تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری |  ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل شامل : پزشک عمومی و متخصص |تزریقات وپانسمان |کپسول اکسیزن |تخت|تشک مواج |گلوکومتر|عصا| واکرو کلیه لوازم مصرفی و غیر مصرفی... |مدیریت زخم های دیابتی و بستر| بخیه کردن و کشیدن بخیه |سونداژ مثانه ومجاری ادرار| NG Tube ||مراقبت از بیمار درمنزل وبیمارستان |گرفتن نمونه خون و ازمایش کرونا و ارسال به ازمایشگاه- تلفن هماهنگی 09132867163 و 09338726683

۱۷ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است


PRP تاثیری روی بروز سرطان دارد یا نه؟

 

 

پی ار پی


سوالی که برای بیشتر افراد پیش آمده این است که روش درمانی PRP می تواند سرطان زا باشد یا خیر؟

 

 ،PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) سلول درمانی است اما سلول بنیادی درمانی نیست؛ سلول های بنیادی که سازنده و مسئول بازسازی پوست، مو و مفاصل هستند با گذشت عمر، وارد فاز سکون (senescence) شده و فقط با یک شوک هورمونی می توان آنها را وادار به تکثیر و افزایش تولید کرد. برای ایجاد این شوک نیاز به اثبات چند برابر شدن پلاکت ها (حداقل 3 برابر) بدون ورود به فاز توکشیدگی (retraction) و با حفظ حیات پلاکت ها است.

 

برای تزریق PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) با استفاده از کیت مخصوص 35 سی سی از خون بیمار گرفته می شود. سپس طی مراحل سانتریفیوژ، پلاسمای غنی از پلاکت را که غلظت پلاکت در آن 4 تا 6 برابر خون فرد است به دست می آید. به  طورمعمول برای درمان آرتروز زانو 6 سی سی و برای درمان آرنج  به عنوان مثال در تنیس بازان 3 سی سی از محصول به دست آمده به بیمار تزریق می شود. انجام این تزریقات معمولا مقداری دردناک هستند اما برای اینکه تزریق ماده بی حسی ممکن است از اثرات درمانی این روش درمانی بکاهد بنابراین سعی می شود تزریقات بدون افزودن ماده بی حسی و ضد دردی انجام شود.

 

بیمار باید تا یک روز بعد از تزریق از فعالیت فیزیکی و فشار روی ناحیه تزریق بکاهد و استراحت کند. افزایش درد( به خصوص طی 3-4 روز اول پس  از تزریق)، احساس سنگینی و مختصر تورم و گرمی در ناحیه تزریق، از واکنش های طبیعی است که امکان دارد به دنبال درمانPRP ایجاد شود اما این واکنش ها معمولا شدید نیستند و اکثرا طی 1تا 2 هفته از بین می روند.

 

برای کاهش این عوارض می توان از کیسه حاوی آب و یخ(به مدت ده تا پانزده دقیقه 3 بار  در روز) و قرص استامینوفن و گاه استامینوفن همراه با کدئین( تا 4 بار در روز) استفاده کرد. استفاده از بریس( مانند زانو بند و آرنج بند) و نیز عصا ممکن است با ایجاد بی حرکتی در کاهش درد و نیز افزایش اثر PRP مفید باشد اما الزامی نیست.

 

 در حد فاصل هفته دوم تا سوم تزریقات ممکن است برخی بیماران مجدداً دچار افزایش درد  شوند که گذرا است و با کیسه آب گرم و استراحت نسبی بهبود می یابد. ورزش درمانی و اجرای سایر برنامه های توانبخشی و فیزیوتراپی معمولا از یک هفته پس از تزریق PRP می تواند شروع شود. برحسب شرایط بیمار و با توجه به ارزیابی های پزشکی این برنامه ها می توانند اثرات بسیار مفیدی در نتایج حاصل از PRP داشته باشند و از عود و مزمن شدن ضایعات جلوگیری کنند.

 

خوشبختانهPRP به علت چند دلیل سرطان زا نیست. یک، اکنون چندین کیت معتبر بین المللی تاییدیه FDA دارند و اگر سرطانزا بودند این کیت ها به هیچ وجه توانایی دریافت این تأییدیه را نداشتند. دوم، بالغ بر چهار دهه است که PRP در افراد بیمار به صورت سیستمیک استفاده می شود و حتی یک گزارش دال بر سرطانزا بودن یا توسعه سرطان وجود ندارد. سوم، سرطان به دلیل جهش در ماده ژنتیکی ایجاد می شود و تاکنون هیچ هورمونی از قبیل هورمون رشد انسانی( برای افزایش قد) هورمون اریترپوئتین (برای پلاکت سازی) هورمونG-CSF (برای تولید گرانولوسیت‌ها) و ...باعث ایجاد سرطان نشده اند.

 

 البته با علم به اینکه هورمون های (فاکتورهای رشد) موجود در پلاکت کارسینوژن نیستند اما باید به هیچ وجه در مبتلایان به کانسر( به خصوص سرطان های خون، لنفوم و متاستازها)PRP کارنشود و لذا باید سابقه بیمار و عوامل عمومی سرطان از قبیل کاهش وزن بدون دلیل مشخص در چند ماه اخیر، تب  و تعریق شبانه و لکه ها و خال های مشکوک در سر و صورت و ...مد نظر قرارگیرند.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۳۱ تیر ۰۱ ، ۲۳:۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

تمام خواص آب انگور و عوارض این نوشیدنی لذیذ

 

اب انگور


آب انگور یک نوشیدنی بسیار خوش طعم و لذیذ است که مصرف آن برای سلامت بدن نیز مفید است و به درمان برخی بیماری ها کمک شایانی می کند.

 

مزایای سلامتی آب انگور

 


1. جلوگیری از سرطان:

 

 

انگور سرشار از آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول است که روند گسترش سرطان را کندتر می کند یا آن را متوقف می کند. به خصوص آب انگور بنفش می تواند به هنگام مصرف منظم از بسیاری از سرطان ها مانند ریه، دهان، حلق، تخمدان، گردن رحم، پروستات، روده بزرگ و لوزالمعده جلوگیری کند.


2. کنترل دیابت:

 

 

به بیماران دیابتی توصیه می شود که آب انگور مصرف کنند زیرا نشاسته ها و شیرینی های موجود در بدن را کاهش می دهد. اگر تمایل به کاهش اثرات دیابت دارید، پس از مصرف منظم آب انگور، می توانید خود را از افزایش عمده قند دور کنید. بنابراین آب انگور برای بهبود و کنترل دیابت از طرف متخصصان بهداشت بسیار توصیه می شود.


3. درمان مشکلات اسیدیته:

 

 

خود انگورها طعم زیر اسیدی (ترش) دارند، اما تعجب آور است که بدانید که این آبمیوه بعد از هضم واکنش قلیایی دارد. این ویژگی به درمان مشکلات ناشی از اسیدیته در دستگاه گوارش کمک می کند که می تواند بسیاری از مشکلات بهداشتی دیگر را که در پی آن ایجاد می شود، را درمان کند.


4. آب انگور برای سرما خوردگی:

 

 

اگر سرماخوردگی دارید ، این بدان معنی است که بدن شما بیش از حد کار می کند. برای آزاد سازی استرس ، مشکلات و تقویت سیستم ایمنی بدن که به شما کمک می کند فعالیت های روزانه کاری را که باید انجام دهید ، به شما کمک می کند آب انگور را بارها مصرف کنید.


5. آب انگور برای کاهش وزن:

 

 

آب انگور دارای آنزیم چربی سوزی است که نشاسته و قند بدن ما را جذب و کاهش می دهد. افرادی که می خواهند به یک رژیم غذایی سالم دست یابند باید آب انگور را به عنوان یکی از بخش های مهم رژیم غذایی خود درج کنند. این امر نه تنها در بین سایر رژیم های غذایی خوشمزه خواهد بود، بلکه به شما کمک می کند تا به هدف مورد نظر خود برسید. این یکی از بهترین مزایای آب انگور است.


6. تقویت هضم بهتر:

 

 

قابل ذکر است که استفاده از آب انگور برای معده سفارش شده است است. آب انگور به شما کمک می کند تا هضم بهتری داشته باشید زیرا باعث افزایش جریان آب در معده می شوند. این میوه ها را به همراه پوست و هسته آن مصرف کنید زیرا مقدار فیبر اضافی در این دو وجود دارد که فعالیت روده شما را بهبود می بخشد.


7. نوشیدنی مفید برای تصلب شرائین:

 

 

در انگور ها پکتین وجود دارد که برای کاهش رسوبات شریانی که در رگ ها جمع می شوند مناسب است. از طرف دیگر، ویتامین C به حفظ و تقویت خاصیت ارتجاعی شریان ها کمک می کند. بنابراین می تواند نوشیدنی مفیدی برای تصلب شرایین باشد.

 

8. عامل تقویت کننده انرژی:

 

 

آب انگور انرژی بیشتری به ما می دهد و همچنین به عنوان تقویت کننده خلق و خو عمل می کند. با افزایش سطح انرژی، ما علاقه مند به کار در آینده خواهیم بود و در انجام کارهای سخت پر تلاش خواهیم بود. آب انگور مملو از محتوای آهن و آنتی اکسیدان های لازم برای کاهش تنبلی است. این می تواند به عنوان تقویت کننده فوری عمل کند، از این رو توسط ورزشکاران برای به دست آوردن انرژی اضافی در حالی که به طور مداوم آن را در طول بازی از دست می دهد، مصرف می شود.


9. تثبیت سطح کلسترول:

 

 

آب انگور برای کاهش کلسترول؛ یکی از بهترین کاربردهای آن است. سطح کلسترول با مصرف آب انگور یا حتی اضافه کردن انگور به رژیم غذایی شما حفظ می شود. روزانه یک لیوان آب انگور باعث کاهش میزان کلسترول بدن می شود. این یک لیوان آب انگور در مواد مغذی و سایر اجزای آن بسیار غنی است. کلسترول بد موجود در بدن ما باعث ایجاد انسداد هایی در عروق ما می شود، بنابراین جریان خون در رگ ها را محدود می کند. از این رو باید سطح کلسترول بد خون را کاهش دهیم که دارای عوارض جانبی زیادی است.


10. تقویت سیستم ایمنی:

 

 

انگور و آب انگور مملو از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها است که به تقویت ایمنی ما کمک می کند. سیستم ایمنی بدن ما تقویت می شود که مطمئناً به بدن ما کمک می کند تا علیه هرگونه مشکلات مسمومیت و همچنین بیماری های جدی مبارزه کند. این بیماری به ما کمک می کند تا از به وجود آمدن سرماخوردگی، خلط ها و سرفه ها، یا هرگونه عفونت باکتریایی یا ویروسی جلوگیری کنیم. این خواص موجود در آب انگور ما را از عفونت و آلرژی خلاص می کند و از این رو به مبارزه با اقدامات میکروبی به ما کمک می کند.


11. تقویت سلامت قلب:

 

 

مزایای آب انگور برای سلامتی قلب باورنکردنی است. آب انگور با کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلب ، قلب سالم را مهیا می کند. همچنین فشار خون را در شرایط عادی حفظ می کند و از این رو خطر حملات قلبی را کاهش می دهد. تولید اکسید نیتریک در بدن ما برای رگ های خونی ما مفید است. انعطاف پذیری رگ های خونی به دلیل این ترکیب موجود در انگور در برابر فشار خون مقاوم می شوند.

سلامت قلب

 
12. تسکین سردرد:

 

 

اگر از سردرد ناشی از بیماری رنج می برید، آب انگور برای کاهش سردرد، راه حل مناسبی را برای شما فراهم می کند. مصرف یک لیوان آب انگور به عنوان داروی خانگی هنگام صبحانه یا بعد از ناهار برای این مشکل سردرد پیشنهاد می شود. سردرد واقعاً تحریک کننده است که به شما اجازه نمی دهد روی کار خود تمرکز کنید. مطمئناً با مصرف آب انگور یک درمان مناسب برای این مشکل دریافت خواهید کرد.


13. کمک به تقویت استخوان ها:

 

 

آب انگور به تقویت استخوان های ما کمک می کند، بنابراین تراکم استخوان را افزایش می دهد که به عنوان چارچوب اصلی پشتیبانی ما عمل می کند. آب انگور سرشار از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و منگنز است که در حفظ سلامت استخوان ها نقش اساسی دارد.


14. فواید آب انگور برای پوست

 

 

ما مصرف آب میوه انگور را برای پوست مفید می دانیم. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم
جلوگیری از علائم پیری

آنتی اکسیدان ها مهمترین ترکیبات موجود در مواد غذایی هستند که برای پوست مفید می باشند. این ماده به از بین بردن رادیکال های آزاد موجود در بدن کمک می کند و همچنین به سم زدایی پوست و بدن از مواد مضر کمک می کند. انگور همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که سوخت و ساز بدن ما را حفظ کرده و زیبایی ما را تقویت می کند. خاصیت ضد پیری آب انگور به کاهش چین و چروک هایی که باعث شل شدن پوست ما می شود کمک می کند. درخشندگی و جوان سازی پوست یکی از بهترین مزایای آب انگور برای چهره است.


15. فواید آب انگور برای مو

 

 

در اینجا ما مزایای آب انگور را برای مو ذکر کردیم. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم.
تقویت رشد مو

اگر از ریزش مو رنج می برید، موهای نازک یا بی جان دارید، آب انگور می تواند بهترین کمک برای شما باشد. ثابت شده است که مصرف منظم آب انگور می تواند بدن را با مواد مغذی حیاتی مانند ویتامین E، اسید لینولنیک که برای موهای سالم ضروری است، تأمین کند. شما می توانید در چند روز متوجه شوید که موهای شما درخشش و استحکام خود را به دست می آورد.


16. کندتر شدن از دست دادن حافظه

 

 

چنین مطالعاتی ثابت می کند که آب انگور حاوی رسوراترول می تواند یک تقویت کننده عالی مغز باشد. با تحقیقات بیشتر، آب انگور ممکن است برای مدیریت بیماری آلزایمر، زوال عقل زودرس و سایر اختلالات مزمن عصبی مزمن استفاده شود.


17. خواص ضد سرطان

 

 

مصرف آب انگور بنفش می تواند آسیب DNA را که ممکن است منجر به سرطان شود مهار کند. مصرف آب انگور غنی از فلاونوئید می تواند تهوع، استفراغ و سایر عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی را مدیریت کند. نتایج این مطالعات احتمالی بود. اما با داشتن اطلاعات بیشتر، نوشیدنی هایی مانند آب انگور را می توان جایگزین ارزان قیمت برای مکمل های شیمی درمانی دانست.


18. کاهش مشکلات پروستات

 

 

سرطان پروستات و موارد مرتبط با آن علت اصلی پایین آمدن کیفیت زندگی و مرگ و میر در مردان است. مطالعات آزمایشگاهی خواص ضد سرطانی آب انگور بر روی سلول های سرطانی پروستات را نشان می دهد.


19. بهبود عملکرد روده

 

 

اضافه کردن انگور به رژیم غذایی شما با غذاهای پرچرب محیط میکروبی روده شما را به شدت تغییر می دهد. با وجود جذب و هضم محدود، پلی فنول های انگور از روده شما در برابر عوامل بیماری زا، مانند استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت می کنند.


20. نوشیدنی خوب برای سم زدایی

 

آب انگور می تواند یک جایگزین عاری از الکل برای افراد باشد. تهیه آب انگور در بخشی از رژیم غذایی، آنتی اکسیدان ها را به بدن شما معرفی می کند. این مواد با آسیب اکسیداتیو به DNA و بدن شما مبارزه می کنند.

 


عوارض و اثرات جانبی آب انگور

 

 

حتی اگر عاشق نوشیدن آب انگور به دلیل طعم و خواص آن باشید، رعایت مقادیر روزانه دوز ضروری است. زیاده روی در نوشیدن آن می تواند منجر به عوارض جانبی زیادی از جمله:

        سوء هاضمه
        حالت تهوع
        دهان خشک
        گلو درد
        سرفه کردن
        سر درد
        مشکلات عضلانی
        سوزش قلب
        ریفلاکس

        واکنش های آلرژیک مانند خارش دهان و گلو

 

 

آب انگور یکی از محبوب ترین نوشیدنی های مبتنی بر میوه در سراسر جهان است. طعم عالی این آبمیوه آن را به نوشیدنی محبوب بسیاری از نوجوانان، که عاشق عطر و طعم خوب هستند، تبدیل نموده است. این آب میوه صاف و براق است و رایحه ی آن ای برای لذت بردن از سلامتی خوب است.

 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۹ تیر ۰۱ ، ۰۱:۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


علائم روماتیسم مفصلی در مراحل اولیه و پیشرفته چیست؟

 

روماتیسم مفصلی


آرتریت روماتوئید یک اختلال خودایمنی است که موجب التهاب مزمن در مفاصل می‌شود. آرتریت روماتوئید که با نام روماتیسم مفصلی نیز شناخته می‌شود در ابتدا به آرامی با علائم خفیف در هر دو طرف بدن شروع می‌شود. این علائم در طی چند هفته یا چند ماه تشدید می‌شوند.

 علائم و نشانه‌های این بیماری مزمن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است با گذشت زمان تغییر کند


علائم آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه

 

 

اگرچه این بیماری می‌تواند همه را درگیر کند، اما معمولا در سنین بین ۳۰ تا ۵۰ سال و در بین زنان شایع‌تر است. علائم آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه اغلب شامل التهاب و قرمزی در مفاصل نیست، بلکه شامل نشانه‌های جزئی از وجود یک مشکل جدی است. برخی از این علائم در مراحل اولیه بیماری عبارتند از:

    درد در نواحی خاصی از بدن شما

    افزایش قابل توجه خستگی (برای مقابله با التهاب بدن انرژی می‌گیرد)

    ضعف در نواحی خاصی از بدن شما که قبلاً وجود نداشت

    احساس ناخوشی به طور کلی

 

علائم آرتریت روماتوئید در مراحل پیشرفته

 

 

هنگامی که التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید برای یک دوره چند هفته‌ای یا چند ماه در بدن شما فعال شود، نشانه‌ها و علائم بیشتری را متوجه خواهید شد.

 

در ادامه برخی از این علائم را معرفی می‌کنیم.

 

تورم، قرمزی و گرما در مفاصل

 

 

آرتریت روماتوئید به پوشش مفاصل حمله می‌کند و وقتی این التهاب تشدید می‌شود، مفاصل قرمز شده و در صورت تماس احساس گرما به شما دست می‌دهد.همچنین احتمال تورم مفاصل وجود دارد.

 

خستگی

 

 

از آنجایی که بدن برای مبارزه با التهاب به انرژی نیاز دارد، ممکن است در حین انجام همان فعالیت‌هایی که همیشه انجام می‌دادید، متوجه افزایش قابل توجهی در خستگی شوید. اگر این خستگی بیشتر از چند هفته به طول انجامد، حتی اگر علائم دیگر بیماری را تجربه نکنید، به احتمال زیاد درگیر یک حمله آرتریت روماتوئید شده‌اید.

گاهی اوقات خستگی با یک احساس شدید «من احساس خوبی ندارم اما نمی‌دانم چرا» یا حتی افسردگی همراه است.

 

خشکی و سفتی صبحگاهی مفاصل

 

 

خشکی و سفتی صبحگاهی مفاصل یکی از اصلی‌ترین و شایع‌ترین علائم همه نوع آرتریت به خصوص آرتریت روماتوئید است. اگر وقتی از خواب بیدار می‌شوید برخی از مفاصل خشک و سفت می‌شوند و این خشکی و سفتی بیشتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، ممکن است با یک حمله آرتریت روماتوئید مواجه شده باشید.

به احتمال زیاد مفاصل بعد از تحرک بیشتر در طول روز بهتر می‌شوند.

 

درد و سفتی عمومی مفصل

 

 

علاوه بر سفتی صبحگاهی مفاصل، ممکن است در طول روز، به خصوص پس از یک دوره عدم تحرک، سفتی عمومی مفصل را نیز تجربه کنید.

برخی از اولین مناطقی که سفتی آرتریت روماتوئید معمولاً تحت تأثیر قرار می‌دهد مچ دست و مفاصل خاص در دست‌ها و پاها هستند، اما ممکن است درد و سفتی در زانوها یا شانه‌ها نیز تجربه شود. معمولاً هر دو طرف بدن شما تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

 

تب

 

 

تب خفیف همراه با سایر علائم مانند درد و التهاب مفاصل می‌تواند از اولین نشانه‌های یک حمله آرتریت روماتوئید باشد.

 

بی حسی و گزگز

 

 

التهاب تاندون‌ها موجب می‌شود تا اعصاب تحت فشار قرار گیرند. همین امر می‌تواند موجب بی حسی، گزگز و سوزن سوزن شدن در دست‌ها شود که با عنوان سندرم تونل کارپال نیز شناخته می‌شود.
 

کاهش دامنه حرکتی

 

 

التهاب در مفاصل شما می‌تواند باعث ناپایداری یا تغییر شکل تاندون‌ها و رباط‌ها شود. اگر بیماری بدون درمان پیشرفت کند، ممکن است نتوانید برخی از مفاصل خود را خم یا صاف کنید.

اگرچه دامنه حرکتی شما نیز ممکن است تحت تأثیر درد قرار گیرد، اما انجام ورزش منظم و ملایم می‌تواند به کاهش درد کمک کند و حتی امکان حرکت کمی بیشتر را فراهم کند.

 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۸ تیر ۰۱ ، ۱۷:۴۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


بیماری افسردگی خندان چیست؟

 

 

افسردگی پنهان

 


افسردگی خندان نوعی از افسردگی است که فرد مبتلا با شاد نشان دادن خود، این بیماری را از دیگران پنهان می‌کند.

 

 افسردگی خندان اصطلاحی است که روانپزشکان برای افرادی استفاده می‌کنند که از علائم افسردگی رنج می‌برند، اما آن را با تظاهر به زندگی ایده آل، موفق و بسیاری از روابط اجتماعی پنهان می‌کنند، در حالی که علائم افسردگی را در تنهایی خود تجربه می‌کنند.

افرادی که از افسردگی خندان رنج می‌برند، به دلیل سبک زندگی خود که طبیعی به نظر می‌رسد، درمان نمی‌شوند، بنابراین ممکن است احتمال آسیب رساندن به خود یا خودکشی در آن‌ها بیشتر باشد.

در این مطلب با چیستی افسردگی خندان، علل و روش‌های درمان آن و نحوه جلوگیری از خطرات آن آشنا می‌شویم.

 

افسردگی خندان چیست؟

 

 

افسردگی خندان یک تشخیص پزشکی نیست، بلکه اصطلاحی است که توسط متخصصان سلامت و روان درمانگران برای توصیف وضعیت افراد مبتلا به افسردگی که علائم خود را از دیگران پنهان می‌کنند، استفاده می‌کنند.

بحث در اینجا به احساس غم و اندوه یا ناراحتی موقت در نتیجه قرار گرفتن در معرض رویدادهای دردناک زندگی یا یک تجربه ناموفق مربوط نمی‌شود، بلکه افسردگی حالت عاطفی استرس زا طولانی مدتی را توصیف می‌کند که در آن بیمار از غم و اندوه شدید رنج می‌برد. از دست دادن امید یا امکان تغییر شرایط برای بهتر شدن، و این یک بیماری روانی شایع است و سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند حدود ۲۶۴ میلیون نفر در سراسر جهان در تمام سنین به نوع افسردگی مبتلا هستند.

 

انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد که ممکن است فرد به آن مبتلا باشد، اما آن را پشت لبخند خود پنهان می‌کند از جمله:

 

افسردگی اساسی:

 

افسردگی اساسی یک وضعیت روانی است که در آن فرد ممکن است غمگینی طولانی مدت را تجربه کند، با از دست دادن کامل اشتیاق یا علاقه به چیزهایی که برای او منبع شادی بوده است، برای تشخیص توسط پزشک علائم این نوع افسردگی باید روزانه حداقل به مدت دو هفته ادامه داشته باشد.

 

افسردگی دوقطبی:

 

این نوع افسردگی با نوسان زیاد خلق و خوی بین شادی شدید و غم شدید مشخص می‌شود.

 

در موارد زیر نیز ممکن است فرد دچار افسردگی خندان شود:

 

 

مصرف داروهایی که ممکن است باعث افسردگی شوند: علائم افسردگی ممکن است همراه با مصرف برخی درمان‌ها مانند قرص‌های ضدبارداری یا بتابلوکرها ظاهر شوند. مصرف کوکائین، مواد افیونی یا الکل نیز ممکن است شانس ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

 

ابتلا به برخی بیماری ها:

 

افسردگی ممکن است با برخی از شرایط پزشکی مانند: دیابت، سرطان یا بیماری پارکینسون همراه باشد.

در برخی از فصول: برخی از افراد ممکن است در فصل زمستان افسرده شوند، زیرا با نبود نور خورشید و شب طولانی مشخص می‌شود.

 

علل افسردگی خندان

 

 

عبور از یک مصیبت: گذراندن یک ناملایمتی یا زمان دشوار ممکن است باعث علائم افسردگی شود، مانند از دست دادن شغل یا تجربه جدایی از کسی

 

مورد انتقاد یا قضاوت قرار گرفتن:

 

در برخی از فرهنگ ها، افراد در صورت ابراز احساسات ممکن است مورد انتقاد یا تحقیر قرار گیرند و ممکن است به عنوان فردی که فقط توجه را به خود جلب می‌کند دیده شوند؛ در این حالت فرد مبتلا از ابراز احساسات خود احساس شرمساری کرده و آن را از دیگران پنهان می‌کند.

 

مردان ممکن است بیشتر از زنان در معرض این انتقادها قرار گیرند، زیرا می‌ترسند که مردم آن‌ها را ضعیف و ترسو خطاب کنند.

 

رسانه‌های اجتماعی:

 

رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک یا اینستاگرام به برجسته کردن افسردگی خندان کمک می‌کنند، زیرا فرد مبتلا به این نوع افسردگی از به اشتراک گذاشتن لحظات بد خود با جهان خودداری می‌کند، اما علاقه‌مند است که دیگران را خوشحال کند، این تصور کلی ایجاد می‌کند که هیچ بحرانی وجود ندارد و از این رو فضای رشد افسردگی خندان افزایش می‌یابد.

 

توقعات بالا:

 

برخی ممکن است توقعات زیادی در مورد مهارت‌ها یا عملکرد خود داشته باشند و همچنین اطرافیان در خانه یا محل کار ممکن است آن‌ها را به انجام این کار وادار کنند و این باعث ایجاد مشکلات و اختلالات روانی می‌شود و در صورت نرسیدن به این مرحله باعث می‌شود فرد احساس حقارت یا بی لیاقتی کند.

 

علائم افسردگی خندان

 

 

این افراد با وجود لبخند بر لب و تظاهر به خوشحالی، از علائم افسردگی رنج می‌برند که شدت آن از زمانی به زمان دیگر و از فردی به فرد دیگر متفاوت است:

 

- خستگی، کاهش انرژی برای کار
- حملات نوسانات خلقی
- اضطراب یا تمایل به آن
- افکار خودکشی مکرر
- احساس بی ارزشی، ناامیدی شدید
- احساس گناه.
- از دست دادن اشتیاق
- تغییر در اشتها و وزن
- مشکلات شدید در تصمیم گیری
- اختلالات خواب

 

خطرات افسردگی خندان

 

 

افراد مبتلا به افسردگی منظم ممکن است افکار خودکشی داشته باشند اما به دلیل کمبود انرژی و انزوا به آن‌ها اهمیت نمی‌دهند اما افرادی که از افسردگی خندان رنج می‌برند در سبک زندگی خود متفاوت هستند، زیرا آن‌ها درگیر زندگی عملی مانند رفتن به سر کار و خروج از خانه هستند بنابراین احتمال خودکشی در آن‌ها بیشتر است.

 

درمان افسردگی خندان

 

 

درمان افسردگی خندان با افسردگی معمولی تفاوتی ندارد و روش‌های درمانی بر اساس درجه و شدت علائمی که بیمار تجربه می‌کند متفاوت است:

درمان‌های ضد افسردگی:

 

پزشک ممکن است برخی از درمان‌های ضد افسردگی را تجویز کند و اثر درمان‌های ضد افسردگی معمولاً چند هفته پس از شروع درمان بروز می‌یابد، بنابراین پیگیری‌های پزشکی دوره‌ای ضروری است.

 

روان درمانی:

 

یک فرد مبتلا به افسردگی خندان ممکن است به صحبت با یک درمانگر متوسل شود تا به او کمک کند تا وضعیت و افکار خود را درک کند و سپس به روشی سالم با آن‌ها برخورد کند.

انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد، از جمله روان درمانی شناختی، درمان روان پویایی، گروه درمانی یا خانواده درمانی.

مقاومت در برابر استرس:

 

قرار گرفتن مداوم در معرض فشار روانی مشکل را تشدید می‌کند و روش‌های درمانی را مؤثر نمی‌سازد، بنابراین باید یاد بگیرید که چگونه در برابر استرس روانی مقاومت کنید و با بهبود سبک زندگی عمومی مانند تعیین اولویت‌ها، تمدد اعصاب و تنفس، مقابله کنید.

 

ورزش کردن:

 

تداوم در ورزش همیشه در پیشگیری از افسردگی و همچنین کاهش علائم آن موفق است، حتی اگر فرد مبتلا به افسردگی خندان قادر به انجام برخی تمرینات ورزشی نباشد، انجام برخی حرکات ساده بهتر از انجام ندادن هیچ کاری است.

 

الکتروشوک درمانی‌:

 

می‌توان به الکتروشوک درمانی متوسل شد که روشی بی خطر برای درمان برخی از انواع افسردگی است که سایر درمان‌ها با آن‌ها جواب نداده اند.

باید در صورت احساس هر یک از علائم قبلی، به کمک گرفتن هشدار داد تا موضوع بدتر نشود و به افسردگی خندان تبدیل نشود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۵ تیر ۰۱ ، ۲۲:۴۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

تا این نکات را نخوانده اید، ایبوپروفن نخورید

ایبوپروفن


 ایبو پروفن یک نوع مسکن است که بدون نسخه پزشکی هم قابل تهیه می باشد اما قرص ایبوپروفن عوارضی دارد که قبل از مصرف بهتر است بدانید

 

ایبوپروفن به چه منظوری استفاده می شود؟


ایبوپروفن دارویی است که از آن برای کاهش مشکلاتی مانند سر درد، درد عضلانی و گلو درد استفاده می کنند؛ همچنین برای کاهش تب یا درد دندان هم از این دارو کمک می گیرند. در واقع این یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است که به صورت بدون نسخه در اختیار افراد قرار می گیرد و در دوز بالاتر می تواند تب، درد و التهاب را نیز کاهش دهد.


عملکرد ایبوپروفن چگونه است؟

ایبوپروفن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است که آنزیم هایی که هورمون های التهابی در بدن تولید می کنند را مسدود می کند. در نتیجه اگر آنزیم های مربوط به انتقال بعضی از اسیدهای خاص به هورمون های التهابی مسدود شود، التهاب در بدن کاهش پیدا می کند. از طرفی سیگنال درد را هم کاهش می دهد که خودش عاملی برای کاهش درد، کاهش دمای بدن و کاهش التهاب است.
قبل از مصرف ایبوپروفن باید به چیزی دقت کنید؟

به این دلیل که این دارو بدون نسخه تجویز می‌ شود، نباید به خودتان اجازه دهید تا هر طور که خواستید آن را استفاده کنید. اگر داروی دیگری استفاده می‌ کنید یا هر گونه بیماری دارید یا اخیرا جراحی انجام داده اید، به پزشک بگویید تا به شما بگوید که مجاز به استفاده از ایبوپروفن هستید یا خیر.


نکات مهم در مورد مصرف ایبوپروفن

    مصرف ایبوپروفن با غذا باعث خنثی شدن خطر آسیب به کبد می شود؛ اما حساسیت معده یا شکم را کاهش نمی دهد.
    مصرف ایبوپروفن با آنتی اسید یا دارو های مسدود کننده هیستامین مثل آنتی هیستامین از ایجاد مشکلات گوارشی شدید جلوگیری می کند.


فواید ایبوپروفن چیست؟

 

مدت زمان زیادی است که این دارو برای افراد تجویز می‌ شود. این دارو اعتیاد آور نیست و می تواند درد را تا حد زیادی کاهش دهد و برای کودکان تا بعد از 3 ماهگی هم استفاده می‌ شود که البته باید طبق تجویز پزشک باشد.

 

انواع مختلفی از آن؛ یعنی کپسول، قرص، شربت و حتی به‌صورت جویدنی در دسترس قرار می گیرد.

 

این دارو به مدت 4 الی 6 ساعت درد را کاهش می‌ دهد و عاملی برای کاهش ورم، التهاب، قرمزی، حساسیت و تب خواهد بود و افرادی که به عفونت دچار هستند و از جراحی یا آسیب ریکاوری شده اند، می توانند دردشان را با ایبوپروفن کاهش دهند یا برای افرادی که به دنبال کاهش درد قاعدگی هستند، بسیار مناسب خواهد بود.


عوارض جانبی داروی ایبوپروفن چیست؟

    ایبوپروفن ممکن است معده را به هم بریزد. زمانی که افراد شروع به مصرف این دارو می کنند، باید هر 4 الی 6 ساعت یک بار این دارو را استفاده کنند؛ اما استفاده طولانی مدت از آن ممکن است عاملی برای مشکلات معده باشد؛ مثلاً زخم معده را به وجود بیاورد‌.


    دیگر عوارض جانبی آن شامل بیماری قلبی است و به خاطر همین، قبل و بعد از پروسه جراحی قلب باید از آن استفاده کرد.


    این دارو توسط کلیه دفع می شود و بیماران کلیوی نباید از این دارو استفاده کنند؛ همچنین ممکن است عاملی برای حساسیت معده، گوارش و خونریزی باشد که در این افراد معمولا هیچ علامت هشدار دهنده ای مشاهده نمی شود تا اینکه خونریزی داخلی اتفاق بیفتد.


    ایبوپروفن همچنین باعث رقیق شدن خون می شود و تقریبا شبیه به آسپرین عمل می‌ کند و این برای افرادی که خونریزی دارند و دست شان زخم شده یا دچار کبودی شده مناسب نیست.


    دیگر عوارض جانبی آن در صورتِ مصرف زیاد شامل خونریزی معده، حمله قلبی، سکته و آسیب به کلیه است که جزو مهمترین ها محسوب می شود.


آیا ایبوپروفن با دارو های دیگر اختلال ایجاد می کند؟

ایبوپروفن انواع مختلفی دارد. گاهی اوقات ممکن است مشکلات گوارشی شدید به وجود بیاورد و هرگز نباید آن را با داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا کومادین استفاده کنید، زیرا خطر خونریزی را افزایش می دهد؛ همچنین ممکن است با دیگر داروهای رقیق کننده خون، دارو های مسدود کننده اسید یا حتی داروی فشار خون هم تداخل ایجاد کند.

درسته که این دارو بدون نسخه تجویز می‌ شود؛ اما هرگز به این معنا نیست که هر کسی مجاز است تا از آن استفاده کند.


اثرگذاری ایبوپروفن چقدر است؟

ایبوپروفن یک داروی تاثیرگذار است و اثرات خوبی برای شما دارد؛ به شرطی که از دوز مناسب استفاده کنید و سر ساعت این دارو را مصرف کنید. این دارو به خوبی می‌ تواند سر درد، درد قاعدگی، درد حاصل از آسیب های ورزشی، بدن درد، درد آرتروز و تب را بهبود ببخشد.


هشدار به کودکان در مورد مصرف ایبوپروفن

 

 

هنگام تجویز دارو وزن کودک اهمیت بسیار زیادی دارد و این فقط باید طبق تجویز پزشک باشد که کودک با چه وزنی و چه سنی، چه دوز از این دارو را استفاده کند؛ در غیر این صورت عوارض جانبی شدیدی به وجود می آید.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۵ تیر ۰۱ ، ۱۳:۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

اگر این مشکلات را دارید گوشت بز بخورید

 

گوشت بز


گوشت بز یکی از گوشت های محبوب است و جز گوشت های پر مصرف در جهان می باشد، همچنین مصرف گوشت بز برای سلامت بدن بسیار مفید است و به کاهش وزن کمک شایانی می کند.

 

فواید سلامتی و خواص درمانی گوشت بز

 


گوشت بز یکی از گوشت های پر مصرف در سراسر جهان است. به دلیل طبیعت بسیار خوش طعم، انسان از مدت ها قبل در حال پرورش بز بوده است. معمولاً بز از شش تا نه ماهگی گوشتی با کیفیت بالا دارد.

اغلب به گوشت بز، گوشت گوسفندی نیز گفته می شود. گوشت بز یکی از گوشتهای قرمز محبوب است که برای مصرف انسان در دسترس است. اغلب ادعا می شود که گوشت بز از گوشت های جایگزین مانند مرغ، گوشت گاو و گوشت گوسفند سالم تر است. گوشت بز در ردیف گوشتهایی قرار دارد که دارای طبع گرم و تر هستند اما در مقایسه با گوشت شتر سردتر است و به اندازه ی گوشت شتر گرمی ندارد.

 

1. خطر التهاب در رگ های خون را کاهش می دهد

یکی از مزایای شگفت انگیز گوشت بز این است که می تواند خطر التهاب به ویژه در رگ های خونی را کاهش دهد. این به دلیل CLA یا همان اسید چرب لینولئیک موجود در گوشت بز است. اسید چربی لینولئیک کونژوگه یکی از اسیدهای چرب است که قادر به جلوگیری و کاهش خطر بروز التهاب است.

 

2. ضربان قلب را تثبیت می کند

چه باور کنید یا نکنید، گوشت بز در واقع برای تثبیت ضربان قلب مؤثر است. به همین دلیل گوشت بز ارتباط نزدیکی با سلامت عروق کرونری قلب دارد. به این دلیل است که مقدار چربی اشباع نشده موجود در گوشت بز بیشتر از مقدار چربی اشباع است بنابراین برای ریتم قلب مفید است.

 

3. حاوی اسیدهای چرب است که از سرطان جلوگیری می کند

یکی از اسیدهای چرب که می توانند به عنوان پیشگیری از سرطان عمل کنند، CLA یا اسید لینولئیک کونژوگه است. علاوه بر این، در ارتباط با رشد سلولهای سرطانی، گوشت بز همچنین حاوی مقادیر نسبتاً زیادی از ویتامین B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتوتنیک و سپس سلنیوم و کولین است که برای جلوگیری از سرطان نیز مفید هستند.

 

4- حدودا پروتئین نسبتاً زیادی دارد

چه پروتئینی می تواند برای سلامتی شما بهترین باشد؟ پاسخ زیادی وجود دارد. بدون پروتئین، جلسه تمرینات بدن شما بی فایده است زیرا اگرچه می توانستید چربی خود را بسوزانید، اما ماهیچه ای وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، پروتئین برای رژیم غذایی مناسب است اما اگر می خواهید میزان پروتئین خود را از گوشت بز تامین کنید، باید مطمئن شوید که از مصرف چربی خودداری می کنید.

 

5- حاوی چربی اشباع کمتر از گوشت گاو است

چربی اشباع یکی از دلایل عمده ی بیماری های قلبی و عروقی است در حالی که چربی اشباع نشده آن، طرف مقابل است. از آنجا که گوشت بز حاوی چربی اشباع کمتری نسبت به گوشت گاو است، بنابراین جایگزین بسیار خوبی برای تامین منبع پروتئین از گوشت به غیر از گوشت گاو است. علاوه بر این، چربی غیر اشباع بالاتر نیز مطمئناً نسبت به مزایای گوشت گاو، سلامتی شما را بیشتر می کند.

 

6. به سوزاندن چربی کمک می کند

آیا می دانید که در مقایسه با گاو، بز لاغرترین حیوان است که می توانید در مزرعه پیدا کنید؟ به این دلیل است که بیشتر بزها بصورت سنتی و محلی پرورش می یابند. به همین دلیل دارای چربی کمتری نسبت به سایر گوشت ها است، بنابراین برای کسانی که در حال حاضر در برنامه رژیم غذایی هستند خوب است. علاوه بر این، گوشت بز نیز به عنوان منبع سرشار از ویتامین B قادر به سوزاندن چربی و کنترل وزن است.

 

7. حاوی سلنیوم و کلر است

راه های زیادی برای جلوگیری از سرطان وجود دارد و یکی از آنها مصرف مواد غذایی حاوی سلنیوم و کلر است. گوشت بز یکی از این غذاها است. بنابراین، هرگز فکر نکنید که چیز قرمزی به اندازه همه آن سبزیجات قدرتمند نیست، زیرا گوشت بز آن را ثابت کرده است که اشتباه است.

 

8- از کم خونی جلوگیری می کند

اصولاً انواع گوشت برای کم خونی مفید است و گوشت بز یکی از مواد بالای لیست است. دلیل آن این است که گوشت بز حاوی آهن نسبتاً زیادی است. علاوه بر این، گوشت بز برای زنان باردار بی خطر است، زیرا کم خونی یکی از مواردی است که بیشتر زنان در دوران بارداری رنج می برند.

 

9- تولید هموگلوبین را تقویت می کند

هموگلوبین یک نوع پروتئین است که در متابولیسم بدن مهم است. اولا برخی از آنها در حال توزیع اکسیژن به تمام سلولهای بدن هستند و دوما برای رشد جنین در دوران بارداری از اهمیت برخوردار است. علاوه بر این، به عنوان منبع سرشار از ویتامین B12 و آهن ، گوشت بز سهم زیادی در تولید گلبول های قرمز و همچنین هموگلوبین دارد.

 

10. برای گردش خون مفید است

وقتی صحبت از گوشت قرمز است، مردم ترجیح می دهند از مصرف آن خودداری کنند زیرا این ماده دارای بوی بدی مربوط به خون و قلب است. خوب، گوشت بز احتمالاً از این قاعده مستثنی است تا زمانی که شما آن را در قسمت مناسب مصرف کنید، گوشت بز در واقع برای گردش خون بسیار مفید است زیرا سرشار از آهن و ویتامین B12 است، علاوه بر این سرشار از پتاسیم است که به خوبی برای قلب شناخته شده است.

 

11. از نقص هنگام تولد جلوگیری می کند

دلایل زیادی وجود دارد که چرا مادر باردار نباید از گوشت بز هراس داشته باشد اما یکی از این فواید گوشت بز است که می تواند از نقص هنگام تولد جلوگیری کند. دلیل آن این است که گوشت بز حاوی آهن و ویتامین B12 است که در تولید گلبول های قرمز نقش دارد. بدون داشتن گلبول های قرمز کافی، رشد جنین مختل می شود و نقص هنگام تولد بدترین موردی است که می تواند به همین دلیل اتفاق بیفتد.

 

12. علائم قاعدگی زود رس را تسکین می دهد

علائم قاعدگی زود رس گاهی اوقات فقط به درد مربوط نمی شود بلکه برخی از احساسات ناراحت کننده همراه با آن می توانند باعث تغییر روحیه در خانم ها شوند. خوب، اگر در طول این حالت اشتهای خود را از دست نمی دهید، شاید اضافه کردن گوشت بز به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما بتواند به تسکین علائم کمک کند.

 

13. مقابله خوب با استرس

یکی از مزایای خوب گوشت بز این است که گوشت بز می تواند روحیه شما را تقویت کند. به همین دلیل اگر به دلیل چیزی مانند شغل، رئیس، قاعدگی زودرس یا حتی در مورد هر اتفاقی که گاهی می افتد احساس استرس می کنید، چرا به دنبال چیزی برای خوردن نیستید و مطمئن باشید که گوشت بز منویی است که به شما کمک می کند تا با آن مقابله کنید.

 

14. از افسردگی جلوگیری می کند

استرس می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. استرس در کوتاه مدت طبیعی، اما در دراز مدت غیر طبیعی است. اگر فردی آنقدر از شرایط و حالات استرس زا رنج ببرد، سلامت روانی او ممکن است دچار مشکل شود و افسردگی به دنبال آن است. صحبت با متخصص بسیار توصیه می شود که با آن مقابله کنید و فراموش نکنید که گوشت بز را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید تا از بروز افسردگی جلوگیری شود.

 

15. حاوی اسید چرب امگا 3 است

اکثر مردم تصور می کردند که اسید چرب امگا 3 فقط در محصولات ماهی یافت می شود اما اگر غذای دریایی تازه به سختی در منطقه شما یافت شود ، می توانید گوشت بز را به عنوان جایگزین مصرف کنید. در حال حاضر بسیاری از مردم تصمیم گرفتند که مکمل اسیدهای چرب امگا 3 را برای تحقق نیاز روزانه خود مصرف کنند اما اکنون می توانید گوشت بز را به عنوان منبع طبیعی امگا 3 مصرف کنید.

 

16. سدیم کم و پتاسیم زیادی دارد

کاملا واضح است که سدیم برای قلب شما بد است اما مصرف پتاسیم بهترین کاری است که می تواند برای قلب شما اتفاق بیفتد. کار اصلی پتاسیم دفع سدیم اضافی در جریان خون و از بین بردن آن است. به همین دلیل گوشت بز برای سلامتی قلب مفید است اما به عنوان دارو برای کسانی که قبلاً در فشار خون خود مشکل دارند تاثیری ندارد.

 

17. خوب برای استخوان

انواع مواد معدنی در گوشت بز وجود دارد و یکی از آنها، کلسیم است. اطمینان از دریافت کلسیم کافی به صورت روزانه می تواند به حفظ سلامت استخوان کمک کند. علاوه بر این، از مشکلات بیشتر مربوط به تراکم استخوان و سلامت مفصل نیز می توان جلوگیری کرد.

 

18. سطح کلسترول را متعادل می کند

بسیاری از مردم بر این باورند که هر چیزی که مانند گوشت قرمز خوشمزه باشد، برای کلسترول آنها بد است. خوب، شاید شما فقط نمی دانید که این گوشت نیست بلکه چربی اشباع موجود در گوشت دلیل کلسترول بد شماست. به همین دلیل گوشت بز جایگزین بسیار خوبی است؛ میزان چربی اشباع نشده آن در مقایسه با چربی اشباع شده بیشتر است بنابراین می تواند سطح کلسترول شما را کنترل کند.

 

19. خطر چاقی را کاهش می دهد

بعضی از افراد از فرم ایده آل بدن بهره مندی دارند اما بیشتر افراد باید برای ماندن در این شکل تلاش کنند. اگر تمایل به چاقی دارید، مطمئناً باید آنچه را که می خورید کنترل کنید. آیا می دانید که ماندن در شکل مناسب نه در شمارش میزان کالری مصرفی بلکه در مصرف مواد غذایی است که در واقع می تواند چربی شما را بسوزاند؟ گوشت بز سرشار از ویتامین B است که می تواند به سوزاندن چربی اضافی در بدن کمک کند تا شکل اندام شما را حفظ کند.

 

20. دارای آهن است

آهن یکی از مواد معدنی مهمی است که عملکرد آن نقش برجسته ای در کل متابولیسم بدن دارد. کمبود آهن می تواند به چندین بیماری خطرناک مانند کم خونی حاد، دژنراسیون ماکولا منجر شود زیرا سلول های بدن اکسیژن کافی را که باید توسط هموگلوبین توزیع شود دریافت نمی کنند و اگر در دوران بارداری خانم های آسیب دیده باشد، کمبود آهن بسیار خطرناک است.

 

21. برای متابولیسم بدن مفید است

متابولیسم بدن همه چیز برای بدن شماست. این به عملکرد تمامی اجزای بدن بستگی دارد. علاوه بر این، سوخت و ساز بدن سالم فضای دیگری برای جذب بهینه مواد مغذی است که از غذاها مصرف می کنید، بنابراین کنترل وزن بدن خوب است.

 

22 . ایمنی را تقویت می کند

سیستم ایمنی همانند لایه ای است که از بدن شما در برابر بیماری محافظت می کند. به همین دلیل قرار است حفظ آن بزرگترین نگرانی شما باشد. گوشت بز یکی از انواع گوشت هاست که می تواند این نوع از خوردن ها را برای شما فراهم کند. اگرچه، مصرف آن در قسمت مناسب نکته مهمی است که باید به یاد داشته باشید.

 

23 . قند خون را کنترل می کند

کسانی که به دیابت مبتلا شده اند تمام تلاش خود را برای کنترل رژیم غذایی خود انجام می دهند. متأسفانه، اکثر آنها نمی دانند که نوع خاصی از گوشت قرمز وجود دارد که در واقع برای کنترل قند خون خوب است و آن گوشت بز است. علاوه بر این، به عنوان سرشار از ویتامین B است و همچنین برای کنترل افزایش وزن و جلوگیری از چاقی موثر است که می تواند برای بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مشکل ایجاد کند.

 

24 . به عنوان عامل ضد پیری عمل می کند

نکته جالب در مورد گوشت بز این است که می تواند ضد پیری عمل کند. دلیل آن این است که گوشت بز چنان غنی از مواد معدنی به ویژه آهن است که می تواند باعث تقویت سلول های سالم و یا تولید سلول های جدید شود. بنابراین، مصرف گوشت بز به طور مرتب می تواند کاری کند که جوان تر به نظر برسد.

 

25 . برای پوست و مو مناسب است    

شاید بیشتر شما نمی دانید که گوشت بز برای سلامتی پوست و رشد مو مفید است. مواد معدنی موجود در گوشت بز و همچنین ویتامین B12 باعث ترمیم بهتر سلول های پوستی می شود. علاوه بر این، گوشت بز همچنین راه حلی برای مقابله با برخی از مشکلات پوستی مانند اگزما، آکنه و موثر در درمان بثورات و خشکی پوست است.

 

26 . رشد مغز را ارتقا می بخشد

از آنجا که گوشت بز غنی از مواد معدنی، به ویژه آهن و سپس حاوی فولات است، بنابراین در دوران بارداری به عنوان یک ماده غذایی بسیار مهم توصیه می شود زیرا باعث تولید گلبول های قرمز برای رشد بهینه مغز جنین می شود. با این حال، گوشت بز نیز برای مصرف بچه ها توصیه می شود زیرا این امر می تواند توانایی حفظ کردن را بهبود بخشد.

 

27 . گوشت بز درمان موثری برای اوتیسم است

شاید این یکی رایج نیست که گوشت بز نیز قادر به درمان اوتیسم از طریق رژیم غذایی باشد. با این حال، در مورد گوشت بز حاوی اسید چرب امگا 3 نیز به طور گسترده ای شناخته نشده است، زیرا اسید چرب امگا 3 راه حل موثری برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم است و اکنون می توانید آن را جایگزین دیگر گوشت ها کنید.

 

28 . وجود ویتامین B12 و سایر ریز مغذی ها

گوشت بز دارای ریز مغذی ها از جمله ویتامین B1 ، سلنیوم و کولین است که آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. از این رو، گوشت بز منبع شناخته شده پروتئین بدون چربی است. فواید درمانی زیادی در ارتباط با مصرف آن وجود دارد. با توجه به این عوامل، گوشت بز در اروپا و آمریکا نیز رواج پیدا کرده است.

 

29 . منبع غنی از آهن رژیم غذایی

گوشت بز گوشت قرمز است، به این معنی که از نظر میوگلوبین غنی است. گوشت های غنی از میوگلوبین میزان بالاتری از آهن در رژیم غذایی را فراهم کرده و سلامت خون را بهبود می بخشد. در 100 گرم گوشت بز حدود 3 میلی گرم آهن رژیم غذایی وجود دارد. گوشت بز می تواند خطر ابتلا به کم خونی را کاهش دهد.

 

30. ساختار بدن

مقدار زیادی پروتئین در گوشت بز اثرات خوبی در ساخت عضله قوی ایجاد می کند.

 

31. بارداری

مقدار کافی مواد مغذی در گوشت بز در دوران بارداری اثرات خوبی ایجاد می کند. وجود ویتامین B9 در گوشت بز به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک می کند. علاوه بر این، مقدار زیادی آهن در گوشت بز تاثیرات خوبی را به همراه دارد.

 

 

32.کاهش وزن

مقدار کافی پروتئین موجود در گوشت بز اثرات خوبی را برای کسی که مایل به کاهش وزن است، می کند. این اثر مفید به دلیل سرکوب گرسنگی ناشی از مصرف گوشت بز است.

 

33. گوشت بز ایمنی بدن را بالا می برد

این ماده سرشار از مواد معدنی، ویتامین های غذایی و پروتئین ها است ، بنابراین به عنوان یک تقویت کننده ایمنی برای شما عمل می کند. داشتن ظرفیت ایمنی صحیح و داشتن یک سلامت و انرژی سالم برای نبرد با بسیاری از بیماری ها ضروری است.

 

احتیاط های گوشت بز

درست مانند هر گوشت قرمز دیگر اشکالاتی در مصرف گوشت در مقادیر زیاد نیز وجود دارد و گوشت بز نیز از این قاعده مستثنی نیست. در زیر برخی از احتیاط ها وجود دارند که باید از آنها آگاه باشید:

مصرف گوشت بز نیز به طور عمده و به طور منظم می تواند باعث بروز مشکلات جدی از جمله چاقی، افزایش وزن و مسمومیت غذایی شود.

اگرچه مصرف گوشت بز برای قلب بسیار مناسب است، اما کسانی که مشکل قلبی دارند باید کاملاً از مصرف زیاد گوشت بز پرهیز کنند.

گوشت بز می تواند مشکلاتی در دستگاه گوارش ایجاد کند. به همین دلیل یادگیری نحوه طبخ صحیح آن مهم است.

از آنجا که هیچ استانداردی برای گوشت بز مانند گوشت گاو و مرغ وجود ندارد، دشوار است که اطمینان حاصل شود که آیا این گوشت در حال حاضر از بیماری ها عاری است. زیرا بیشتر بزها در محلی در مزرعه ای کوچک پرورش می یابند.

 

عوارض گوشت بز

اثرات جانبی
برخی از عوارض جانبی گوشت بز

افزایش فشار خون

حجم انبوه مصرف گوشت بز پتانسیل افزایش فشار خون را دارد.

نقرس

مواد غذایی سرشار از پورینین، نقرس را بدتر می کنند. مصرف گوشت بز با مقدار زیاد پورینی که دارد باعث ایجاد عوارض جانبی در بدن انسان می شود. علاوه بر این، اندام هایی مانند مغز، قلب، کلیه، کبد و سایر مواد حاوی مقادیر زیادی پورین هستند. به همین دلیل، مصرف آن در حالت میانه توصیه می شود.

آلرژی

فرد حساس به گوشت می تواند یک واکنش آلرژیک به گوشت بز داشته باشد.

کلسترول بالا

افزایش کلسترول در مصرف زیاد گوشت بز بطور مداوم مشاهده می شود.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۲۲ تیر ۰۱ ، ۱۵:۵۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


اطلاعات دارویی| قرص نوروبیون؛ کاربرد، موارد مصرف و عوارض جانبی

 

نوروبیون


آمپول و قرص نوروبیون متعلق به کلاس مولتی ویتامین هستند که عمدتا برای درمان کمبودهای تغذیه‌ای استفاده می‌شوند. کمبود تغذیه‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که بدن ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را به اندازه کافی از غذا جذب یا دریافت نمی‌کند.

 

 کمبود مواد مغذی می‌تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی مانند سیستم ایمنی ضعیف، سوء هاضمه، مشکلات پوستی، مشکلات قلبی، مشکلات چشمی و رشد ناقص استخوان شود

 

داروی نوروبیون حاوی متیل کوبالامین، نیکوتین آمید و پیریدوکسین است. متیل کوبالامین به تنظیم عملکردهای بدن مانند رشد سلولی، تشکیل خون و سنتز پروتئین کمک می‌کند. نیکوتین آمید به تجدید انرژی در سلول‌ها کمک می‌کند و مواد مغذی ضروری را فراهم می کند. پیریدوکسین نیز در متابولیسم پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌ها و تشکیل گلبول‌های قرمز و انتقال‌دهنده‌های عصبی نقش دارد. در مجموع، انواع و اشکال مختلف داروی نوربین به کمبودهای تغذیه‌ای کمک می‌کنند.

 

قرص نوروبیون از سه ویتامین اصلی تشکیل شده است

 

    ویتامین B1 ۱۰۰ میلی‌گرم
    و‌یتامین B6 ۲۰۰ میلی‌گرم
    ویتامین B12 ۲۰۰ میلی‌گرم. 

گروه ویتامین B گروهی از ویتامین‌ های محلول در آب هستند که به طور طبیعی در انواع غذاهای مختلف وجود دارند. محلول در آب به این معنی است که وقتی بدن شما آنچه را که می‌تواند از یک ویتامین استفاده کند جذب می‌کند و بقیه را از طریق ادرار دفع می‌کند.

مکمل‌های حاوی این گروه از ویتامین‌های B گاهی اوقات ویتامین B کمپلکس نامیده می‌شوند. ویتامین‌های B کمپلکس در برندها و تولیدکنندگان بسیاری در دسترس هستند.

 

 نوروبیون در کدام درمان‌ها کاربرد دارد؟

 

 

    کمبود ویتامین B
    علائم آسیب عصبی، مانند گزگز یا بی حسی در دست‌ها و پاها
    ضعف
    خستگی
    کم خونی
    کاهش وزن
    افسردگی
    ایمنی ضعیف
    اختلالات اندام‌ها مانند کلیه، کبد یا پوست
    نوریت (التهاب و تورم اعصاب)
    نورالژی (درد ناشی از آسیب عصب) اعصاب نخاعی
    فلج صورت (ناتوانی در حرکت دادن عضلات صورت در یک یا هر دو طرف)
    سندرم گردنی (اختلالات ناشی از تغییرات در بافت نرم اطراف ستون فقرات گردنی)
    نوریت سیاتیک (آسیب به عصب سیاتیک، که منجر به ایجاد درد عصبی می‌شود که از کمر به پاها می‌رسد)
    درد پایین کمر
    آرتریت (التهاب و تورم مفاصل)
    نوروپاتی دیابتی (آسیب عصبی ناشی از دیابت ثانویه)
    بیماری‌های قلبی عروقی
    کاردیومیوپاتی (بیماری عضله قلب)
    موی خاکستری
    آلوپسی (ریزش مو)
    کم خونی آدیسونی (اختلال خونی ناشی از کمبود ویتامین ب۱۲)
    اختلالات تنفسی کاتارال
    بیماری آلزایمر
    اختلالات شناختی
    سمیت عصبی استرپتومایسین
    مشکلات معده و روده
    اسهال
    رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک
    کاهش تعداد گلبول‌های قرمز
    کم کاری مادرزادی تیروئید (کم شدن هورمون تیروئید)
    هیپوکلسمی (سطح کلسیم پایین)
    سمیت سالیسیلات
    استئومالاسی توبولار کلیه
    استئومالاسی هیپوفسفاتمیک پراکنده
    هیپوفسفاتمی (سطح فسفات پایین)
    آلودگی به کرم ماهی
    استئودیستروفی اورمیک (ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی ناشی از نارسایی کلیوی ثانویه). 

اگر احساس می‌کنید به این دارو نیاز دارید، قبل از مصرف حتما با دکتر عمومی یا داخلی و یا متخصص تغذیه مشورت کنید.


عوارض جانبی نوروبیون چیست؟

 

 

برخی از عوارض جانبی احتمالی نوروبیون عبارتند از:

    اسهال
    یبوست
    حالت تهوع و استفراغ
    گرفتگی شکم
    سردرد
    کسالت (احساس ناراحتی عمومی)
    سرگیجه
    تنگی نفس
    تاری دید

درد قفسه سینه
خارش
بثورات پوستی
احساس تورم در کل بدن
اگزما
دهان خشک
تشنگی بیش از حد
گرگرفتگی (قرمزی در صورت یا گردن به دلیل افزایش ناگهانی جریان خون)
لرزیدن
سیانوز (تغییر رنگ مایل به آبی پوست ناشی از کمبود اکسیژن)
ادرار زیاد
واکنش‌های آلرژیک در موارد نادر
کهیر
دشواری در تنفس
تورم در صورت یا دهان.

 

عوارض جانبی نوروبیون معمولا خفیف هستند و خودبه‌خود برطرف می‌شوند، اما اگر عوارض شدید یا مداوم بود باید سریع به پزشک مراجعه کرد.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید


 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۹ تیر ۰۱ ، ۱۱:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

اسید فولیک چیست و کمبود آن چه علائمی در بدن دارد ؟

 

 

فولیک اسید


 کمبود اسید فولیک در بدن می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد و مصرف برخی نوشیدنی ها و غذاها منابع خوبی از اسید فولیک هستند

 

علائم کمبود اسید فولیک در بدن چیست؟

 


علائم کمبود اسید فولیک اغلب شامل موارد زیر هستند:

        خستگی
        موهای خاکستری
        دردهای دهانی
        زبان ملتهب
        مشکلات رشد

 

 

علائم کم خونی که ناشی از کمبود اسید فولیک هستند عبارتند از:

 

 

        خستگی مداوم
        ضعف
        رخوت
        پوست رنگ پریده
        کوتاهی نفس
        ناتوانی

7 تغییر رایج در بدن که خبر از کمبود اسید فولیک می دهد

 


مشکلات شناختی :

 

 

اسید فولیک برای سیستم عصبی مرکزی بسیار مهم است اگر بدن فاقد این ویتامین باشد، ممکن است با افسردگی، مشکلات تمرکز، فراموشی و احساس عصبانیت داشته باشید. کمبود اسید فولیک اگر به درستی درمان نشود ممکن است خطر ایجاد اختلالات جدی مانند جنون یا بیماری آلزایمر را افزایش دهد.


بدن درد از علائم کمبود اسید فولیک:

 

 

در موارد شدید کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک، است مغز اکسیژن کمتری نسبت به حالت ایده ال دارد. در پاسخ، شریان ها شروع به ورم می کنند و سردرد می گیرید. اما مغز تنها اندامی نیست که اکسیژن را کم می کند، بنابراین می توانید درد را در بخش های دیگر بدن دچار کمبود آهن، به ویژه در سینه و پاها حس کنید.


رنگ پریدگی یکی از علائم کمبود اسید فولیک:

 

 

هموگلوبین، پروتئین موجود در سلول های قرمز خون مسئول انتقال اکسیژن از ریه های شما به تمام بافت های بدن است. زمانی که بدن فاقد اسید فولیک است، به اندازه کافی گلبول های قرمز خون (و هموگلوبین) ندارد که عضوهای داخلی بدن را با مقدار اکسیژن لازم تامین می کنند. این می تواند منجر به احساس ضعف و خستگی عضلات، بی حسی در دست ها و پاهای شما و پوست رنگ پریده شود.


تنفس های کوتاه و مشکلات تنفسی :

 

 

اگر به خود توجه داشته باشید که هنگام انجام کارهایی معمولا نفس نفس می زنید، این به این معنی است که سطح اکسیژن پایین است چون بدن فاقد گلبول های قرمز خون است. علاوه بر این علامت، ممکن است شما هم چنین میزان ضربان قلب و احساس گیجی و یا حتی غش کردن را نیز تجربه کنید.


مشکلات هاضمه از علائم کمبود اسید فولیک:

 

 

این علائم معده و روده چون تهوع، استفراغ، معده درد و اسهال پس از غذا ممکن است اولین نشانه های کمبود اسید فولیک بدن باشد. علاوه بر این، در موارد حاد، ممکن است دچار بی اشتهایی شوید که معمولا منجر به کاهش چشمگیر وزن می شود.

معده درد


دهان درد از کمبود اسید فولیک خبر می دهد :

 

 

این علائم معمولا زمانی رخ می دهند که فقدان اسید فولیک بسیار شدید است، بنابراین نباید آن ها را نادیده گرفت. زبان ممکن است متورم، قرمز و یا براق باشد، که معمولا در اطراف نوک و لبه ها در ابتدا ایجاد می شود. به خاطر کاهش گلبول های قرمز خون، ممکن است احساس درد هنگام بلعیدن و یا درد را داشته باشید.


ضعیف شدن حس چشایی از علائم کمبود اسید فولیک:

 

 

طبق برخی مطالعات، علاوه بر زخم های دهان، کمبود اسید فولیک ممکن است منجر به مشکل در حس و درک طعم غذای شما شود و در عملکرد حس چشایی شما اختلال ایجاد کند. این امر به دلیل این اتفاق می افتد که گیرنده های طعم شما به نام پاپیله ها به دلیل مشکلات زبان موجود نمی توانند از طریق سیستم عصبی شما پیامهایی به مغز شما ارسال کنند.


علل کمبود فولات چیست ؟

 

 

فولات یک ویتامین قابل حل در آب است که در آب حل می شود و در سلول های چربی شما ذخیره نمی شود، این به این معنی است که باید فولات را نگه دارید چون بدن نمی تواند ذخیره داشته باشد افراد مقادیر اضافی ویتامین های محلول در آب را در ادرار خود دفع می کنند.

 

علل اصلی فقر اسید فولیک عبارتند از:

 


تغذیه:

کمبود میوه های تازه، سبزیجات و غلات در رژیم غذایی عامل اصلی کمبود فولات است. به علاوه، خوردن غذاهایی که خیلی پخته می شوند گاهی اوقات باعث از بین رفتن این ویتامین می شود سطح فولات در بدن در صورتی که غذاهای غنی از اسید فولیک به اندازه کافی نخورید، می تواند در عرض چند هفته کاهش پیدا کند.


بیماری هایی که می تواند باعث کمبود اسید فولیک شوند:

 

 

بیماری هایی که بر جذب در دستگاه گوارش تاثیر می گذارند می توانند باعث کمبود اسید فولیک شوند. این بیماری ها عبارتند از:

        بیماری کرون
        بیماری سلیاک
        انواع خاصی از سرطان ها
        مشکلات کلیوی که به دیالیز نیاز دارند

ژنتیک:

 

برخی از افراد جهش ژنتیکی دارند که مانع از تبدیل مناسب آن ها از رژیم غذایی و یا اسید فولیک مکمل به فرم قابل استفاده اش می شود.


عوارض جانبی دارو

 

برخی داروها می توانند موجب کمبود اسید فولیک شوند. این موارد عبارتند از:

        فنی توئین(Dilantin)
        تری متوپریم
        متوترکسات
        سولفا سالازین

کمبود اسید فولیک چگونه تشخیص داده می شود ؟


عوارض کمبود اسید فولیک چیست ؟

فولات برای تولید نرمال گلبول های قرمز نیاز است. عوارض مربوط به کمبود اسید فولیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کم خونی مگالوبلاستیک به این معنی است که گلبول های قرمز بزرگ تر از نرمال هستند و به طور کامل توسعه نیافته هستند.

سطوح پایین سلول های خونی سفید و پلاکت ها

نقص های مادرزادی در نخاع و مغز جنین در حال رشد که نقص لوله عصبی نامیده می شوند.


درمان کمبود اسید فولیک:

 

 

درمان شامل افزایش مصرف خوراکی اسید فولیک است. شما هم چنین می توانید اسید فولیک یا مکمل فولات را نیز بخورید. کسانی که دارای جهش ژنتیکی هستند جذب اسید فولیک را تحت تاثیر قرار می دهند، باید فولات متیلت شده را به منظور اجتناب از کمبود دارو مصرف کنند. فولات اغلب با دیگر ویتامین های ب در مکمل ها نیز ترکیب می شود. اینها گاهی به نام ویتامین ب نامیده می شوند.
پیش گیری از کمبود اسید فولیک در بدن

غذای مقوی بخورید تا از کمبود اسید فولیک جلوگیری کنید.

 

غذاهایی که حاوی مقادیر زیاد اسید فولیک هستند عبارتند از:

 

 

        سبزیجات سبز از جمله بروکلی و اسفناج
        کلم بروکسل
        نخود
        مرکبات
        میوه هایی مثل موز و خربزه
        عصاره گوجه فرنگی
        تخم مرغ ها
        لوبیا
        بنشن
        قارچ ها
        مارچوبه
        دل
        جگر
        گندم

مقدار اسید فولیک توصیه شده روزانه 400 میلی گرم است. زنانی که قصد بارداری دارند باید مکمل اسید فولیک را مصرف کنند فولات برای رشد نرمال جنین حیاتی است.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۶ تیر ۰۱ ، ۱۰:۳۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

نشانه‌های انسداد روده در بدن

 

 

انسداد روده


 درمان انسداد روده هم از طریق دارو امکان پذیر است و هم درمان های خانگی و طب سنتی دارد که اکثر افراد ترجیح می دهند از درمان های خانگی و سنتی استفاده کنند

 

 روده های شما حدود ۸ متر و نیم درازا دارد . این ویژگی به این معناست که غذاهایی که می خورید ، قبل از هضم شدن باید این مسیر را طی کنند . روده های شما این وظیفه و انتقال غذا را از طریق حرکات موجی انجام می دهند . انقباضات عضله باعث رانده شدن غذا به سمت جلو می شود و اگر فرد دچار مشکل عصبی یا عضله ای باشد ، حرکات او ضعیف می شود و یا مسدود می شود و در نتیجه روده های او عملکرد خوبی را از خود نشان نمی دهند.

 

انسداد روده یک اصطلاح پزشکی است که به دلیل حرکات کم روده و یا مسدودیت آن است . این مسدودیت باعث می شود که هیچ غذا ، نوشیدنی و گازی از درون روده رد نشود . انسداد روده می تواند بعد از جراحی اتفاق بیافتد و علت های مختلفی نیز برای این شرایط وجود دارد.انسداد روده یک نگرانی بزرگ است . افراد بعد از ابتلا به این مشکل نمی دانند که دچار انسداد روده هستند و در نتیجه به خوردن ادامه می دهند و در نتیجه مواد غذایی روی هم انباشته می شود.

 

ممکن است روده تا جایی انباشته شود که به مرحله پارگی برسد. علت آن نیز محتوای روده است که سطح بالایی از باکتری دارد که می توانند به نواحی دیگر بدن برسد . اگر انسداد روده رخ بدهد ، حتما باید یک درمان سریع را برای آن اعمال کنیم.

 

نشانه های انسداد روده

 


دل پیچه
از دست دادن اشتها
احساس سرگیجه
یبوست
ناتوانی در عبور گاز
ورم شکم
حالت تهوع

 

در چنین مواقعی شکم فرد با گازهایی پر می شود که نمی تواند از مقعد بیرون برود و در نتیجه شکم شما تنگ و سفت می شود و ظاهر ورم کرده ای به خود می گیرد.
اگر بعد از جراحی با چنین علائمی روبرو شدید ، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

علل انسداد روده چیست ؟

 


انسداد روده بعد از جراحی یک اتفاق رایج است که اغلب برای آرام کردن حرکات روده دارو تجویز می شود . در این شرایط ممکن است که روده شما به طور کامل مسدود نشده باشد اما حرکت آن صحیح و کامل نباشد و در نتیجه حرکات قدرت هضم شدن و حرکت در روده را ندارند .

 

نمونه های این داروها که باعث این مشکل می شوند، شامل موارد زیر هستند :

 

هیدرومورفون
مورفین
اوکسی سودون
داروهای ضد افسردگی تریسیلیک مثل آمیتریپتیلین و ایمیپرامین

 

سایر علت هایی که برای انسداد روده وجود دارد شامل موارد زیر است :

سرطان روده
بیماری کرون مربوط به دیواره های روده که ضخیم می شوند و باعث التهابات سیستم ایمنی می شوند.
دایورتیکولیتیس
بیماری پارکینسون که روی ماهیچه ها و عصب های روده تاثیر می گذارد.
این نشانه ها در نوجوانان و جوانان رایج است.

 

عوامل خطر انسداد روده

 


انسداد روده در سی روز اول بعد از جراحی رایج است ، مخصوصا اگر جراحی شما مربوط به شکم باشد . پروسه های جراحی مربوط به معده و شکم ، قسمت بالایی روده را درگیر می کند که حرکات آن را نشانه می گیرد . این قسمت جایی است که ممکن است جراح با آن تماس داشته باشد و همچنین ممکن است که روی روده فرد یک زخم ایجاد شده باشد.

 

وضعیت های دارویی می توانند این وضعیت را تشدید کنند که شامل موارد زیر هستند :

ناتعادلی در الکترولیت مثل آن هایی که پتاسیم و کلسیم را درگیر می کنند.
سابقه ابتلا به جراحت و یا آسیب دیدگی روده
سابقه اختلالات روده ای
مسمومیت های عفونی
بیماری های مربوط به سرخرگ
کاهش وزن سریع
بالا رفتن سن باعث می شود که روده شما به طور کاملا طبیعی حرکات خود را آهسته کند و در نتیجه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انسداد روده قرار می گیرد .

 

انسداد روده چگونه تشخیص داده می شود ؟

 


پزشک در وهله اول به توضیحات و نشانه های بیماری شما توجه می کند و سپس در مورد تاریخچه و سوابق دارویی شما سوال می کند و جراحی و پروسه های درمانی را برای تان شرح می دهد .

 

سپس شما را معاینه می کند و به شکمتان و برآمدگی ها و میزان سفتی آن نگاه می کند و همچنین حرکات روده را با گوشی گوش می دهد . ممکن است که هیچ صدایی نشنود یا صداها بیش از حد زیاد باشند و سپس عکس برداری ها انجام می شود .

 

عکس برداری های اشعه ایکس ، سی.تی اسکن، امواج فراصوت نیز برای تشخیص این مشکل به کار می رود .

 

پزشک همچنین باریم سولفات را درون مقعد قرار می دهد و اشعات ایکس ری را به شکم فرد اعمال می کند و حرکات روده را زیر نظر می گیرد .

 

مشکلات بعد از ابتلا به انسداد روده چیست ؟


انسداد روده می تواند به یک خطر بزرگ برای زندگی فرد تبدیل شود و باید هرچه سریع تر برای درمان آن اقدام کرد .

 

دو تا از مشکلات شدید بعد از ابتلا به انسداد روده شامل موارد زیر است :

 

بافت مردگی


این مشکل به مرگ سلول و یا مرگ بافت معروف است که خون رسانی را به روده قطع می کند و اگر اکسیژن به روده ها نرسد، اکسیژنی نیز منتقل نمی شود و در نتیجه روده می میرد . بافت مرده دیواره روده را مسدود می کند و در نتیجه احتمال پارگی روده و نشت محتوای آن بالا می رود . این مشکل می تواند باعث سوراخ شدن روده بشود .

 

التهاب صفاق

 


سوراخ شدن روده که در بالا اشاره کردیم ، می تواند باعث التهاب صفاق شود. این مشکل یک التهاب شدید است که به دلیل وجود باکتری و قارچ اتفاق می افتد. روده همه حاوی باکتری به نام ای.کولی است که در صورت مشکل انسداد روده، زندگی فرد و نارسایی اعضای بدن را ایجاد می کنند.

 

آیا می توان از انسداد روده جلوگیری کرد ؟

 


بیشتر مشکلات مربوط به انسداد روده مثل بیماری های مزمن و آسیب دیدگی ها قابل جلوگیری نیست ، اما اطلاعات داشتن در مورد راه های درمانی و یا نشانه های انسداد روده می تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کند . مصرف میوه کیوی ، مصرف قهوه، مصرف روغن بذر کتان تا حدودی در جلوگیری از انسداد روده موثر است 

 

درمان   انسداد  روده

 


درمان انسداد روده به علت به وجود آمدن آن وابسته است . بیشتر انسدادهای روده نیازمند به جراحی است که گاهی اوقات با دارو نیز قابل درمان است .

 

گزینه های درمانی شامل موارد زیر می باشد :


داروها :

اوپییوئیدها که باعث یبوست می شوند و در نتیجه باید مسهل ها را همراه با آن ها مصرف کرد .

 

مشاهده :

در این موارد ، روده شما در طول چند روز مورد مشاهده قرار می دهند و در این شرایط باید میزان مصرفی غذا نوشیدنی را کاهش داد تا مشکل بدتر نشود اما بدن باید مرطوب و هیدراته بماند .

 

لوله :

این لوله های باریک از بینی رد می شود و وارد شکم فرد می شوند . آن ها مایعات و گاز محبوس درون شکم را آزاد می کنند و فشار را برمی دارند و همچنین درد و حالت تهوع را نیز از بین می برند .

 

جراحی :

جراح می تواند بخش های آسیب دیده و مسدود شده روده را بردارد یا این که روده را با برش و بخیه کمی گشاد تر کند .

 

مایع درمانی :

پزشک یا پرستار این دارو را درون روده فرد می کند که یبوست او برطرف شود .

 

درمان گرفتگی جزئی مکانیکی روده


اگر گرفتگی مکانیکی روده جزئی باشد و غذاها و مایعات تا حدودی از آن عبور کنند، بیمار نیاز به درمان دیگری به غیر از تثبیت وضعیتش در بیمارستان، ندارد . پزشک برای این بیماران رژیم غذایی کم فیبری را تجویز می کند که هضم و جذب آن برای روده راحت تر باشد.

 

درمان گرفتگی کامل مکانیکی روده

 


اگر از روده هیچ غذایی عبور نمی کند و روده کاملا مسدود است عمل جراحی می تواند کمک کننده باشد.طی عمل جراحی، قسمت گرفته شده روده و یا هر بخشی از آن که مرده یا آسیب دیده است، برداشته می شود.برای رفع گرفتگی ، پزشک ، از استنت فلزی گشادکننده که توسط اندوسکوپ و از طریق دهان یا روده بزرگ، وارد روده بزرگ می شود، استفاده می کند و با آن روده بزرگ را باز می کند. این استنت های فلزی در افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ و ...به کار می رود.

 

درمان انسداد روده فلجی

 


اگر علت گرفتگی روده شما ایلئوس فلجی باشد این مشکل خودبخود بهتر می شود اما اگر ایلئوس فلجی طی چند روز بهبود نیابد، پزشک داروهایی را برای انقباض عضلات روده تجویز می کند تا حرکت غذاها و مایعات در روده آسان تر شود.

اگر علت انسداد روده فلجی یک نوع بیماری یا دارو ، پزشک با درمان بیماری زمینه ای و قطع مصرف آن دارو به بیمار کمک می کند.

 

داروهایی که ناراحتی های شکم ، معده و روده را از بین می برند ، شامل موارد زیر می باشند :

داروهای ضد تهوع
داروهای مسکن برای از بین برن درد
آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با عفونت
تغییر رژیم و سبک زندگی

 

تغییرات رژیمی شامل موارد زیر است :

 


مصرف کم تر غذا
جویدن کامل تر و بیشتر غذاها
دوری از غذاهای پر از فیبر مثلا غلات کامل
کاهش کافئین که روده را درگیر می کند .
اجتناب از مصرف غذاهای چسبناک مثل گوشت خشک و یا کرفس
پوست کندن میوه و سبزیجات برای هضم راحت تر
پخت غذا تا جایی که نرم شوند.
تمرکز روی غذاهای رطوبت دارد مثل سس ها
میوه 

تغییرات سبک زندگی نیز شامل موارد زیر می باشد :

ورزش کردن بیشتر
مرطوب نگه داشتن بدن
کاهش استرس
دوری و یا ترک سیگار
مصرف نکردن الکل


افراد بعد از جراحی انسداد روده ممکن است با مشکلات زیر مواجه شوند که البته احتمال کمی در این باره وجود دارد که عبارتند از:

 

 

-چسبندگی روده
-فلج روده
-آسیب دیدگی عصب
-سندروم روده کوتاه که در آن بخشی از روده از دست می رود و یا به درستی کار نمی کند
-باز شدن زخم
-نارسایی یکی از اعضای بدن و یا مرگ در شدیدترین موارد

 


درمان خانگی انسداد روده

 

بابونه:

درمان تورم، کمک به هضم غذا، درمان سندرم تحریک ناپذیر، درمان نفخ و گاز معده و … از جمله خواص بابونه است.

بنابراین استفاده از دمنوش این گیاه دارویی به همراه شکر سرخ، یکی از روش های خانگی برای درمان انسداد روده می باشد.

همچنین مصرف موضعی روغن بابونه بر روی شکم(روده ها و معده) می تواند مفید باشد، که این عمل را می توان در طی روز و هر ۳ ساعت یک بار انجام داد.

 

انجیر:

برای درمان مشکلات سیستم گوارشی می توانید ۱۴ انجیر را جوشانده و سپس آب آن را مصرف نمایید .

 

گل سرخ:

برای درمان خانگی انسداد روده دمنوش گیاه دارویی گل سرخ بنوشید . روزانه ۳ لیوان دمنوش گل سرخ و گیاه سنابنوشید . این دمنوش بسیار قوی است بنابراین قبل از مصرف با پزشک صحبت کنید.

 

روغن بادام تلخ:

یکی دیگر از روش های درمان انسداد روده خوردن ترکیب روغن بادام تلخ(به مقدار یک قاشق) و آب جوش است.

 

اسفناج:

برای درمان یبوست از اسفناج به دلیل ملین بودن آن و ترکیبات درون آن استفاده نمایید . اسفناج به درمان ورم روده کوچک و بهبود سرطان روده بزرگ کمک می کند.

اسفناج

 

تخم کتان و روغن زیتون:

برای رفع انسداد روده تخم کتان و روغن زیتون مصرف کنید .

 

درمان انسداد روده در طب سنتی

 


مصرف دمنوش بابونه
مالیدن روغن بابونه از معده تا ناف
مصرف دمنوش سنا
مصرف انجیر خشک
آب سیرابی گوسفند
مالش کشاله رانها با ترکیب روغن بابونه و شترمرغ
پیاده روی
نشستن در لگن اب داغ و ریختن روغن شوید در آن
مصرف روغن کرچک


انسداد روده در کودکان

انسداد روده ممکن است در هر سنی از نوزادی تا سالخوردگی فرد را مبتلا کند اما علت انسداد روده در کودکان اختلالات مادرزادی موجود در ساختار روده ها می باشد. در این نوزادان مجرای روده چسبندگی دارد یا تنگ و یا بسته است بنابراین کودک در همان روزهای ابتدای تولد، دچار علائمی مانند استفراغ ، ورم شکم می شود . درمان پزشک مشکل چسبندگی روده ها و گرفتگی آنها در کودکان جراحی است.

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۶ تیر ۰۱ ، ۰۰:۵۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

چرا عفونت گوش‌ها در تابستان شایع تر است؟

 

عفونت گوش

عفونت گوش در تابستان شایع تر است و استفاده از هدفون و شستن گوش با صابون از دلایل اصلی عفونت گوش می باشند، البته روش هایی برای جلوگیری و درمان عفونت گوش تابستانی وجود دارد.

 

 به نظر می رسد عفونت گوش در فصل تابستان رواج بیشتری داشته باشد و احتمالاً علت آن نتیجه آب و هوا است که هم دارای رطوبت و هم گرماست و در نتیجه افراد نیز بیشتر به ورزش های آبی رو می آورند. عموماً عفونت گوش رایج ترین عفونت در فصل زمستان است.

 

انواع عفونت گوش

 

 

دو نوع اصلی عفونت گوش وجود دارد.

 

عفونت زمستانی

 

 

عفونت زمستانی که معمولاً سیستم تنفسی فوقانی با آن در ارتباط است و سرماخوردگی و آنفولانزا را ایجاد می کند. این عفونت در گوش میانی وارد می شود و باعث درد و دیگر علائم می گردد. این عفونت گوش همچنین به عفونت اتیتیس هم معروف است.

 

عفونت تابستانی 

 

عفونت های گوش باکتریایی و قارچی که اغلب در ماه های تابستان اتفاق می افتد که به آن ها اکسترنال اتیتیس نیز گفته می شود. این عفونت التهابی به دلیل آب و رطوبت در گوش خارجی ایجاد می گردد که به آن گوش شناگر گفته می شود. زمانی که کانال گوش مرطوب بماند، محل مناسبی برای رشد باکتری ها خواهد شد.

 

۲.۴ میلیون کودک، نوجوان و جوان به دلیل عفونت های گوش به پزشک مراجعه می کنند که این عفونت ها کودکان را بیشتر از بزرگسالان درگیر می کند.

 

اگرچه بزرگسالانی که زمان زیادی در آب هستند، مانند افراد شناگر بیش از بقیه در معرض ابتلا به عفونت گوش قرار می گیرند زیرا کانال گوش آن ها فرصت کافی برای خشک شدن ندارد.

 

علل اصلی عفونت گوش

 

 

 پوست ظریف که داخل گوش قرار دارد، به راحتی می تواند به دلیل عفونت ها آسیب ببیند. بعضی از علل رایج شامل موارد زیر هستند :

 

خشک نکردن کردن گوش به اندازه کافی بعد از شنا


استفاده از هدفون


شستن گوش با صابون و شامپو


استفاده از گوش پاک کن ها به اندازه خیلی زیاد


خاراندن زیاد گوش


نبود جرم Crime گوش


عفونت های گلو و سینوس ها و یا عفونت بینی


عفونت لوزه سوم


سرماخوردگی

 

علاوه بر آن افرادی که آلرژی دارند و یا از سمعک استفاده می کنند هم در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت گوش هستند. در نهایت باید مراقب شامپوهایی که استفاده می کنید، باشید تا به گوش شما برخورد نکند.

 

علائم و درمان عفونت گوش تابستانی

 

 

اگر متوجه شدید که موادی در گوش خودتان یا فرزندتان جمع شده و مدام گریه می کند و کلافه است، ممکن است علائم عفونت گوش باشد.

تب کردن نیز یکی دیگر از علائم عفونت گوش است.

 

آکادمی درمانی آمریکا پیشنهادات مختلفی برای درمان این مشکل دارد. به جای این که سریعاً آنتی بیوتیک استفاده کنند، این افراد را تحت تأثیر نظر قرار می دهند.

 

درمانگران به دلیل عوارض جانبی آنتی بیوتیک کم تر از آن استفاده می کنند. علت این است که نوع باکتری عامل ایجاد عفونت گوش، ممکن است به استفاده از آنتی بیوتیک مقاومت نشان دهد.

 

حتی شاید درمانگر به شما بگوید که از قطره مخصوص گوش یا پماد استفاده کنید. احتمالا ۴۸ ساعت بعد علائم بهبود پیدا می کند. اگر هیچ بهبودی حاصل نشد، دوباره به متخصص مراجعه کنید.

 

 

جلوگیری از عفونت تابستانی گوش

 

اگر کودک شما در معرض آب قرار گرفته است، باید اجازه دهید تا گوش به طور کامل خشک شود. بعد از دوش گرفتن و حمام باید همین کار را انجام دهید. کودک شما باید کمی سرش را خم کند تا آب اضافی از داخل گوش او بعد از استخر و یا حمام بیرون بیاید.

زمانی که در استخر است، می توانید از گوشی گیرهای مخصوص استفاده کنید یا حتی با سشوار موهای او را خشک کنید تا آب موها وارد گوش نشود.

با توجه کافی می توانید از فعالیت های زمستانی لذت ببرید و به این عفونت دچار نشوید.

 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان
۱۳ تیر ۰۱ ، ۱۱:۰۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر