شود.

بدیهی است که در فرایند دودی‌کردن گوشت باید از دود استفاده کرد، اما میزان دود را باید به‌درستی با گرما و زمان متعادل کنید تا بتوانید غذای خوشمزه‌ای را درست کنید.

 

۹. استرس و اضطراب

 

سطوح بالای استرس و اضطراب ممکن است منجر به تحریک پاسخ استرس در بدن شوند که این پاسخ اغلب حس چشایی فرد را تغییر می‌دهد. اضطراب ممکن است باعث خشکی دهان شود که خود دلیل دیگری برای این مشکل است.

 

۱۰. آسیب عصبی

 

همچون سایر حواس، جوانه‌های چشایی (پرزهای چشایی) به طور مستقیم با اعصاب مغز در ارتباط هستند. آسیب به اعصاب مغز می‌تواند منجر به تغییر در نحوه درک مزه‌ها شود.

آسیب عصبی جوانه‌های چشایی یا مسیر چشایی می‌تواند به علت صدمه به سر یا اختلالاتی نظیر این موارد رخ دهد:

    صرع
    مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS)
    تومورهای مغزی
    فلج بل
    زوال عقل. 

سایر علل تلخی دهان

گاهی این مشکل می‌تواند ناشی از یک بیماری یا اختلال خاص باشد، همچون:

    آلرژی
    گلوسیت (التهاب زبان)
    پولیپ بینی (توده کیسه مانند و ملتهب بافت)
    عفونت غدد بزاقی
    سندرم شوگرن (اختلال خودایمنی که باعث خشکی دهان و چشم می‌شود)
    کمبود ویتامین B12 یا زینک
    دیابت. 

تلخی دهان از چه بیماری‌هایی خبر می‌دهد؟

به‌ندرت این مشکل از علائم یک اختلال جدی و مهلک است. گاهی این وضعیت ناشی از مصرف دارو یا برخی از مواد غذایی خاص است. در این صورت ممکن است با قطع مصرف دارو، این مشکل هم بهبود پیدا می‌کند.

البته اگر تلخی دهان با علائمی نظیر تب و لرز همراه باشد، ممکن است نشان‌دهنده‌ی وجود کرونا باشد

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۳۰ آذر ۰۰ ، ۰۰:۳۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

انواع گروه خونی و آنچه هرکدام باید بدانند

 

غلظت خون
جالب است بدانید که گروه های خونی مختلف، برخی تمایزهایی را در افراد ایجاد می کنند که با استفاده از مطالعه شخصیت گروه های خونی می توان به موارد مهمی رسید.

 

چه چیزی باعث ایجاد انواع گروه خونی میشود؟

 


خون شامل سلول و مایع زرد رنگی به نام پلاسما است، گروه خونی بسته به متشکلات خون متفاوت هستند، دو سیستم اصلی گروه خونی عبارتند از:آنتی ژن ABO و رزوس  نوع آنتی ژن برای طبقه بندی انواع خون استفاده می شوند، باکتری ها و ویروس ها آنتی ژن را حمل می کنند، در طی یک عفونت آنتی ژن آن را چیزی بیگانه حساب می کند، بیشتر آنتی ژن ها گلبول های قرمز و مولکول های پروتئینی هستند که در سطح گلبول های قرمز یافت می شود، گلبول های سفید خون آنتی بیوتیک را به عنوان دفاع ایمنی تولید می کند و باکتری ها مورد هدف قرار داده و به آن حمله می کنند.

 

تنوع گروه خونی


گروه خونی ABO و شایع ترین انواع گروه خونی

سیستم گروه ABO برای تعیین انواع مختلف آنتی ژن در گلبول قرمز و آنتی بادی در پلاسما می شود، این سیستم وضعیت آنتی ژن RHd را تعیین می کند که کدام نوع خون یا انواع تیامین برای انتقال گلبول قرمز مناسب است.


چهار نوع گروه ABO وجود دارد:

 


گروه A

 

سطح گلبول های قرمز خون حاوی آنتی ژن A و پلاسمای آنتی بادی B است، که به آنتی ژن های غریبه B که شامل سلول های قرمز خون هستند، حمله می کنند.


گروه B

 

سطحی از گلبول های قرمز خون که شامل آنتی ژن B و پلاسمای آنتی بادی Aهستند و می تواند به آنتی ژن خارجی A حمله کند.


گروه AB

 

گلبول های قرمزی که دارای آنتی ژن A و B است، ولی پلاسمای آن حاوی آنتی بادی A و B نیست، افراد دارای این گروه خونی می توانند از گروه ABO خون دریافت کنند.


گروه O

 

شامل پلاسمای آنتی بادی A و B است، اما حاوی آنتی ژن Aو B نیستند، نداشتن آنتی ژن A و B بدان معنی است که می توانند به افراد گروه ABO خون اهدا کنند.

 

انواع گروه خونی

 


اهدا کننده و گیرنده جهانی

گروه خونی O منفی هیچ آنتی ژن A و B و RHD را ندارند، این گلبول های قرمز خون را می توان به تمام افراد دارای هرنوع گروه خونی خون انتقال دهند، گروه O منفی به عنوان اهدا کننده جهانی شناخته می شود، از سوی دیگر، گروه خون AB دارای هیچ آنتی ژن Rhd ،B و A نیست، بنابراین می توانند از تمام افراد خون دریافت کنند، بنابراین به عنوان دریافت کننده جهانی شناخته می شوند.
چه زمانی گروه خونی مهم می شود؟

زمانی که خون شخص برای اهدا و یا دریافت آماده می شود ،دانستن نوع گروه خونی بسیار مهم است، زمانی که شخصی با آنتی ژن B از افراذی با آنتی ژن A خون دریافت کند، این انتقال رد خواهد شد، این بدان دلیل است که افراد دارای آنتی ژن B برروی گلبول قرمز خود آنتی بادی A را در پلاسمای خود هستند و یپس گلبول قرمز اهدا کننده آنتی ژن را ازبین برده و این انتقال مرگبار خواهد بود.

اهمیت گروه خونی


نوع گروه خونی در بارداری

 

در طول بارداری یک مادر ممکن است Rhd متفاوت برای جنین داشته باشد و جنین از پدر ارث برده باشد، اگر مادر Rhd منفی داشته باشد و جنین Rhd مثبت باشد خطرساز می شود، تعداد کمی از گلبول های قرمز خون جنین می توانند از جریان خون مادر وارد شوند، آنتی بادی Rhd در پلاسمای مادر تولید شده و پایان این فرآیند حساسیت زا می شود، اگر این آنتی بادی ژن خارجی را تشخیص دهد، ممکن است باعث ایجاد مشکل و بعد از آن شروع به حمله به گلبول های قرمز جنین شده و منجر به زردی و آسیب مغزی می شود.

تزریق ایمونو گلوبین ضد D به مادر کمک می کند تا از تولید آنتی بادی در بدن جلوگیری کند و حساسیت را روی جنین کاهش دهد، این تزریق معمولا در هفته 28 و گاهی در هفته 34 بارداری انجام می شود، تاثیر مبارزه با این دارو 12 هفته طول می کشد.

اگر زنی با Rhd منفی مجدد باردار شود و جنین بعدی نوع مثبت آن را داشته باشد،، ریسک بالایی وجود دارد که آنتی بادی مادر به گلبول قرمز خون جنین حمله کند، ازمایش خون می تواند خطرات احتمالی سلامت جنین را بررسی و تشخیص دهد که ایا نوع خون جنین با مادر سازگار است یا خیر.دانستن نوع گروه خونی هنگام لزوم اتصال خون به مادر هنگام زایمان نیز مهم است.

تست خون می تواند نوع گروه خونی را تعیین کند، یک تکنسین آزمایشگاه خون شخص را با انواع مختلف سرم مخلوط می کند که حاوی عامل انعقادی است و شاهد واکنش آن می شود، آنتی بادی در سرم واکنش متفاوتی را در هرنوع گروه خونی ایجاد می کند.
نادرترین گروه خونی چیست؟

بیش از 600 آنتی ژن شناخته شده دیگر وجود دارد، وجود یا عدم حضور آن ها انواع خون نادر را ایجاد می کند، اگر آنتی ژن ندارید که 99 درصد از افراد مثبت باشند، نوع خون شما نادر محسوب می شود، اگر به نوعی فاقد آنتی ژن است که 99 درصد برای آن مثبت است، نوع خون شما هم بسیار نادر است.

 

گروه خونی نادر


ویژگی های شخصیتی دارندگان انواع گروه خونی

 

بعد از بررسی برخی جزئیات مهم و اصلی گروه های خونی حالا قصد داریم به تفاوت دارندگان انواع گروه های خونی از لحاظ شخصیتی بپردازیم، با ما همراه شوید تا در مورد خود بیشتر بدانید.


شخصیت گروه خونی A

 

افراد دارای گروه خونی A باهوش، پرشور، حساس، مشارکتی و اجتماعی ،وفادار، صبور و عاشق صلح هستند، آن ها در بعضی موارد بسیار حساس می شوند، به عنوان مثال آن ها به اخلاق و استاندارد های جهانی اهمیت می دهند و نمی توانند قوانین مربوط به آن را قانون شکنی کنند، افراد دارای این گروه خونی تصمیم گیرندگان دقیق هستند و زمان را قبل از تصمیم گرفتن در نظر می گیرند.

علاوه براین آن ها کارهای چند منظوره را نمی توانند انجام دهند، زیرا ترجیح می دهند یک مسئولیت را بپذیرند، شخصیت افراد این گروه خونی سازمان گرا هستند و اقدامات بی وقفه را دوست ندارند، آن ها ترجیح می دهند همه چیز را در جای خود و منظم قرار دهند.
 



 

در مورد کاری که برنامه ریزی می کنند آن را با جدیت و هماهنگی انجام می دهند، این افراد یک دنده هستند و به آسانی استرس آن ها را فرا می گیرد، آن ها مبارزه را دوست ندارند و ترجیح می دهند که باهم هماهنگ باشند و در کنار هم در جامعه کار کنند، آن ها به خودشان متکی هستند و تا زمانی که نخواهند ایده و نظرات شان را به اشتراک نمی گذارند، برخی از شایع ترین ویژگی های گروه خونی A عبارتند از:

مهربانی، خجالتی بودن ،یک دنده ،مودب، هوشیار، دقیق، حساس، مسئولیت پذیر،مضطرب، جذاب، قابل اطمینان، کمال گرا ،جدی، محتاط، ماهر، متین و موقر، متکبر ،سازمان گرا، وسواسی بودن، بدبین و استرسی.

افراد مشهور دارای این گروه خونی ،جورج بوش، آدولف هیتلر، جت لی، بریتنی اسپیرز و ریچارد نیکسون هستند.

بریتنی اسپیرز 


شخصیت گروه خونی B

 

افراد دارای گروه خونی B به خلاقیت مشهور هستند، آن ها بسیار سریع تصمیم می گیرند، ولی در انجام سفارشات و مسئولیت ها خوب نیستند، زمانی که بر چیزی تمرکز دارند هدفشان قابل دسترس است و برای رسیدن به آن اشتیاق و انگیزه دارند، افراد دارای این گروه خونی می توانند متفکر و مضطرب باشند.

آن ها در فهمیدن دیدگاه دیگران خوب هستند و به چالش کشیدن و یا مقابله با دیگران را دوست ندارند ، آن ها دوست دارند تنها باشند و خودشان را از دیگران جدا می دانند، برخی از شایع ترین ویژگی های آنان:کنجکاوی، ریلکس بودن ، قوی، ماجراجو ،خلاق، صبور، فعال ،برون گرا، شاداب، بی اعتماد ،بی رحم، خودخواه، ناسازگار،غیر مسئول و غیر قابل پیش بینی بودن است، به طور کلی یک تعادل بین گروه خونی o B وجود دارد، چراکه هردوی آن ها متفکر و بلند پرواز هستند.

افراد مشهور دارای گروه خونی B وینس یانگ، لئوناردو دی کاپریو و جک نیکلسون هستند، افراد با این گروه خونی با هم خون خود به سرعت ارتباط برقرار کرده و همچنین با افراد گروه خونی AB نیز ارتباط برقرار می کنند.


شخصیت گروه خونی AB

 

افراد دارای این گروه خونی، ترکیبی از شخصیت های A و B را دارند، مردم آن ها را پیچیده و دوگانه می بیند، به عنوان مثال آن ها می توانند مانند گروه خونی B . برون گرا و مانند گروه خونی A خجالتی باشند، آن ها دارای نادرترین گروه خونی در دنیا هستند، افراد با این گروه خونی محبوب و دوست داشتنی هستند و به راحتی با مردم اطرافشان دوست می شوند.

بودن با این افراد دریک شرکت خسته کننده نیست، افراد دارای این گروه خونی مضطرب هستند و در برخورد با دیگران محتاط می باشند، افراد با این گروه خونی مهارت های منطقی و تحلیلی دارند و به عنوان انسان گرا دیده می شوند.

برخی از ویژگی های خوب شخصیتی آنها عبارتند از :مراقب بودن ،جذاب، کنترل شده، مستقل، اجتماعی، خلاق، باحال، رویا محور، جذاب، معقول، صادق ،پیچیده، خودمحور، غیرمسئول، آسیب پذیر، دیپلماتیک، حل نشدنی، فراموش نشدنی، بی مبالات، انتقادی و دوطرفه بودن.


افراد مشهور دارای این گروه خونی مریلین مونرو، جکی چان و جان اف کندی هستند.

جکی چان


شخصیت گروه خونی O

 

افراد دارای این گروه خونی برون گرا، فعال و زرنگ و جسور هستند، آن ها معمولا استانداردهای بالایی را برای خود تعیین و برای رسیدن به آن تلاش می کنند، قبل ازاین هم در نمناک گفتیم که افراد این گروه خونی توانایی عالی در رهبری دارند و به چیزهای کوچک و جزئی عکس العمل نشان نمی دهند و باعث می شود به عنوان خودخواه ترین افراد نسبت به گروه خونی A باشند، افراد دارای گروه خونی O بخشنده و مهربان، انعطاف پذیر و بهبود پذیر هستند، آن ها در موقعیت های مختلف و دشوار به خوبی عمل می کنند.

برخی از صفات شخصیتی آن ها توانایی در رهبری، خود رای بودن، خوش بین، آرام، بی خیال و خونسرد، وفادار، کنجکاو، صبور، حامی صلح، انعطاف پذیر و مستقل بودن است.

همچنین آن ها حسود، بی ادب، سنگدل، خود محور، غیر قابل پیش بینی و متکبر نیز هستند، این افراد پایدار و قوی هستند و به همین علت ژاپنی ها آن ها را سلحشور می نامند، آن ها مردمی صادق هستند و از افراذی که دروغ می گویند یا حقیقت را پنهان می کنند،نفرت دارند.

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۹ آذر ۰۰ ، ۱۳:۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

فواید طناب زدن برای استخوان ها

 

فواید طناب زدن

تحقیقات نشان می دهد که طناب زدن می تواند ضربان قلب را تقویت کند، کالری را تقریباً به همان اندازه دویدن می سوزاند و ایمنی بدن را افزایش می دهد.

به گزارش  دیلی میل، همچنین نتایج مطالعه جدید نشان داد که فقط ۲۰ دقیقه طناب زدن دو بار در هفته به طور قابل توجهی تراکم استخوان زنان جوان را بهبود می بخشد. این مطالعه شامل شناگران ۱۷ تا ۲۱ ساله بود.

    

پوکی استخوان در زنان یائسه که سطح هورمون استروژن محافظ استخوان در آنها رو به کاهش است، مشکلی شایع است. اما طناب زدن به کاهش این اختلال کمک می‌کند.

یکی از دلایل مفید بودن طناب زدن برای پوکی استخوان تأثیر نسبی آن است که باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود.

به گفته محققان، ضربه‌های مکرر به استخوان فشار می‌آورد و باعث می‌شود که خود را بازسازی کند، بافت قدیمی را جذب کرده و استخوان جدید ایجاد کند و آن را قوی‌تر سازد.

افراد مبتلا به آرتروز یا پوکی استخوان بهتر است قبل از طناب زدن با پزشک خود مشورت نمایند.

محققان دریافتند که پرش و پریدن در افزایش تراکم توده استخوانی در قسمت فوقانی استخوان ران در زنان پیش از یائسگی مؤثر است.

طناب زدن به عنوان نوعی ورزش هوازی، سیستم تخلیه بدن (سیستم لنفاوی) را تحریک می‌کند، مایعات را از بافت‌ها به جریان خون منتقل می‌کند و با بهبود جریان خون و گردش سلول‌های ایمنی، سیستم ایمنی را تقویت می‌نماید.

 

فواید طناب زدن برای سلامت جسم و ذهن

 

فواید طناب زدن

اگر برای طناب زدن آماده شده‌اید، دانستن بعضی از فواید این تمرین می‌تواند انگیزه‌ی بیشتری برای شما ایجاد کند. طناب زدن فواید زیادی دارد اما در ادامه به فوایدی اشاره می‌کنیم که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید.


۱. بهبود هماهنگی عصب و عضله

 

وقتی طناب می‌زنید روی حرکات پا تمرکز می‌کنید و این باعث می‌شود هماهنگی شما بهبود پیدا کند. حتی اگر خودتان متوجه این تمرکز نباشید، ذهن شما آگاهی دارد که پاها چه حرکاتی را انجام می‌دهند. ممارست در این تمرین باعث می‌شود روی پاهای خودتان سبک‌تر باشید یعنی هماهنگی بیشتری پیدا می‌کنید و راحت‌تر طناب می‌زنید. البته طناب زدن روش‌های مختلفی دارد. در روش‌های حرفه‌ای طناب زدن، به هماهنگی بیشتری نیاز دارید و باید هوشیارتر باشید.


۲. کاهش آسیب‌های پا به ویژه در ناحیه‌ی مچ پا

 

طناب زدن برای افرادی که در سایر رشته‌های ورزشی فعالیت می‌کنند هم مفید است. در بسیاری از ورزش‌ها مانند فوتبال، بسکتبال و تنیس، ورزشکاران معمولا به دلیل چرخش‌های ناگهانی یا توقف سریع هنگام دویدن از ناحیه‌ی مچ پا و سایر قسمت‌های پا دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. این نوع از آسیب‌دیدگی‌ها در این رشته‌ها به ویژه در بسکتبال و تنیس بسیار رایج است.

طناب زدن علاوه بر اینکه هماهنگی را بهبود می‌بخشد، باعث تقویت عضلات پا به ویژه عضلات اطراف مفصل مچ پا می‌شود. در نتیجه احتمال آسیب‌دیدگی در این نواحی را کاهش می‌دهد. اگر طناب زدن به شکل صحیح انجام شود، باعث می‌شود در حالت قرار گرفتن روی پنجه‌ی پا تعادل بیشتری داشته باشید.

به دلیل اینکه در طول طناب زدن باید روی پنجه‌ی پا بایستید، این کار برای شما آسان‌تر می‌شود و به این حالت عادت می‌کنید. در نتیجه در موقعیت‌های مشابه در سایر رشته‌ها عملکرد بهتری خواهید داشت.


۳. کالری‌سوزی بیشتر

 

۳۰ دقیقه طناب زدن بیشتر از ۳۰ دقیقه آرام دویدن کالری می‌سوزاند. طناب زدن یک تمرین هوازی نسبتا شدید است که می‌توانید با انجام آن در هر ساعت کالری مصرفی خودتان را به ۱۳۰۰ کالری افزایش دهید. در هر پرشی که انجام می‌دهید، تقریبا یک دهم کالری مصرف می‌کنید. کالری مصرفی در ۱۰ دقیقه طناب زدن با کالری مصرفی در ۱/۵ کیلومتر دویدن در ۸ دقیقه برابری می‌کند.


۴. تمرینی جذاب و قابل انجام در شرایط مختلف

 

طناب ورزشی می‌تواند در هر جایی همراه شما باشد؛ در مدرسه یا حتی وقتی به سفر می‌روید. همچنین می‌توانید برای گرم کردن بدن قبل از تمرین بسکتبال یا سرد کردن بدن بعد از دوچرخه‌سواری هم طناب بزنید. طناب زدن مهارتی ورزشی است که انواع مختلفی دارد؛ طناب‌زنی قدرتی، سرعتی، نمایشی، انفرادی و تیمی. بعضی از انواع آن مانند Double Dutch را می‌توانید با همراهی فرزندان یا سایر اعضای خانواده انجام دهید. حتی می‌توانید مسابقات خانوادگی برگزار کنید و در کنار ورزش کردن، یک تفریح لذت‌بخش را تجربه کنید.


۵. بهبود تراکم استخوان

 

پژوهشگرانی که درباره‌ی وضعیت استخوان‌ها در افراد ورزشکار و افراد سالمند تحقیق کرده‌اند می‌گویند که بهترین ورزش برای بهبود تراکم استخوان، بالا و پایین پریدن ساده است. اگر استخوان‌ها به اندازه‌ی کافی قوی باشند، افراد به انجام تمرینات بیشتر برای بهبود پوکی استخوان نیاز ندارند. البته افرادی که سابقه‌ی شکستگی دارند یا در خانواده‌ی آن‌ها پوکی استخوان سابقه دارد، قبل از انجام این تمرین باید با پزشک مشورت کنند.

در پژوهشی که روی موش‌ها انجام شد، تأثیر مثبت پرش روی تراکم استخوان تأیید شد. در این پژوهش برای موش‌ها شرایطی ایجاد شد که باید در طول هفته ۴۰ بار بالا و پایین می‌پریدند. پس از گذشت ۲۴ هفته، تراکم استخوان در این موش‌ها افزایش قابل توجهی داشت. حتی موش‌هایی که فقط بین ۲۰ تا ۳۰ پرش را در طول هفته انجام داده بودند، تراکم استخوان بیشتری داشتند.


۶. بهبود سلامت قلب و عروق

 

پزشکانی که در زمینه‌ی پزشکی ورزشی تخصص دارند، طناب زدن را توصیه می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که طناب زدن باعث تهویه‌ی هوازی می‌شود. تهویه‌ی هوازی فرایندی است که در آن قلب و ریه برای پمپاژ مؤثرتر خون، بیشتر فعالیت می‌کنند و در نتیجه اکسیژن بیشتری به اندام‌ها و عضلات منتقل می‌شود. برای ارتقای سطح سلامتی قلب و ریه، توصیه می‌شود سه تا پنج بار در هفته و در هر بار بین ۱۲ تا ۲۰ دقیقه طناب بزنید.


۷. بهبود کارایی تنفسی

 

یکی دیگر از تأثیرات مثبت طناب زدن، بهبود کارایی تنفسی است. بسیاری از افراد در فعالیت‌های ورزشی مانند دو یا شنا با تنگی نفس مواجه می‌شوند. اگر شما هم این تجربه را دارید می‌توانید با طناب زدن از بروز این مشکل جلوگیری کنید. طناب زدن می‌تواند علاوه بر بهبود کارایی تنفسی، استقامت بدنی هنگام تمرینات ورزشی را هم افزایش دهد.


۸. تقویت مهارت‌های ذهنی و تمرکز

 

شاید تعجب کنید اما طناب زدن می‌تواند باعث باهوش‌تر شدن شما بشود. بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، طناب زدن باعث تقویت نواحی مختلف مغز می‌شود و در نتیجه، افزایش آگاهی فضایی، بهبود مهارت‌های درک مطلب، تقویت حافظه و افزایش هوشیاری ذهنی را به دنبال دارد.

در طول طناب زدن دائما در حال پرش روی پنجه‌ی پا هستید. در این شرایط ذهن با حالت بی‌تعادلی مداومی روبه‌رو می‌شود و واکنش ذهن برای ایجاد تعادل، برقراری هماهنگی بین اعصاب و عضلات است. طناب زدن علاوه بر تأثیرات مثبت جسمانی مانند افزایش تراکم استخوان و تقویت عضلات، باعث هماهنگی بیشتر بین اعصاب و عضلات می‌شود که نتیجه‌ی آن بهبود تعادل و  واکنش‌های غیر ارادی (رفلکس‌ها) است.


۹. بهبود توانایی حفظ آرامش

 

وقتی طناب می‌زنید، ذهن و بدن شما به صورت هم‌زمان و هماهنگ فعالیت می‌کنند. در واقع طناب زدن یک تمرین ترکیبی است که علاوه بر عضلات روی اعصاب هم تأثیر می‌گذارد. در نتیجه‌ی ایجاد این هماهنگی، فوایدی برای ذهن حاصل می‌شود که در سایر موقعیت‌ها خودشان را نشان می‌دهند.

یکی از این فواید آرامش ذهنی است. افرادی که به صورت منظم طناب می‌زنند نسبت به افرادی که این تمرین را انجام نمی‌دهند، آرامش بیشتری دارند. در بسیاری از موقعیت‌ها همین آرامش بیشتر است که به شما کمک می‌کند شرایط را مدیریت کنید و چالش را پشت سر بگذارید.

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۹ آذر ۰۰ ، ۱۲:۴۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۹ آذر ۰۰ ، ۰۱:۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


۵ علامتی که از مشخصه های اصلی ابتلا به اومیکرون است

 

کرونای امیکرون


یک ماه هم نیست که شناسایی ویروس اومیکرون در جهان می گذرد اما در این مدت کم دانشمندان موفق شده اند برخی از ویژگی های این ویروس را شناسایی کنند.

 پروفسور تیم اسپکتور اپیدمیولوژیست بریتانیایی هشدار داده است که علائم اومیکرون بیشتر شبیه علائم سرماخوردگی کلاسیک است تا کووید و تزریق واکسن احتمالاً به کاهش علائم شدید ویروس در صورت ابتلا به بیماری کمک می کند.

تجزیه و تحلیل موارد در لندن، جایی که این ویروس جدید با بیشترین سرعت در حال رشد است، شایع‌ترین علائم ویروس را بین ۳ تا ۱۰ دسامبر گزارش کرد: آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه و گلو درد. هیچ یک از اینها علائم کلاسیک ویروس کرونا نیست یعنی: سرفه مداوم ، درجه تب بالا یا تغییر و از دست دادن حس چشایی و بویایی. اسپکتور، می گوید: «علائم اومیکرون را که شبیه علائم سرماخوردگی است تشخیص بدهید. علائم اومیکرون عمدتاً علائم سرماخوردگی، آبریزش بینی، سردرد، گلودرد و عطسه است بنابراین افراد باید در خانه بمانند زیرا ممکن است کرونا باشد.

پروفسور اسپکتور در اظهارنظرهای این هفته گفته است که علائم «کلاسیک» کووید مانند تب، سرفه یا از دست دادن بویایی، اکنون فقط در تعداد کمی از موارد وجود دارد.

و او اضافه کرد که به نظر می رسد اومیکرون از تاثیرگذاری واکسن ها در برابر ابتلا کم می کند، اما این واکسن ها همچنان برای همه مردم جهان حیاتی هستند. او گفت: «ما همچنین شاهد دو تا سه برابر بیشتر شدن ابتلاهای خفیف اومیکرونی هستیم که از دلتا بیشتر می شوند.»

مطالعات مختلفی در رابطه با این انجام شده که اومیکرون تا چه اندازه سریع است.

بررسی های اولیه نشان داده است که اومیکرون ۷۰ برابر از دلتا سریع تر است.

گروهی از محققان دانشگاهی در هنگ کنگ همچنین دریافتند که نوع جدید ۱۰ برابر کندتر از نسخه قبلی خود در ریه ها تکثیر می شود.

این یافته به این نظریه می افزاید که اومیکرون نسبت به انواع گذشته خفیف تر است.
آزمایشی بر روی ریه

محققان بافت ریه را در آزمایشگاه در معرض سویه اصلی کووید که سال گذشته در ووهان شناسایی شد، همراه با دو نوع آن قرار دادند تا نحوه رفتار ویروس‌ها پس از عفونت را مقایسه کنند.

اومیکرون در این آزمایش سریعتر در برونش تکثیر شد. برونش جایی در لوله هایی است که نای و ریه ها را به هم متصل می کنند.

مشخص شد که دلتا خیلی سریعتر در ریه ها تکثیر می شود، جایی که بیشتر ویروس می تواند منجر به شدیدترین بیماری شود.

این یافته ممکن است سرنخ بیولوژیکی پشت این باشد که چرا پزشکان اصرار دارند افراد آلوده به این سویه فقط علائمی شبیه سرماخوردگی دارند.

اما از سویی دیگر آزمایشات دیگری انجام شده که مدعی است اومیکرون آن طور که می گویند خفیف و ملایم نیست.

در حال حاضر تعداد کمتری از بیماران مبتلا به کووید در مقایسه با موج های قبلی در بخش های بیمارستانی در آفریقای جنوبی بستری می شوند و این امیدها را برانگیخته است که این سویه نسبت به رقبای قبلی کشنده تر است.

اما این نظریه که اومیکرون خفیف تر است فعلا از سویی گروهی از دانشمندان و ویروس شناسان بریتانیایی رد شده چرا که به اعتقاد آنها اومیکرون در شرایطی بروز کرده که جمعیت زیادی از مردم جهان واکسینه شده اند بنابراین مقابل ویروس ها قوی ترند.

شاید اگر واکسنی در کار نبود آنگاه اومیکرون از دلتا قوی تر و خطرناک تر بود. البته همه اینها هنوز تایید نشده است اما چیزی که مشخص به نظر می رسد این است که اومیکرون علائمی همانند سرماخوردگی خفیف دارد.

 

 

 

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۹ آذر ۰۰ ، ۰۰:۴۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

خدمات پزشکی و پرستاری 4

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۸ آذر ۰۰ ، ۰۱:۴۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

۸ اختراع شگفت انگیز در حوزه پزشکی + عکس

 

 

در حوزه پزشکی دستگاه‌های دیجیتالی اختراع شده اند که انجام خدمات پزشکی در این حوزه متحول شده است.

 امروزه تکنولوژی و فناوری های جدید را بیشتر از هر در حوزه های پزشکی مشاهده می کنیم؛ چرا که این حوزه ارتباط مستقیم با سلامت مردم و خدمت رسانی به جامعه دارد.


در ادامه این گزارش به تکنولوژی ها و فناوری هایی اشاره شده است که کاربرد زیادی در حوزه پزشکی دارند همچنین تشخیص بیماری و درمان آن را آسان کرده اند.


۱. گوشی پزشکی دیجیتال

 

گوشی پزشکی دیجیتال

گوشی پزشکی دیجیتال

گوشی‌های پزشکی امروزه تقریبا در دسترس تمام پزشکان جهان قرار دارد و جزو کاربردی‌ترین ابزار پزشکان برای معالجه بیمار است. طی چند سال گذشته گوشی‌های پزشکی دیجیتال تولید و در اختیار پزشکان قرار گرفته که تشخیص بیماری را بسیار دقیق‌تر و جزئی‌تر انجام می‌دهد.

یکی از برتری‌هایی که این ابزار دیجیتال نسبت به نمونه‌های قبلی دارد این است که صدا ضربان قلب و نفس بیمار را ضبط می‌کند تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده شود.


۲. دستگاه استنشاق کننده دیجیتال

 

دستگاه استنشاق دیجیتال

دستگاه استنشاق کننده دیجیتال

یکی از اصلی‌ترین و موثر‌ترین راه درمان بیماران مبتلا به آسم، استفاده از دستگاه‌های استنشاقی است. به طوری که پزشکان اظهار دارند بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به آسم با استفاده از این دستگاه بهبودی کامل را دریافت می‌کنند، اما ۹۰ درصد روش استفاده از آن را نمی‌دانند.

در همین راستا یک فناوری بر روی تلفن‌های همراه مبتلایان به آسم نصب می‌شود که زمان استنشاق را به همراه میزان دوز به بیمار اطلاع داده می‌شود.


۳. دستگاه  رگ یاب

دستگاه رگ یاب


دستگاه رگ یاب

این دستگاه همانطور که از اسم و تصویرش پیداست، به پزشکان این امکان را می‌دهد تا محل قرار گیری رگ را به طور دقیق شناسایی کنند همچین برخی موارد توده‌های خونی در رگ ایجاد می‌شود که تزریق هر نوع واکسنی در آن منطقه خطرناک است. این دستگاه وجود توده را در رگ به پزشک هشدار می‌دهد.


۴. حسگر بی سیم مغز

حسگر بی سیم مغز


حسگر بی سیم مغز

 

حسگر بی سیم مغز به پزشکان این امکان را می‌دهد که دما و فشار مغز را بررسی کنند. این حسگر تقریبا کوچک‌ترین دستگاه دیجیتال تولید شده در جهان است که در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حسگر برای بیماری‌های پارکینسون و آسیب‌های مغزی بسیار کاربردی است.


۵. اندام‌های مصنوعی

اندامهای مصنوعی


اندام‌های مصنوعی

بسیاری از افراد هستند که امروزه در دست یا پای مصنوعی استفاده می‌کنند و کاربرد زیادی هم برایشان دارد، اما طی چند سال اخیر یک فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیماران رگ، عضله، پوست و ... مصنوعی استفاده می‌کنند.

در این فناوری از سلول‌های  عصبی و بنیادی بیمار استفاده می‌شود تا بهترین اندام مصنوعی مخصوص فرد بیمار ساخته و در بدن وی مورد استفاده قرار بگیرد. در صورتی که این فناوری در سراسر جهان گسترده شود، استفاده از عمل‌های پیوند اعضا به حداقل خواهد رسید.


۶. دستگاه سونوگرافی جیبی

دستگاه سونوگرافی جبیب
دستگاه سونوگرافی جیبی

دستگاه‌های سونوگرافی امروزه در بسیاری از بیمارستان‌های تخصصی وجود دارد و خدمات مختلف را به بیماران ارائه می‌دهد، اما به تازگی دستگاهی اختراع شده است که ابعاد دستگاه سونوگرافی را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است.

این دستگاه همانطور که در عکس مشاده می‌کنید بسیار کوچیک است و با همین جثه کوچک سونوگرافی‌های قلبی، اورولوژی، شکم و قفسه سینه را انجام می‌دهد.


۷. آسپرین برقی

 

 

اسپرین برقی
آسپرین برقی

آسپرین الکترونیک که برخی از پزشک‌ها به آن آسپرین برقی هم می‌گویند، یک دستگاه کوچک است که در صورت نیاز روی سقف دهان قرار می‌گیرد و با عصب‌های مغزی ارتباط مستقیم بر قرار می‌کند.

این روش برای افرادی که از بیماری‌های میگرن و سینوزیت به شدت رنج می‌برند مورد استفاده قرار می‌گیرد تا درد آن‌ها را بدون استفاده از دارو کاهش دهد.


۸. چک آپ رباتیک

چک اپ رباتیک

چک آپ رباتیک

این روز‌ها برای انجام انواع آزمایش و چک آپ باید روش‌های مختلفی را مانند ادرار، مدفوع و خون انجام داد که از لحاظ بهداشتی مورد تایید بسیاری از پزشک‌ها نیستند

 

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۸ آذر ۰۰ ، ۰۱:۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


علامت اصلی حمله آسم چیست؟

 

بیماری اسم
آسم بیماری مزمن راه‌های تنفسی است. در 20 سال گذشته تعداد بیماران آسمی افرایش یافته است و امروزه آسم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن کودکان است که در حدود پنج میلیون کودک در کشورهای پیشرفته به آن مبتلا هستند.
 در مورد علل افزایش شیوع آسم تحقیقات گسترده‌ا‌ی صورت نگرفته است. دلیل افزایش شیوع آن می‌تواند ذرات استنشاقی، چاقی و بیماری‌های دستگاه تنفس باشد.

علل ایجادکننده بیماری آسم و حملات آن

 


حملات آسم در کودکان بزرگتر که سابقه آسم آلرژیک ندارند گاهی بعد از ورزش، استرس، تحرک‌پذیری، استفاده از پاک‌کننده‌ها، هوای سرد و دود سیگار ایجاد می‌شود. آسم در کودکان زیر 5 سال اغلب بعد از عفونت‌های ویروسی تنفسی اتفاق می‌افتد.

علل دیگر بروز حملات آسم در کودکان شامل استنشاق گرد و غبار، پشم و پر حیوانات خانگی، گرده گیاهان، تنفس هوای سرد، مصرف برخی داروها و بعضی انواع غذاها مانند شیر، تخم‌مرغ، آجیل، ماهی، داشتن استرس و ناراحتی‌های روزانه، عفونت سینوس‌ها، استنشاق دود سیگار و گاهی اوقات وجود ریفلاکس است.

علائم و نشانه‌های بیماری آسم

 

علائم اسم
سرفه علامت اصلی حمله آسم است که شب‌ها بعد از فعالیت یا بعد از استنشاق دود سیگار شدیدتر خواهد شد. همچنین تنفس بیمار تند و کوتاه و با ویزینگ همراه می‌شود. توکشیدگی گردن و قفسه صدری موقع عمل دم مشاهده می‌گردد. 

بسیاری از کودکان مبتلا به آسم علائم مزمن دارند که شامل سرفه روزانه بعد از تماس با گرد و خاک، گرده گیاهان، حیوانات خانگی، دود سیگار و... است. با شدت گرفتن حملات، خس‌خس ممکن است کم شود زیرا هوای کمتری هنگام دم و بازدم داخل و خارج ریه می‌شود. تنفس کند و با تو کشیدگی قفسیه صدری هنگام دم همراه است.

علائم آسم در افراد مختلف، متفاوت است. خس‌خس علامت مشخص این بیماری است و معمولاً صبح زود و شب‌ها بیشتر شنیده می‌شود اما هر کودکی که خس‌خس دارد به آسم مبتلا نیست. تشخیص این بیماری زمانی داده می‌شود که کودک حداقل سه مرتبه یا بیشتر دچار حملات ویزینگ و تنگی نفس شود. 

صدای ویز با شروع سرماخوردگی‌ها در کودکان مبتلا به آسم دیده می‌شود. حملات معمولاً هر ماه تکرار می‌شود. چنانچه در خانواده کودک، سابقه ابتلا به آسم وجود نداشته باشد این بیماری در سنین 3 تا 6 سالگی خودبه‌خود بهبود می‌یابد. 

اگر شروع ویزینگ در سنین زیر یک‌سالگی باشد و حملات به‌طور مرتب تکرار شود، کودک مبتلا به آسم است. علائم آسم در کودکان متفاوت است.

برخی از کودکان، ویزینگ و حملات خفیف و بدون مشکل تنفسی دارند و تعدادی دچار ویزینگ و حملات شدید و تکرارشونده می‌شوند که اغلب شرایط اورژانسی به وجود می‌آورد.

در موارد زیر کودک به درمان فوری نیاز دارد

 

- کودک به زحمت نفس می‌کشد و لحظه به لحظه بدتر می‌شود. تنفس تند است و توکشیدگی عضلات قفسه صدری در هنگام دم مشاهده می‌شود.

- لب و ناخن‌هایش سیاه شده است.

- کودک بی‌قرار، خواب‌آلود و بی‌حال است.

- همراه با تنفس، درد قفسه صدری دارد.

-کودک تب شدیدتر، سرفه و خس‌خس مقاوم به درمان دارد.

- استفراغ می‌کند و نمی‌تواند دارو بخورد.

- در اثر سرفه، خس‌خس و تنفس مشکل نمی‌تواند صحبت کند.

درمان آسم

- کاهش حملات آسم و جلوگیری از سرفه‌های سخت و تنفس مشکل

- استفاده از داروهای ضدآسم به حداقل و پیشگیری از عوارض احتمالی که در اثر مصرف داروها به وجود می‌آید.

- کاهش مراجعه کودکان به اورژانس‌ها با استفاده درست از داروهای مصرفی در منزل 

برای پیشگیری اقدامات زیر را می‌توان انجام داد

- روی تخت و لباس‌های کودک برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به‌داخل آنها با روکش پوشانده شود.

- سگ و گربه در منازل نگهداری نگردد.

- از فیلتر تمیزکننده هوا در اطاق کودک استفاده شود.

- رطوبت اطاق به حداقل برسد.

- استفاده از عطر، تمیز کننده‌های هوا و مواد معطّر به حداقل برسد.

- کودک از دود سیگار در هر کجا که وجود دارد دور باشد.

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۸ آذر ۰۰ ، ۰۰:۳۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر