تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری | ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل| 09132867163 | پزشک عمومی و متخصص | تزریقات وپانسمان|بخیه و کشیدن بخیه | سونداژ|NG TUBE| لوازم مصرفی بیمار مثل کپسول اکسیژن - تخت - تشک مواج - گلوکومتر - عصا واکر و...

تزریقات درمنزل اصفهان| خدمات پزشکی و پرستاری |  ققنوس

خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل شامل : پزشک عمومی و متخصص |تزریقات وپانسمان |کپسول اکسیزن |تخت|تشک مواج |گلوکومتر|عصا| واکرو کلیه لوازم مصرفی و غیر مصرفی... |مدیریت زخم های دیابتی و بستر| بخیه کردن و کشیدن بخیه |سونداژ مثانه ومجاری ادرار| NG Tube ||مراقبت از بیمار درمنزل وبیمارستان |گرفتن نمونه خون و ازمایش کرونا و ارسال به ازمایشگاه- تلفن هماهنگی 09132867163 و 09338726683

آخرین مطالب

10 فایده شگفت انگیز چغندر را بشناسید

شنبه, ۷ خرداد ۱۴۰۱، ۰۶:۰۲ ب.ظ

۱۰ فایده شگفت انگیز چغندر را بشناسید

 

 

خواص چغندر


 آیا این خوراکی همه‌ مشکلات بدن‌ تان را حل می کند! از خواص چغندر اطلاع دارید؟ در این نوشتار با ما همراه باشید تا مهمترین خواص چغندر و ۱۰ فایده شگفت انگیز چغندر برای سلامتی را برای شما بازگو کنیم

 چغندر – یا همان لبوی خودمان – فوایدی شگفت‌انگیز برای سلامتی و جایگاهی مهم در یک رژیم غذایی سالم دارد. چغندر ریشه‌ای خوراکی و شیرین، و مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. از ریشه‌ی قرمز چغندر و هم‌چنین از برگ‌های سبز آن به صورت خام یا پخته در انواع سالادها، سوپ‌ها، و غذاهای خوشمزه استفاده می‌شود. هم‌چنین می‌توانید آب چغندر را بگیرید و با نوشیدن یک لیوان از این نوشیدنی سرشار از مواد مغذی، از خواص قدرتمند آن برای سلامتی بهره‌مند شوید. مطالعات نشان داده‌اند خواص چغندر موارد زیادی است از قبیل سم‌زدایی بدن، کاهش فشار و کلسترول خون، بهبود سلامت قلب و بنیه بدن، و تقویت عملکرد مغز.

در این مقاله، به راه‌های علمی شگفت‌انگیزی اشاره می‌کنیم که چغندر از طریق آن‌ها می‌تواند وضعیت سلامت‌تان را بهبود ببخشد. هم‌چنین، برخی نکات کاربردی را در مورد چگونگی استفاده‌ی بیش‌تر از چغندر و خواص چغندر در رژیم غذایی‌تان به شما ارائه می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید با مصرف بیش‌تر این ماده‌ی خوراکی گیاهی به حفظ سلامتی‌تان کمک کنید.
ارزش غذایی و خواص چغندر

چغندر منبعی سرشار از مواد مغذی است که برای داشتن بدن سالم به آن‌ها نیاز دارید. برای مثال، این خوراکی گیاهی حاوی ویتامین A، ویتامین C، و گروه ویتامین‌های B است. هم‌چنین چغندر منبع خوبی برای کلسیم، آهن، منیزیوم، پتاسیم، منگنز، و همین‌طور فیبر است. البته نه تنها ریشه‌ی چغندر (یعنی همان چیزی که به عنوان لبو نوش جان می‌کنید) بلکه ساقه و برگ‌های آن نیز به عنوان یکی از مفیدترین قسمت‌های این گیاه مملو از فیبر، مواد معدنی، و ویتامین‌ها است.

در واقع، بر اساس مطالب وب‌گاه نوتریشنال‌دیتا، فقط نصف فنجان برگ‌ خام چغندر تقریبا تمام ویتامین K مورد نیاز روزانه‌تان را تامین می‌کند؛ این ویتامین برای سلامت گردش خون، استحکام استخوان‌ها، و پیشگیری از بیماری قلبی ضروری است. برگ‌های چغندر هم‌چنین حاوی مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6 و مواد مغذی نظیر پتاسیم، منگنز، آهن و فیبر است که همه‌ی این‌ها برای حفظ سبک زندگی سالم و پرانرژی بسیار ضروری هستند.

عمده‌ی فواید چغندر برای سلامتی از رنگدانه‌ای به نام بتالائین سرچشمه می‌گیرد که به این خوراکی رنگ قرمز تیره‌ای بخشیده است. به گفته‌ی وب‌گاه سالم‌ترین خوراکی‌های دنیا، بتالائین دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی است که می‌تواند از راه‌های مختلف برای سلامتی‌تان مفید باشد. در ادامه به چندین راه مختلف اشاره می‌کنیم که چغندر می‌تواند به بهبود وضعیت سلامتی‌تان کمک کند و احساس شادابی و پرانرژی برای‌تان به ارمغان بیاورد.


خواص چغندر برای سلامتی


۱. چغندر به سم‌زدایی از کل بدن می‌کند

 

 

آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در چغندر می‌توانند به سم‌زدایی از کل بدن‌ و پیشگیری از بیماری کمک کنند. چغندر حاوی ترکیباتی است که به فرایند سم‌زدایی در بدن و تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کنند.

نشریه‌ی نیوترینتس پژوهشی جامع را درباره‌ی خواص آنتی‌اکسیدانی چغندر منتشر کرد که نشان می‌دهد چغندر علاوه بر بتالائین حاوی بسیاری دیگر از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به تجزیه‌ی سموم در بدن کمک کنند و آن‌ها را به سادگی از بدن خارج نمایند. دانشمندان هم‌چنین در این پژوهش دریافتند عصاره‌ی چغندر به سلول‌های بدن کمک می‌کند از شر رادیکال‌های آزاد خلاص شوند.

در واقع، مطالعات نشان داده‌اند در میان تمام نوشیدنی‌های حاصل از میوه‌ها و سبزیجات، آب چغندر یکی از قدرتمندترین نوشیدنی‌ها از لحاظ خواص آنتی‌اکسیدانی است.

بنابراین، برای کمک به بدن‌تان در رهایی از شر سموم مضر و پیشگیری از بیماری‌های مزمنِ پیشرونده حتما به طور مرتب از چغندر در رژیم غذایی روزانه‌تان استفاده نمایید.


۲. آب چغندر فشار خون را کاهش می‌دهد

 

 

چغندر هم‌چنین قادر است به طور طبیعی فشار خون‌تان را کاهش دهد. چغندر به این دلیل برای درمان فشار خون مفید است که نیترات غیر ارگانیک در خود دارد. وقتی چغندر مصرف می‌کنید، نیترات موجود در آن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود که به بهبود گردش خون کمک می‌کند. این مسئله بر دستگاه قلبی و عروقی تاثیر مثبت می‌گذارد و باعث کاهش فشار خون می‌شود.

تاثیر چغندر بر کاهش فشار خون در مطالعه‌ای که توسط نشریه‌ی نیوتریشن به چاپ رسیده، ثابت شده است. پژوهشگران دریافتند افزودن چغندر به رژیم غذایی روزانه‌تان می‌تواند به کاهش فشار خون و هم‌چنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه متوجه شدند شش ساعت پس از نوشیدن آب چغندر سطح فشار خون‌شان به اندازه‌ی چشمگیری کاهش یافته است.


۳. چغندر باعث کاهش کلسترول خون می‌شود

 

 

چغندر و برگ‌های سبز آن می‌توانند به صورت طبیعی به کاهش سطح کلسترول بدن کمک و از مشکلات ناشی از افزایش آن پیشگیری نمایند. آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها، و اسید فولیک موجود در چغندر به کاهش سطح لیپوپروتئین کم چگالی ( یا همان کلسترول LDL، که انجمن قلب آمریکا آن را “‌کلسترول بد‌”‌ می‌نامد) کمک می‌کنند.

نشریه‌ی پژوهش و کاربرد تغذیه طی یک کارآزمایی بالینی دریافت، عصاره‌ی بخش‌های قرمز رنگ برگ چغندر به کاهش سطوح خطرناک کلسترول LDL در موش‌ها کمک کرده است. آن‌ها هم‌چنین دریافتند عصاره‌ی بخش‌های سبز رنگ برگ چغندر تاثیر مفیدی بر کاهش وزن بدن دارد زیرا می‌تواند به کاهش چربی‌های بدن کمک کند.

اگر به دنبال تنقلات مفید و سالم هستید، بهتر است چیپس چغندر را جایگزین چیپس‌های سیب‌زمینی موجود در فروشگاه‌ها کنید تا به کاهش کلسترول بدن‌تان کمک کرده باشید. طبق مطالعه‌ای که در نشریه‌ی لیپیدها در سلامتی و بیماری منتشر شد، چیپس چغندر سطوح کلسترول بد بدن را پایین می‌آورد و هم‌چنین تاثیر مثبتی بر میزان گلوکز خون می‌گذارد.

 


۴. از خواص چغندر خواص ضد التهابی است

 

 

مصرف مرتب چغندر می‌تواند به حفظ سلامتی‌تان کمک کند. چغندر به این دلیل دارای تاثیر مثبت بر سلامتی است که دارای تاثیرات ضد التهابی در بدن است که به این ترتیب می‌تواند از بروز بیماری‌های گوناگون در بدن پیشگیری نماید. به گفته‌ی پزشک‌ها چنان‌چه التهاب‌ها در بدن از بین نروند، می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های مزمن التهابی شوند.

به گزارش نشریه‌ی نیوترینتس، ترکیبات ضد التهابی موجود در چغندر به کاهش التهاب در بسیاری از نواحی بدن کمک می‌کند. این نشریه با نقل قول از چندین پژوهش، نشان داد عصاره‌ی چغندر می‌تواند حقیقتا تاثیراتی مشابه‌ی تاثیر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) داشته باشد.!

برای افزایش قدرت ضد التهابی چغندر می‌توانید آن‌ را با زنجبیل مخلوط کنید و یک نوشیدنی بسازید. زنجبیل نیز یکی از خوراکی‌های گیاهی است که به عنوان کاهش دهنده‌ی التهاب شناخته می‌شود و هم‌چنین برای حفظ سلامتی دستگاه گوارش نیز بسیار مفید است. این نوشیدنی به کاهش علائم دردناک بیماری‌های آرتروز و رماتیسم مفصلی کمک می‌کند.


۵. چغندر از بروز بیماری قلبی پیشگیری می‌کند

 

 

مصرف مرتب چغندر تازه و پخته شده در رژیم غذایی روزانه‌تان می‌تواند از بروز انواع گوناگون بیماری‌های قلبی پیشگیری کند و خطر سکته‌ی مغزی را نیز کاهش دهد. چغندر حاوی مقدار زیادی فولات (ویتامین B9) است که بر روی قلب دارای اثر درمانی است. هم‌چنین، بتائین موجود در چغندر می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند.

نتایج یافته‌ّهای مطالعه‌ای درباره‌ی مکمل‌های بتائین نشان دادند آن‌ها می‌توانند به کاهش سطوح هموسیستئین کمک کنند و از این طریق، باعث کاهش خطر بیماری‌های پیشرونده‌ی قلبی و عروقی شوند. افزایش سطح هموسیستئین در بدن با افزایش خطر سکته‌های قلبی، بیماری‌های قلبی، ‌و سکته‌ی مغزی در ارتباط است. مطالعات دیگر نیز دریافته‌اند ترکیبات بتائین موجود در چغندر می‌توانند به تسکین درد آنژین، رفع تنگی نفس، کاهش فشار خون، و بهبود عمومی دستگاه قلبی و عروقی بدن کمک کنند.


۶. چغندر باعث تقویت بنیه و عملکرد ورزشکاران می‌شود

 

 

تمام بخش‌های گیاه چغندر و هم‌چنین آب چغندر می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشکاران کمک کند و سطح انرژی را در بدن افزایش دهد. بدن می‌تواند نیترات را به انرژی تبدیل کند، و مصرف این ماده از طریق گیاهی نظیر چغندر بی‌خطر است.

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در مجله آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی به چاپ رسید، مصرف چغندر پخته شده (یا همان لبو) به دوندگان کمک می‌کند بتوانند سریع‌تر و طولانی‌تر بدوند. به گفته‌ی پژوهشگران، چغندر دویدن را در بزرگسالان سالم بهبود می‌بخشد.
مطالعات دیگر نیز دریافته‌اند نوشیدن آب چغندر می‌تواند در انجام بهتر و کارآمدتر کارهای روزمره به شما کمک کند. پژوهشگران دریافته‌اند مصرف آب چغندر پیش از انجام فعالیت بدنی به افزایش میزان اکسیژن در خون، کاهش فشار خون، و بهبود واکنش‌های اندام‌های بدن به ورزش کمک می‌کند.


۷. چغندر به سم‌زدایی از کبد و کلیه‌ها کمک می‌کند

 

 

اگر می‌خواهید از شر سموم کبدتان خلاص شوید، باید مرتبا چغندر مصرف کنید. این کار می‌تواند کبد و کلیه‌های‌تان را در وضعیت بسیار خوب و سلامت نگه دارد. اثر مفید چغندر بر سلامت کبد و کلیه‌ها به این دلیل است که بتائین موجود در این خوراکی می‌تواند به سم‌زدایی از این اندام‌ها کمک کند.

به گزارش مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی، عصاره‌ی چغندر به پیشگیری از تجمع چربی در کبد و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. بر اساس یافته‌های مطالعات دیگر، چغندر قادر است از ایجاد آسیب‌های کلیوی پیشگیری کند و شما را از شر رادیکال‌های آزادی که باعث ایجاد بیماری‌های کلیوی‌ می‌شوند، نجات دهد.


۸. چغندر می‌تواند عملکردِ شناختی را بهبود ببخشد

 

 

نیترات موجود در چغندر می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک کند. نیترات کمک می‌کند میزان گردش خون در مغز افزایش یابد و از این طریق، می‌تواند باعث تقویت عملکرد شناختی شود. به عنوان مثال، پژوهشگران دریافته‌اند افزایش میزان مصرف چغندر در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود حافظه و انجام کارهای ذهنی در سالخوردگان کمک نماید. بر اساس نتایج این مطالعه، چغندر واقعا می‌تواند میزان گردش خون را در نواحی خاصی از مغز افزایش دهد که بیش‌تر از سایر نواحی به خون نیاز دارند.

هم‌چنین اگر چغندر به همراه اس-ادنوزیل متیونین (SAMe) مصرف شود، می‌تواند به صورت طبیعی به تعادل سطح دوپامین در مغز کمک نماید و از این طریق، باعث کاهش علائم افسردگی شود. هم‌چنین خواص آنتی‌اکسیدانی چغندر می‌تواند با افزایش میزان دوپامین از ابتلا به بیماری پارکینسون نیز پیشگیری کند.


۹. چغندر به پیشگیری از زوال عقل کمک می‌کند

 

 

از دیگر خواص چغندر برای سلامتی می‌توان به کمک این خوراکی گیاهی به پیشگیری از بروز زوال عقل اشاره کرد. همان‌طور که در بخش‌های قبل گفته شد، چغندر گردش خون را در مغز افزایش می‌دهد و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

به گفته‌ی پزشکان متعلق به وب‌گاه WebMD، پژوهشگران طی مطالعه‌ای درباره‌ی اثر چغندر بر سلامت مغز دریافته‌اند آب چغندر می‌تواند با پیشرفت زوال عقل مبارزه کند. طبق نتایج این مطالعه که توسط دانشگاه وِیک فارِست منتشر شد، پس از چهار روز مصرف آب چغندر نتایج ام‌آر‌آی نشان دادند میزان گردش خون در آن نواحی از مغز که با زوال عقل و دیگر مشکلات شناختی مرتبط است، افزایش یافت.


۱۰. چغندر می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند

 

 

برخی مطالعات امیدبخش نشان داده‌اند عصاره‌ی چغندر دارای اثر ضد سرطانی است و می‌تواند به پیشگیری از گسترش برخی سرطان‌های خاص کمک کند. به گفته‌ی پژوهشگران، “مصرف چغندر یکی از راه‌های موثر در پیشگیری از سرطان است.‌”

 


عوارض جانبی مصرف چغندر

 

 

یکی از عوارض جانبی و قابل مشاهده‌ی افزایش مصرف چغندر در رژیم غذایی تغییر رنگ مدفوع و ادرار به رنگ صورتی یا قرمز است (که در پزشکی به آن بیتوریا می‌گویند). تغییر رنگ مدفوع می‌تواند مطالب زیادی درباره‌ی وضعیت سلامتی‌تان به شما بگوید،‌ ولی تغییر رنگ ادرار یا مدفوع ناشی از مصرف چغندر مسئله‌ای نگران‌کننده نیست.

 

هم‌چنین به گفته‌ی پزشکان متعلق به سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS)، برخی خوراکی‌ها نظیر چغندر از جذب کلسیم توسط بدن جلوگیری می‌کنند. این مسئله می‌تواند باعث تجمع تدریجی کلسیم در کلیه، و در نهایت منجر به سنگ کلیه شود.

 

چغندر را می‌توان در طول فصل زمستان در محیطی خنک، به دور از نور، و کمی مرطوب نگهداری کرد. چنان‌چه چغندر در فضایی گرم و خشک نگهداری شود، شروع به جوانه زدن و خشک شدن می‌کند.

 

هم‌چنین می‌توانید چغندر را در فریزر نگهداری کنید. پیش از قرار دادن چغندر در فریزر، باید آن را تا حدی بپزید که کمی نرم شود. سپس آن را قطعه قطعه کنید و در فریزر نگه دارید.

 

به گفته‌ی وب‌گاه سالم‌ترین خوراکی‌های دنیا، اگر چغندر را زیاد بپزید، خواص و فوایدش را از دست می‌دهد. توصیه می‌شود آن را به چهار بخش تقسیم کنید و بدون این‌که پوست‌اش را بگیرید به مدت ۱۵ دقیقه بخارپز کنید. هم‌چنین می‌توانید آن را تا یک ساعت در فر قرار دهید.

 

با استفاده از چغندر می‌توانید سوپ سنتی روسی و بسیار خوشمزه‌ای را به نام برش بپزید. معمولا برای درست کردن این سوپ، علاوه بر چغندر، از پیاز، کلم قرمز، جعفری و آب‌گوشت نیز استفاده می‌شود. به این ترتیب، می‌توانید غذای بسیار خوشمزه‌ای درست کنید که تمام خواص چغندر را در خود حفظ کند.

 

 

لطفا 

نقطه نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

از بقیه مطالب آموزنده و به روز سایت ما درقسمت بایگانی بازدید بعمل آورید

 

۰۱/۰۳/۰۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
تزریقات و پانسمان و خدمات پزشکی و پرستاری درمنزل اصفهان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی