تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری |  ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل شامل : پزشک عمومی و متخصص |تزریقات وپانسمان |کپسول اکسیزن |تخت|تشک مواج |گلوکومتر|عصا| واکرو کلیه لوازم مصرفی و غیر مصرفی... |مدیریت زخم های دیابتی و بستر| بخیه کردن و کشیدن بخیه |سونداژ مثانه ومجاری ادرار| NG Tube ||مراقبت از بیمار درمنزل وبیمارستان |گرفتن نمونه خون و ازمایش کرونا و ارسال به ازمایشگاه- تلفن هماهنگی 09132867163 و 09338726683

۸ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

 

شکستگی پهلو چه زمانی خطرناک است؟

 

شکستگی دنده


شکستگی دنده یا پهلو می‌تواند بسیار دردناک باشد؛ زیرا وقتی نفس می‌کشید، سرفه می‌کنید یا بالاتنه‌تان را حرکت می‌دهید دنده‌هایتان حرکت می‌کنند. دنده‌های میانی معمولاً همان دنده‌هایی هستند که می‌شکنند. شکستگی دنده اغلب با آسیب اندامی دیگر یا آسیب سینه همراه است؛ بنابراین پزشک به‌دقت بررسی می‌کند تا از جهت هرگونه آسیب احتمالی مطمئن شود.

 

 اگر شکستگی پهلو یا دنده را تجربه کرده باشید، یا ترکی در دنده‌تان ایجاد شده باشد، پس می‌دانید این آسیب چه درد شدیدی دارد.

یک علامت بارز شکستگی پهلو این است که وقتی نفس عمیق می‌کشید دردتان بدتر می‌شود. درد ناشی از شکستگی دنده حتی می‌تواند تنفستان را نیز مختل کرده و منجر به عفونت سینه شود.


ضمناً ازآنجایی‌که دنده‌ها از بیشتر اندام‌های مهم و حیاتی داخل سینه و شکم محافظت می‌کنند، یک شکستگی در دنده می‌تواند با آسیب‌های دیگری در اندام‌های دیگر یا اندام‌های داخلی و رگ‌ها نیز همراه باشد.


برخی از افراد با شکستگی یا ترک‌خوردگی جزئی یک دنده به پزشک مراجعه می‌کنند؛ اما افرادی که دچار شکستگی‌های جدی‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند و علائم شدیدتری دارند (مثلاً در اثر یک تصادف با اتومبیل یا موتورسیکلت یا افتادن از ارتفاع) باید سریع‌تر به اورژانس حوادث بیمارستان مراجعه کنند.

 

اگر تردید دارید ضربه‌ای که به شما وارد شده خطرناک است یا نه بهترین توصیه این است که فوراً به اورژانس حوادث مراجعه کنید.

شکستگی دنده‌های بالایی می‌تواند موجب آسیب به رگ‌های خونی بزرگ که خون را به قلب وارد و از آن خارج می‌کنند نیز بشود. این اتفاق هم چندان غیرمعمول نیست که شکستگی دنده باعث آسیب به خود ِ ریه، گاهی پارگی ریه و یا خونریزی در حفره سینه هم بشود

شایع‌ترین علت‌های شکستگی دنده
ما انسان‌ها دوازده جفت دنده داریم که دور سینه‌مان را احاطه کرده است. در حوادثی مانند تصادف اتومبیل، افتادن از ارتفاع، ضربه شدید یا اتفاق‌هایی این‌چنینی، ممکن است یکی از دنده‌ها یا چند دنده بشکند. گاهی سرفه‌های شدید هم می‌توانند باعث شکستن دنده شوند، خصوصاً در افرادی که مبتلا به سرطانی هستند که استخوان‌ها را ضعیف می‌کنند، یا کسانی که سن بالا و پوکی‌استخوان دارند.


چرا شکستگی دنده باید توسط پزشک بررسی شود؟

 


هر آسیبی به دنده‌ها باید بررسی و ارزیابی پزشکی شود. ممکن است برای کنترل دردتان به توصیه‌های پزشکی نیاز داشته باشید. همچنین پزشک باید به‌دقت معاینه و بررسی کند تا ببیند آسیب دیگری هم وجود دارد یا خیر.
شکستگی دنده ممکن است با آسیب‌های دیگر وضعیت پیچیده‌تری پیدا کند.

شکستگی دنده‌های بالایی می‌تواند موجب آسیب به رگ‌های خونی بزرگ که خون را به قلب وارد و از آن خارج می‌کنند نیز بشود. این اتفاق هم چندان غیرمعمول نیست که شکستگی دنده باعث آسیب به خود ِ ریه، گاهی پارگی ریه و یا خونریزی در حفره سینه هم بشود.

شکستگی دنده‌های پایینی می‌توانند باعث آسیب به کبد و طحال هم بشوند.
اگر سه دنده یا دنده‌های مجاور بیشتری بشکنند ممکن است عارضه‌ای به نام قفسه سینه شناور (flail chest) ایجاد شود. در این عارضه، قسمت بالایی قفسه سینه از باقی قسمت‌های دیواره سینه جدا شده و وقتی نفس می‌کشید نمی‌تواند فُرم و شکل خود را حفظ کند. عارضهٔ قفسه سینه شناور می‌تواند موجب کوفتگی ریه نیز بشود که می‌توانند عوارض جدی ریوی و نارسایی تنفسی را به دنبال داشته باشد.

 

اگر شکستگی پهلو با علائم زیر همراه است باید هر چه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید:

 


. افزایش تنگی نفس
. مشکل در تنفس عمیق و سرفه
. تب
. سرفه‌های غیرمعمولی یا سرفه با خون و ترشحات
. احساس ضعف و سرگیجه
. دردهای شکمی
اگر دچار ضربه فیزیکی مانند تصادف رانندگی یا درد قفسه سینه (می‌تواند نشانه حمله قلبی باشد) شدید، فوراً با اورژانس (115) تماس بگیرید.


شکستگی دنده چگونه تشخیص داده می‌شود؟

 


پزشک با معاینهٔ فیزیکی و بررسی عکس با اشعه ایکس، شدت شکستگی دنده را ارزیابی می‌کند. اگر آسیب جدی باشد احتمالاً تست‌های دقیق‌تری مانند سی‌تی‌اسکن انجام می‌شود تا هرگونه آسیب مرتبط دیگری تشخیص داده شود.
اگر پزشک تشخیص دهد شکستگی و آسیب نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی دارد، دستور بستری‌شدن بیمار را خواهد داد.


شکستگی پهلو چگونه درمان می‌شود؟

 


بیشتر افرادی که دچار شکستگی دنده می‌شوند با توصیه‌هایی که پزشک به آن‌ها ارائه می‌دهد به خانه مراجعه می‌کنند تا دوره بهبودی خود را طی کنند.

در بیشتر موارد، شکستگی دنده خودبه‌خود در عرض تقریباً شش هفته درمان می‌شود. پزشکان دیگر مثل سابق توصیه به پیچیدن باند کشی دور قفسه سینه نمی‌کنند؛ زیرا این شیوه می‌تواند تنفس را محدود کند، موجب پنومونی و یا حتی افتادگی نسبی ریه شود.


کنترل درد مهم است، خصوصاً در اولین روزهای بعد از آسیب. برای کنترل درد راه‌های زیادی وجود دارد، از جمله استفاده از داروهای مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن؛ چسب‌های لیدوکائین، پمادهای موضعی و داروهای قوی‌تری مانند نارکوتیک‌ها. نارکوتیک‌ها یا مخدرها ممکن است در ابتدا تجویز شوند؛ اما این داروها بی‌نهایت اعتیادآورند و به همین دلیل با بهترشدن درد حتماً باید مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

ضمناً نکات زیر را مدنظر داشته باشید:


. تحرک بدنی خود را حفظ کنید ضمن اینکه نباید حرکاتی انجام دهید که به ناحیه آسیبتان فشار وارد کند.
. به تنفستان توجه کنید؛ سعی کنید حداقل هر یک ساعت یک‌بار عمیق نفس بکشید و به‌آرامی سرفه کنید. می‌توانید حین این کار یک بالش جلوی ناحیه آسیبتان بگذارید تا راحت‌تر باشید.
. اگر هرگونه علامت جدیدی دیدید فوراً به پزشک اطلاع دهید، مثلاً تنگی نفس، تب یا دردی که آن‌قدر بد است که نمی‌توانید نفس بکشید یا سرفه کنید.


شکستگی دنده چه زمانی به عمل جراحی نیاز دارد؟

 


فقط در موارد بسیار شدید و پیچیدهٔ شکستگی دنده عمل جراحی توصیه می‌شود، مثلاً وقتی که آسیب تنفس را آن‌قدر سخت کرده که به رسپیراتور نیاز است. جراحان توراکس در این نوع جراحی‌ها تبحر دارند و حین عمل با ابزارهای به‌خصوصی دنده‌ها را تثبیت می‌کنند تا بیمار بتواند در دورهٔ التیام و ریکاوری خوب نفس بکشد

 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۲ آذر ۰۱ ، ۱۳:۴۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 خواص فوق العاده خوردن سیر با معده خالی

 

سیر

 سیر یکی از آنتی بیوتیک‌های طبیعی است که خوردن آن انسان را از بسیاری بیماری‌ها مصون می‌کند،

اما چرا ناشتا؟ در صبح زمانی که معده‌تان خالی است باکتری‌ها مقاومت کمتری دارند
 

بنابراین مصرف سیر همچون یک آنتی بیوتیک آن‌ها را از پا در می‌آورد و باکتری‌ها نمی‌توانند از خود به خوبی دفاع کنند. همچنین مصرف سیر به صورت ناشتا باعث می‌شود مواد مغذی موجود در آن به راحتی و هرچه بیشتر جذب بدن شما شود.

سیر سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، آهن، کلسیم و ... است. ارزش غذایی بالای سیر در صورت مصرف به صورت خام و صبح ناشتا یا با معده خالی بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند و یا به تقویت سلامت می‌پردازد.

در زیر تعدادی از خواص سیر ناشتا را با هم مرور می‌کنیم.

 

1- رفع مشکلات معده

 


مصرف سیر با معده خالی باعث تحریک هضم و اشتها می‌شود و می‌تواند استرس را کنترل کند. کنترل استرس، باعث توقف ترشح اسید معده که ناشی از عصبی شدن است می‌شود. مصرف سیر خام به صورت ناشتا با توجه به تجربیات بعضی از مردم، توانسته است مشکلات عصبی را در آن‌ها درمان کند. همچنین سیر درمان مؤثری برای اسهال است.


۲. کاهش فشار خون و بیماری‌های قلبی

 

 

مصرف سیر برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، گزینه مناسبی است. مصرف سیر نقش مفیدی در گردش خون بدن دارد و می‌تواند به خوبی از شما در برابر بیماری‌های قلبی نیز محافظت کند.

 

۳. ضد باکتری

 

 

همان‌طور که گفته شد با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که انجام گرفته، نشان داده شده است که مصرف سیر با معده‌ی خالی برابر با عمل یک آنتی بیوتیک طبیعی و بسیار قوی است. این اثر به مصرف سیر به صورت ناشتا بر می‌گردد به این دلیل که باعث می‌شود باکتری در معرض آن قرار گرفته و با آن مواجه شود، در نتیجه باکتری از دفاع از خود باز می‌ماند و نمی‌تواند مقاومت کند و از بین می‌رود.

 

۴. دفع سموم از بدن

 

 

سیر ناشتا بدن را سم‌زدایی کرده و کرم‌ها و انگل‌های موجود در بدن را از بین می‌برد.

 

۵. جلوگیری از بروز بیماری‌ها

 

 

خوردن سیر صبح ناشتا می‌تواند باعث پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، تیفوس، انواع سرطان‌ها و افسردگی شود.

 

۶. رفع بیماری‌های تنفسی

 

 

سیر بیماری‌های تنفسی حاد و مزمن را رفع می‌کند. از جمله بیماری‌های قابل درمان به وسیله سیر آسم، زکام، سیاه سرفه، برونشیت، احتقان ریه، پنومونی و سل است.

 

۷. رفع ریزش مو

 

 

یکی دیگر از خواص سیر ناشتا این است که گردش خون بدن و پوست سر را بهبود می‌بخشد. با بالا رفتن گردش خون در پوست سر فولیکول‌های مو تقویت می‌شوند و این باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود.


۸. رفع جوش و آکنه‌

 

 

اگر صبح ناشتا یک حبه سیر خام مصرف کنید، با توجه به آلیسین فراوان موجود در سیر که خواص ضد التهابی و ضد باکتری دارد، می‌تواند کبد را پاکسازی کرده و عملکرد کبد را بهبود بخشد. در نتیجه داشتن کبد سالم می‌توانید پوستی سالم داشته باشید و از بروز جوش و آکنه صورت به دور بمانید.

 

۹. مفید برای دوران بارداری

 

 

لزوم مصرف اسید فولیک در دوران بارداری در علم پزشکی اثبات شده است. مصرف سیر خام به صورت ناشتا در طی دوران بارداری، به دلیل داشتن میزان بالای اسید فولیک موجود در خود، باعث پیشگیری از نقص سیستم عصبی در جنین می‌شود. همچنین سیر خام به صورت ناشتا به دلیل داشتن خواص ضد عفونی و ضد التهابی باعث محافظت از زنان باردار در برابر ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شود. یکی دیگر از خواص سیر ناشتا در زنان باردار این است که فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. به خاطر داشته باشید مصرف سیر خام ناشتا احتمال دارد زنان باردار را با سوزش سر دل، واکنش‌های آلرژیک و معده درد مواجه کند. همچنین در سه ماهه آخر بارداری، مصرف سیر خام، کیفیت شیر مادر را پایین می‌آورد.

 

۱۰. کاهش وزن و لاغری

 

 

مصرف سیر در اول صبح و به صورت ناشتا اشتها را کم می‌کند و منجر به رفع پرخوری در طول روز می‌شود. همچنین مصرف سیر خام با معده خالی نور اپی نفرین را که یک انتقال دهنده عصبی است افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن متابولیسم بدن می‌شود. با خوردن یک حبه سیر خام در صبح از تجزیه چربی‌های ذخیره شده در بدن ممانعت به عمل می‌آید.

 

۱۱. درمان روماتیسم و آرتروز

 

 

گفتیم که سیر خاصیت ضد التهابی دارد؛ این به دلیل وجود چهار ترکیب گوگردی مختلف در سیر است. با توجه به این ویژگی یکی از خواص سیر ناشتا درمان روماتیسم، آرتروز و واریس است. خوردن سیر خام آن‌هم به صورت ناشتا با تاثیربخشی بیشتر می‌تواند باعث دفع سنگ کلیه و همچنین سنگ کیسه صفرا شود.

 

۱۳. عملکرد مثانه را بهبود می‌بخشد

 

 

خوردن سیر ناشتا باعث ضدعفونی شدن دستگاه‌های ادراری و عفونت‌های واژینال و مثانه می‌گردد.


موارد منع مصرف سیر ناشتا

 

 

قبل از مصرف سیر، به بررسی وضعیت سلامت بدن خود بپردازید. اگر از افرادی هستید که به سیر حساسیت دارید از مصرف سیر به صورت خام خودداری کنید و در صورتی که مصرف سیر باعث سردرد شدید، بروز جوش صورت و بالا رفتن دمای بدن شما شد، سریعا مصرف سیر را متوقف کنید. همچنین نتایج حاصل از برخی مطالعات حاکی از این است که مصرف سیر در افراد مبتلا به ایدز باعث بروز عوارض جانبی می‌شود.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۴ آذر ۰۱ ، ۰۰:۵۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 


۹ خوراکی که باعث کاهش فشار خون می‌شود

 

موادغذایی موثر درفشارخون


در این گزارش درباره خوراکی هایی که بر کاهش فشار خون تاثیر دارد توضیحاتی ارائه شده است.

 از هر سه آمریکایی یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست. فشار خون بالا احتمال بیماری قلبی، سکته و بیماری کلیه را افزایش می دهد. تغییر رژیم غذایی و عادات زندگی می تواند فشار خون را کاهش داده و خطرات مرتبط با آن را از بین ببرد.تغییر رژیم غذایی تا حد زیادی فشار خون را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده برخی غذاها به صورت فوری یا در دراز مدت فشار خون را کاهش می دهند. در این گزارش غدا های کاهش دهنده فشار خون را معرفی کردیم.

 

مرکبات

 

 

مرکبات مانند گریپ فروت، پرتقال و لیمو تا حد زیادی فشار خون را کاهش می‌دهد، این مرکبات مملو از ویتامین و مواد معدنی هستند و می‌توانند به سلامت قلب و کاهش خطرات مرتبط مانند فشار خون بالا کمک کنند. باتوجه به تحقیقات نشان داده شده آب پرتقال و گریپ فروت به کاهش فشار خون کمک می‌کند اما گریپ فروت و آب آن می‌تواند در روش‌های معمولی کاهش فشارخون اختلال ایجاد کند که باید برای استفاده از آن حتما با پزشک مشورت شود.


چغندر و برگ چغندر

 

 

چغندر و برگ آن هم تا حد بسیار زیادی به سلامت و کاهش فشارخون کمک می‌کند. این مرکب مملو از نیترات است و به باز شدن رگ‌ها و کاهش فشار خون نیز کمک می کند. باتوجه به تحقیقات نشان داده شده استفاده از چغندر و محصولات آن در رژیم غذایی به کاهش فشار خون کمک می‌کند.


سیر

 

 

سیر یک غذای طبیعی، ضد باکتری و ضد قارچ بوده که بهترین ماده فعال آن آلیسین دلیل اصلی تاثیرات سیر بر سلامتی است. سیر به تولید دی اکسید نیترات در بدن کمک و باعث آرام شدن عضلات و باز شدن رگ ها می‌شود. این تغییرات می‌تواند فشارخون را کاهش دهد. عصاره سیر هر دو فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در افراد مبتلا به فشار خون کاهش می‌دهد.

 

تخم کدو

 

 

تخم کدو شاید کوچک باشد اما عصاره‌ای از مواد مغذی است. مواد غذایی برای کنترل فشار خون وجود دارد از جمله منیزیم، پتاسیم، آرژنین، آمینو اسیدی که برای تولید دی اکسید نیترات برای آرام شدن عضلات رگ‌ها و تنظیم فشارخون ضروری است. روغن تخم کدو نیز داروی طبیعی عالی برای فشار خون بالا است.


موز

 

 

موز مملو از پتاسیم است که نقش اصلی در مدیریت فشار خون بالا دارد. یک موز متوسط حدود ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم دارد پتاسیم تاثیرات سدیم را کاهش داده و تنش در دیواره های رگ را از بین می‌برد. دیگر غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از آواکادو، قارچ، سیب زمینی شیرین و لوبیا است.


هویج

 

 

یک محصول شیرین و بسیار مغذی که در سبد غذایی بسیار افراد حضور دارد. هویج نیز مملو از ترکیبات فنیل مانند کوژنیک و اسید آفیک است که به آرامش رگ‌ها و کاهش التهاب و در نتیجه کمتر شدن فشار خون کمک می کنند. هرچند هویج را به هر دو شکل خام و پخته می‌توان استفاده کرد اما هویج خام برای کنترل فشار خون بهتر است.

 


براکلی

 

 

براکلی تاثیرات و مزایای زیادی در سلامت از جمله سیستم گردش خون دارد. اضافه کردن براکلی به رژیم غذایی می‌تواند به کنترل فشارخون‌تان کمک کند. این گیاه که مملو از آنتی اکسیدان ها است با بهبود عملکرد سیستم عروق و افزایش دی اکسید نیترات بدن به کاهش فشار خون کمک می‌کنند.


گیاهان دارویی و ادویه جات

 

 

برخی گیاهان دارویی و ادویه جات موادی دارند که به آرامش رگ ها و کاهش فشار خون کمک می‌کند. دانه کرفس، گشنیز، زعفران، ریشه لیمو، زیره سیاه، دارچین، هل، ریحان شیرین و سرکه بخشی از گیاهان دارویی ادویه جات با تاثیرات کاهش خون هستند که از تحقیقات حیوانی و انسانی به دست آمده است.

 

گوجه

 

 

گوجه و محصولات آن در مواد مغذی مثل پتاسیم و دانه های کارتنوئد مانند لیکوپین غنی هستند. ثابت شده لیکوپین تاثیر مهمی در سلامت قلب دارد و خوردن غذاهای غنی از این ماده به کاهش خطرات قلبی مانند فشار خون بالا کمک می‌کند. بررسی ها نشان می‌دهد خوردن گوجه می‌تواند به تنظیم فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی و مرگ ناشی از آن کمک کند.

 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۱ آذر ۰۱ ، ۱۵:۴۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

 

    

 

    

انواع سردرد | هرنوع سردرد نشانه چیست؟

 

انواع سردرد در انسان



 ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سردرد آشنا کنیم تا بتوانید درمانی مناسب برای آن در نظر بگیرید


انواع سردرد

 


تنشی


خوشه‌ای


میگرنی


سینوسی


هورمونی


کافئین


حرکتی


فشارخون


برگشتی


پس از سانحه


در ادامه هریک از انواع سردردهای نام برده شده را توضیح خواهیم داد.

 

سردردهای تنشی

 


اگر سردرد تنشی دارید، ممکن است در کل سر احساس درد و سستی داشته باشید، گاهی این نوع سردرد موجب درد در عضلات گردن، پیشانی و شانه می‌شود و می‌تواند به‌دلیل استرس در افراد بروز کند.


جهت درمان آن می‌توانید از داروهایی نظیر موارد زیر استفاده کنید:
آسپرین
ایبوپروفن
ناپروکسن
استامینوفن


سردردهای خوشه‌ای

 


این نوع سردردها در اطراف یا پشت چشم احساس می‌شوند، همچنین ممکن است علاوه بر آن، در یک طرف صورت نیز درد ایجاد شود. گاهی اوقات نشانه‌هایی همچون تورم، قرمزی و گُرگرفتگی در طرفی که درد وجود، بروز می‌کند.
معمولا این سردردها باید طی ۱۵ دقیقه تا سه ساعت بهبود یابند. سردردهای خوشه‌ای بیشتر در بهار و تابستان شایع است.

پزشکان تا به امروز علت دقیق سردردهای خوشه‌ای را نمی‌دانند،

اما درمان‌های مؤثری مانند اکسیژن درمانی، استفاده از بی‌حسی موضعی و سوماتریپتان را توصیه می‌کنند.

 

سردردهای میگرنی

 


معمولا دردهای میگرنی به‌صورت نبض از عمق سر احساس می‌شود. چنین سردردهایی می‌تواند تا چندین روز ادامه داشته باشد. اگر به سردردهای میگرنی دچار شوید، انجام کارهای روزمره برای شما مختل می‌شود و نمی‌توانید فعالیت عادی را انجام دهید.
افرادی که اغلب دچار سردرد میگرنی هستند به نور و صدا حساس بوده، همچنین استفراغ و حالت تهوع نیز از دیگر نشانه‌های این نوع سردرد است. آمارها نشان می‌دهد که زنان سه برابر مردان دچار چنین سردردهایی می‌شوند.

 

برخی از عوامل محیطی مانند موارد زیر به‌عنوان محرک میگرن شناخته می‌شود:
اختلال در خواب
کم‌آبی
تغییرات هورمونی
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی


اگر داروهای OTC (داروهای بدون نسخه) درد میگرن را کاهش ندهد، ممکن است پزشک داروهایی مانند تریپتان را تجویز کند.
تریپتان سبب کاهش التهاب می‌شود و در نهایت میگرن را درمان خواهد کرد. این دارو به شکل اسپری، قرص و تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سردردهای سینوسی

 


سردردهای سینوسی یکی از انواع سردرد می باشد که در اثر یک واکنش آلرژیک رخ می‌دهند. در این نوع سردرد، درد در جلوی سر احساس می‌شود. سردردهای میگرنی معمولا به‌عنوان نوعی از سردردهای سینوسی تشخیص داده می‌شوند.
در واقع تا ۹۰ درصد از سردردهای سینوسی از نوع میگرنی هستند. افرادی که آلرژی مزمن به فصل‌هایی خاص دارند و مبتلا به سیوزیت هستند، مستعد ابتلا به این نوع از سردردها خواهند بود.
اسپری‌های استروئیدی بینی و آنتی‌هیستامین می‌تواند در درمان این نوع سردردها مؤثر واقع شوند.

گاهی اوقات سردردهای سینوسی می‌تواند نشانه یک عفونت سینوسی باشد که در این مواقع پزشک برای از بین بردن این عفونت و درمان سردرد، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.


سردردهای هورمونی

 


یکی دیگر از انواع سردرد که خانم‌ها معمولا آن را تجربه می‌کنند سردردهای هورمونی است. قاعدگی، مصرف قرص‌های ضد بارداری و بارداری می‌تواند در تغییرات استروژن بسیار مؤثر باشد و در نهایت منجر به سردرد شود.
سردرد در قاعدگی، به‌عنوان میگرن قاعدگی شناخته می‌شود. داروهایی مانند ناپروکسن و فرواتریپتان می‌تواند برای کنترل و درمان درد مؤثر باشد. حدود ۶۰ درصد از خانم‌هایی که میگرن را تجربه می‌کنند، به میگرن قاعدگی در طی تغییرات هورمونی دچار می‌شوند.
تمرینات یوگا، طب سوزنی و داشتن یک رژیم غذایی سالم جهت جلوگیری از این سردردها بسیار مؤثر است.

 

سردردهای ایجاد شده به‌ دلیل کافئین

 


کافئین بر جریان خون در مغز بسیار تأثیر می‌گذارد. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث سردرد شود، اما این نکته را در نظر داشته باشید که نباید کاملا مصرف کافئین را قطع کنید. مصرف کمی از کافئین برای بدن لازم است، همیشه باید سعی کنید حد تعادل را حفظ کنید تا دچار چنین سردردهایی نشوید.

 

سردردهای حرکتی

 


این نوع سردردها معمولا پس از انجام فعالیت‌های سنگین مانند وزنه برداری، دویدن و رابطه جنسی رخ می‌دهد. در واقع هنگام انجام چنین فعالیت‌هایی جریان خون در مغز افزایش پیدا می‌کند، در نهایت درد در دو طرف سر احساس می‌شود.
این نوع سردرد معمولا طولانی نیست، می‌بایست طی چند دقیقه تا چند ساعت بهبود یابد. مصرف داروهایی مانند آسپیرین و ایبوپروفن می‌تواند در درمان آن مؤثر باشد.

 

سردردهای ایجاد شده به‌دلیل فشار خون

 


فشار خون از دیگر مواردی‌ست که باعث ایجاد سردرد می‌شود. هنگامی که فشار فردی بالا باشد، علائمی مهم مانند سردرد در فرد بروز می‌کند. معمولا سردردهایی که به‌دلیل فشار خون ایجاد می‌شود، در دو طرف سر احساس خواهد شد.


همچنین علاوه بر سردرد، نشانه‌ها و علائمی همچون موارد زیر نیز وجود خواهد داشت:
تغییر در بینایی
سوزن سوزن شدن
خونریزی از بینی
درد در قفسه سینه
تنگی نفس
سردرد ریباند (برگشتی)

در این نوع سردردها هنگامی که از داروهایی حاوی کافئین و داروهای مسکن دیگری که بیش از حد استفاده شود، منجر به بدتر شدن سردرد پس از قطع دارو می‌شود.

اگر از داروهایی مانند ناپروکسن، استامینوفن، ایبوپروفن و.. بیش از اندازه استفاده شود، نه تنها باعث بهبودی سردرد نمی‌شود، بلکه سردردهای شدیدتری را تجربه خواهید کرد.
تنها درمانی که می‌توان برای این نوع سردرد در نظر گرفت، این است که از مصرف داروهای مسکن خودداری کنید. ممکن است دردهای ایجاد شده در مدت‌زمان طولانی باقی بماند، اما پس از مدتی درمان خواهد شد.

 

سردردهای پس از سانحه

 


این نوع سردردها می‌تواند پس از رخ داد هر سانحه‌ای ایجاد شود، سردردهایی که پس از سانحه ایجاد می‌شوند، دردهایی مانند نوع میگرن و تنشی را به‌همراه دارد و معمولا ۶ تا ۱۲ ماه پس از آسیب‌دیدگی باقی می‌مانند.

معمولا برای این نوع سردردها داروهایی مانند تریپتان، سوماتریپتان، آمی تریپتیلین و بتابلاکر تجویز می‌کنند.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۱ آذر ۰۱ ، ۱۳:۵۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


آشنایی با خواص بی نظیر قرص کمر که تقریبا به فراموشی سپرده شده است

قرص کمر


قرص کمر ماده ی گیاهی و ضد دردیست که در عطاری ها یافت میشود . استفاده قرص کمر از رسومات بسیار عالی است که تقریبا به فراموشی سپرده شده است. تا انتها با ما باشید.

 

 قرص کمر یک ماده گیاهی است که بعنوان یک داروی ضد درد کمر در عطاری ها فروخته میشود. این دانه گیاهی درشت در واقع میوه درختی هندی است بنام آناکاردیه – Anacardier– یا در زبان هندی به آن مغز کاشو Cashew nut – میگویند .در متون طب سنتی از این دارو به نام های بلادر یا بلادر کبیر و حب الفهم و حب القلب یاد شده است . این داروی گیاهی در طب سنتی دارای طبیعتی گرم و خشک است .تحقیقات کمی در مورد اثرات این دارو انجام شده ، اما همین معدود تحقیقات به کم عارضه بودن و اثرات ضد دردی متوسط این گیاه اشاره دارند .

 

نام علمی قرص کمر : آناکاردیوم اکسیدنتال – Anacardium Occidental- است .

 

 تهیه ضماد قرص کمر

 


دانه های قرص کمر دو نوع نر و ماده دارد . برای تهیه ضماد یک عدد قرص نر و یک قرص ماده لازم است .

 

 تفاوت دانه های نر و ماده قرص کمر

 


تفاوت دانه های نر و ماده در ناحیه تغذیه ای دانه هاست ، یعنی محل چسبندگی دانه ها به درخت
 قرص کمر (نر) : دارای برجستگی
قرص کمر نوع ماده : دارای فرو رفتگی

 

 در آوردن مغز قرص کمر

 


برای در آوردن مغز دانه باید آنها را روی حرارت قرار دهید . در اثر حرارت پوسته ضخیم قرص شکسته و مغز دانه نمایان میشود .

 

 طرز تهیه قرص کمر

 


مغز ها را داخل هاون کوبیده و با  زرده تخم مرغ و کمی گلاب و زردچوبه و زنجبیل به شکل خمیر در آورید .سپس خمیر تهیه شده را روی محل درد و قسمتهای پشت و کمر مالیده و بهتر است پارچه ای را روی آن بگذارید.بعد از یک ربع ساعت درد کاهش می یابد .

 

 خواص قرص کمر

 


 استفاده قرص کمر از رسومات بسیار عالی است که تقریبا به فراموشی سپرده شده است. ضماد قرص کمر در ترکیب با دیگر دارو ها باعث سفت کردن می شود. برای بازتوانی رحم و تخمدان ها بسیار توصیه شده است.

 

خواص عمومی قرص کمر گرم کننده است. زخم های پوست را لطیف و اصلاح می کندو همچنین جهت امراض سرد دماغی مثل فلج و رعشه و سستی عضلات مفید و جوشها و رطوبات اضافی و نفخ و تنگی مجاری ادرار را معالجه می کند. در تقویت حافظه و اعصاب مفید است.

 

ضماد آن در ترکیب با سایر داروها برای تمام مرض های سرد نافع خواهد بود. مغز آن لذیذ و بی ضرر و پوست آن نیز مقوی و در سیاه کردن مو به کار می رود. ضد بلغم و ضد آرتروز است.


جهت درمان آرتروز مصرف خوراکی این دارو نافع است .
همچنین مصرف موضعی یا مالیدنی آن برای درمان زخم های پوستی و خشکی واگزمای پوستی مفید است .
جهت درمان فلج و رعشه و ضعف عضلات مصرف خوراکی قرص کمر مفید است .
برای درمان نفخ و نیز مشکلات ادراری و بزرگی پروستات کمک کننده است .
برای تقویت ذهن و افزایش حافظه
برای آرامش اعصاب و درمان جنون و مالخولیا
برای دندان درد

در افراد گرم مزاج مصرف این دارو توصیه نمیشود … چون باعث عوارض زیاد و بیماری در این افراد خواهد شد .مصرف خوراکی مغز این دانه بی ضرر است و طعمی لذیذ دارد و از پوسته آن میتوان برای سیاه کردن مو استفاده کرد .

ضد بلغم و رفع سردی و رطوبت
بادشکن و کاهش درد های شکمی
درمان بی اختیاری ادرار و شب ادراری کودکان

درمان ترس و هراس و اخلالات پانیک
درمان فلج عضلات صورت و کج شدن دهان و پیشانی ( فلج بلز یا فلج زوج هفت )

 

 طرز تهیه کاچی با قرص کمر

 


 از قرص کمر برای تهیه یک نوع ادویه غذایی هم استفاده میشود بنام ادویه کاچی، که برای این کار زنیان – بادیان یا رازیانه زیره سبز و زیره سیاه و …مغز قرص کمر و ناخنک و دارچین و زردچوبه و زعفران و زنجبیل را با هم آسیاب میکنند .

 

 طرز تهیه ضماد قرص کمر برای سفت کردن کمر بانوان

 


 مغز یک جفت قرص کمر نر و ماده را با یک پیمانه مرباخوری مورد و یک پیمانه آرد نخود و یک زرده تخم مرغ خمیر کردهو خمیر را در محل گودی کمر زنان (بخصوص زنانی که تازه زایمان کرده اند) مالیده و روی آن را با پارچه ای بپوشانیدبه مدت یک شب تا صبح ضماد روی کمر بماند و تکرار این کار به مدت 10 روز بسیار مفید واقع خواهد شد .

 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۰۴ آذر ۰۱ ، ۲۳:۰۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

ترکیب‌های خطرناک غذایی را بشناسید

 

 

ترکیبات غذایی خطرناک


   مخلوط یا ترکیب کردن غذاهایی مانند گوشت با پنیر یا برخی از میوه‌ها با ماست عملی رایج در آشپزی است.

 

 با این حال به عقیده شماری از متخصصین تغذیه برخی از ترکیبات غذایی نیز وجود دارد که می‌تواند کانال‌های گوارشی را مسدود کرده و بدن شما را از دستیابی به مواد مغذی ضروری باز دارد. در این مقاله به بررسی مواردی از ترکیب‌های غذایی می‌پردازیم که باید- یا حداقل بهتر است- از آن‌ها اجتناب کرد.

 

کربوهیدرات و پروتئین‌های حیوانی

 

 

وقتی یک کربوهیدرات را همراه با پروتئین (مثل گوشت با سیب‌زمینی یا نان) می‌خورید، منجر به پوسیدگی پروتئین و تخمیر کربوهیدرات‌ها می‌شود- که خود این هم باعث گاز و نفخ می‌شود. البته بسیاری به این دلیل که سال‌ها این ترکیب را خورده‌اند، ممکن است در مقابل آن مصونیت پیدا کرده باشند، اما به هر حال بهتر است از این کار اجتناب شود و به جای آن ترکیبات مکملی چون لوبیا و برنج استفاده شود.

 

 

 

دو غذای پرپروتئین

 

 

نمونه این ترکیب را می‌توان در بیکن و تخم‌مرغ دید- که یکی از ترکیبات محبوب غذایی حاوی دو منبع غنی پروتئین است. غذایی سنگین که قطعاً به سیستم گوارشی آسیب وارد می‌کند و هضم آن نیز مدت زمان زیادی طول می‌کشد. برای جلوگیری از این امر، وعده‌های غذایی خود را در چند مرحله بخورید. مثلاً ابتدا پروتئین‌های سبک و بعد از آن گوشت- و البته به یاد داشته باشید که هرگز بیش از 10 دقیقه نباید بین هر وعده صبر کرد.

 

غذا و آب/ آب‌ میوه

 

 

نوشیدن آب یا آب‌میوه همراه با غذا یکی دیگر از سمی‌ترین ترکیبات غذایی است. آب اسیدهای معده را رقیق کرده و اثربخشی آن‌ها را در تجزیه پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها کاهش می‌دهد.

پس 10 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید، زیرا باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. این کار باعث می‌شود از پرخوری خودداری کنید و در عین حال جلوی رقیق شدن آنزیم‌های معده‌تان نیز گرفته شود.

 

میوه و غذا

 

 

شاید بتوان گفت که کمتر کسی است که سالسای انبه تند با ماهی، یا توت.فرنگی در سالاد خود را دوست نداشته باشد. با این حال این هم یک ترکیب بد و مضر است. دلیلش هم این که قند میوه شروع به تخمیر می‌کند و این اصلاً از نظر تغذیه‌ای اتفاق مفیدی نیست!


ماست و میوه

 

 

ماست حاوی مقادیر زیادی باکتری است که روی قند موجود در میوه‌ها اثر می‌گذارد. این امر منجر به مسمومیت، سرماخوردگی و آلرژی می‌شود. البته می‌توان با استفاده از ماست بدون طعم در دمای اتاق و مخلوط کردن آن با عسل یا دارچین و کشمش از این مشکل جلوگیری کرد.

 

دیگر ترکیب‌های ممنوعه

 

 

البته ترکیب‌های ممنوع غذایی منحصر به این چند مورد نمی‌شود- و این کتاب را می‌توان قطورتر کرد.


مثلاً کارشناسان تغذیه بارها و بارها بر ممنوعیت مصرف هم‌زمان غذاهای حاوی منیزیم و نوشابه‌های گازدار تاکید کرده‌اند- که باعث جلوگیری از جذب مینزیم در بدن می‌شود.

 

عدم مصرف هم‌زمان «همبرگر و چیپس» به دلیل ترکیب چربی همبرگر با قند چیپس- که منجر به از بین رفتن سلول‌ها می‌شود؛

«آناناس و شیر» به دلیل این که موجب تهوع، سردرد، گاز و درد معده می‌شود؛

«اسفناج و پنیر» به دلیل این که یکی از مواد اسفناج مانع از جذب کلسیم پنیر در بدن می‌شود؛

«چای و شیر» به دلیل این که پروتئین‌های شیر مانع از جذب آنتی‌اکسیدان‌های چای می‌شوند؛

و «سالاد و سرکه یا آبلیمو» به دلیل این که مصرف سالاد بدون سس‌های چرب مانع جذب ریزمغذی‌ها می‌شود؛ از دیگر توصیه‌هایی است که کارشناسان تغذیه مطرح کرده‌اند.

 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۰۴ آذر ۰۱ ، ۲۲:۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


درمان شپش سر در 1 شب

 

شپش


انتقال شپش سر از طریق تماس مستقیم با موهای افراد مبتلا صورت می‌گیرد.

 انتقال شپش سر از طریق تماس مستقیم با موهای افراد مبتلا و کمتر از طریق تماس با وسایل شخصی مانند شانه، برس و کلاه یا سایر پوشش های سر افراد مبتلا به شپش صورت می گیرد

شپش سر نشانه ای از عدم رعایت بهداشت نیست و طول مو یا دفعات شامپو زدن روی موها تأثیری ندارد. از بین بردن شپش یک فرآیند سریع نیست.

زمان بروز شپش روی موی سر شانه و شامپو زدن ضروری است. با این حال، داروهای یک شبه وجود دارد که می تواند به سرعت بخشیدن به روند درمان کمک کند. مطمئن شوید که هر درمانی را که استفاده می کنید در یک هفته تکرار کنید.

 

استفاده از درمان موضعی خانگی

 


بدانید که چگونه محصولات طبیعی مختلف با شپش مبارزه می کنند. روغن های گیاهی وجود دارند که می توانند شپش و تخم آن را از بین ببرند. از ترکیب روغن های گیاهی با موادی مثل سس مایونز، روغن زیتون یا وازلین می توان در درمان هایی مثل کلاه دوش شبانه استفاده کرد. . درمان‌های جایگزین، بر خلاف داروهای بدون نسخه، به دلیل هزینه‌های کمتر و غیرسمی بودن، مطلوب تر هستند.

 

یک معجون روغن درخت چای و روغن اکالیپتوس درست کنید.

 

 

1 قاشق چایخوری روغن درخت چای، 1 قاشق چایخوری روغن اکالیپتوس و 2 قاشق غذاخوری تونیک مو را ترکیب کنید. مخلوط را روی پوست سر بمالید. بگذارید یک شب روی آن بماند. صبح، مخلوط را بشویید. سپس از یک نرم کننده استفاده کنید. در زیر نور کافی و ترجیحا در فضای باز ، از شانه شپش استفاده کنید تا شپش ها و تخم مرغ های مرده را از موها پاک کنید. اگر این درمان جواب داد، شپش باید در عرض بیست دقیقه بمیرد.

 

یک درمان شبانه درست کنید.

 

 

4 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با 15 تا 20 قطره از یکی از روغن های گیاهی که نام برده شد مخلوط کنید. از گلوله های پنبه ای برای قرار دادن معجون روی پوست سر فرد استفاده کنید. آن را به طور کامل (اما به آرامی) به پوست سر بمالید ( میتوانید مواد را به کف سر اسپری کنید). اجازه دهید این مخلوط حداقل دوازده ساعت روی سر بیمار بماند. صبح، موهای فرد را شانه کنید. سپس آن را بشویید.

 

استفاده از کلاه دوش شبانه

 

 

برای خفه کردن حشرات می توانید از روغن زیتون، یکی از روغن های گیاهی نام برده، وازلین یا سس مایونز استفاده کنید. از این ترکیب به اندازه کافی درست کنید که کل پوست سر فرد را بپوشاند. به عنوان مثال، چهار قاشق غذاخوری وازلین کافی است.

 

ترکیب را آماده کنید پس از آن، اتاقی را که می خواهید درمان را در آن انجام دهید، انتخاب کنید. به دنبال فضایی بدون فرش باشید که بتوانید بعدا آن را کاملا تمیز کنید. آشپزخانه یا حمام یا هر جای بیرونی مناسب خواهد بود. دستکش، حوله تمیز، یک سطل آب گرم و کلاه دوش داشته باشید. از فرد بخواهید روی یک چهارپایه با ارتفاعی بنشیند که بتوانید به راحتی با موهای او کار کنید.

 

ایمنی را در نظر داشته باشید. دستکش یکبار مصرف بپوشید. از فرد بخواهید هنگام استفاده از هر گونه درمانی چشمان خود را بپوشاند. بهتر است به طور تصادفی هم روغن به چشم او وارد نشود.

 

برای کودکان کوچکتر، استفاده از کلاه دوش شبانه توصیه نمی شود. کلاه می تواند باعث احساس خفگی کودک شود. در عوض، از کودک بخواهید در طول روز کلاه را بپوشد.

مقدار کافی از محصول را روی موهای فرد قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که محصول تمام سر فرد، تا حد امکان نزدیک به پوست سر و تمام موهای او را بپوشاند. یک کلاه نایلونی مانند روی موهای فرد قرار دهید. مطمئن شوید که شل نباشد. باید تا حد امکان محکم باشد. کلاه را حداقل هشت ساعت روی موهایشان نگه دارید.

کلاه دوش را بردارید. موهای فرد را با شامپو بشویید طوری که مواد کاملا از روی مو پاک شود. مواد چرب مانند وازلین، کمی سخت تر از روی سر پاک می شوند. موها را با شانه شپش شانه کنید. حشرات مرده و تخم شپش را حذف کنید.

 

موهایتان را شانه کنید

 

شپش سر


حتی اگر یک درمان انجام شد، باید موهای خود (یا فرد مبتلا به شپش) را هر شب به مدت سه هفته شانه کنید تا مطمئن شوید که شپش جدیدی وجود ندارد. از شانه مخصوص شپش استفاده کنید. باید دندانه های فلزی داشته باشد که دراز و فاصله نزدیک با یکدیگر داشته باشند. از استفاده از شانه های پلاستیکی یا شانه های رایگان همراه با شامپوهای شپش خودداری کنید.

 

یک هفته درمان را تکرار کنید. هیچ محصول شپش سر در حال حاضر موجود نیست که تخم شپش ها را از بین ببرد. درمان‌ها شپش‌هایی را که قبلاً از تخم خارج شده‌اند، از بین می‌برند، اما تخم‌های شپش در زمان‌های مختلف بیرون می‌آیند، بنابراین شپش‌های جدید می‌توانند پس از درمان متولد شوند. ظرف هفت تا 10 روز، درمان خانگی خود را تکرار کنید. همان مراحلی را که قبلا استفاده می کردید دنبال کنید. این به از بین بردن هر شپش تازه متولد شده و شپش بالغ کمک می کند.

 

مو را بررسی کنید با استفاده از شانه موها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. هر بخش را از نظر وجود تخم شپش بررسی کنید. همچنین به دنبال حشرات زنده یا مرده باشید. اگر بعد از درمان دوم همچنان شپش وجود دارد، درمان جایگزین دیگری را امتحان کنید یا به پزشک مراجعه کنید. در کل بهترین راه برای از بین بردن شپش بلافاصله بعد از اطلاع از وجود شپش روی سر مراجعه به پزشک است. زیرا خارش زیاد ممکن است باعث زخمی شدن پوست سر و عفونی شدن محل زخم ها شود.

 

داروهای موضعی زیادی برای درمان شپش سر وجود دارد.

برخی از آنها بدون نسخه در دسترس هستند در حالی که برخی دیگر نیاز به نسخه دارند. شپش ممکن است به برخی از این درمان‌ها مقاوم باشد، بنابراین اگر موثر نبود، ممکن است مجبور شوید روش دیگری را امتحان کنید. قبل از استفاده از هر یک از این درمان ها حتما با پزشک خود صحبت کنید.

 

 

تعدادی از داروهای درمان شپش:

 

 

کرم پرمترین 1% (بدون نسخه)

لوسیون مالاتیون 0.5% (فقط با نسخه)

شامپو پیرترین 0.33% (بدون نسخه)

لوسیون بنزیل الکل 5% (فقط با نسخه)

اسپینوساد 0.9% (فقط با نسخه)

لوسیون موضعی ایورمکتین 0.5% (فقط با نسخه)

بعد از درمان، خانه و وسایل خود را تمیز کنید. شپش اگر از سر انسان بیفتد نمی تواند برای مدت طولانی زنده بماند زیرا نمی تواند تغذیه کند. در واقع اگر به خون انسان دسترسی نداشته باشد در عرض یک تا دو روز می میرد. با این وجود، تمیز کردن خانه و وسایل برای جلوگیری از آلودگی مجدد خوب است. مراحل زیر را کامل کنید.

 

تمام ملحفه ها و لباس های فرد مبتلا که در حال حاضر یا دو روز قبل از درمان پوشیده شده است را با ماشین شستشو دهید. دستگاه خود را روی آب گرم حداقل 50درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

 

تمام اقلام شسته شده را بعد از خشک شدن ترجیحا اتو کنید.

 

برس ها و شانه ها را در آب جوش به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید.

 

تمام قسمت ها و قطعات مبلمان را جاروبرقی بکشید. به ویژه روی مناطقی که فرد آسیب دیده در آن زمان سپری کرده است تمرکز کنید.

 

از استفاده از اسپری های قارچ کش خودداری کنید. اینها می توانند برای انسان خطرناک باشند.


منبع: سلامت نیوز

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید


 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۰۲ آذر ۰۱ ، ۰۰:۴۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


تنبیه کودکان با روش های درست !

 

 

تنبیه کودکان


تشویق کردن کودکان نقش بسیار مهم و موثری در پیشبرد اهداف متعالی تربیتی دارد، اما گاهی اوقات برای اینکه الزامات رفتاری و اخلاقی برای کودکان ثبات بیشتری به خود گیرد، نیازمندیم تنبیهاتی را در نظر گیریم. البته منظور از تنبیه، تنبیه فیزیکی و بدنی نیست.


 تربیت فرزند یکی از مهمترین کارهای والدین در طول زندگی است. کار سخت و ظریفی که باید با نهایت صبر و حوصله صورت گیرد و در پی یک سلسله اقدامات و مهارتهایی، چنان کودک دلبندتان را تربیت کنید تا بتوانید یک عمر محصول خوب و پر ثمری را برداشت کرده و مورد استفاده خود و جامعه قرار دهیم.

 

دنیای کودکان دنیای لطیف و پر فراز و نشیبی است که در آن احساس و هیجان و شوق تجربه کردن موج می‌زند. در عصر حاضر با توجه به گسترده شبکه‌های ارتباطی و تعاملات زیاد مجازی، داشتن مهارت تعامل با کودکان و فرزندان امری لازم و ضروری است.

 

البته تشویق کردن کودکان نقش بسیار مهم و موثری در پیشبرد اهداف متعالی تربیتی دارد اما گاهی اوقات برای اینکه الزامات رفتاری و اخلاقی کودکان ثبات بیشتری به خود گیرد نیازمندیم تنبیهاتی را در نظر گیریم.

 

 البته منظور از تنبیه نه به معنای نگاه قهری و تحکم آمیز و همراه با خشونت و برخورد فیزیکی است بلکه استفاده از روش‌هایی خارج از این قواعد مزموم است که در عین حال که آسیب جسمی و روحی به کودک وارد نمی‌شود، اما می‌تواند او را در قبال اشتباه و ارتکاب به کاری غیر معمول، متنبه سازد.

 

فرزند شما باید بداند که رفتارهای بد، تنبیهاتی مانند منع تماشای تلویزیون، استفاده از تلفن همراه یا بازی در حیاط را به همراه خواهد داشت

در گزارش پیشرو به شما مخاطبان گرامی آموزش می‌دهیم که چطور فرزندان خود را تنبیه کنید؛ با ما همراه باشید.

 

برخی از والدین زمانی که به هیچ نحو قادر به کنترل فرزند خود نیستند، ممکن است سراغ تنبیه بدنی بروند؛ اما سعی کنید خونسردی و دیدگاه مثبت خود را حفظ کنید؛ زیرا تنبیه بدنی عواقبی همچون غیر اجتماعی شدن،خشونت، جراحت و اختلال در سلامت ذهنی کودک را در پی خواهد داشت.

 تنبیه بدنی هیچ جنبه کاربردی و موثری ندارد. زمانی که کودک شما کار خوبی انجام می‌دهد او را تشویق کنید.کودکان به دنبال تایید شما هستند. 

 

جایگزین تنبیه بدنی کودکان توسط والدین

 

 

آماده باشید

 

 

اگر جایی می‌روید که ممکن است فرزندتان در آنجا بیش از حد شیطنت کند، یکی از اسباب بازی‌های او را همراه داشته باشید. اگر فکر می‌کنید گرسنگی موجب بد خلقی او می‌شود، غذای مورد علاقه او را همراه داشته باشید.

تنبیه بدنی عواقبی همچون غیر اجتماعی شدن،خشونت، جراحت و اختلال در سلامت ذهنی کودک را در پی خواهد داشت

اگر بی خوابی او ممکن است مشکل ساز باشد، قبل از رفتن به مهمانی او را بخوابانید. همیشه پیشگیری از بروز یک رفتار بد، بهتر از کنار آمدن با آن است.

 

قانون وضع کنید

 

 

شما باید قانون داشته باشید. هرچه اعضای خانواده بیشتر این قوانین را درک کنند و بدانند که عدم رعایت آنها چه عواقبی را در پیش دارد، مدیریت خانواده بهتر خواهد بود. در برخی موارد، استثنا قائل شدن به خصوص با فرزندان بزرگ تر اشکالی ندارد، اما وضع قوانین معقول و تعیین تنبیه الزامی است. قوانین و عواقب رعایت نکردن آنها را بنویسید و بر روی یک دیوار نصب کنید. این کار به ثبات قوانین کمک می‌کند.

 

ثابت قدم باشید

 

 

اگر قانون منزل شما می‌گوید بچه‌ها باید قبل از غذا دست‌های خود را بشویند، از انجام آن در هر بار اطمینان حاصل کنید. اگر اجرای قوانین مستمر نباشد، ادامه نخواهد یافت. بچه‌ها باید بدانند که قوانین و تنبیهات تعیین شده تغییری نخواهد کرد.

 

پیامد رفتار غلط را دنبال کنید

 

 

فرزند شما باید بداند که رفتارهای بد، تنبیهاتی مانند منع تماشای تلویزیون، استفاده از تلفن همراه یا بازی در حیاط را به همراه خواهد داشت. بچه‌ها باید بدانند که شکستن قوانین، پیامدهای خود را به همراه دارد. لازم نیست که به آنها گوشزد کنید؛ اجازه دهید تا خود تنبیه، قضیه را برای او روشن کند. در این مسیر جدی و مقاوم باشید.

 

گوش نکنید

 

 

گاهی بی اعتنایی به برخی از رفتارهای غلط، یک نوع تنبیه است. این واکنش در مقابل کودکان کم سن، به خوبی عمل می‌کند. در برابر کودکان که دائما به دنبال جلب توجه هستند، گاهی نادیده گرفتن بهترین واکنش است. شما می‌توانید گاهی در مقابل برخی از رفتارهای بد او که آسیبی در پی ندارد و فقط آزار دهنده است با بی اعتنایی به او نشان دهید که رفتار او هیچ تاثیری بر روی شما ندارد.

 

به او وقت فکر کردن بدهید

 

 

این عمل، یک ابزار موثر تربیتی است. به ازای هر یک سال سن، یک دقیقه به او وقت بدهید. او باید در این زمان، ساکت در یک گوشه یا روی یک صندلی بنشیند. طی این زمان با او حرف نزنید، این یک بخش بزرگ از تنبیه است؛ سپس به یک عذرخواهی کوچک از جانب او اکتفا کنید و موضوع را فراموش کنید.

 

زمانی را به خود اختصاص دهید

 

 

زمانی که خیلی عصبانی شده‌اید، دست نگه دارید. با یک بزرگسال دیگر یا یک دوست تماس بگیرید، تا 10 بشمارید و یا هر کار دیگری انجام دهید تا زمانی برای آرام شدن داشته باشید. بدین ترتیب دفعه بعد بهتر تصمیم می‌گیرید. شوخ طبعی نیز راه دیگری برای از بین بردن عصبانیت است.

 

تغییر مسیر

 

 

یک راه خوب برای جهت بخشیدن به اشتباه یک کودک بدرفتار، تغییر توجه اوست. مثلا کودک شما در میهمانی اسباب بازی فرزند دوستتان را می‌خواهد؟ توجه او را به یک عروسک دیگر جلب کنید. یا اگر در حال زد و خورد یا کشمکش هست، او را به اتاق یا محیط دیگری هدایت کنید.

 

بالغانه رفتار کنید

 

 

زمانی که کودک بیش از حد شیطنت می‌کند شما باید نقش فرد بالغ را بازی کنید، باید تمایل تنبیه بدنی را در خود سرکوب و خونسردی خود را حفظ کنید. بدانید که با تنبیه بدنی کودکان توسط والدین ممکن است دیگر قادر به کنترل او نباشید.

 

مهربان باشید

 

 

با کودکان خود ارتباط دوستانه برقرار کنید. این روش در منزل نیز موثر است. در مقابل رفتار غلط کودک خود، برخوردی توام با آرامش، شفاف و معقول پیش گیرید.

 

او را در آغوش بگیرید

 

 

کودکان رفتار غلط از خود نشان می‌دهند؛ زیرا آنها فقط کودک هستند، ولی والدین خوب فرزند خود را تادیب می‌کنند، اما این کار نباید منفی تلقی شود. تادیب به منزله آموزش رفتار درست است. پس از این آموزش، یک آغوش گرم به کودک نشان می‌دهد که هنوز برایتان دوست داشتنی است.

 

مطمئن شوید که او حرف شما را می‌فهمد

 

 

هنگام تادیب کودک خود شفاف صحبت کنید. در چشم‌های او نگاه کنید و با خونسردی و شمرده صحبت کنید. به او بگویید که چه کاری را باید انجام دهد ” غذای داخل بشقاب را بخور”، نگویید چه کاری نباید انجام دهد ”با غذای داخل بشقاب بازی نکن”. اگر همچنان به حرف شما گوش نمی کند، پیامدهای احتمالی را برای او توضیح دهید.

 

مذاکره کنید

 

 

زمانی که فرزند شما به سن مناسبی رسیده است، در مقابل او انعطاف پذیر باشید و درباره قوانین و تنبیهات با او مذاکره کنید. خواستن نظر بچه‌ها برای تعیین قوانین به قضاوت اخلاقی آنها می‌افزاید. سعی کنید با نگاه مهربانه و به دور از جنجال و هیاهو درباره رفتار او با کودک خود مذاکره و بحث کنید.نگاه مشفقانه شما در این حالت بسیار موثر خواهد بود.


منبع: خبرگزاری فارس

 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۰۱ آذر ۰۱ ، ۱۸:۳۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر